Σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το τέλος του προηγούμενου χρόνου κινούνται οι τιμές των καυσίμων στην εγχώρια αγορά με το πετρέλαιο θέρμανσης να καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση και να πωλείται κατά 10 περίπου λεπτά ακριβότερα ενώ ανοδικά κινείται και η τιμή των καυσίμων κίνησης σε συνέχεια της ανόδου της διεθνούς τιμής του πετρελαίου.
Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,855 ευρώ το λίτρο, του diesel κίνησης στα 1,794 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,243 και είναι ελαφρώς αυξημένες σε σχέση με τις ισχύουσες τιμές πριν από μία εβδομάδα οι οποίες διαμορφώνονταν στα 1,838 ευρώ το λίτρο, 1,793 και 1,133 αντίστοιχα.
Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης έρχεται σε μια στιγμή όπου ο χειμώνας αρχίζει να δείχνει τα «δόντια του» αλλά οι καταναλωτές, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς του προηγούμενου τριμήνου, έχουν ήδη στοκάρει έστω και κάποιες μικρές ποσότητες. Η διάρκεια της κακοκαιρίας και των χαμηλών θερμοκρασιών θα αποτελέσουν τον καθοριστικό παράγοντα για την πορεία της ζήτησης ενώ αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για την πορεία της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, δεν αναμένεται να δούμε κάποιο απρόσμενο ράλι στην αγορά.
Το Brent καταγράφει άνοδο και κινείται γύρω από τα 80 δολάρια λαμβάνοντας ώθηση από την Κίνα η οποία άνοιξε ξανά τα σύνορά της, πυροδοτώντας την αισιοδοξία ότι η χώρα εξέρχεται πράγματι από την αυτοαπομόνωση που είχαν επιβάλει οι Αρχές λόγω Covid.
Ενώ το άνοιγμα της Κίνας εξακολουθεί να αποτελεί τον κύριο ανοδικό παράγοντας για το πετρέλαιο, οι φόβοι για ύφεση παραμένουν ο βασικός πτωτικός παράγοντας και ενισχύονται από τα στοιχεία για τον πληθωρισμό της ΕΕ και την επιθετική προσέγγιση της Fed για την εξομάλυνσή του. Μάλιστα, εάν η ύφεση πλήξει αρκετές χώρες, οι τιμές του πετρελαίου σε ένα ακραίο σενάριο θα μπορούσαν να πέσουν και στα 60 δολάρια όπως προβλέπουν κάποιοι οικονομολόγοι. Αυτό θα οδηγούσε σε σημαντική μείωση των τιμών και στην ελληνική αγορά η οποία εισάγει το 99% του πετρελαίου που καταναλώνει.
Από τις ακριβότερες χώρες στον κόσμο η Ελλάδα
Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στην πρώτη δεκάδα των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη παγκοσμίως. Σύμφωνα με τα στοιχεία του globalpetrolprices.com, η Ελλάδα βρίσκεται στη 10η θέση μεταξύ 168 συνολικά κρατών σε όλο τον κόσμο ακολουθώντας χώρες όπως είναι το Χόνγκ Κόνγκ (2,773 ευρώ το λίτρο), η Νορβηγία (2,054 ευρώ το λίτρο) ή το Μονακό (1,896 ευρώ το λίτρο) ενώ είναι ακριβότερη από χώρες οι οποίες φημίζονται για το υψηλό κόστος ζωής (και τα υψηλά εισοδήματα). Η χώρα μας έχει ακριβότερη βενζίνη από την Ελβετία (1,809 ευρώ το λίτρο), τη Σουηδία (1,757 ευρώ το λίτρο) ή το Λουξεμβούργο (1,507 ευρώ το λίτρο).
Η μέση τιμή της βενζίνης ανά τον κόσμο είναι 1,21 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, υπάρχει σημαντική διαφορά σε αυτές τις τιμές μεταξύ των χωρών. Κατά γενικό κανόνα, οι πλουσιότερες χώρες έχουν υψηλότερες τιμές ενώ οι φτωχότερες χώρες και οι χώρες που παράγουν και εξάγουν πετρέλαιο έχουν σημαντικά χαμηλότερες τιμές. Μια αξιοσημείωτη εξαίρεση είναι οι ΗΠΑ που είναι μια οικονομικά προηγμένη χώρα αλλά έχουν χαμηλές τιμές καυσίμων. Οι διαφορές στις τιμές μεταξύ των χωρών οφείλονται στους διάφορους φόρους και επιδοτήσεις για τη βενζίνη. Όλες οι χώρες έχουν πρόσβαση στις ίδιες τιμές πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, αλλά στη συνέχεια αποφασίζουν να επιβάλλουν διαφορετικούς φόρους.
Ως αποτέλεσμα, η λιανική τιμή της βενζίνης είναι διαφορετική και για αυτό στην Ελλάδα, για παράδειγμα, όπου πάνω από το 50% της τελικής τιμής αφορά σε φόρους και άλλες επιβαρύνσεις η τιμή είναι συγκριτικά πιο υψηλή.