«Βήμα» για την αναβίωση της «στοιχειωμένης» ζεύξης Λευκάδας μέσω ΣΔΙΤ

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
«Βήμα» για την αναβίωση της «στοιχειωμένης» ζεύξης Λευκάδας μέσω ΣΔΙΤ
Προσπαθεί να «ξεπαγώσει» και να ωριμάσει την υποθαλάσσια ζεύξης Λευκάδας – Ν. Αιτωλοακαρνανίας το υπ. Υποδομών & Μεταφορών. Το παλιό «ναυάγιο» και το νέο μοντέλο.

Νέο «βήμα» προς την κατεύθυνση της αναβίωσης ενός «στοιχειωμένου» διαγωνισμού, αυτού της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας, έκανε πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, επικυρώνοντας την επιλογή της «Planet» ως συμβούλου στην προετοιμασία, ωρίμανση και διενέργεια διαγωνισμού ανάθεσης σύμβασης ΣΔΙΤ για το έργο «Μελέτη - Κατασκευή - Χρηματοδότηση - Λειτουργία και Συντήρηση της υποθαλάσσιας ζεύξης Λευκάδας - Ν. Αιτωλοακαρνανίας». Όπως προκύπτει, και όπως έχει αναδείξει από τον περασμένο κιόλας Φεβρουάριο το insider.gr, φαίνεται ότι στο υπουργείο εξετάζουν πλέον μοντέλο ΣΔΙΤ (με πληρωμές διαθεσιμότητας) και όχι προώθηση του έργου, εφόσον τελικά αυτό συμβεί, μέσω σύμβασης παραχώρησης, που αποτελούσε το παλιό πλάνο. Βέβαια, απαιτούνται στάδια ωρίμανσης και, εφόσον «κλειδώσουν» τεχνικά και χρηματοδοτικά ζητήματα, να γίνει αίτημα προς τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ η οποία και θα κληθεί να το εγκρίνει.

Ο διαγωνισμός για την «Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας», δηλαδή την υποθαλάσσια σήραγγα που θα ενώσει το νησί της Λευκάδας με την Αιτωλοακαρνανία, είχε «ναυαγήσει» προ περίπου 7-8 ετών αλλά δείχνει να... ξαναβγαίνει στην επιφάνεια. Προ αρκετών ετών ο διαγωνισμός (ύψους 50 εκατ. ευρώ) είχε έρθει αντιμέτωπος με ενστάσεις θεσμικών εκπροσώπων και της τοπικής κοινωνίας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ως έργο παραχώρησης. Κατά τα φαινόμενα, πλέον ωριμάζει ως μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Πέρυσι τον Μάιο, το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσιζε τον χαρακτηρισμό του project «Υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας» ως έργου Εθνικού Επιπέδου, την ένταξή του στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου ως «έργου προς υλοποίηση».

Τα οφέλη

Το σκεπτικό - αιτιολογικό της απόφασης ένταξης του έργου στον προγραμματισμό του υπουργείου, ανέφερε τότε ότι η μόνιμη οδική σύνδεση της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα είναι επιβεβλημένη για τους παρακάτω λόγους:

  • Τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των χρηστών (μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών).
  • Την τουριστική αναβάθμιση της περιοχής και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος με την διασφάλιση γρήγορων και ασφαλών μετακινήσεων.
  • Τη μείωση του κόστους μεταφορών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας του σημαντικού σε έκταση και σημασία για την εθνική οικονομία πρωτογενούς και δευτερογενούς τομέα της οικονομίας της περιοχής.

Η οδική σύνδεση με το νησί

Όπως σημειώνονταν, η Λευκάδα ως νησί έχει την ιδιαιτερότητα να γειτνιάζει στο βορειοανατολικό τμήμα της με την απέναντι ακτή της Αιτωλοακαρνανίας, χωρίζοντάς την ένας στενός αβαθής δίαυλος. Για τον λόγο αυτό η ομώνυμη πρωτεύουσα κτίσθηκε στην περιοχή αυτή και όχι κεντροβαρικά ως προς τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού. Η σύνδεση ήταν πάντοτε εύκολη, παλαιότερα με πλωτό μέσο και σήμερα με την μεταλλική, αρθρωτή ως προς την προβλήτα, γέφυρα στη θέση Κάστρο. Η γέφυρα είναι χαμηλού ύψους (μέγιστο 3,50μ). Για τον λόγο αυτό είναι περιστρεφόμενη και πλαγιοδετεί για την απελευθέρωση του διαύλου ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διακόπτοντας την οδική κυκλοφορία.

Η σύνδεση αυτή δημιουργεί ουρές αναμονής οχημάτων και σκαφών κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εξίσου σοβαρό πρόβλημα αποτελεί η υποχρεωτική διέλευση των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται του νησιού από τον αστικό ιστό της πόλης της Λευκάδας. Υπάρχει ανάγκη μόνιμης οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με την ηπειρωτική χώρα σε άλλη θέση από την σημερινή χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στη ναυσιπλοΐα του διαύλου και συγκεκριμένα με τον οδικό άξονα Ακτίου – Πρέβεζας και τον Δυτικό Άξονα Β/Ν (Ιονία Οδός).

Το παλιό μοντέλο παραχώρησης

Στο παρελθόν, η αρχική προκήρυξη του έργου, κόστους τότε σχεδόν 50 εκατ. ευρώ με το μοντέλο σύμβασης παραχώρησης περιλάμβανε:

  • Την κατασκευή οδικού τμήματος, συνολικού μήκους 3 χλμ. (συμπεριλαμβανομένης της υποθαλάσσιας σήραγγας).
  • Την κατασκευή υποθαλάσσιας σήραγγας κάτω από τον υφιστάμενο Δίαυλο Λευκάδας, με τα απαραίτητα τεχνικά έργα εισόδου και εξόδου, συνολικού μήκους 1,1 χλμ. περίπου, ώστε να είναι δυνατή η απρόσκοπτη διέλευση των πλοίων από τον Δίαυλο και η ταυτόχρονη είσοδος/έξοδος των οχημάτων στο νησί της Λευκάδας, καθώς και την κατασκευή των απαραίτητων οδικών συνδέσεων με το υφιστάμενο δίκτυο.
  • Τη διαπλάτυνση του Διαύλου Λευκάδας, στο τμήμα από το τεχνικό έργο της υποθαλάσσιας σήραγγας μέχρι το κάστρο Αγ. Μαύρας,
  • Την κατασκευή Τουριστικού Λιμένα (Μαρίνας) σκαφών μεγάλου μήκους στην περιοχή του Διαύλου, βορειοανατολικά του υφιστάμενου και υπό λειτουργία τουριστικού λιμένα σκαφών αναψυχής Λευκάδας, εφόσον εντασσόταν στο έργο παραχώρησης.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Grivalia Hospitality: «Ανοιχτή» η IPO στο Χρηματιστήριο - Προχωρούν μεγάλα τουριστικά projects, πότε ανοίγουν τα «Αστέρια Γλυφάδας»

«Θριάσιο II» - Logistics: Με τη «βούλα» ανάδοχος της mega παραχώρησης το σχήμα Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) – Damco (Κοπελούζος)

Μέσω RRF υποδομές εξοικονόμησης/παροχής πόσιμου νερού – Οι «έξυπνες» δράσεις και η χρήση τεχνολογίας

gazzetta
gazzetta reader insider insider