Οι τιμές του πετρελαίου εξακολουθούν να κινούνται σε ανοδική τροχιά ξεπερνώντας τα 85 δολάρια το βαρέλι το μεσημέρι της Τρίτης αφού τα σχέδια του ΟΠΕΚ+ για μείωση της παραγωγής κατά 1,16 εκατ. βαρέλια την ημέρα ταρακούνησαν τις αγορές με την προσοχή των επενδυτών να στρέφεται στις τάσεις της ζήτησης και στον αντίκτυπο των υψηλότερων τιμών στην παγκόσμια οικονομία.
Η απρόσμενη απόφαση του ΟΠΕΚ+ ενισχύει το κλίμα ανασφάλειας για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, το οποίο εάν εγκαθιδρυθεί, θα οδηγούσε ενδεχομένως σε πτώση της ζήτησης ασκώντας πιέσεις και στις τιμές των καυσίμων. Αυτή όμως η προοπτική είναι πιο πιθανή σε δεύτερο χρόνο. Για την ώρα, μια πολιτική μείωσης της παγκόσμιας παραγωγής κατά 3,66 εκατ. βαρέλια συνολικά από την πλευρά του ΟΠΕΚ+ ασκεί περαιτέρω πιέσεις σε μία ήδη σφιχτή αγορά και πυροδοτεί ανοδικές τάσεις.
Διεθνείς αναλυτές: Όλοι οι δρόμοι οδηγούν σε … άνοδο
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου τείνουν να κινηθούν ανοδικά ακόμη και στα πιο συντηρητικά σενάρια για την πορεία της ζήτησης. Το άνοιγμα της οικονομίας της Κίνας και ο περιορισμός της προσφοράς, ο οποίος προϋπήρχε της νέας απόφασης του ΟΠΕΚ+, αποτελούν τους βασικούς παράγοντες που αναμένεται να ωθήσουν ανοδικά τις τιμές του Brent.
H Goldman Sachs, λίγες ώρες αφότου ο ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τη συνδυασμένη παραγωγή πετρελαίου κατά περισσότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, προχώρησε σε αναθεώρηση της πρόβλεψής της για την τιμή του Brent, ανεβάζοντάς την στα 95 δολάρια από 90 δολάρια στο τέλος του έτους . Η τράπεζα αύξησε επίσης την πρόβλεψή της και για το 2024, εκτιμώντας ότι θα φθάσει στα 100 δολάρια έως το τέλος του επόμενου έτους από από τα 97 δολάρια που είχε αρχικά αναφέρει.
Αλλά και τον περασμένο μήνα, πριν από τις ανακοινώσεις του ΟΠΕΚ+, η Goldman Sachs είχε αναφέρει ότι οι τιμές του αργού πετρελαίου θα μπορούσαν να αυξηθούν στα 107 δολάρια το βαρέλι εάν ο ΟΠΕΚ τηρήσει τους τότε στόχους παραγωγής του. Εκείνη την εποχή, το Brent διαπραγματευόταν περίπου στα 84 δολάρια το βαρέλι. Στην ίδια πρόβλεψη του Μαρτίου, οι αναλυτές της Goldman είχαν επισημάνει ότι η αυξανόμενη ζήτηση από την Κίνα και η αργή αύξηση της παραγωγής εκτός ΟΠΕΚ θα μπορούσαν να ωθήσουν το καρτέλ να επανεξετάσει τους στόχους του και να αρχίσει να ενισχύει την παραγωγή από τον Ιούνιο και μετά. Ακόμη και κάτω από αυτό το σενάριο, ωστόσο, η τράπεζα ανέμενε ότι οι τιμές του πετρελαίου θα αυξηθούν το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Μήπως οι περικοπές δεν είναι πραγματικές περικοπές; Τι ωθεί τελικά ανοδικά τις τιμές
Η απόφαση των παραγωγών πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ να μειώσουν την παραγωγή κατά περισσότερο από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα έρχεται μετά από την πτώση των τιμών εν μέσω επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας, η οποία αποτυπώνει την ανάγκη για λιγότερα καύσιμα για μετακινήσεις, ταξίδια αλλά και για τη βιομηχανία.
Οι τελευταίες δεσμεύσεις ανεβάζουν τον συνολικό όγκο των περικοπών από τον ΟΠΕΚ+ στα 3,66 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters. Αυτό ισοδυναμεί περίπου με το 3,7% της παγκόσμιας ζήτησης.
Στο παρελθόν, διεθνείς παράγοντες της αγοράς είχαν επικρίνει την πολιτική περικοπών του ΟΠΕΚ υποστηρίζοντας ότι ήταν εικονική καθώς πολλές χώρες έπεφταν ούτως ή άλλως κάτω από τους στόχους τους. Αυτή τη φορά, μέρος της αγοράς θεωρεί ότι η στρατηγική αυτή, εκτός από τη δημιουργία «κλίματος» μέσω της επικοινωνιακής τακτικής του οργανισμού, θα οδηγήσει σε πραγματικές περικοπές.
«Οι περισσότερες περικοπές θα γίνουν από χώρες που παράγουν πάνω από τις ποσοστώσεις, γεγονός που σημαίνει ότι ένα υψηλότερο μερίδιο των ανακοινωθέντων περικοπών θα μεταφραστεί σε πραγματικές μειώσεις της προσφοράς σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2022», δήλωσε η Αμρίτα Σεν της Energy Aspects, η οποία επίσης αναμένει οι τιμές να ανέλθουν στα 100 δολάρια το βαρέλι.
Φόβοι για επιδείνωση του πληθωρισμού
Η διεθνής αγορά θεωρεί ότι η προσφορά και η ζήτηση είναι σχετικά καλά ισορροπημένες, πράγμα που σημαίνει ότι οι περικοπές στην παραγωγή θα μπορούσαν να ωθήσουν τις τιμές υψηλότερα τους επόμενους μήνες.
Τα διυλιστήρια που μετατρέπουν το αργό σε βενζίνη, ντίζελ και καύσιμο Jet ετοιμάζονται για την καλοκαιρινή αύξηση της παραγωγής τους για να ανταποκριθούν στην αναμενόμενη άνοδο της ταξιδιωτικής ζήτησης.
Οι περικοπές, εάν εφαρμοστούν πλήρως, «θα σφίξουν περαιτέρω μια ήδη θεμελιωδώς σφιχτή αγορά πετρελαίου», δήλωσε ο Jorge Leon, αντιπρόεδρος της Rystad Energy. Η μείωση αυτή θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές του πετρελαίου κατά περίπου 10 δολάρια το βαρέλι και να ωθήσει το Brent στα περίπου 110 δολάρια το βαρέλι μέχρι αυτό το καλοκαίρι.
Αυτές οι υψηλότερες τιμές θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν τον παγκόσμιο πληθωρισμό και να ενισχύσουν έναν κύκλο που αναγκάζει τις κεντρικές τράπεζες να συνεχίσουν να αυξάνουν τα επιτόκια, τα οποία περιορίζουν την οικονομική ανάπτυξη.
Οι ανησυχίες για την πορεία της οικονομίας θα μπορούσαν να συγκρατήσουν τις τιμές
Όπως φαίνεται μόνο οι ανησυχίες για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας - και κατ’ επέκταση της ζήτησης - θα μπορούσαν, τουλάχιστον για την ώρα, να ασκήσουν τη μεγαλύτερη πίεση στις τιμές του πετρελαίου. Εάν μάλιστα ενταθούν, δεν αποκλείεται να ωθήσουν τις τιμές σε καθοδική τροχιά.
Δεδομένων των φόβων για την οικονομία, «η αγορά μπορεί να ερμηνεύσει τις περικοπές ως ψήφο δυσπιστίας στην ανάκαμψη της ζήτησης πετρελαίου και θα μπορούσε ακόμη και να ενέχει έναν κίνδυνο πτώσης της τιμής αλλά αυτό θα μπορούσε να είναι πολύ βραχυπρόθεσμο», επισημαίνει ο Leon.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Hiroyuki Kikukawa, πρόεδρος της NS Trading της Nissan Securities εκτιμά ότι η προσοχή της αγοράς έχει στραφεί στη μελλοντική προοπτική της ζήτησης.
«Βραχυπρόθεσμα, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου μπορεί να εντείνουν τις πληθωριστικές πιέσεις και να παρατείνουν τις αυξήσεις των επιτοκίων σε πολλές χώρες, γεγονός που θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση», σημειώνει.