Την ετήσια έκθεση της για την αγορά εργασίας στην Ελλάδα έδωσε στη δημοσιότητα η Adecco, με ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας να είναι πως σχεδόν 7 στους 10 Έλληνες βρίσκονται σε αναζήτηση εργασίας (άνεργοι και εργαζόμενοι). Παράλληλα, το 67% των εργαζομένων έχει... ξεχάσει το καθεστώς της τηλεργασίας καθώς εργάζεται αποκλειστικά από τον χώρο εργασίας.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, Η έρευνα «Η Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα 2022» που πραγματοποιήθηκε για όγδοη συνεχή φορά από την Adecco σε συνεργασία με την Global Link και την H+K Strategies. Ανάμεσα στα βασικά πεδία διερεύνησης της έρευνας είναι η μείωση της ανεργίας, ο χρόνος επανένταξης στην αγορά εργασίας, οι παράγοντες που ωθούν τους εργαζομένους στην αναζήτηση εργασίας, ο βαθμός ικανοποίησης από το work-life balance καθώς και οι κυριότεροι παράγοντες που σχετίζονται με την εργασιακή ικανοποίηση.
Η ανεργία μειώνεται, με μικρότερο όμως ρυθμό
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της φετινής έρευνας για την Απασχολησιμότητα, η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται αλλά όχι με την ίδια ένταση όπως το 2021, καθώς φέτος η ανεργία μεταξύ των συμμετεχόντων κυμάνθηκε στο 3% σε σχέση με 9% που ήταν πέρσι. Η μείωση αυτή αναδεικνύει το πόσο εύθραυστη παραμένει ακόμα η αγορά εργασίας στην Ελλάδα και πόσο εύκολα επηρεάζεται η απασχολησιμότητα από εξωγενείς κρίσεις. Την ίδια στιγμή, παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος (70%) του εργατικού δυναμικού έχει περάσει από το στάδιο της ανεργίας σε κάποιο στάδιο της καριέρας του, ενώ και η επανένταξη στη αγορά εργασίας φαίνεται να καθυστερεί αισθητά καθώς ο μέσος όρος επανένταξης διαμορφώνεται στους 14 μήνες, με την καθυστέρηση αυτή να πλήττει τόσο τους εργαζομένους όσο και τις επιχειρήσεις. Η διατήρηση επαφής των υποψηφίων με την αγορά, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης και στοχευμένων ενεργειών αναζήτησης, φαίνεται να αποτελεί το κλειδί για τη μείωση του χρόνου αναμονής.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας
Σε διαρκή αναζήτηση εργασίας βρίσκονται τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι υποψήφιοι καθώς παρατηρείται το φαινόμενο, ακόμα και όσοι συμμετέχοντες εργάζονται αυτή την στιγμή, πολλοί από αυτούς να δηλώνουν ότι αναζητούν εργασία, κυρίως στην Ελλάδα (68%) αλλά και στο εξωτερικό (15%). Το εύρημα αυτό, επιβεβαιώνει την έντονη κινητικότητα που παρατηρείται στον κόσμο της εργασίας από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά και αναδεικνύει την έξαρση φαινομένων όπως οι «quitfluencers» και η «Μεγάλη Παραίτηση», που έχει αναδείξει ο όμιλος Adecco σε προηγούμενες έρευνες.
Το brain drain σταθεροποιείται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 3 χρόνων
Τα τελευταία τρία χρόνια, η έρευνα για την Απασχολησιμότητα καταγράφει μια σταδιακή μείωση του ποσοστού των ανθρώπων που αναζητούν εργασία στο εξωτερικό, και παρά την μικρή αύξηση που παρατηρείται σε σχέση με πέρσι (15%), και η φετινή έρευνα επιβεβαιώνει αυτή την τάση. Η μείωση του φαινομένου του brain drain αποτελεί ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο σημάδι ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας που υποδηλώνει ότι το ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό παραμένει στη χώρα.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες που ωθούν τους εργαζομένους να αλλάξουν εργασία
Οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα αξιολογούν την εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού πακέτου απολαβών ως τον σημαντικότερο παράγοντα που θα τους ωθούσε στο να αλλάξουν εργασία (78%), με το υγιές εργασιακό περιβάλλον (38%) και τις δυνατότητες εξέλιξης (36%) να ακολουθούν στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών του Ομίλου Adecco για τις επιπτώσεις του διαρκώς αυξανόμενου κόστους ζωής στις ζωές των εργαζομένων καθώς και τη σημασία που έχει πλέον η υγεία και η ευημερία για τους εργαζομένους.
Εργασία στο γραφείο ή τηλεργασία
Μετά από 3 χρόνια εφαρμογής της τηλεργασίας, με απόλυτη ή μερική εφαρμογή, φαίνεται ότι οι εργοδότες στην Ελλάδα επιθυμούν την πλήρη επιστροφή των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με φυσική παρουσία καθώς το 67% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι εργάζονται αποκλειστικά από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας ενώ μόνο το 23% εργάζεται συνδυαστικά από το σπίτι και το γραφείο. Η ενίσχυση της παραγωγικότητας εξακολουθεί να αποτελεί στοίχημα για την υιοθέτηση τακτικών ευέλικτης εργασίας καθώς οι νέοι σε ηλικία εργαζόμενοι δεν αναζητούν μόνο υψηλές αμοιβές αλλά και περισσότερη ευελιξία και μεγαλύτερη μέριμνα για την ψυχική ισορροπία τους. Για την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα, η εργασία από το σπίτι είναι το ίδιο παραγωγική με την εργασία από το γραφείο (37%).
Βαθμός ικανοποίησης από το work-life balance
Όπως έχουν αναδείξει προηγούμενες έρευνες του Ομίλου Adecco, η μεγάλη αύξηση του φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης (burnout) είναι ενδεικτική του γενικότερου κλίματος δυσαρέσκειας που παρατηρείται στους εργαζομένους και σχετίζεται με την ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής. Η φετινή έρευνα επιβεβαιώνει αυτό το κλίμα, καθώς σχεδόν οι μισοί συμμετέχοντες (46%), δήλωσαν ότι εργάζονται πάνω από 40 ώρες την εβδομάδα, αριθμός σχετικά υψηλός, ενώ έντονη είναι και η δυσφορία των εργαζομένων για την έλλειψη προσωπικού χρόνου.
Τρόποι αποσυμπίεσης και αποσύνδεσης από την εργασία
Οι πιο πολλοί εργαζόμενοι δήλωσαν ότι προτιμούν να περνάνε χρόνο με την οικογένεια (38%) και τους φίλους τους (33%) ενώ μεγάλο μέρος των συμμετεχόντων δήλωσε ότι διαλέγει την άθληση (27%), το διάβασμα και το σερφάρισμα στο internet (32%).
Οι εργαζόμενοι ανησυχούν για το αν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στον πληθωρισμό
Σύμφωνα με τα ευρήματα της φετινής έρευνας για την Απασχολησιμότητα, οι περισσότεροι εργαζόμενοι (84%) ανησυχούν ότι οι απολαβές τους δεν είναι αρκετά υψηλές για να ανταποκριθούν στον αυξανόμενο πληθωρισμό ενώ την ίδια στιγμή, δεν μπορούν να επενδύσουν σε δραστηριότητες που βελτιώνουν την ψυχικής τους υγεία όπως η κοινωνικοποίηση με οικογένεια και φιλικά πρόσωπα αλλά και η ενασχόληση με χόμπι. Ειδικά οι νεότεροι εργαζόμενοι ανησυχούν περισσότερο για την έλλειψη ισορροπίας προσωπικής και επαγγελματικής ζωής.
Οι κυριότεροι παράγοντες εργασιακής ικανοποίησης
Ο μισθός και οι συνολικές παροχές (70%) είναι το πιο σημαντικό ζήτημα που έχει να κάνει με την επιλογή εργασίας το οποίο αποδεικνύει την μεγάλη ανησυχία των εργαζομένων για να ανταπεξέλθουν στις συνέπειες του πληθωρισμού. Το υγιές εργασιακό περιβάλλον (42%) και οι ευκαιρίες προαγωγής και εξέλιξης σταδιοδρομίας (29%) ακολουθούν στις προτιμήσεις των συμμετεχόντων, αναδεικνύοντας τη σημασία που έχουν ζητήματα ισορροπίας επαγγελματικού και προσωπικού χρόνου και επαγγελματικής εξέλιξης.
Τα πιο σημαντικά προσόντα ενός εργαζομένου – τί πιστεύουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι
Το εργασιακό ήθος βρίσκεται στην κορυφή των επιθυμητών προσόντων για τους εργαζομένους ακολουθούμενο από μια σειρά άλλων soft skills όπως η ικανότητα διαχείρισης χρόνου, οι επικοινωνιακές δεξιότητες, η ευελιξία, η ενσυναίσθηση και η προσαρμοστικότητα. Στον αντίποδα, τα hard skills, δεν αξιολογούνται τόσο ψηλά από τους ίδιους τους εργαζομένους πιθανότατα επειδή επικρατεί η αντίληψη ότι ένας εργαζόμενος μπορεί να μάθει γρήγορα νέες γνώσεις.
Ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Cluster Head του Ομίλου Adecco σε Ελλάδα και Βουλγαρία δήλωσε:
Για όγδοη συνεχή χρονιά, η έρευνα «Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα» μας δίνει τροφή για σκέψη αλλά και κίνητρο για δράση με στόχο να επαναφέρουμε την εργασία, ενεργώντας ως αρχιτέκτονες του μέλλοντος και όχι ως απλοί ακόλουθοι της αλλαγής. Στον Όμιλο Adecco αξιοποιούμε στο έπακρο όλα τα ευρήματα που προκύπτουν από τις έρευνες που σχεδιάζουμε ώστε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση των κατάλληλων συνθηκών που επιτρέπουν την ανάπτυξη τόσο των επιχειρήσεων όσο και των ανθρώπων τους. Προετοιμάζουμε τους οργανισμούς και τους ανθρώπους τους για το Μέλλον της Εργασίας, πιστεύοντας στη φιλοσοφία ενός αναπτυσσόμενου ανθρώπινου δυναμικού, που θα παραμένει απασχολήσιμο τόσο στο παρόν, όσο και στο μέλλον. Οι διοικήσεις των οργανισμών και ειδικά οι επικεφαλής τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού οφείλουν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες αν θέλουν να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό στη σημερινή ανταγωνιστική αγορά».
Ταυτότητα της έρευνας
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε, για όγδοη συνεχή χρονιά από την Adecco, σε συνεργασία με την Global Link και την Hill+Knowlton Athens.
Η πρόσκληση συμμετοχής στην έρευνα απευθύνθηκε στο ευρύ κοινό (δείγμα 881 ατόμων) μέσω ανάρτησης σε επιλεγμένες ιστοσελίδες, με την μεθοδολογία CAWI (Computer Aided Web Interviewing).