Στον «πάγο» φαίνεται να μπαίνει, τουλάχιστον προσωρινά, και πάλι ο διαγωνισμός για την υλοποίηση του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού τμήμα: Ιωάννινα-Κακαβιά», εκτιμώμενου προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Όπως έχει αποκαλύψει από καιρό το insider.gr, αρχικά ο διαγωνισμός ακυρώθηκε μετά και την αποδοχή από πλευράς της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.) της προσφυγής που είχαν υποβάλει 4 κατασκευαστικές εταιρείες, οι ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε.. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία είχε στραφεί κατά όρων της προκήρυξης του διαγωνισμού, θεωρώντας ότι αυτοί εμποδίζουν μικρότερου μεγέθους εταιρείες, ακόμα και αν συνεργαστούν, να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις τους ισχυρούς του κλάδου.
Εν συνεχεία, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών στις αρχές Μαΐου επαναπροκήρυξε το έργο, βάζοντας και ως ημερομηνία παραλαβής των προσφορών τις 22 Ιουνίου. Ωστόσο, η ίδια κοινοπραξία των ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε. προσέφυγε εκ νέου στην Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. κατά όρων του διαγωνισμού. Πλέον, η νέα προσφυγή θα εκδικαστεί στις 7 Ιουλίου. Δεδομένου ότι απαιτείται και ένα εύλογο χρονικό διάστημα για να ανακοινώσει την απόφασή της η Αρχή, τότε δύσκολο θεωρείται ο διαγωνισμός να προχωρήσει, εάν δεν ακυρωθεί εκ νέου, πριν τα τέλη Ιουλίου. Η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. αποδέχτηκε το αίτημα αναστολής - προσωρινών μέτρων που περιλαμβάνεται στην προδικαστική προσφυγή και ανέστειλε, εν συνόλω, την εξέλιξη της επίμαχης διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής.
Τι επικαλείται η κοινοπραξία – Έβαλε προσωρινό «πάγο» η Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.
Όπως προκύπτει από σχετικά έγγραφα, το 5ο Κλιμάκιο της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., συνήλθε στις 6 Ιουνίου για να εξετάσει το αίτημα αναστολής και λήψης προσωρινών μέτρων, που περιλαμβάνεται στην από 30/05/2023 προδικαστική προσφυγή της ένωσης εταιρειών, με την επωνυμία «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε - ΕΚΤΕΡ Α.Ε - ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε - ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε». Με την προδικαστική προσφυγή, στην οποία σωρεύεται και αίτημα λήψης προσωρινών μέτρων, η προσφεύγουσα αιτείται να ακυρωθεί η διακήρυξη ανοικτής δημοπρασίας του έργου «ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΙΟΝΙΑΣ ΟΔΟΥ ΤΜΗΜΑ: ΙΩΑΝΝΙΝΑ - ΚΑΚΑΒΙΑ» κατά το μέρος που αφορά «στις πρόσθετες απαιτήσεις και στους όρους της Επαγγελματικής και Τεχνικής Ικανότητας του άρθρου 22.Δ της διακήρυξης, ως και κάθε όρος που παρακωλύει την άθροιση της ελάσσονος ικανότητας και προσόντων των συμμετεχόντων σε ένωση οικονομικών φορέων». Η προσφεύγουσα κοινοπραξία αν και αναγνωρίζει ότι η «υπό κρίση διακήρυξη φέρεται να τροποποιήθηκε, προς συμμόρφωση στην προηγούμενη απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.», πλην όμως υποστηρίζει, «ότι η διακήρυξη, και υπό την νέα μορφή της, περιλαμβάνει εσφαλμένη και δυσανάλογη μεθοδολογία προσμέτρησης της ελάσσονος εμπειρίας περισσότερων οικονομικών φορέων, ενώ επίσης επισημαίνει, ότι συντρέχει περίπτωση πλημμελούς συμμόρφωσης της αναθέτουσας Αρχής».
Κατά συνέπεια, ο διαγωνισμός «παγώνει» από τώρα και μέχρι να βγει η νέα απόφαση της Αρχής για να μην μπλέξει στη συνέχεια με νέες προσφυγές και τελικά με τη μη υλοποίηση του έργου.
Το αντικείμενο του έργου
Αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Το έργο περιλαμβάνει δύο (2) υποτμήματα:
· Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47 χλμ.
· Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ., προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Το έργο αφορά οδικό τμήμα του Δυτικού Άξονα (Ιόνια Οδός). Είναι η συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας το νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό (core) Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας. Επιπλέον ο άξονας αυτός ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας.