Σε έναν πρώτο επιμερισμό των κεφαλαίων συνολικού ύψους 210 δισ. ευρώ έως το 2027, που θα χρειαστούν για την υλοποίηση του σχεδίου REPowerEU, προχωρά η Κομισιόν στο κείμενο εξειδίκευσης των μέτρων που θα υλοποιηθούν για την πλήρη ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα κονδύλια αυτά θα προστεθούν στις προβλεπόμενες επενδύσεις του «Fit for 55», δηλαδή των δράσεων που προβλέπονται στο κανονιστικό «πακέτο» για περιορισμό κατά 55% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. έως το 2030. Ωστόσο, σύμφωνα με την Κομισιόν θα αποσβεστούν σε μικρό χρόνο, με δεδομένο ότι μόνο από την εξάλειψη των ρωσικών εισαγωγών αερίου, θα εξοικονομηθούν 80 δισ. ευρώ ετησίως.
Έτσι, ένα μεγάλο μέρος των κεφαλαίων του REPowerEU, το οποίο θα ανέλθει έως και σε 49 δισ. ευρώ, προορίζεται για τη δημιουργία της «οικονομίας υδρογόνου». Σύμφωνα με το σχέδιο, στόχος είναι η παραγωγή 10 εκατ. τόνων «πράσινου» υδρογόνου και 10 εκατ. τόνους εισαγωγών έως το 2030, για αντικατάσταση του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του πετρελαίου σε τομείς της βιομηχανίας και των μεταφορών.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα χρειαστεί να επενδυθούν 28 – 38 δισ. ευρώ, για τη δημιουργία αγωγών διακίνησης του αερίου στην εσωτερική ευρωπαϊκή αγορά. Επίσης, θα πρέπει να επενδυθούν 6 - 11 δισ. για την ανάπτυξη αποθηκευτικών χώρων για το ανανεώσιμο καύσιμο.
Σημαντικές θα είναι και οι επενδύσεις για την ενίσχυση της παραγωγής βιομεθανίου, το οποίο επίσης θα αντικαταστήσει μέρος των εισαγωγών αερίου. Σκοπός είναι να θεσπισθούν εργαλεία για μια νέα βιομηχανική συμμαχία και οικονομικά κίνητρα ενίσχυσης της παραγωγής του σε 35 δισ. κ.μ. έως το 2030. Για την επίτευξή του, η Κομισιόν εκτιμά ότι θα χρειαστούν κεφάλαια 37 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος της 10ετίας.
Ανάλογου ύψους ποσά προβλέπεται να δαπανηθούν για την ενίσχυση των διασυνοριακών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, οι οποίες θα αυξήσουν την ασφάλεια εφοδιασμού σε μία περίοδο όπου αναμένεται να μεγεθυνθεί η κατανάλωση ρεύματος λόγω του εξηλεκτρισμού νέων χρήσεων (μεταφορές), αλλά και θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό μέσω του διασυνοριακού εμπορίου. Για νέες ηλεκτρικές υποδομές, εκτιμάται ότι η χρηματοδότηση θα ανέλθει σε 20 δισ.
Νέες υποδομές θα χρειαστούν ωστόσο και στην περίπτωση του φυσικού αερίου, οι οποίες προϋπολογίζονται σε 10 δισ. ευρώ. Σκοπός είναι να ενισχυθούν οι δυνατότητες διαφοροποίησης των πηγών τροφοδοσίας της Ευρώπης με καύσιμο, αναπτύσσοντας νέες «πύλες εισόδου» LNG, καθώς και καινούριους αγωγούς.
Αντίθετα, για την εξάλειψη των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου, η Κομισιόν εκτιμά ότι το υφιστάμενο ευρωπαϊκό δίκτυο υποδομών θα χρειαστεί πολύ λίγες ενισχύσεις. Έτσι, προβλέπει ότι οι σχετικές επενδύσεις δεν θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ.
Από τα υπόλοιπα κονδύλια, η μεγαλύτερη μερίδα αφορά τις επενδύσεις στις ΑΠΕ και την εξοικονόμηση, με δεδομένο ότι και στους δύο αυτούς κλάδους αυξάνεται η ευρωπαϊκή στοχοθεσία. Έτσι, στην περίπτωση των ΑΠΕ, προτείνεται την αύξηση του στόχου για το ποσοστό του στο ενεργειακό μίγμα στο 45% το 2030, από 40% που είναι σήμερα. Παράλληλα, η Ε.Ε. αυξάνει τον στόχο ενεργειακής απόδοσης για το 2030 από 9% σε 13%.