Πρόοδο και κινητικότητα σε αρκετά μέτωπα όπως, όμως, καθυστερήσεις και εκκρεμότητες σε άλλα «βλέπουν» οι Βρυξέλλες στους τομείς της διαχείρισης/αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και των ιδιωτικοποιήσεων, όπως τουλάχιστον αποτυπώνεται στην 2η Έκθεση Mεταπρογραμματικής Εποπτείας για την Ελλάδα που δημοσίευσε η Κομισιόν πριν από λίγες ημέρες.
Οι οδικοί άξονες
Στο σχετικό κείμενο σημειώνεται ότι για τη νέα 25ετή σύμβαση παραχώρηση της Αττικής Οδού η διαγωνιστική διαδικασία συνεχίζεται με ισχυρή συμμετοχή από ιδιώτες επενδυτές (8 κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχουν οι ισχυροί εγχώριοι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, Μυτιληναίος, Intrakat, Κοπελούζος μαζί με ξένα σχήματα ή funds), με το οικονομικό κλείσιμο να αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2024. Θεωρητικά, προσφορές έχει προγραμματιστεί να δοθούν στις 10 Ιουλίου, αν δεν έχουμε νέα μετάθεση.
Πάντως, από την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα χρειαστεί σχεδόν ένα έτος, με την Κομισιόν να δίνει χρονοδιάγραμμα για το τέλος 2024, με την υφιστάμενη σύμβαση να λήγει τον Οκτώβριο του επόμενου έτους. Πάντως, χωρίς να θεωρείται δεδομένο ότι θα συμβεί, παλιότερα είχε «παίξει» σενάριο μικρής παράτασης της σύμβασης.
Για την Εγνατία Οδό το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται στο τέλος του επόμενου έτους (4ο τρίμηνο) μετά από την έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, σημειώνει η έκθεση, επιβεβαιώνοντας όσα πρόσφατα εκ νέου ανέδειξε το insider.gr. Προσθέτοντας πως τα προς έγκριση έγγραφα που υποβλήθηκαν πρόσφατα απομένει να ελεγχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και να διαβιβαστούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τους προσυμβατικούς ελέγχους που απαιτούνται πριν από τη σύναψη της σύμβασης παραχώρησης.
Αυτό σημαίνει ένα έτος από καθυστέρηση σε σύγκριση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπονταν το περασμένο φθινόπωρο, με την Κομισιόν όμως να αναγνωρίζει την ανάγκη του επενδυτή ( ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis) να αιτηθεί παράταση για την περίοδο ολοκλήρωσης του διαγωνισμού λόγω της πολυπλοκότητας της συναλλαγής και των οικονομικών προσφορών. Άλλωστε, πρόκειται για μια μεγάλη παραχώρηση (προσφορά 1,5 δισ. ευρώ) που είχε πλήθος εκκρεμοτήτων (διόδια, αδειοδοτήσεις σηράγγων κ.α.) εξαρχής, οπότε, θεωρούνται στην αγορά εύλογες οι όποιες καθυστερήσεις.
Τι «παίζει» με τα λιμάνια
Αναφορικά με τις αποκρατικοποιήσεις λιμένων, η Κομισιόν σημειώνει ότι το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε τη σύμβαση αγοράς μετοχών για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.), με το οικονομικό κλείσιμο να αναμένεται στο γ’ τρίμηνο του 2023. Επίσης, συνεχίζονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης – αξιοποίησης για τα λιμάνια του Ηρακλείου και του Βόλου, με έντονο το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα (Περιστέρης – Γκριμάλντι για την Κρήτη, 8 σχήματα για τον Βόλο), και με το οικονομικό κλείσιμο να αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, του οποίου η στρατηγική γεωπολιτική σημασία αυξήθηκε μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας, το ΤΑΙΠΕΔ έχει προγραμματίσει επενδύσεις για αναβάθμιση της τρέχουσας λειτουργίας του και διερευνά τρόπους χρηματοδότησης.
Κατά την Κομισιόν, ο προσδιορισμός κατάλληλων πηγών χρηματοδότησης για επενδύσεις σε κρίσιμες υποδομές που χρειάζεται για την προσέλκυση νέων χρηστών και επιχειρήσεων στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ή σε άλλο μικρά περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν στην Ταμείο, είναι το κλειδί για την αύξηση της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ και των μελλοντικών εσόδων, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Ο ΔΑΑ και η ΥΑΦΑ «Νότια Καβάλα»
Επίσης, το ΤΑΙΠΕΔ, ως γνωστόν, προετοιμάζεται επίσης για μια αρχική δημόσια προσφορά (IPO 20% + 10%, αξίας έως και 800 εκατ. – 1 δισ. ευρώ) του μεριδίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών με στόχο τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας, αυξάνοντας παράλληλα την επενδυτική βάση και τη βελτίωση της ρευστότητας του χρηματιστηρίου της Αθήνας. Ωστόσο, κ Κομισιόν δεν δίνει σαφές χρονοδιάγραμμα, αν και από το ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ότι εντός του έτους θα έχουν γίνει οι απαραίτητες διαδικασίες παρά τον εκλογικό κύκλο, όμως, αυτό μένει να φανεί.
Για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου (ΥΑΦΑ) «Νότια Καβάλα», η Κομισιόν αναφέρει ότι το Ταμείο αξιολογεί τις συνθήκες της διεθνούς αγοράς φυσικού αερίου μετά τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας λαμβάνοντας υπόψη τους στρατηγικούς στόχους στο πλαίσιο του σχεδίου REPowerEU. Μετά από προηγούμενο αποτυχημένο διαγωνισμό, το Ταμείο εξετάζει την έναρξη νέου διεθνή διαγωνισμού, αυτή τη φορά συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας αποθήκευσης πράσινου υδρογόνου.
Υπερταμείο και ΕΤΑΔ
Σχετικά με το Υπερταμείο, αναφέρεται ότι εδραιώνει τις προσπάθειές του για την ενίσχυση της αξίας του χαρτοφυλακίου. Η εταιρεία αναλαμβάνει ολοένα και πιο ενεργό ρόλο ως διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων και μέτοχος των θυγατρικών της με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών και των αποδόσεων. Με την εφαρμογή του πρόσφατα εκδοθέντα νόμο για τη διακυβέρνηση των κρατικών επιχειρήσεων, έχει ήδη επιτευχθεί μείωση κόστους, ενώ αναμένονται πιο ουσιαστικές βελτιώσεις στην ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών σχεδίων και προσλήψεων. Η στρατηγική της εταιρείας προς τις θυγατρικές της για την ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων αναμένεται να βελτιώσει περαιτέρω τις υπηρεσίες και αυξήσει τις αποδόσεις μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Η ΕΕΣΥΠ ενισχύει την επενδυτική λειτουργία της, ολοκληρώνοντας το επενδυτικό πλαίσιο και την εφαρμογή μετασχηματισμού των θυγατρικών.
Πάντως, συστήνει η Κομισιόν πιο γρήγορους ρυθμούς για την Εταιρεία Δημόσια Περιουσίας (ΕΤΑΔ), κάνοντας μνεία και στην ανάγκη ολοκλήρωση της πρώτης φάσης ενός πιλοτικού προγράμματος αποτίμησης των περιουσιακών στοιχείων της ΕΤΑΔ (σχεδόν 1.000 ακίνητα). Η πλήρης αποτίμηση ολόκληρου του χαρτοφυλακίου θα πρέπει να προχωρήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα, για να λυθούν τα μακροχρόνια προβλήματα χαρτογράφησης (από τι αποτελείται το χαρτοφυλάκιο) της ποιοτικής αξιολόγησής τους και της παραγωγικής διαχείρισής τους.
Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης πρωτοβουλίες για την αναμενόμενη αναδιάρθρωση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ) και τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ ώστε να βελτιώσουν τις υπηρεσίες και τα οικονομικά τους μεγέθη.