Το πώς θα διασφαλισθεί η ανθεκτικότητα της οικονομίας, το σχέδιο για την επόμενη ημέρα, αλλά και τα περιθώρια λήψης επιπλέον μέτρων στήριξης, περιγράφει σε συνέντευξή του στο insider.gr ο υποψήφιος βουλευτής Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης. «Ναι, θα μπορούσαν να υπάρχουν περιορισμένοι πόροι, πέραν των μέτρων που έχουν ήδη εξαγγελθεί», επισημαίνει ο κ. Σκυλακάκης. Και τούτο, αφού στο Πρόγραμμα Σταθερότητας (που κατατέθηκε τον Απρίλιο στις Βρυξέλλες) δεν έχουν υπολογισθεί, όπως λέει, τα οφέλη από τις πρόσθετες δαπάνες που δρομολογούνται, αλλά και από την ταχύτερη ανάπτυξη.
Ο κ. Σκυλακάκης δίνει έμφαση στο γεγονός πως «οι πόροι αυτοί είναι περιορισμένοι, είναι της τάξεως των μερικών δισεκατομμυρίων σε εύρος τετραετίας, δεν είναι οι πόροι των δεκάδων δισεκατομμυρίων που έχουν ο ΣΥΡΙΖΑ ή το ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμά τους». Ασκώντας, παράλληλα, κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ που «ισχυρίζεται ότι έχει ένα πρόγραμμα δεκάδων δισεκατομμυρίων» και την ίδια στιγμή «λέει ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να κάνουμε τα 3 δισ. επιπλέον» όσων είναι ήδη ενταγμένα στο Πρόγραμμα Σταθερότητας.
Υπενθυμίζει πως ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει για τη σημασία που έχουν, αν υπάρχουν πρόσθετοι πόροι, και οι έμμεσοι φόροι που θα πρέπει να μειωθούν κάποια στιγμή, αλλά και για την ανάγκη χρηματοδότησης του κοινωνικού κράτους. «Μείωση φορολογίας και κοινωνικό κράτος είναι οι δύο βασικές προτεραιότητες που πάγια έχει η Νέα Δημοκρατία» ανέφερε. Ξεκαθαρίζει ωστόσο, πως δεν μπορούμε να κάνουμε υποθέσεις σήμερα για επιπλέον παρεμβάσεις, «γιατί το πώς θα πάνε τα πράγματα καλύτερα, το που θα βρίσκεται η οικονομία και το τι μέτρα θα πρέπει να πάρεις τότε, είναι μιας επόμενης ημέρας συζήτηση».
O μέχρι πρότινος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, κάνει σαφές πως η πάταξη της φοροδιαφυγής είναι το «κλειδί» και για τη συγκράτηση των τιμών, καθώς η «εμφανής» οικονομία είναι πιο παραγωγική. «Η ελληνική αγορά πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστική» και αυτό απαιτεί είναι «να ενθαρρύνουμε την μετάβαση στη λευκή οικονομία» αναφέρει, καθώς «έχουμε χαμηλή παραγωγικότητα, όπου η οικονομία είναι κατά κύριο λόγο παράτυπη» και έτσι «δεν χρησιμοποιεί οικονομίες κλίμακος και σύγχρονη τεχνολογία». Εξηγεί πως τούτο είναι χρονοβόρο και ενδιαμέσως «έχουμε πάρει πρωτοβουλίες όπως είναι το ''καλάθι της νοικοκυράς'' και το market pass», ενώ δέσμευση είναι οι ταχύτερες αυξήσεις μισθών που «θα επιτρέψουν στους πολίτες να διαχειριστούν τις τιμές με πολύ αποτελεσματικότερο τρόπο».
Δίνει έμφαση σε πιο εντατικούς επιτόπιους ελέγχους που θα γίνονται με πολύ μεγαλύτερη έμφαση σε επιχειρήσεις που έχουν υψηλή παραβατικότητα. Εξηγεί πως πρέπει οι έλεγχοι να λειτουργήσουν παράλληλα με το ηλεκτρονικό τιμολόγιο και το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής, αλλά και με τα ηλεκτρονικά επαγγελματικά βιβλία.
Περιγράφει, επίσης, τα δύο εργαλεία ανάσχεσης των συνεπειών της ευρωπαϊκής επιβράδυνσης στην εγχώρια οικονομία: Τους τεράστιους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης που θα έρχονται για 3 χρόνια, αλλά και τη δυνατότητα που θα έχει η Ελλάδα για πολύ υψηλότερη αύξηση των επενδύσεων σε σχέση με την κατανάλωση. Εξηγεί πως συνιστούν «ένα πολύ ισχυρό προστατευτικό εργαλείο, φτάνει να μην πυροβολήσεις τα πόδια σου, δηλαδή να μην καταστρέψεις το επιχειρηματικό κλίμα με υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και να μην καταστρέψεις την εισροή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης με διάφορες πομφόλυγες που είναι συνήθεις στον τρόπο που γίνεται η αντιπολίτευση δυστυχώς στη χώρα μας».
- Διαβάστε ακόμα: Ταμείο Ανάκαμψης: Τα 11+1 ορόσημα για να έρθουν 5 δισ. ευρώ- Οι στόχοι για σε ΟΣΕ, δημόσιο και ενεργειακή απόδοση
Αναφέρει πως είναι κρίσιμο για την επιτυχία του Ταμείου Ανάκαμψης να τρέξουν όλα γρήγορα, καθώς η τελική πληρωμή είναι την 31η Αυγούστου του 2026. Δηλαδή σε 3 χρόνια από σήμερα. Επίσης, εκτιμά ότι η επενδυτική βαθμίδα θα απελευθερώσει πρόσθετες επενδύσεις για την Ελλάδα και πως το κρίσιμο νέο μέτωπο είναι η δυνατότητα της αγοράς εργασίας να υποστηρίξει αυτές τις επενδύσεις.
Αναλυτικά, η συνέντευξη του κ. Θόδωρου Σκυλακάκη στο Insider.gr:
- Στο επίκεντρο της προεκλογικής συζήτησης έχει βρεθεί τις τελευταίες μέρες και το θέμα του Προγράμματος Σταθερότητας που καταθέσατε τον Μάιο ως κυβέρνηση στις Βρυξέλλες. Τι έχετε να πείτε για τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ;
Καταρχήν οι αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ γίνονται με μία παράδοξη χρονοκαθυστέρηση. Εμείς το καταθέσαμε στα τέλη Απριλίου, δημοσιοποιήθηκε εκείνη τη στιγμή, έκανα πλήρεις ανακοινώσεις για την κοστολόγηση του προγράμματος στις 8 και στις 9 Μαΐου που περιλαμβάνουν όλα και ένα μήνα μετά ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κύριος Τσίπρας ανακάλυψαν το Πρόγραμμα Σταθερότητας. Χαίρομαι, είναι μία βελτίωση των αντανακλαστικών του ο ένας μήνας για να ασχοληθεί με κάτι. Αλλά, επί της ουσίας, δεν έχει διαβάσει αυτά που είπαμε. Δηλαδή δεν διάβασε ότι ο δημοσιονομικός χώρος που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα καλύπτει όλες τις εξαγγελίες μας, είναι όμως ένας πολύ μικρός δημοσιονομικός χώρος. Είναι ένας δημοσιονομικός χώρος της τάξης των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ σχεδόν 6 δισ. ευρώ είναι ήδη μέσα στο Πρόγραμμα και το σύνολο του χώρου που εμείς λέμε ότι μπορούμε να δώσουμε, μαζί με αυτά που είναι μέσα στο Πρόγραμμα, είναι 9 δισ. ευρώ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυρίζεται ότι έχει ένα πρόγραμμα δεκάδων δισεκατομμυρίων που ο ίδιος το κοστολογούσε στη ΔΕΘ σε πάνω από 9 δις το χρόνο και μας λέει ότι δεν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για να κάνουμε τα 3 δισ. επιπλέον από αυτά που είναι ήδη μέσα στην τετραετία. Κάπως η αριθμητική και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τα πάνε πολύ καλά.
- Με βάση το Πρόγραμμα Σταθερότητας που καταθέστε και το οποίο έχει μόνο σενάριο βάσης υπολογίζετε πως υπάρχουν 1,5 δισ. ευρώ το 2024 και γύρω στα 2 δισ. ευρώ το 2025 και μετά. Αυτά προφανώς επαρκούν για το πρόγραμμά σας το οποίο έχετε κοστολογήσει σε 9,1 δισ. ευρώ σε βάθος τετραετίας. Υπάρχουν ενδεχομένως και επιπλέον ποσά που θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε για να τροφοδοτήσουν και επιπλέον πρωτοβουλίες;
Ναι, θα μπορούσαν να υπάρχουν περιορισμένοι πόροι γιατί δεν έχουμε βάλει στο μακροοικονομικό σενάριο τις επιπτώσεις των ίδιων των επιπρόσθετων δαπανών που θα κάνουμε. Οπότε κάποιοι λίγοι πόροι προκύπτουν. Και βεβαίως μπορούν να προκύψουν πόροι από ταχύτερη ανάπτυξη, που πιστεύω ότι θα έχουμε ταχύτερη ανάπτυξη. Αλλά, οι πόροι αυτοί είναι περιορισμένοι, είναι της τάξεως των μερικών δισεκατομμυρίων την τετραετία, δεν είναι οι πόροι των δεκάδων δισ. που έχουν ο ΣΥΡΙΖΑ ή το ΠΑΣΟΚ στο πρόγραμμά τους.
- Σε περίπτωση που βρεθούν αυτά τα επιπλέον χρήματα ποια θα είναι η προτεραιοποίηση από πλευράς σας; Τι θα είχε μεγαλύτερη σημασία;
Κοιτάχτε, είναι πολύ νωρίς για να δώσουμε απάντηση σε αυτή την ερώτηση. Την απάντηση σε αυτή την ερώτηση θα τη δώσει η επόμενη κυβέρνηση και οι αρμόδιοι που θα αναλάβουν στην επόμενη κυβέρνηση και προπαντός ο Πρωθυπουργός Εγώ απλώς να πω ότι ο ίδιος ο Πρωθυπουργός έχει μιλήσει για τη σημασία που έχει (αν υπάρχουν πρόσθετοι πόροι), και οι έμμεσοι φόροι να μειωθούν κάποια στιγμή, αλλά και να στηριχθεί η χρηματοδότηση του κοινωνικού κράτους. Συνεπώς, μείωση φορολογίας και κοινωνικό κράτος είναι οι δύο βασικές προτεραιότητες που πάγια έχει η Νέα Δημοκρατία.
- Να σας πάω λίγο στο αναπτυξιακό πεδίο. Έρχεται η ώρα της ενδιάμεσης αναθεώρησης του Ταμείου Ανάκαμψης. Πριν παραδώσετε τη θέση σας είχατε προφανώς κάνει ήδη μία μεγάλη προετοιμασία. Ποιες είναι οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν με βάση τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται, αλλά και με βάση η πορεία των ίδιων των προγραμμάτων;
Κοιτάξτε αυτό που πρέπει να κάνουμε - και αυτό έχει ήδη ξεκινήσει - είναι η αύξηση των προϋπολογισμών, γιατί μας δίνει η πολύ υψηλή ποιότητα των επενδύσεων πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο σε ότι αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης, όχι πολύ, 1,5 με 2 δις ευρώ, και αυτό ήδη μπορούμε να πούμε ότι γίνεται και πρέπει να γίνει. Το δεύτερο είναι η προσαρμογή των έργων σε ότι αφορά τα κόστη και το τρίτο είναι η ένταξη καινούργιων προγραμμάτων, όπως είναι το στεγαστικό που έχει σημασία. Μεγάλη σημασία θα έχει και η δυνατότητα να προσαρμόσουμε στις νέες συνθήκες της οικονομίας το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης. Να σας δώσω ένα παράδειγμα όταν κάναμε το Πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης θεωρούσαμε ότι έχουμε ένα κίνδυνο, θυμάστε ήμασταν στην καρδιά της πανδημίας, σε ότι αφορά στις θέσεις εργασίας. Η πορεία της οικονομίας και η πολύ ταχύτερη ανάπτυξη από αυτή που είχαμε προγραμματίσει, έχουν ως αποτέλεσμα αντί να βλέπουμε πρόβλημα αύξησης της ανεργίας να βλέπουμε πρόβλημα αδυναμίας των επιχειρήσεων να βρουν εργαζόμενους και ειδικά καταρτισμένους εργαζόμενους. Συνεπώς, πρέπει να κάνουμε μία μετάβαση στην κατάρτιση, από κατάρτιση ανέργων σε κατάρτιση εργαζομένων και από εγγεγραμμένους ανέργους, σε ανθρώπους που θέλουμε να φέρουμε από τον μη ενεργό πληθυσμό στον ενεργό πληθυσμό. Οπότε, τέτοιου είδους αλλαγές που έφεραν οι οικονομικές εξελίξεις μπορεί να κάνει αποδεκτές και η Κομισιόν. Η φαντασίωση ότι θα πας στην Κομισιόν και θα πεις ξέρετε είμαι ο κύριος τάδε και έχω μία καλή ιδέα και θα αλλάξει αυτό που έχουν υπογράψει με την Ελλάδα ως Πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης ως «Ελλάδα 2.0», είναι φαντασίωση, δεν έχει ελπίδα να γίνει καμία τέτοια αλλαγή με τέτοια κριτήρια, με πολιτικά κριτήρια. Πρέπει να πας με σκληρά τεχνοκρατικά κριτήρια και να υποστηρίξεις τις αλλαγές.
- Και να υποθέσω πως έχει ειδική σημασία η ταχύτητα ολοκλήρωσης των αλλαγών; Είναι καθοριστική για την επιτυχία του προγράμματος;
Προφανώς η ουσία εδώ είναι η εξής: τελική πληρωμή στο Πρόγραμμα, και δεν έχει αλλάξει αυτό και πιθανότατα δεν θα αλλάξει, είναι η 31η Αυγούστου 2026. Τότε είναι η τελευταία πληρωμή που μπορεί να γίνει για το Πρόγραμμα. Αν υπολογίσουμε ότι η όποια κυβέρνηση, που είναι συντριπτικά πιθανό να είναι η αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας θα είναι τον Ιούλιο ενεργή, υπάρχουν στην ουσία ακριβώς τρία χρόνια για να κάνεις οτιδήποτε καινούργιο. Τρία χρόνια πρακτικά σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός δυνητικών έργων αποκλείεται, γιατί ο χρόνος που χρειάζεται για τη διαπραγμάτευση της αλλαγής, για τις μελέτες, για την προκήρυξη των διαγωνισμών και για την υλοποίηση των έργων, αποκλείει μία σειρά από πιθανά έργα. Δεν μπορείς να βάλεις, για παράδειγμα, ένα καινούργιο φράγμα. Δεν μπορεί να τελειώσει, ούτε μία στο δισεκατομμύριο. Συνεπώς όποιος έρχεται και λέει εγώ θα κάνω αυτό εγώ θα κάνω εκείνο, είναι εκτός πραγματικότητας.
- Με δεδομένο το πάρα πολύ μεγάλο επενδυτικό κενό, ακόμα και η πλήρης αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και του ΕΣΠΑ κι άλλων εργαλείων ενδεχομένως να μην επαρκεί για να φτάσουμε στα επίπεδα που θα θέλαμε στο μέλλον; Ποιες άλλες παρεμβάσεις έχετε στα σκαριά τη δεύτερη τετραετία αν είστε κυβέρνηση για να γίνουμε πραγματικά ένας πολύ θελκτικός επενδυτικός προορισμός;
Εγώ πιστεύω ότι η επενδυτική βαθμίδα θα απελευθερώσει πρόσθετες επενδύσεις, πάρα πολλές, για την Ελλάδα για αυτό και είναι καίριο να την αποκτήσουμε το συντομότερο δυνατό. Αν θέλετε ο δικός μου προβληματισμός είναι η δυνατότητα της αγοράς εργασίας να υποστηρίξει αυτές τις επενδύσεις. Εκεί χρειάζεται να πάρουμε πρόσθετα μέτρα για να διευκολύνουμε τη λειτουργία της αγοράς εργασίας, να έχουμε κίνητρα δηλαδή για να μπουν περισσότεροι άνθρωποι στην αγορά εργασίας που σήμερα είναι εκτός αγοράς εργασίας, κυρίως γυναίκες. Εδώ όλο το πρόγραμμα το οποίο έχει παρουσιάσει η Νέα Δημοκρατία για τη διευκόλυνση των γυναικών με παιδικούς σταθμούς, με το ωράριο το σχολικό που έχει διευρυνθεί, όλα αυτά έρχονται και δουλεύουν. Μετά πρέπει να δούμε τη διευκόλυνση ανθρώπων κάπως μεγαλύτερης ηλικίας που θέλουν να δουλέψουν και δεν μπορούν, είναι ένα σημαντικό θέμα που πρέπει να προβληματίσει και θα προβληματίσει πιστεύω την επόμενη κυβέρνηση. Και το τρίτο θέμα είναι να προσπαθήσουμε οι νέοι να μπαίνουν όσο νωρίτερα γίνεται στην αγορά εργασίας γιατί και για αυτούς είναι σημαντικό να έχουν μία αίσθηση για να μπορούν να σχεδιάσουν καλύτερα τη δική τους καριέρα και προοπτική και να μπαίνουν στην κανονική αγορά εργασίας. Εδώ τι φαινόμενο έχουμε; Ένας μεγάλος αριθμός νέων ανθρώπων παίρνουν στην αρχική αγορά εργασίας σε καθεστώς παράτυπης απασχόλησης. Είναι λίγο τυπική είναι λίγο παράτυπη. Ενώ είναι μεγάλης σημασίας να μπουν όσο γίνεται περισσότεροι στην πιο άσπρη οικονομία γιατί έτσι μπορούν ταχύτερα να χτίσουν βιογραφικό και να προχωρήσουν σε υψηλότερους μισθούς και μεγαλύτερη παραγωγικότητα. Και για τους ίδιους είναι σημαντικό και για την οικονομία
- Πέρα από το θέμα της αγοράς εργασίας, που είναι ένα από τα μεγάλα αγκάθια της επόμενης περιόδου λόγω της έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού όπως περιγράψατε, υπάρχει και το θέμα της ακρίβειας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσιοποίησε κάποια στοιχεία που δείχνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους των ελληνικών επιχειρήσεων, όπως και άλλων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται και αυτό στην Ευρώπη. Τι μπορείτε να κάνετε την επόμενη περίοδο για αυτό το ζήτημα και γενικότερα για τη συγκράτηση των τιμών στην ελληνική αγορά;
Τα τελευταία νούμερα του πληθωρισμού, το 2,8% που βγήκε την προηγούμενη Παρασκευή δείχνουν ότι η Ελλάδα πάει πολύ καλύτερα από τις άλλες χώρες σε ό,τι αφορά τις τιμές. Αυτό κατά κύριο λόγο οφείλεται στην ενέργεια και στην πολύ σημαντική δουλειά που έχει ήδη γίνει για καινούργιες επενδύσεις στο χώρο αυτό της ενέργειας. Η ελληνική αγορά πρέπει να γίνει πιο ανταγωνιστική. Για να γίνει πιο ανταγωνιστική αυτό που χρειαζόμαστε είναι από τον πρωτογενή τομέα και πάνω να ενθαρρύνουμε την μετάβαση στη λευκή οικονομία. Γιατί; Διότι το μεγάλο μας πρόβλημα είναι πως έχουμε χαμηλή παραγωγικότητα, όπου η οικονομία είναι κατά κύριο λόγο παράτυπη. Η παράτυπή οικονομία δεν χρησιμοποιεί οικονομίες κλίμακος και σύγχρονη τεχνολογία. Όταν έχεις μεγάλο κομμάτι παράτυπης οικονομίας, αυτό σου ρίχνει την παραγωγικότητα και αυξάνει τις τιμές. Πλασματικά σε κάποια κομμάτια όταν κάποιος δεν πληρώνει ΦΠΑ οι τιμές είναι χαμηλές, αλλά για το σύνολο της οικονομίας και ειδικά για αυτούς που πληρώνουν τις τιμές στη λευκή οικονομία αυτό μας ανεβάζει τις τιμές προς τα πάνω. Συνεπώς η συνολική αλλαγή αναπτυξιακού μοντέλου προς πιο εξωστρεφές, πιο λευκό και πιο επενδυτικό, είναι αυτή που θα μας επιτρέψει στο μακρύ χρόνο να ρίξουμε τις τιμές. Ενδιαμέσως έχουμε πάρει πρωτοβουλίες όπως είναι το καλάθι της νοικοκυράς και το market pass που έχουν διευκολύνει τα νοικοκυριά να τα βγάλουν πέρα και ταυτόχρονα η προσπάθειά μας και η βασική μας δέσμευση σε αυτές τις εκλογές, είναι ότι θα πετύχουμε ταχύτερες αυξήσεις μισθών οι οποίες θα επιτρέψουν στους πολίτες να διαχειριστούν τις τιμές με πολύ αποτελεσματικότερο τρόπο. Διότι, το καλύτερο που μπορείς να κάνεις όταν έχεις υψηλότερες τιμές είναι να έχεις περισσότερα λεφτά στην τσέπη για να τις διαχειριστείς.
- Το θέμα όμως της πάταξης της φοροδιαφυγής, στο οποίο έχετε αναφερθεί πολλές φορές τις τελευταίες μέρες, είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και χρονοβόρο στην αντιμετώπισή του. Πέρα από τις πρωτοβουλίες που έχετε ήδη δρομολογήσει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, ιδιαίτερα με έμφαση στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τι άλλο πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει; Αν το θέσουμε διαφορετικά, αν ξεκινούσε τώρα η πρώτη τετραετία για σας, θα κάνατε κάτι διαφορετικά;
Κοιτάξτε, το βασικό μας θέμα είναι να αυξηθεί ο αριθμός των ελέγχων που γίνονται εκτός των γραφείων. Δηλαδή να έχουμε περισσότερους ανθρώπους που να κάνουν ενεργούς ελέγχους και οι έλεγχοι αυτοί να είναι πολύ περισσότερο στοχευμένοι. Η μεγάλη αλλαγή του ηλεκτρονικού τιμολογίου που έχουμε σχεδιάσει, θα μας επιτρέψει να ακτινογραφήσουμε τις επιχειρήσεις, έτσι ώστε να δούμε με βάση αυτούς που ξεπερνούν κάποιους μέσους όρους πολύ, τις ακραίες περιπτώσεις, ποιοι είναι περισσότερο πιθανό να πραγματοποιούν φοροδιαφυγή και να στοχεύσουμε σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό ελέγχων σε περιπτώσεις που είναι πολύ πιο πιθανό να κάνουν μαζική φοροδιαφυγή. Εδώ πέρα ο έλεγχος δεν πρέπει να πηγαίνει σαν λαχείο και είτε πάει σε μία καλή επιχείρηση, είτε πάει σε μία κακή επιχείρηση, να πρέπει να βγάλει κάτι για να πεις ότι ο ελεγκτής έκανε τη δουλειά του. Πρέπει να στοχεύεται πολύ περισσότερο στις ακραίες περιπτώσεις που να τις ξέρεις με βάση το ηλεκτρονικό σύστημα και την artificial intelligence πριν πας, και έτσι να αισθάνονται οι ακραίες περιπτώσεις ότι έχουν πολύ - πολύ μεγαλύτερη πιθανότητα να ελεγχθούν, από ότι ο συνεπής. Δεν μπορεί ο συνεπής και ο ακραίος να έχουν την ίδια πιθανότητα ελέγχου, δεν γίνεται αυτό.
- Αυτό είναι κυρίως δουλειά της ΑΑΔΕ;
Δεν είναι μόνο δουλειά της ΑΑΔΕ, είναι και δουλειά της φορολογικής πολιτικής η οποία έχει την υποχρέωση να βάζει το νομοθετικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται η Ανεξάρτητη Αρχή. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε μία Ανεξάρτητη Αρχή, αλλά είναι σημαντικό να κινείται μέσα σε ένα νομοθετικό πλαίσιο ορθολογικό αυτή η Ανεξάρτητη Αρχή και κυρίως να υπάρχουν τα εργαλεία - και εδώ είναι η δουλειά του Ταμείου Ανάκαμψης- ούτως ώστε να μπορεί να φέρει πολύ σημαντικότερα αποτελέσματα.
- Αν σε αυτό το πεδίο εστιάσουμε στους ελεύθερους επαγγελματίες, υπάρχουν συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για παρεμβάσεις και για επανεξέταση της φορολόγησής τους δεδομένου ότι, όπως λέει, έχουν αυξηθεί ραγδαία τα στοιχεία τζίρου, αλλά τα δηλωθέντα εισοδήματά τους έχουν αυξηθεί ελάχιστα. Έχετε ήδη ανακοινώσει κάποιες αλλαγές στο πεδίο των ελεύθερων επαγγελματιών. Τι παραπάνω προτίθεστε να κάνετε;
Κοιτάχτε, αυτό που σας είπα το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, το ηλεκτρονικό δελτίο αποστολής και κάποια επαγγελματικά βιβλία που έκλεισαν στο παρελθόν και πρέπει να ξαναδημιουργηθούν αλλά να είναι 100% ηλεκτρονικά και χωρίς καθόλου γραφειοκρατία, μπορεί να έχουν πολύ μεγάλο αποτέλεσμα. Φτάνει όμως όλα αυτά να γίνουν ταυτόχρονα. Επίσης έχει σημασία να διαφημίσουμε και να αξιοποιηθούν παράλληλα και τα κίνητρα που έχουμε δώσει, τα οποία ενώ είναι σημαντικά δεν έχουν έως τώρα αποδώσει όσο θα περίμενε κανείς. Να πω ένα παράδειγμα, έχουμε πολύ σημαντικές εκπτώσεις για κάποιον που κάνει ανακαίνιση κατοικίας, αυτό δεν έχει αποδώσει όσο θα έπρεπε. Συνεπώς, πρέπει να δουλέψουμε και από πλευράς κινητήρων και από πλευράς ελεγκτικών μηχανισμών και ψηφιακής δουλειάς και να αθροιστούν όλα αυτά μαζί την ίδια στιγμή. Τότε θα υπάρξει μία αλλαγή πολύ περισσότερο μαζική στην φορολογική συμπεριφορά. Μη νομίζετε, η φορολογική συμπεριφορά δεν είναι εύκολο να αλλάξει από τη μία μέρα στην άλλη. Είναι από τα πιο δύσκολα πράγματα που μπορεί να πετύχει μία κυβέρνηση.
- Πέρα από τους καλύτερους ελέγχους, κατά πόσο παίζει ρόλο στο θέμα της φοροδιαφυγής και το ύψος των φόρων ή των ασφαλιστικών εισφορών στην Ελλάδα;
Κοιτάξτε, τι συμβαίνει ειδικά για τους ελεύθερους επαγγελματίες που είναι στην ουσία επιχείρηση και μπορούν να λειτουργούν και ως επιχείρηση, αφού κάθε ελεύθερος επαγγελματίας μπορεί να λειτουργεί και ως ΙΚΕ. Το κόστος είναι περίπου το ίδιο, το τέλος επιτηδεύματος είναι περίπου το ίδιο και μάλιστα υπάρχει και κίνητρο μείωσης του τέλους επιτηδεύματος που έχουμε βάλει στο πρόγραμμά μας. Τι συμβαίνει όμως, ποια είναι η διαφορά μεταξύ της ΙΚΕ και του ελεύθερου επαγγελματία με ατομική επιχείρηση; Η ΙΚΕ έχει μία μέση, μία ενιαία φορολογία που είναι γύρω στο 26% (φόρος επιχειρήσεων και φόρος μερισμάτων), που είναι μία χαμηλή φορολογία, αλλά αν κάποιος κάνει φοροδιαφυγή τυχόν και μας δηλώνει πως ζει με 3.000 ευρώ τότε προφανώς ζητά να έχει μηδέν φορολογικό συντελεστή. Εδώ λοιπόν έχεις ήδη το κίνητρο, έχεις μία φορολογία νομικών προσώπων με την ευκολία μίας ΙΚΕ που το μέγιστό της είναι 26% δεν είναι 44% (που και το 44% έχει πέσει ήταν πάνω από 50% μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης), αλλά από την άλλη πλευρά όμως, αν δεν κάνεις αρκετούς ελέγχους σε κάποιον που δηλώνει 3.000 ευρώ και βγάζει 53.000 ευρώ, προφανώς θα μείνει στα 3.000 ευρώ και δεν θα πάει να φορολογηθεί, έστω και με το χαμηλό συντελεστή που έχουμε βάλει.
- Μία ταχύτερη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών ή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος ή κάποια άλλη μείωση έμμεσων φόρων είναι στο τραπέζι, αν τα πράγματα πάνε καλύτερα;
Δεν μπορούμε να κάνουμε υποθέσεις και θα αποφύγω οποιαδήποτε υπόθεση. Γιατί το πώς θα πάνε τα πράγματα καλύτερα, το πώς θα βρίσκεται η οικονομία και το τι μέτρα θα πρέπει να πάρεις τότε, είναι μιας επόμενης ημέρας συζήτηση.
- Να κάνω και μια γενικότερη ερώτηση. Είναι μία δύσκολη χρονιά για την παγκόσμια, για την Ευρωπαϊκή οικονομία που πρέπει να λειτουργήσει με χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (το είδαμε και στα στοιχεία της Eurostat) και με υψηλό κόστος δανεισμού. Υπάρχουν προβλήματα. Πώς διασφαλίζει η Ελλάδα τη βιώσιμη ανάπτυξή της σε αυτό το πλαίσιο;
Με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ότι (η χώρα) έχει τους τεράστιους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης που για τρία χρόνια θα μπαίνουν μαζικά στην οικονομία και επειδή έχουν πολύ υψηλή μόχλευση και πολύ υψηλή ποιότητα επενδύσεων που γίνονται. Αυτό είναι θηριώδες μαξιλάρι που μας προστατεύει εκτός και αν πάμε και το πυροβολήσουμε κάνοντας για παράδειγμα ερασιτεχνικές διαπραγματεύσεις όπως λέγανε κάποιοι. Αυτό είναι το ένα μεγάλο μαξιλάρι και το άλλο μεγάλο μαξιλάρι είναι ότι η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα για να πάει από το 15% του ΑΕΠ στο 22% του ΑΕΠ στις επενδύσεις, να έχει πολύ υψηλότερη αύξηση επενδύσεων σε σχέση με την κατανάλωση για μία τριετία. Αυτό αυτομάτως είναι βαθιά αναπτυξιακό. Αν αθροίσετε αυτά τα δύο πράγματα, τότε μπορείς να έχεις ένα πολύ ισχυρό προστατευτικό εργαλείο, φτάνει να μην πυροβολήσεις τα πόδια σου. Δηλαδή να μην καταστρέψεις το επιχειρηματικό κλίμα με υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων και να μην καταστρέψεις την εισροή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης με διάφορες πομφόλυγες που είναι συνήθεις στον τρόπο που γίνεται η αντιπολίτευση, δυστυχώς, στη χώρα μας.