Οι τιμές των καυσίμων στην ελληνική αγορά καταγράφουν μία ανεπαίσθητη άνοδο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αλλά παράγοντες της διεθνούς αγοράς αποκλείουν ένα νέο ράλι καθώς όπως φαίνεται η αναμέτρηση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης ίσως να μην είναι τόσο σκληρή τους επόμενους μήνες.
Όπως καταδεικνύουν τα επικαιροποιημένα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,831 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,544 ευρώ το λίτρο και αναμένεται να κινηθούν ελαφρώς ανοδικά σε συνέχεια της μικρής ανάκαμψης της διεθνούς τιμής του Brent τα προηγούμενα 24ωρα και της οριακής υποχώρησης του ευρώ έναντι του δολαρίου.
Από την άλλη, παρά το γεγονός ότι παραμένουν οι ανησυχίες για τον παγκόσμιο εφοδιασμό και οι αναλυτές εμπορευμάτων αναμένουν ότι η αγορά πετρελαίου θα σφίξει το δεύτερο εξάμηνο του έτους ωθώντας τις τιμές του πετρελαίου υψηλότερα, η άνοδος που αναμένεται να σημειωθεί εκτιμάται ότι θα είναι πιο ασθενική σε σχέση με ό,τι αναμενόταν νωρίτερα φέτος.
Οι τιμές του αργού πετρελαίου ανέκαμψαν την περασμένη εβδομάδα εν μέσω μιας αναδυόμενης αισιοδοξίας για την πρόοδο στις συνομιλίες για το ανώτατο όριο του χρέους των ΗΠΑ με αποτέλεσμα οι δύο βασικοί δείκτες αναφοράς, WTI και Brent, σημείωσαν ισχυρά κέρδη για πρώτη φορά εδώ και εβδομάδες.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) την περασμένη εβδομάδα ένωσε τη φωνή του με άλλους φορείς οι οποίοι αναμένουν μια πιο σφιχτή αγορά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Η ανάκαμψη της ζήτησης της Κίνας έχει ξεπεράσει τις προσδοκίες, ανέφερε ο IEA, ενώ οι οικονομίες του ΟΟΣΑ είναι έτοιμες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Ωστόσο, τόσο οι εκτιμήσεις για την προσφορά όσο και για τη ζήτηση απέχουν πολύ από τις «ακρότητες» του παρελθόντος.
Ο Tamas Varga, αναλυτής στην πετρελαϊκή χρηματιστηριακή PVM του Λονδίνου, είπε ότι εκτιμήσεις για τη ζήτηση από κάποιες πλευρές της αγοράς όπως είναι ο IEA και ο ΟΠΕΚ ήταν «βάναυσα ανοδικές» με την κατανάλωση να αναμενόταν να φθάσει σε επίπεδο ρεκόρ από τον Ιούνιο και μετά.
Και όντως, ο ΙΕΑ αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 2,2 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, περίπου 200.000 bpd πάνω από την εκτίμησή του από τον Απρίλιο. Τέτοιου είδους προβλέψεις σε συνδυασμό με τις περικοπές στην παραγωγή από την πλευρά του ΟΠΕΚ+ που έχει τεθεί σε ισχύ θα μπορούσαν εκ πρώτης όψεως να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για ένα σφιχτό ισοζύγιο.
Αυτό, ωστόσο, θα μπορούσε να αντισταθμιστεί από μια αποδυνάμωση της οικονομίας των ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη στον κόσμο. Ο Philip Jefferson, διοικητής της Federal Reserve, δήλωσε ότι αναμένει ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι πιο αργός από το πρώτο τρίμηνο, όταν το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε με ετήσιο ρυθμό 1,1%. Τόσο οι καταναλωτικές δαπάνες όσο και το καταναλωτικό συναίσθημα, εν τω μεταξύ, βρίσκονται σε πτώση.
«Ενώ η βασική μου πρόβλεψη για την οικονομία των ΗΠΑ δεν είναι ύφεση, αναμένω ότι οι δαπάνες και η αύξηση του ΑΕΠ θα κινηθούν αρκετά αργά το υπόλοιπο του 2023, λόγω των συνεχιζόμενων στενών οικονομικών συνθηκών, του χαμηλού καταναλωτικού κλίματος και της μείωσης των αποταμιεύσεων των νοικοκυριών που είχαν δημιουργήσει μετά την έναρξη της πανδημίας», είπε.
Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να βάλει φρένο σε ένα μεγάλο ράλι στην τιμή του αργού πετρελαίου. Για το σκοπό αυτό, ενώ εξακολουθεί να είναι ανοδική σε σχέση με άλλες εκτιμήσεις, οι αναλυτές της ελβετικής επενδυτικής τράπεζας UBS μείωσαν τις προβλέψεις τους για το αργό πετρέλαιο Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, κατά 9,5% στα 95 δολάρια το βαρέλι, δείχνοντας έτσι ότι οι ανησυχίες για ύφεση παραμένουν.