Οι τιμές των καυσίμων στην ελληνική αγορά εξακολουθούν, όπως είχε γράψει σε σχετικό ρεπορτάζ το Insider.gr, να κινούνται ανοδικά καταγράφοντας καθημερινά αυξήσεις από 1 έως 3 λεπτά, μία τάση η οποία αναμένεται να συνεχιστεί τις επόμενες ημέρες καθώς η διεθνής τιμή του Brent κινείται σταθερά κοντά στα 85 δολάρια (μάλιστα την Τετάρτη το απόγευμα ξεπέρασε τα 86 δολάρια) ενώ η συγκρατημένη αισιοδοξία του ΟΠΕΚ+ για την πορεία της ζήτησης περιορίζει τις πιθανότητες για μια ξαφνική μεγάλη πτώση των τιμών.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,862 ευρώ το λίτρο έχοντας καταγράψει άνοδο της τάξεως των 11 λεπτών κατά το τελευταίο πενθήμερο, του diesel κίνησης στα 1,786 ευρώ το λίτρο από 1,781 που ήταν πριν από πέντε ημέρες και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,264 ευρώ το λίτρο από 1,250.
Στην Αττική η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης είναι 1,834 έχοντας καταγράψει αύξηση 8 λεπτών μέσα σε δύο ημέρες, του diesel κίνησης 1,754 έχοντας καταγράψει αύξηση 4 λεπτών μέσα σε δύο ημέρες και του πετρελαίου θέρμανσης 1,250 έχοντας καταγράψει αύξηση 8 λεπτών το τελευταίο διήμερο και σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς παρά την ανοδική τάση, δεν αναμένεται οι τιμές να κινηθούν πολύ πάνω από τα 1,85 ευρώ το λίτρο καθώς σημειώνονται μεν αυξήσεις «αλλά αυτές είναι με το σταγονόμετρο» όπως αναφέρουν.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου, οι οποίες στο τέλος του χρόνου είδαν τη ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης να καταγράφει πτώση κατά 10% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, αναμένουν αναζωπύρωση της ζήτησης καθώς η παρατεταμένη καλοκαιρία αναμένεται να εγκαταλείψει για λίγο τη χώρα. Έτσι, δεν αποκλείεται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να κινηθεί και πάλι ανοδικά, μια άνοδος η οποία θα γίνει αισθητή δεδομένου ότι από το νέο έτος η κρατική επιδότηση έχει μειωθεί κατά 10 λεπτά και η έκπτωση των ΕΛΠΕ έχει μειωθεί κατά 50%.
Παράγοντες της αγοράς: Παραμένουν οι διακυμάνσεις στις τιμές – Στα 90 δολάρια τείνει να «κάτσει» η τιμή την επόμενη τετραετία
Η πρόβλεψη της πορεία της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και κατ’ επέκταση και των τιμών που θα επικρατήσουν στην ελληνική αγορά αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση και της φετινής χρονιάς. Οι εκτιμήσεις αναθεωρούνται σε εβδομαδιαία βάση αλλά καμία μέχρι στιγμής με την πλειοψηφία να αποκλείει ένα μεγάλο ράλι. Η τελευταία δημοσκόπηση του Reuters αναφέρει ότι το πετρέλαιο θα διαπραγματευτεί γύρω στα 90 δολάρια το βαρέλι την περίοδο 2023-2027 ενώ ο μέσος όρος για φέτος θα είναι τα 87 δολάρια. Αν επιβεβαιωθούν αυτές οι προβλέψεις, τότε οι τιμές στην ελληνική αγορά, σε μια απλουστευμένη εκτίμηση και απομονώνοντας την επίδραση της διεθνούς τιμής, οι τιμές των καυσίμων θα κινηθούν σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα από τα σημερινά.
Τόσο οι εκτιμήσεις που κάνουν λόγο για μικρή άνοδο των τιμών όσο και εκείνες που θεωρούν ότι ο φόβος της ύφεσης θα ασκήσει πτωτικές πιέσεις ενισχύουν μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Οι τιμές θα παρουσιάσουν διακυμάνσεις με βασικούς παράγοντες «αστάθειας» την οικονομική ανάκαμψη της Κίνας και την πορεία της σχιστολιθικής παραγωγής στις ΗΠΑ.
Αυτή τη στιγμή, το Brent διαπραγματεύεται στα 84 δολάρια το βαρέλι και το West Texas Intermediate κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι.
Την περασμένη εβδομάδα, το Bloomberg ρώτησε 11 αναλυτές για τη συμβολή της Κίνας και ανέφεραν ότι αναμένουν ότι η ζήτηση πετρελαίου στο μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο θα αυξηθεί κατά 800.000 βαρέλια την ημέρα φέτος. Αυτό σημαίνει ότι θα φτάσει τα 16 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και θα αντιπροσωπεύει το 50% της συνολικής αύξησης της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου το 2023
Η αύξηση της ζήτησης που προβλέπουν οι αναλυτές που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση του Bloomberg καθώς και άλλοι που αναμένουν υψηλότερες τιμές του πετρελαίου, αποδίδεται στον τερματισμό της πολιτικής μηδενικού COVID από το Πεκίνο που εμπόδισε την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου την τελευταία διετία.
Ωστόσο, ορισμένοι έχουν υιοθετήσει μια συντηρητική στάση σημειώνοντας ότι το γεγονός ότι το Πεκίνο εγκατέλειψε την πολιτική του για μηδενικό COVID δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ο COVID εγκατέλειψε την Κίνα. Ήδη υπάρχουν αναφορές για αυξανόμενα ποσοστά μόλυνσης και υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας, εξελίξεις οι οποίες θα μπορούσαν και πάλι να επηρεάσουν αρνητικά τη ζήτηση.
Η κινεζική οικονομία δεν μπορεί να επανεκκινήσει εάν δεν υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι για να την επανεκκινήσουν, δήλωσε ο Ρόμπερτ Γιάουγκερ, στέλεχος της Mizuho Securities, στη Wall Street Journal. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση πετρελαίου της χώρας ενδέχεται να μην αυξηθεί όσο αναμενόταν, εάν συνεχιστεί η αύξηση των μολύνσεων. Και αν αυτό αποδειχθεί ότι ισχύει, τότε οι τιμές του πετρελαίου δεν θα καταγράψουν ιδιαίτερη άνοδο.
Η πορεία των τιμών εξαρτάται και από τη σχιστολιθική παραγωγή στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με παράγοντες της εγχώριας αγοράς, οι παραγωγοί σχιστόλιθου είναι απίθανο να οδηγηθούν σε αύξηση της παραγωγής φέτος, κάτι που ενισχύει τις ανοδικές προοπτικές για τις τιμές του πετρελαίου καθώς η αύξηση της προσφοράς παραμένει περιορισμένη.
Η ίδια η βιομηχανία σχιστόλιθου έχει επισημάνει επανειλημμένα ότι δεν έχει καμία πρόθεση να επιστρέψει στον τρόπο ανάπτυξης με κάθε κόστος. Ακόμη και η EIA αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψή της για την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ, αναμένοντας αύξηση περίπου 600.000 βαρέλια την ημέρα για φέτος στην τελευταία της βραχυπρόθεσμη ενεργειακή προοπτική, από περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πρόβλεψη στις αρχές του 2022.
Εν τω μεταξύ, ορισμένοι αναλυτές αναμένουν ότι η αγορά πετρελαίου θα κινηθεί ξανά σε έλλειμμα, πιέζοντας ανοδικά τις τιμές. Η Goldman Sachs, για παράδειγμα, βλέπει αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στα 2,7 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως φέτος, ωθώντας το αργό Brent στα 105 δολάρια το βαρέλι το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Η Morgan Stanley αναμένει επίσης υψηλότερες τιμές του πετρελαίου το δεύτερο εξάμηνο του έτους, κυρίως λόγω της ανάκαμψης της ζήτησης από την Κίνα. Η επενδυτική τράπεζα επεσήμανε επίσης ως ανοδικούς παράγοντες την επιβράδυνση της αύξησης της παραγωγής σχιστόλιθου των ΗΠΑ, την αβεβαιότητα σχετικά με τη διαθεσιμότητα ρωσικού πετρελαίου και το τέλος των ροών πετρελαίου από το στρατηγικό απόθεμα πετρελαίου των ΗΠΑ.
Ωστόσο, υπάρχει ένας ισχυρός πτωτικός παράγοντας ο οποίος τείνει να αντισταθμίσει όλους τους ανοδικούς φέτος, και αυτό είναι το γενικό κλίμα της αγοράς για την παγκόσμια οικονομία.