Πτωτικά αναμένεται να κινηθούν οι τιμές του πετρελαίου κίνηση και θέρμανσης τις επόμενες ημέρες ως αποτέλεσμα της πτώσης της διεθνούς τιμής του Brent αλλά η πτώση αναμένεται να μετριαστεί από την ενίσχυση του δολαρίου έναντι του ευρώ την Παρασκευή. Μεγαλύτερη αντίσταση σημειώνει η βενζίνη, της οποίας οι διυλιστηριακές τιμές τουλάχιστον αναμένεται να «τσιμπήσουν» ελαφρά σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται στα 1,894 ευρώ το λίτρο από 1,903 την προηγούμενη εβδομάδα, του diesel κίνησης στα 1,672 ευρώ από 1,7 και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,16 ευρώ από 1,191. Οι χαμηλότερες τιμές αναμένεται να κυριαρχήσουν και τις επόμενες ημέρες καθώς ο φόβος της τραπεζικής ύφεσης δεν έχει εκλείψει ενώ η ζήτηση εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από αντιφάσεις.
Γιατί υποχώρησαν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου
Οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν την Παρασκευή εν μέσω της πτώσης των ευρωπαϊκών τραπεζικών μετοχών και μετά την ανακοίνωση της υπουργού Ενέργειας των ΗΠΑ Τζένιφερ Γκράνχολμ ότι η αναπλήρωση του Στρατηγικού Αποθέματος Πετρελαίου (SPR) της χώρας μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια, μειώνοντας έτσι τις προοπτικές ζήτησης.
Η βιομηχανία πετρελαίου στο Τέξας και σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες κατέγραψε πτώση πρόσφατα καθώς ο υψηλός πληθωρισμός, η αύξηση των επιτοκίων και τα προβλήματα στο τραπεζικό σύστημα έχουν δημιουργήσει φόβους για ύφεση με αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση.
Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Τράπεζας Τζερόμ Πάουελ ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ αυξάνει τα επιτόκια κατά άλλο 0,25% από 4,75% σε 5,00%. Είπε ότι ο πληθωρισμός παραμένει αυξημένος και η Fed αναμένει ότι θα φθάσει στο 3,5% μέχρι το τέλος του έτους. Είπε επίσης ότι η οικονομία των ΗΠΑ επιβραδύνεται και αναμένει ότι το πραγματικό ΑΕΠ θα αυξηθεί μόνο με ρυθμό 0,4%.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες υποδηλώνουν επιβράδυνση της οικονομίας και μείωση της ζήτησης για προϊόντα πετρελαίου.
Στο ίδιο πλαίσιο, οι τραπεζικές μετοχές υποχώρησαν στην Ευρώπη με την Deutsche Bank και την UBS Group να πλήττονται σκληρά από τις ανησυχίες ότι τα χειρότερα προβλήματα στον κλάδο από την οικονομική κρίση του 2008 δεν έχουν ακόμη περιοριστεί.
Από την άλλη, οι ισχυρές προσδοκίες ζήτησης από την Κίνα περιόρισαν τις μειώσεις, με την Goldman Sachs να λέει ότι η ζήτηση βασικών εμπορευμάτων αυξάνεται στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, με τη ζήτηση πετρελαίου να ξεπερνά τα 16 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Πρόσφατα, η Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας (EIA) προέβλεψε ότι το αργό πετρέλαιο θα κινηθεί στα 77 δολάρια ανά βαρέλι το 2023, 11 δολάρια λιγότερα από την προηγούμενη πρόβλεψή η οποία έκανε λόγο για 86 δολάρια. Η βενζίνη επίσης αναθεωρήθηκε από 3,51 δολάρια σε 3,32 δολάρια και το ντίζελ στα 4,20 δολάρια (μειώθηκε κατά 16%). Το φυσικό αέριο αναμένεται να ανέλθει κατά μέσο όρο στα 4,90 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες, δηλαδή χαμηλότερα κατά 9,8% από την προηγούμενη εκτίμηση των 5,43 δολαρίων.
Η EIA στήριξε τις προβλέψεις της στις προσδοκίες για επιβράδυνση της οικονομίας (0,5% αύξηση του ΑΕΠ) και αύξηση των παγκόσμιων προμηθειών πετρελαίου. Όπως προβλέπει, η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1% (1,1 εκατομμύρια b/d) από το 2022 έως το 2023.
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες και ο ΟΠΕΚ ευθύνονται για το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής, αντισταθμίζοντας τη μείωση της παραγωγής στη Ρωσία», ανέφερε η EIA. «Προβλέπουμε ότι η παραγωγή πετρελαίου της Ρωσίας θα μειωθεί από 10,9 εκατομμύρια b/d το 2022 σε 9,5 εκατομμύρια b/d το 2023 ως αποτέλεσμα των κυρώσεων που σχετίζονται με την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Προβλέπουμε ότι η παραγωγή των ΗΠΑ θα αυξηθεί κατά 5% (1,0 εκατομμύρια b/d) το 2023 και η παραγωγή υγρών καυσίμων του ΟΠΕΚ (που περιλαμβάνει το αργό πετρέλαιο) θα αυξηθεί κατά 0,5% (160.000 b/d) το 2023», σημειώνει.