Έναν νέο «Ηρακλή» που δεν θα αποτελεί παράταση των δύο προηγούμενων με τους οποίους εκκαθαρίστηκαν οι ισολογισμοί των τεσσάρων μεγάλων τραπεζών από τα κόκκινα δάνεια, ρίχνοντας τους δείκτες ΝΡΕ σε μονοψήφια ποσοστά, συγγράφει το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών. Ο νέος «Ηρακλής» θα είναι ακριβότερος για τις τράπεζες που θα τον χρησιμοποιήσουν, καθώς το υψηλότερο rating που θα φέρει η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, θα έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις από τις τράπεζες για υψηλότερες προβλέψεις στα δάνεια που θα τιτλοποιούν.
Το στίγμα για την προετοιμασία ενός νέου νόμου που δεν θα αποτελεί παράταση του «Ηρακλή Ι και ΙΙ» είχε δώσει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή, όταν αποφεύγοντας να μιλήσει για «Ηρακλή ΙΙΙ», είχε πει ότι το πρόγραμμα «Ηρακλής» θα χρησιμοποιηθεί, προκειμένου μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που τίθενται από τους θεσμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να αντιμετωπιστούν οι όποιες εκκρεμότητες προς όφελος της υγείας του τραπεζικού συστήματος.
Ο νέος νόμος υπαγορεύεται πλέον από το πλαίσιο των κανόνων που έθεσε εκ των υστέρων η Eurostat για τις τιτλοποιήσεις δανείων και έχοντας το βλέμμα στις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν στο δημόσιο χρέος τυχόν καθυστερήσεις και αστοχίες στις ανακτήσεις των τιτλοποιήσεων.
Ο νέος κώδικας της Eurostat για τις τιτλοποιήσεις διευκρινίζει πότε οι κρατικές εγγυήσεις που χορηγούνται έναντι ομολόγων που εκδίδονται σε τιτλοποιήσεις δανείων, πρέπει να εγγράφονται εκ προοιμίου στο δημόσιο χρέος. Αυτό θα συμβαίνει ότι διαπιστώνεται πως το Δημόσιο αναλαμβάνει μεγαλύτερο ρίσκο από τον επενδυτή που αγοράζει την τιτλοποίηση. Ειδικότερα, η Eurostat ορίζει την υποχρέωση διαμοιρασμού του κινδύνου μεταξύ Δημοσίου και επενδυτή, πράγμα που σημαίνει ότι οι κρατικές εγγυήσεις δεν μπορούν να καλύπτουν άνω του 50% του κινδύνου αθέτησης πληρωμής ενός ομολόγου. Από τον κανόνα ότι οι κρατικές εγγυήσεις πρέπει να φτάνουν μέχρι το 50% (επομένως μπορούν να είναι και χαμηλότερες του 50%, με ανάληψη μεγαλύτερου ρίσκου από τον επενδυτή) της κάλυψης τυχόν αθέτησης ομολόγου τιτλοποίησης, συνάγεται ότι αυτός θα είναι ο θεμέλιος λίθος στη δομή του νέου νόμου για τον «Ηρακλή». Όπως αναμένεται, στον νέο νόμο το ρίσκο της αθέτησης θα αναλάβουν από 50% ο επενδυτής που θα αγοράσει το ομόλογο και 50% το Ελληνικό Δημόσιο.
Ο νέος «Ηρακλής» θα λειτουργήσει σε περιβάλλον επενδυτικής βαθμίδας, σε αντίθεση με τους δύο προηγούμενους όπου η επενδυτική βαθμίδα απουσίαζε για τη χώρα και τις τράπεζές της, αλλά είχε οιονεί κατακτηθεί χάρη στις επιτυχείς διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης και του τότε αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών, Γιώργου Ζαββού, με τις ευρωπαϊκές αρχές. Η επενδυτική βαθμίδα τώρα θα ανεβάσει, ωστόσο, τις υποχρεώσεις των τραπεζών για υψηλότερες προβλέψεις για τα δάνεια των τιτλοποιήσεων.
Δεν αποκλείεται, παράλληλα, ο νέος νόμος να επιβάλλει υψηλότερες προμήθειες στις τράπεζες προκειμένου να λάβουν τις κρατικές εγγυήσεις. Επισημαίνεται, πάντως, ότι το κόστος των συγκεκριμένων προμηθειών βασίζεται στα ασφάλιστρα κινδύνου των ελληνικών ομολόγων, τα οποία θα είναι χαμηλότερα με την έλευση της επενδυτικής βαθμίδας.
Θετικά θα λειτουργήσει η επενδυτική βαθμίδα για τα ενέχυρα των τιτλοποιήσεων, καθώς θα ανεβάσει την αξία των ακινήτων που αποτελούν τις εμπράγματες εξασφαλίσεις των δανείων.
Οι διαδικασίες για τη συγγραφή του νόμου για τον νέο «Ηρακλή» θα «τρέξουν» μέσα στον Σεπτέμβριο. Σημειώνεται ότι ο νέος «Ηρακλής» είναι ζωτικής σημασίας για την εξυγίανση των ισολογισμών των μικρότερων τραπεζών από τα κόκκινα δάνεια και δη στην παρούσα φάση όπου προωθείται η εξυγίανση της Attica Bank και η δημιουργία του πέμπτου τραπεζικού πόλου, με κινητήριο μοχλό την Παγκρήτια Τράπεζα και τη συγχώνευσή της με την Attica Bank.