Λίγες ημέρες μετά την έναρξη των διεργασιών ώστε να προκηρυχθεί προσεχώς ένα σημαντικό για τη Βόρεια Ελλάδα οδικό έργο, το τμήμα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προωθεί τις διαδικασίες και για έναν ακόμα κομβικό αυτοκινητόδρομο στην περιοχή, το οδικό τμήμα «Κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη», που θα γίνει επίσης με μοντέλο ΣΔΙΤ.
Η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου υπέβαλε αίτημα για έγκριση δέσμευσης ποσού 172.360 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου Φ.Π.Α. 24%) για τη σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου για την υποβοήθηση της Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης στην κατάρτιση και υποβολή φακέλου για την ένταξη του Έργου: «Κάθετος Άξονας Δράμα – Αμφίπολη» στις διατάξεις του σχετικού νόμου (3389/2005), με σκοπό την υλοποίησή του ως έργο Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, καθώς επίσης και για την υποστήριξή της για το σύνολο της διαδικασίας ανάθεσης της Σύμβασης Σύμπραξης του Έργου.
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ. Συγκεκριμένα, η κύρια αρτηρία θα αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο με αποκατάσταση της υπάρχουσας οδοποιίας για περίπου 13,5 χλμ. και κατασκευή περίπου 29,5 χλμ. νέων τμημάτων. Τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου περιλαμβάνουν την αναβάθμιση της κύριας αρτηρίας, την κατασκευή δύο νέων τμημάτων και τη σύνδεση με τις υφιστάμενες οδούς με 9 κόμβους. Στη σύμβαση θα προβλέπεται η λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα μήκους 43 χλμ., για περίοδο 27 ετών που θα εκκινεί μετά την τριετή κατασκευαστική περίοδο του έργου.
Όπως αναφέρονταν σε σχετικό ΦΕΚ (περασμένου Αυγούστου), όπου το οδικό έργο είχε χαρακτηριστεί ως Εθνικού Επιπέδου, η ένωση της Δράμας με τις γύρω μεγάλες πόλεις με ένα σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα, όπως είναι η Εγνατία Οδός, αποτελεί ένα χρόνιο πρόβλημα για όλους τους διερχόμενους οδηγούς, αλλά και όσους εισέρχονται στη χώρα μας από τα βόρεια σύνορά. Η δε επίλυσή του με την κατασκευή ενός καινούριου και βασισμένου στα σύγχρονα πρότυπα κάθετου οδικού άξονα, αφενός θα εξυπηρετήσει τους πολίτες, αφετέρου θα διευκολύνει την μετακίνηση εισαγόμενων και εξαγόμενων εμπορικών προϊόντων, μιας και αποτελεί τον οδικό δίαυλο επικοινωνίας με τα μεγάλα αστικά κέντρα και λιμάνια της χώρας. Επιπλέον θα μειώσει το χρόνο μετακίνησης, αλλά και θα εξασφαλίσει μια πιο ασφαλή διέλευση των οχημάτων, εφόσον αυτά δε θα διέρχονται μέσω κατοικημένων περιοχών.
Το συνολικό κόστος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη εκτιμάται στα 150 εκατομμύρια ευρώ. Αναμένεται να μειωθεί σημαντικά κατά 30 περίπου λεπτά για τα επιβατικά και κατά 45 περίπου λεπτά για τα βαρέα οχήματα η κίνηση στον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη.
Πρόκειται, όπως αναφέραμε, για το ένα από τα δύο έργα που μάλιστα είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προ ολίγων μηνών, δηλαδή την αναβάθμιση δύο σημαντικών οδικών αξόνων στη Βόρεια Ελλάδα, του άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και του άξονα Δράμα – Αμφίπολη.
Στα δύο νέα έργα δεν θα υπάρχει επιβολή διοδίων, αφού τα έργα θα υλοποιηθούν ως μη ανταποδοτικό ΣΔΙΤ. Αλλά μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης θα έχει την ευθύνη για τη λειτουργία και τη συντήρησή τους για 27 χρόνια. Έτσι, θα έχουμε δρόμους καλοσυντηρημένους, φωτισμένους και με υψηλά στάνταρντς λειτουργίας και ασφαλείας, τα οποία θα διασφαλίζονται με πολύ αυστηρό έλεγχο.
Σε απάντηση του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλή, σε ερώτηση που τέθηκε στη Βουλή (τον περασμένο Μάρτιο), για οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα και ειδικότερα για τη σύμβαση για το τμήμα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Δράμας – Αμφίπολη, είχε γίνει γνωστό ότι το έργο θα προκηρυχθεί εντός του 2021, ενώ προχωρούσε η εκπόνηση της μελέτης για την ανάλυση κόστους – οφέλους. Το συνολικό κόστος του τμήματος Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη εκτιμάται στα 150 εκατομμύρια ευρώ.