Nέες μορφές επενδύσεων σχεδιάζεται να ενταχθούν στην «ομπρέλα« των στρατηγικών επενδύσεων ενώ στους συγκεκριμένους επενδυτές θα παρέχονται για πρώτη φορά και χρηματοδοτικά κίνητρα, πέραν των φορολογικών και της ταχείας αδειοδότησης, που ισχύουν έως σήμερα.
Τα παραπάνω, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος και την επιτάχυνση διαδικασιών στις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις, το οποίο επεξεργάζεται ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης και παρουσίασε μαζί με τον υπουργό, Άδωνι Γεωργιάδη, στο υπουργικό συμβούλιο τη Δευτέρα.
Με το νομοσχέδιο που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση το αμέσως επόμενο διάστημα, επιχειρείται να επιταχυνθούν και να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για επενδύσεις ενώ στόχος είναι, ο χρόνος για την έγκρισή τους που σήμερα φτάνει έως και τα δύο χρόνια, να περιοριστεί σε 60 με 80 ημέρες. Παράλληλα το νομοσχέδιο επιχειρεί να τακτοποιήσει και τις «εκκρεμότητες» που προέκυπταν από τη διπλή προσέγγιση των δύο νομικών καθεστώτων (του 2010 και του 2019) τα οποία σε αντιμετώπιζαν ίδια ζητήματα, με δύο διαφορετικούς τρόπους.
Οι κατηγορίες επενδύσεων που εντάσσονται
Στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων αναμένεται να ενταχθούν οι παρακάτω κατηγορίες επενδύσεων:
- εμβληματικές επενδύσεις εξαιρετικής σημασίας που αφορούν στην πράσινη οικονομία, την καινοτομία, την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας και την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού
- επιχειρηματικά πάρκα
- νέες επενδυτικές δραστηριότητες που έχουν σχέση με: αγροδιατροφή, έρευνα και καινοτομία, βιοτεχνολογία, τεχνητή νοημοσύνη, διαχείριση απορριμμάτων, ψηφιακός μετασχηματισμός, Cloud Community και οι αυτοδικαίως εντασσόμενες Important Projects of Common European Interest (IPCEI)
Τα κίνητρα που εισάγονται
Όσον αφορά στα κίνητρα που θα παρέχονται στους επενδυτές των στρατηγικών επενδύσεων, πέραν των φοροαπαλλαγών και της ταχείας αδειοδότησης εισάγονται και κίνητρα «κεφαλαιακής μορφής», δηλαδή επιχορήγηση, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης καθώς και επιδότηση του κόστους δημιουργούμενης απασχόλησης, με στόχο τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Επίσης προβλέπεται μείωση του κατώτατου ορίου προϋπολογισμού σε συγκεκριμένες κατηγορίες στρατηγικών επενδύσεων. Δηλαδή μία επένδυση δηλαδή θα μπορεί να χαρακτηριστεί «στρατηγική» ώστε να απολαύσει τα προνόμια και τις επιδοτήσεις, με χαμηλότερο πλέον μπάτζετ.
Διαδικασίες αδειοδότησης και ελέγχου
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται παράλληλα επιτάχυνση των διαδικασιών αδειοδότησης και ελέγχου. Στο πλαίσιο αυτό, για τις στρατηγικές επενδύσεις θα υπάρχει ανάθεση μέρους της αδειοδότησης σε πιστοποιημένους αξιολογητές και παρακολούθηση της υλοποίησης κάθε επένδυσης από ορκωτό ελεγκτή ή πιστοποιημένο ιδιωτικό φορέα.
Οι ιδιωτικές επενδύσεις δε, όλων των καθεστώτων (μικρές, μικρομεσαίες μεγάλες κτλ) των οποίων το κόστος υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ, ελέγχονται υποχρεωτικά από ορκωτό ελεγκτή, ώστε οι διαδικασίες να γίνονται ταχύτερα. Συνεχίζει ωστόσο να υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή και για τις υπόλοιπες επενδύσεις ανεξαρτήτως από το ύψος της επένδυσης.