Σοβαρή ύφεση προβλέπουν στο «τέλος του δρόμου» για την Ευρώπη οι CEO αρκετών blue chip ευρωπαϊκών εταιρειών, καθώς η ήπειρος είναι εξαιρετικά ευάλωτη στις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία και στην ραγδαία άνοδο των τιμών σε ενέργεια και τρόφιμα, με τους οικονομολόγους να υποβαθμίζουν τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης.
Ολοένα και πιο συχνά αναφέρεται η ανησυχία για στασιμοπληθωρισμό, δηλαδή έναν συνδυασμό υψηλού πληθωρισμού και χαμηλής ανάπτυξης, και αναπόφευκτα ύφεση.
«Σίγουρα, βλέπουμε μεγάλη ύφεση να βρίσκεται εν τη γενέσει της, αλλά αυτό ακριβώς βλέπουμε να είναι – εν τη γενέσει της. Υπάρχει ακόμα πλεονάζουσα ζήτηση εξαιτίας της κρίσης του κορονοϊού από την οποία ετοιμαζόμαστε να βγούμε», δήλωσε ο Στέφαν Χάρτουνγκ της Bosch.
«Είναι ακόμα εκεί και βλέπεις να μας χτυπά δυνατά από την Κίνα, όπως και σε πολλές περιοχές στον κόσμο, η καταναλωτική ζήτηση έχει ήδη αυξηθεί σε πολλές περιοχές του κόσμου».
Πιο συγκεκριμένα, ο Χάρτουνγκ επεσήμανε την επίμονη ζήτηση για οικιακές συσκευές, εργαλεία και οχήματα, αλλά τόνισε πως αυτή θα μειωθεί.
«Αυτό σημαίνει πως για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αυτή η ζήτηση θα είναι ακόμα εκεί, ακόμα και τώρα που βλέπουμε τα επιτόκια να αυξάνονται και τις τιμές να αυξάνονται, αλλά σε κάποιο σημείο δεν θα είναι απλά μία κρίση στην προσφορά αλλά μια κρίση στην ζήτηση, και τότε στα σίγουρα, θα είμαστε σε μια βαθιά ύφεση», προσέθεσε.
Απαιτητικό επιχειρηματικό περιβάλλον
Ο Ζλάβομιρ Κρούπα, της Societe Generale, από την άλλη, δήλωσε στο CNBC πως η τράπεζα παρακολουθεί την μακροοικονομική κατάσταση προσεκτικά.
«Προφανώς είναι ένα σημαντικό κομμάτι των ειδήσεων από μακροοικονομική σκοπιά, η πυροδότηση του πληθωρισμού, που ανέβαινε ήδη πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία, ανάμεσα στις ενεργειακές τιμές και την προσδοκία μιας ευρύτερης αύξησης του αλλά και τον κίνδυνο μια δομικής τελικής ώθησης της μακροοικονομίας προς την ύφεση», κάτι το οποίο όπως λέει «θα επιδρούσε σε ολόκληρο το σύστημα, επίσης».
Ο CEO της Mercedes-Benz επίσης δήλωσε πως η κατάσταση με τα lockdown στην Κίνα και τον πόλεμο στην Ουκρανία, δημιουργούν ένα «απαραίτητο επιχειρηματικό περιβάλλον» για την εταιρεία σε τρεις τρόπους.
«Από τη μια πλευρά, έχουμε τις συνεχείς ελλείψεις που σχετίζονται κυρίως με τους ημιαγωγούς. Επιπλέον, υπάρχουν τώρα νέα lockdown στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά μας, που θα μας επηρεάσουν στην Κίνα αλλά μπορούν επίσης να επηρεάσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού σε όλο τον κόσμο, και επιπλέον, φυσικά, ο πόλεμος της Ουκρανίας, άρα το επιχειρηματικό περιβάλλον είναι μια πρόκληση», εξήγησε.
Τα σχόλιά του επαναλήφθηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen, Χέρμπερτ Ντις, ο οποίος είπε στο CNBC την Πέμπτη ότι η εταιρεία αντιμετώπισε επίσης ένα «προκλητικό περιβάλλον» από τον κορονοϊό, την έλλειψη chip και τον πόλεμο στην Ουκρανία το α’ τρίμηνο.
Με την σειρά του, ο CEO της Maersk, Σόρεν Σκου, δήλωσε την Πέμπτη ότι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο παρακολουθεί επίσης τους κινδύνους ύφεσης, ιδιαίτερα στις HΠΑ, αλλά δεν αναμένει ότι αυτοί θα έρθουν στο προσκήνιο μέχρι τα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023.
Σημειώνεται, πως για το ζήτημα μιας ενδεχόμενης ευρωπαϊκής κρίσης τοποθετούνται και οι στρατηγικοί αναλυτές της Deutsche Bank, Maximilian Uleer και Carolin Raab.
Επιμέλεια: Κώστας Αποστολόπουλος