Η τιμή του πετρελαίου κίνησης κινείται σταθερά σε επίπεδα άνω των 2 ευρώ το λίτρο, με την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης να ασκεί ακόμη μεγαλύτερες ανοδικές πιέσεις στις τιμές και τον πληθωρισμό.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, το diesel κίνησης πωλείται στα 2,137 ευρώ το λίτρο ενώ η απλή αμόλυβδη ακολουθεί στα 2,036 ευρώ το λίτρο. Επιχειρήσεις και νοικοκυριά στρέφονται στο πετρέλαιο σε μια προσπάθεια να αντικαταστήσουν ή να αποφύγουν το ακριβό φυσικό αέριο ενώ η χρήση των οχημάτων diesel διευρύνεται όλο και περισσότερο.
Το πετρέλαιο κίνησης επηρεάζεται από τη διεθνή τιμή του Brent και άλλους παράγοντες οι οποίοι τον τελευταίο ασκούν ανοδικές πιέσεις. Ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι μόνο ένας από τους πολλούς παράγοντες που αυξάνουν την παγκόσμια τιμή των καυσίμων. Το αργό πετρέλαιο ήταν φθηνότερο στην αρχή της πανδημίας του Covid-19, επειδή πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν προσωρινά και η ζήτηση για ενέργεια κατέρρευσε. Αλλά καθώς η ζωή επέστρεψε σε μια νέα κανονικότητα και οι ενεργειακές απαιτήσεις αυξήθηκαν, οι προμηθευτές δυσκολεύτηκαν να συμβαδίσουν με τη ζήτηση.
Το αμερικανικό δολάριο βρίσκεται σε υψηλό όλων των εποχών έναντι άλλων σημαντικών νομισμάτων όπως είναι η λίρα, το ευρώ, το κινέζικο γουάν και το γιεν Ιαπωνίας. Το πετρέλαιο που χρησιμοποιείται για την παραγωγή βενζίνης πληρώνεται σε δολάρια ΗΠΑ. Έτσι, στην περίπτωση της Ελλάδας, ένα αδύναμο τοπικό νόμισμα έναντι του δολαρίου καθιστά τα καύσιμα ακόμα πιο ακριβά. Αλλά και η σύγκρουση Ουκρανίας-Ρωσίας οδήγησε πολλές χώρες να κηρύξουν απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για άλλες πηγές εφοδιασμού έχει αυξηθεί, οδηγώντας επίσης σε υψηλότερες τιμές.
Πότε θα δουν οι Έλληνες καταναλωτές να μειώνεται το κόστος για το πετρέλαιο κίνησης
Το τελευταίο διάστημα κυβερνητικά στελέχη επιβεβαίωσαν ότι εξετάζεται η επαναφορά της οριζόντιας έκπτωσης απευθείας στην αντλία για το diesel κίνησης. Σύμφωνα με πηγές, αν οι τιμές εξακολουθήσουν να κινούνται σε αυτά τα επίπεδα, η επιδότηση θα μπορούσε να τεθεί σε εφαρμογή από τον επόμενο μήνα και να ισχύσει μέχρι το τέλος του χρόνου ενώ το ύψος και το ακριβές χρονικό διάστημα ισχύος του μέτρου θα κριθεί από τα δημοσιονομικά περιθώρια.
Σε πολεμικό κλίμα οι αντιδράσεις κατά της ακρίβειας των καυσίμων παγκοσμίως
Τον τελευταίο χρόνο οι διαδηλώσεις κατά της επάρκειας και της ακρίβειας καυσίμων έχουν αυξηθεί δραματικά θέτοντας σε κίνδυνο την κοινωνική συνοχή αλλά και την πολιτική σταθερότητα. Ενώ οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο προσπαθούν να βρουν λύσεις για την οικονομική κρίση στη χώρα τους, οι διαμαρτυρίες συνεχίζονται και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος είναι βαρύ.
Έρευνα του BBC διαπίστωσε ότι τους τελευταίους εννέα μήνες, περισσότεροι από 80 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους λόγω διαμαρτυριών για το κόστος των καυσίμων. Οι χώρες που πρωτοστάτησαν σε αυτό το «μαύρο» κατάλογο ήταν η Αργεντινή, ο Ισημερινός, η Γουινέα, η Αϊτή, το Καζακστάν, ο Παναμάς, το Περού, η Νότια Αφρική καθώς και η Σιέρα Λεόνε.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους άνθρωποι σε περισσότερες από 90 χώρες και περιοχές βγήκαν στους δρόμους για την τιμή ή τη διαθεσιμότητα του καύσιμα. Εκτός από την Ανταρκτική, καμία ήπειρος δεν έχει παραμείνει απαλλαγμένη από διαμαρτυρίες για τα καύσιμα τους τελευταίους εννέα μήνες.
Το ένα τρίτο αφορούσε σε χώρες που δεν είχαν αντιμετωπίσει καθόλου διαμαρτυρίες για τα καύσιμα το 2021. Για παράδειγμα, η Ισπανία δεν είχε καμία διαμαρτυρία το 2021, αλλά μόνο το Μάρτιο του 2022 έλαβαν χώρα 335 μεμονωμένες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας.
Στην Ινδονησία έχουν γίνει περισσότερες από 600 διαμαρτυρίες για τη βενζίνη μέχρι στιγμής φέτος σε σύγκριση με τις μόλις 19 το 2021. Στην Ιταλία, υπήρχαν πάνω από 200 το πρώτο οκτάμηνο του 2022 σε σύγκριση με μόλις δύο πέρυσι. Και στον Εκουαδόρ, υπήρξαν πάνω από 1.000 διαμαρτυρίες για τα καύσιμα μόνο τον Ιούνιο.
Από την οικονομική στην πολιτική κατάρρευση
Από τις 92 χώρες και περιοχές που βιώνουν εμφύλιες αναταραχές για τις τιμές των καυσίμων, η Σρι Λάνκα ήταν αυτή που έγινε διεθνής πρωτοσέλιδο νωρίτερα φέτος, αφού μαζικές διαδηλώσεις γονάτισαν την κυβέρνηση και οδήγησαν στην ανατροπή του πρώην προέδρου Gotabaya Rajapaksa.