Οι αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών έχoυν αλλάξει δραματικά από την ενεργειακή κρίση και την ακρίβεια σε βασικά αγαθά που παρατηρείται διεθνώς, με 8 στους 10 Έλληνες να κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, όπως διαπίστωσε σε έρευνά του το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 29 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου 2022 με δείγμα 1.000 καταναλωτών και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.
Η τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων στις αγορές βασικών αγαθών είναι ξεκάθαρη και συγκεκριμένα:
- Το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022), άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%
- Το 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%.
- Το 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου).
Παράλληλα, η έρευνα συμπεραίνει πως το 83% των ερωτηθέντων αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων, ενώ 2 στους 3 έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων.
Μάλιστα, το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ένα στοιχείο που παρατηρήθηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, όμως πλέον αποτυπώνεται αρκετά εντονότερα.
Επίσης, η χρηματική δαπάνη αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για το 67% των καταναλωτών ενώ η πλειοψηφία του κοινού εμπιστεύεται τα σουπερμάρκετ ότι δεν θα υπάρξουν ελλείψεις προϊόντων.
Τέλος, υπάρχει μικρή κάμψη στις συστηματικές ηλεκτρονικές αγορές.