Σχεδόν μια «ντουζίνα» μεγάλων σε προϋπολογισμό διαγωνισμών, άνω των 1,8 δισ. ευρώ συνολικά, βρίσκεται σε... εκκρεμότητα, με την περαιτέρω ωρίμανσή τους να αποτελεί ερωτηματικό αν θα γίνει τελικά μέσα στον Ιούνιο ή ακόμα και εντός του Ιουλίου. Και υπό μία ευρεία έννοια, τα έργα έχουν εμπλακεί στη διαδικασία της δεύτερης εκλογικής αναμέτρησης, σε μπαράζ παρατάσεων – μεταθέσεων ή και προσφυγών, με το καταληκτικό χρονικό όριο για την υποβολή οικονομικών προσφορών (τελικό στάδιο) ή φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος (αρχικό στάδιο), αναλόγως της περίπτωσης και της ωρίμανσης των διαδικασιών να «ξεχειλώνει» λιγότερο ή περισσότερο.
Ο «γεμάτος» Ιούνιος
Πρόκειται για διαδικασίες που σχετίζονται με οδικά έργα όπως το Ιωάννινα – Κακκαβιά ύψους 310 εκατ. ευρώ ή το Λαμία – Καρπενήσι (τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού) περίπου 200 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας αποβλήτων/απορριμμάτων (π.χ. ΜΕΑ ανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης – Κεντρικής Μακεδονίας ύψους 242 εκατ. ευρώ, ΜΕΑ Λάρισας αξίας 100 εκατ. ευρώ, ΜΕΑ Καβάλας 90 εκατ. ευρώ, ΜΕΑ Μαγνησίας 50 εκατ. ευρώ κ.α., μαζί με ΦΠΑ και προαιρέσεις), με βιολογικά projects (π.χ. της ΕΥΔΑΠ στην Ανατολική Αττική, δηλαδή το ΚΕΛ Ραφήνας – Πικέρμι και Σπάτα – Αρτέμιδα, 110 εκατ. ευρώ) για τα οποία είτε τα στάδια των διαγωνισμών έχουν εκ νέου μεταφερθεί εντός του μήνα και πριν ή πέριξ της «δεύτερης κάλπης», είτε είχαν οριστεί για τον Ιούνιο αλλά παίρνουν… εβδομαδιαίες (μίνιμουμ) αναβολές.
Μαζί με αυτά ξεχωρίζει και η προώθηση αρδευτικών έργων (κυρίως μέσω ΣΔΙΤ) του υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, όπως το «ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΕΡΕΙΑΣ Ν. ΛΑΡΙΣΑΣ - ΟΡΦΑΝΩΝ Ν.ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ» αξίας 187 εκατ. ευρώ, το «Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίου» αξίας 98,5 εκατ. ευρώ, η «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς» αξίας 210 εκατ. ευρώ, η «ΛΙΜΝΟΔΕΞΑΜΕΝΗ ΧΟΧΛΑΚΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΚΑΙ ΛΟΙΠΑ ΣΥΝΟΔΑ ΕΡΓΑ - ΦΡΑΓΜΑ ΑΓ.ΙΩΑΝΝΗ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ ΝΟΜΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ ΚΑΙ ΒΑΣΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΔΕΥΤΙΚΟΥ ΝΕΡΟΥ» αξίας 142 εκατ. ευρώ κ.α.
Επίσης, μέσα στον μήνα έχει οριστεί και η κατάθεση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την «ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΟΥ ΠΟΛΥ-ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΥ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ ΚΟΖΑΝΗΣ, ΜΕ ΣΔΙΤ», αξίας περίπου 89 εκατ. ευρώ, αλλά και για μικρότερα έργα (ΕΥΔΑΠ, Δήμων, Περιφερειών κ.α.).
Για του λόγου το αληθές, ήδη ο διαγωνισμός για τη ΜΕΑ ανατολικού τομέα Κεντρικής Μακεδονίας μεταφέρθηκε για τις 25 Ιουλίου, όπως μόλις χτες αποκάλυψε η στήλη BackStory (και λόγω υποβολής προσφυγής από ενδιαφερόμενο), ενώ ακόμα είναι «στον αέρα» ο διαγωνισμός για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου «Ιωάννινα – Κακκαβιά» καθώς και εδώ έχουμε προσφυγή και οι εξελίξεις μεταφέρονται για τον Ιούλιο (τουλάχιστον).
Σύνηθες φαινόμενο να προκύπτουν παρατάσεις
Βέβαια, πρέπει να αναφέρουμε ότι είναι σύνηθες φαινόμενο να προκύπτουν παρατάσεις και μεταθέσεις σταδίων σε διαγωνισμούς για μια σειρά από λόγους που σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με μαζικές δημοπρατήσεις και αδυναμία των αρχών να προωθήσουν όλα τα έργα μαζί, με αιτήματα των ίδιων των ομίλων που συμμετέχουν ώστε να προετοιμαστούν καλύτερα ή και για να κάνουν καλύτερη διαχείριση κεφαλαίων και ανθρώπινου δυναμισμού, ενίοτε με προσφυγές που υποβάλουν οι υποψήφιοι «μνηστήρες» και άλλους λόγους. Σε αυτούς, προφανώς έχει προστεθεί και ο σχετικά μακρύς εκλογικός κύκλος που έχει ξεκινήσει από τον Μάιο.
Κατά πόσο, αρχής γενομένης από τις επόμενες ημέρες και έως τα τέλη Ιουνίου, τελικά γίνουν οι δημοπρασίες και η εκδήλωση ενδιαφέροντος ή προκύψουν νέες μίνι αναβολές ώστε να μην πέσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες με τις εκλογές, είναι κάτι που θα φανεί τις προσεχείς ημέρες και εβδομάδες. Βέβαια, για κάποια μεγάλα projects τελικά προχώρησαν οι προγραμματισμένες διαγωνιστικές φάσεις (αν και επίσης είχαμε χρονικές μεταθέσεις και σε αυτές), όπως για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον ή σε έργα της ΕΥΔΑΠ ή της Lamda (Ελληνικό), ωστόσο, σε γενικές γραμμές, τους τελευταίους αρκετούς μήνες ο γενικός κανόνας είναι οι παρατάσεις.
Το insider.gr εδώ και αρκετούς μήνες κατέγραφε την τάση για καθυστερήσεις – παρατάσεις σε διαγωνισμούς λόγω του «φόρτου εργασίας» και των μαζικών δημοπρατήσεων που «βγήκαν» τους προηγούμενους μήνες, φαινόμενο που πήρε έκταση στη συνέχεια και λόγω των εκλογικών αναμετρήσεων. Μένει να φανεί αν σταδιακά ανέβουν οι ρυθμοί ή αρκετά projects πάνε για αργότερα μέσα στο καλοκαίρι. Να σημειωθεί ότι εκκρεμούν διαδικασίες και στα σιδηροδρομικά έργα των 4,5 δισ. ευρώ που προχωρούν μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου όπως και σε άλλα projects.