«Θέση» στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης «έκλεισε» έργο που στόχο έχει να αναβαθμίσει τις ψηφιακές υπηρεσίες της Δικαιοσύνης, με προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ, καθώς δόθηκε το «πράσινο φως» από την ειδική υπηρεσία (ΕΥΣΤΑ) επί της πληρότητας των στοιχείων του Έργου και συμβατότητας αυτού με τους γενικούς και ειδικούς στόχους του RRF.
Ειδικότερα, προ ημερών, ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ, Θ. Σκυλακάκης, αποφάσισε την ένταξη του έργου «Ψηφιοποίηση Αρχείων Δεδομένων του Υπουργείου Δικαιοσύνης» στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGeneration EU.
Η συνδρομή του RRF
Η δράση αφορά στη σάρωση των αρχείων 368 Δικαστηρίων και την οπτική αναγνώριση χαρακτήρων (OCR), την υποστήριξη της διαδικασίας ψηφιοποίησης με εξειδικευμένες εφαρμογές και την ανάπτυξη και θέση σε παραγωγική λειτουργία συστήματος ψηφιακής αρχειοθέτησης (Ψηφιακό Αποθετήριο) εντός του οποίου θα τηρείται το αρχείο. Η δημόσια δαπάνη του έργου που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ανέρχεται σε 96.843.718,28 ευρώ. Πρόκειται για τμήμα της δράσης «Ψηφιοποίηση των Αρχείων του Κράτους», με υπουργείο ευθύνης το υπ. Δικαιοσύνης, φορέα υλοποίησης την Κοινωνία της Πληροφορίας ΜΑΕ και φορέα χρηματοδότησης το υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η συνδρομή του RRF ανέρχεται σε 78.099.772,81 ευρώ ενώ ποσό 18.743.945,47 ευρώ αφορά σε εθνική συνεισφορά – ΦΠΑ.
Το αντικείμενο της δράσης
Το έργο αφορά την Ψηφιοποίηση των Αρχείων Δεδομένων του Υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία περιλαμβάνει, τόσο τη σάρωση στοιχείων των επιλεγμένων Δικαστηρίων, όσο και την καταχώριση βασικών στοιχείων τους σε εξειδικευμένο πληροφοριακό σύστημα, ώστε να δημιουργηθούν ψηφιακά αντίγραφα για τα παρακάτω σημεία αναφοράς ανά δικαστήριο/εισαγγελία: Άρειος Πάγος: 1 Σημείο, Εισαγγελία Αρείου Πάγου: 1 Σημείο, Ειρηνοδικεία: 154 Σημεία, Εισαγγελίες Εφετών: 19 Σημεία, Εισαγγελίες Πρωτοδικών: 63 Σημεία, Εφετεία: 19 Σημεία, Πρωτοδικεία: 63 Σημεία, Πταισματοδικεία: 48 Σημεία.
Οι ενέργειες που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της δράσης περιλαμβάνονται στους παρακάτω άξονες:
- Τη σάρωση των αρχείων 368 Δικαστηρίων που συμμετέχουν στο έργο και την οπτική αναγνώριση χαρακτήρων (OCR), ώστε να είναι δυνατή η αναζήτηση τους με λέξεις-κλειδιά.
- Την υποστήριξη της διαδικασίας ψηφιοποίησης με εξειδικευμένες εφαρμογές.
- Την ανάπτυξη και θέση σε παραγωγική λειτουργία συστήματος Διαχείρισης Διαδικασιών, Εγγράφων και Αρχείων/ συστήματος ψηφιακής αρχειοθέτησης (Ψηφιακό Αποθετήριο) εντός του οποίου θα τηρείται το αρχείο στο διηνεκές. Στο σύστημα αυτό θα εισαχθεί το σύνολο του ψηφιοποιημένου υλικού από το σύνολο των εκτελεστικών συμβάσεων του έργου προκειμένου να αξιοποιείται από τα πληροφοριακά συστήματα του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Την ανάπτυξη συστήματος εφαρμογών υποστήριξης της ψηφιοποίησης (καταχώρησης εγγράφων, δειγματοληπτικών ελέγχων και παρακολούθησης των σαρώσεων & καταχωρήσεων).
- Την επεξεργασία, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας, των σαρωμένων εγγράφων - βιβλίων και αρχείων (εφόσον κατά ή μετά τη σάρωση διαπιστωθεί μη αποδεκτή ποιότητα σάρωσης).
- Την τεκμηρίωση (χαρακτηρισμό σε συγκεκριμένα πεδία/ μεταδεδομένα) των σαρωμένων εγγράφων – βιβλίων και αρχείων.
- Την καταχώρηση, εις διπλούν, στοιχείων από τα έγγραφα – βιβλία και αρχεία που θα σαρωθούν σε Κέντρα Καταχώρησης που θα δημιουργηθούν για το σκοπό αυτό. Η καταχώρηση θα γίνει με τη μέθοδο της απευθείας πληκτρολόγησης (data entry) μέσω ειδικής εφαρμογής που θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο του έργου.
- Τον ποιοτικό έλεγχο των παραγόμενων ψηφιακών προϊόντων.
- Τον ποιοτικό έλεγχο των καταχωρημένων στοιχείων των βιβλίων και αρχείων, με τρόπο που να διασφαλίζεται η ακεραιότητα των δεδομένων και η αποφυγή λαθών (λάθη στην καταχώρηση στοιχείων, διπλή καταχώρηση του ίδιου εγγράφου, κλπ.).
Ορόσημα – Στόχοι – Χρονοδιαγράμματα
Ανάθεση σύμβασης/-εων για την ψηφιοποίηση αρχείων - Κοινοποίηση ανάθεσης σύμβασης/-εων που καλύπτει/- ουν και τα 9 υποέργα του έργου ψηφιοποίησης αρχείων 4o 2022: «Ανάθεση της/των σύμβασης/-εων για καθένα από τα ακόλουθα 9 υποέργα, συμπεριλαμβανομένων όλων των συνιστωσών τους:
- Υποέργο 1: Ψηφιοποίηση των αρχείων του συστήματος δικαιοσύνης
- Υποέργο 2: Ψηφιοποίηση των αρχείων του συστήματος δημόσιας υγείας
- Υποέργο 3: Ψηφιοποίηση των Γενικών Αρχείων του Κράτους
- Υποέργο 4: Ψηφιοποίηση των αρχείων του συστήματος μετανάστευσης και ασύλου
- Υποέργο 5: Ψηφιοποίηση των αρχείων απαλλοτριώσεων
- Υποέργο 6: Ψηφιοποίηση των αρχείων των πολεοδομικών υπηρεσιών
- Υποέργο 7Α — Ψηφιοποίηση των αρχείων του Κτηματολογίου
- Υποέργο 7Β — Βελτίωση των ψηφιακών υπηρεσιών του Κτηματολογίου
- Υποέργο 8 — Ψηφιοποίηση των αρχείων ναυτιλιακών υποθέσεων
- Υποέργο 9: Ασφαλής αποθήκευση στον δημόσιο τομέα και τον «ευρύτερο» δημόσιο τομέα.
Οι προδιαγραφές περιλαμβάνουν χρονοδιαγράμματα και στόχους και αναφέρουν λεπτομερώς τα εξής για καθένα από τα 9 υποέργα: 1. ψηφιοποίηση των φυσικών αρχείων· 2. μεταφορά των ψηφιακών αρχείων σε υφιστάμενα συστήματα [συμπεριλαμβανομένων των φακέλων δικαιοσύνης στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων Πολιτικής και Ποινικής Δικαιοσύνης (ΟΣΔΔΥ-ΠΠ) και στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων για τη Διοικητική Δικαιοσύνη (ΟΣΔΔΥ-ΔΔ)· των τίτλων ιδιοκτησίας στο Σύστημα Πληροφορικής του Εθνικού Κτηματολογίου]· 3. ανάλυση, σχεδιασμό και υλοποίηση των κέντρων δεδομένων και της υποδομής που βρίσκεται σε τοπικούς φορείς, καθώς και της κατάλληλης ενιαίας θυρίδας [συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού αποθετηρίου αρχείων ασθενών· του ολοκληρωμένου συστήματος γεωγραφικών πληροφοριών του ενιαίου ψηφιακού χάρτη απαλλοτριώσεων και αξιώσεων λόγω απαλλοτριώσεων· του συστήματος διαχείρισης εγγράφων και ψηφιακών αρχείων (DMS/DAS) για εγγραφές στο Κτηματολόγιο· της εγκατάστασης του λογισμικού διαχείρισης αρχείων]· 4. υποστηρικτικές υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένων νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την αναζήτηση και την ανάκτηση αρχείων για τους πολίτες· τη δημόσια διοίκηση· τους ερευνητές στα Γενικά Αρχεία του Κράτους)».
Ψηφιοποίηση αρχείων — πρώτη φάση υλοποίησης - Ποσοστό αρχείων που ψηφιοποιήθηκαν, υποβλήθηκαν σε τοποθέτηση ετικετών meta και μεταφέρθηκαν σε υφιστάμενα συστήματα, και στα 9 υποέργα στο 4o τρίμηνο 2023: Ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης τουλάχιστον του 30 % του συνόλου των αρχείων και στα 9 υποέργα, υπολογιζόμενου σε αριθμό ψηφιοποιημένων σελίδων συνολικά.
Ψηφιοποίηση αρχείων — πλήρης εφαρμογή στο 4ο τρίμηνο 2025.