Ποτέ δεν είναι πολύ νωρίς για να εξοικειωθεί κανείς με τις βασικές οικονομικές έννοιες που διέπουν τη ζωή μας, τη σωστή διαχείριση των οικονομικών μας και, εν τέλει, την ευημερία μας.
Αυτή είναι η ιδέα πίσω από το βιβλίο για παιδιά «Προγραμματίζοντας για το μέλλον μας» με θέμα την αποταμίευση που εξέδωσε ο Νίκος Φίλιππας, καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιά και πρόεδρος του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.
Ο κ. Φίλιππας φωτίζει, με απλό και κατανοητό τρόπο για παιδιά, έννοιες όπως ο προϋπολογισμός και η χρησιμότητά του, ο αποτελεσματικός προγραμματισμός εσόδων-εξόδων, οι χρηματοοικονομικοί στόχοι και πώς επιτυγχάνονται, η διαφορά μεταξύ αγαθών και υπηρεσιών, η συναλλαγή.
Στην παρουσίαση του βιβλίου που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, οι ομιλητές επεσήμαναν ότι η αδυναμία κατανόησης του χρηματοοικονομικού συστήματος και του ελέγχου της διαχείρισης του χρήματος είναι από τις πιο σοβαρές αιτίες μιας οικονομικής κρίση. Η οικονομική διαχείριση δυσκολεύει ακόμη περισσότερο λόγω των εξελίξεων που φέρνει η χρηματοοικονομική καινοτομία, οι ατομικές και ομαδικές συμπεριφορές (ψευδαίσθηση της γνώσης, συμπεριφορές αγέλης) κ.α.
«Μακροπρόθεσμος στόχος του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού είναι η δημιουργία μιας νέας γενιάς χρηματοοικονομικά ενημερωμένων και υπεύθυνων πολιτών, ώστε να λαμβάνουν τις καλύτερες αποφάσεις για τα οικονομικά τους θέματα» τόνισε ο κ. Φίλιππας, προτείνοντας την εισαγωγή σχετικών μαθημάτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με ίσες ευκαιρίες μάθησης για όλα τα παιδιά. Ο καθηγητής υπογράμμισε τη σημασία χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας σε αυτή την εκπαίδευση, καθώς και την ανάγκη παράλληλης επιμόρφωσης των γονέων.
Η παιδοψυχολόγος κ. Τζίνα Θανοπούλου εστίασε στην ψυχολογική και ηθική προέκταση της αξίας του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, συνδέοντάς τον με αξίες ζωής και πράξεων κοινωνικής σημασίας και συνεισφοράς, που αναπτύσσουν τη συναισθηματική νοημοσύνη και ομαλή κοινωνικοποίηση των παιδιών.
Στη δική της παρέμβαση η κ. Ολγα Μπορνόζη, μεταφέροντας τις συνέπειες στην ηλικιακή ωριμότητα, μίλησε για τη βαρύτητα της σχέσης μεταξύ συνταξιοδοτικού αλφαβητισμού και χρηματοοικονομικής ευημερίας. Όπως τόνισε η διευθύνουσα σύμβουλος της Capital Link, ο συνταξιοδοτικός αναλφαβητισμός οδηγεί σε αδυναμία προετοιμασίας -από τη νεότητα ήδη- για τις ανάγκες που αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος μετά την ολοκλήρωση του εργάσιμου βίου του.
Πρόκειται για το δεύτερο βιβλίο της σειράς από τις Εκδόσεις Παπαδόπουλος που εκδίδεται και διανέμεται δωρεάν στα σχολεία με την υποστήριξη της Interamerican. Το πρώτο βιβλίο απευθύνεται σε ακόμη μικρότερα παιδιά και έχει τίτλο «Αποταμιεύοντας για το μέλλον μας».