Οι τιμές των καυσίμων καταγράφουν μικρή άνοδο τις τελευταίες ημέρες με πηγές της αγοράς να εκτιμούν ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί για τη βενζίνη αλλά θα ανακοπεί για το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης. Η ισχνή αύξηση των τιμών το τελευταίο διήμερο αποτελεί αναμενόμενη εξέλιξη των κινήσεων που κατέγραψαν οι διεθνείς τιμές τις προηγούμενες ημέρες λόγω των θετικών μηνυμάτων για τη ζήτηση από την Κίνα αλλά και των προοπτικών νομισματικής σύσφιξης, ωστόσο, η πτώση που καταγράφει πλέον η διεθνής τιμή του πετρελαίου (η οποία κινήθηκε γύρω στα 83 δολάρια την Τετάρτη) αναμένεται να ενισχύσει τη μεταβλητότητα τις επόμενες ημέρες χωρίς ωστόσο να αναμένονται μεγάλες αποκλίσεις από τις τρέχουσες τιμές.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,903 ευρώ το λίτρο (αυξημένη κατά 5 λεπτά σε σχέση με πριν από πέντε ημέρες), του πετρελαίου κίνησης στα 1,712 από τα 1,705 που ήταν πριν από πέντε ημέρες και του πετρελαίου θέρμανσης στα 1,205 από 1,197 ευρώ το λίτρο.
Η ακρίβεια εξακολουθεί να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τις μετακινήσεις των Ελλήνων καθώς όπως φαίνεται περιορίζουν όσο το δυνατόν περισσότερο τις δαπάνες ακόμη και για την κάλυψη βασικών αναγκών. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα αισθητό στις καταναλώσεις του πετρελαίου θέρμανσης ενώ όσον αφορά στα καύσιμα κίνησης, η ζήτηση κινήθηκε στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι, κάτι που η αγορά προσδοκά ότι θα ανατραπεί μέσω μιας ενδεχόμενης ώθησης από την έξοδο του Πάσχα.
Ο φαύλος κύκλος της ζήτησης και των επενδύσεων και η αστάθεια των τιμών
Οι τιμές του πετρελαίου αναμένεται ότι θα παραμείνουν ευμετάβλητες το επόμενο διάστημα καθώς, από τη μία πλευρά, η αγορά ανησυχεί για την πορεία της ζήτησης σε ΗΠΑ και ΕΕ ενώ από την άλλη, θετικά είναι τα μηνύματα που στέλνει η αγορά της Ασίας και ιδιαίτερα της Κίνας μετά από το μακροχρόνιο lockdown.
Ο γενικός γραμματέας του ΟΠΕΚ Χάιθαμ Αλ Γκάις είναι «επιφυλακτικά αισιόδοξος» για το άνοιγμα της Κίνας, αλλά είπε ότι μια επιβράδυνση στις ΗΠΑ και την ΕΕ θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση αργού πετρελαίου φέτος.
«Υπάρχει εκπληκτική αύξηση της ζήτησης στην Ασία, [αλλά] αυτό που μας απασχολεί περισσότερο είναι στην πραγματικότητα η επιβράδυνση που βλέπουμε στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ όσον αφορά την οικονομική κατάσταση [και] τον πληθωρισμό», δήλωσε μιλώντας στο ενεργειακό συνέδριο CERAWeek στο Χιούστον την Τρίτη.
«Βλέπουμε μια διαιρεμένη αγορά, από τη μία ένα τμήμα με μια πολλά υποσχόμενη ανάπτυξη και από την άλλη, επιβράδυνση», σημείωσε.
Τον περασμένο μήνα, ο ΟΠΕΚ αύξησε την πρόβλεψή του για τη ζήτηση πετρελαίου για το 2023 κατά 100.000 βαρέλια την ημέρα εν μέσω προσδοκιών για οικονομική ανάκαμψη στην Κίνα.
Ο οργανισμός αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 2,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα φέτος, μέγεθος υψηλότερο από την προηγούμενη εκτίμησή του για ανάπτυξη 2,2 εκατ. Ο επικεφαλής του ΟΠΕΚ είπε επίσης ότι δεν ανησυχεί για την ανακατεύθυνση του ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ασία.
«Πάντα βλέπαμε ανακατεύθυνση των ροών, είτε σχετίζεται με γεωπολιτικά γεγονότα είτε με κέντρα ζήτησης που δημιουργούνται ή εξαφανίζονται», σημείωσε.
Ωστόσο, οι ανησυχίες για την πορεία της ζήτησης δεν αποτελούν καλό οιωνό για αύξηση των επενδύσεων στο upstream και τη δυνατότητα κάλυψης αυξημένων αναγκών σε περίπτωση που αυτές προκύψουν μελλοντικά. Και αυτό γιατί οι επιχειρήσεις του κλάδου ενθαρρύνονται συνήθως από τις υψηλές τιμές του πετρελαίου αλλά αποθαρρύνονται από τις ζοφερές εκτιμήσεις για την πορεία της ζήτησης.
Η «υποεπένδυση» στους υδρογονάνθρακες είναι ανησυχητική. Αλλά οι επενδύσεις που θα γίνουν τώρα στη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου θα εγγυηθούν για την ενεργειακή ασφάλεια στο μέλλον, εκτίμησε ο Αλ Γκάις.