Ήταν... αναμενόμενο και έγινε γνωστό και επισήμως. Και το νέο εγχείρημα, δηλαδή ο διαγωνισμός, για την κατασκευή του έργου «Επέκταση Ιόνιας Οδού Τμήμα: Ιωάννινα - Κακαβιά», προϋπολογισμού 310.000.000 «ναυάγησε», όπως από καιρό έχει προαναγγείλει το insider.gr. Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην ακύρωση διαγωνισμού που είχε εκ νέου «παγώσει» μετά την κατάθεση προδικαστικής προσφυγής από κοινοπραξία εταιρειών (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.) με αποτέλεσμα να έχει ανασταλεί η διαδικασία.
Στον διαγωνισμό για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ιωάννινα – Κακκαβιά, η προσφεύγουσα κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. που είχε στραφεί κατά όρων της διακήρυξης, πρόσφατα μόλις δικαιώθηκε εκ νέου (αρχικά ο διαγωνισμός είχε μπλοκάρει και προκηρύχθηκε πάλι) από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ). Η κοινοπραξία είχε κάνει προσφυγή κατά όρων του διαγωνισμού, δικαιώθηκε, επαναπροκηρύχθηκε το έργο αλλά το γκρουπ των κατασκευαστών επανήλθε, καθώς θεωρούσε ότι δεν είχε συμμορφωθεί η αναθέτουσα αρχή, ως όφειλε, στις υποδείξεις της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.).
Η Ένωση οικονομικών φορέων με την επωνυμία «ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε» άσκησε την 30-05-2023 την με ΓΑΚ ΕΑΔΗΣΥ 799/31-05-2023 προδικαστική προσφυγή και αίτημα αναστολής - προσωρινών μέτρων. H Αναθέτουσα Αρχή, απέστειλε στην ΕΑΔΗΣΥ, τις απόψεις της επί προδικαστικής. Με την από 06/06/2023 υπ΄ αριθμό απόφαση Α553/2023 του 5ου κλιμακίου της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., έγινε αποδεκτό : · Το αίτημα αναστολής - προσωρινών μέτρων που περιλαμβανόταν στην προδικαστική προσφυγή, · Ανεστάλη εν συνόλω, η εξέλιξη της επίμαχης διαγωνιστικής διαδικασίας, μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης επί της προδικαστικής προσφυγής. Για να καταθέσει, ως συνηθίζεται, η Αναθέτουσα Αρχή τις δικές της απόψεις, για να φτάσουμε στην απόφαση του 5ου κλιμακίου της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., που εκδόθηκε την 27/07/2023, με την οποία έγινε αποδεκτή η εν λόγω Προδικαστική Προσφυγή και ακυρώθηκε εν συνόλω, η προσβαλλόμενη διακήρυξη.
Πώς θα επανέλθει το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών;
Πλέον, μένει να φανεί πώς θα κινηθεί το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών μετά και τη δεύτερη ακύρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας από την ΕΑΔΗΣΥ, καθώς, θεωρητικά το έργο «Επέκταση Ιόνιας Οδού: τμήμα Ιωάννινα - Κακαβιά» (από το τέλος της παραχώρησης Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά) υποτίθεται ότι είναι για το υπουργείο «ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα και με την ολοκλήρωσή του αναμένεται να εξοικονομηθεί ο χρόνος μετακίνησης των οχημάτων αλλά και να μειωθεί ο αριθμός των ατυχημάτων. Η ολοκλήρωση του υπόψη Οδικού Άξονα σε συνδυασμό με την ένωσή του με την Ιόνια Οδό και την Εγνατία Οδό θα προσφέρει τις μέγιστες μεταφορικές δυνατότητες ανθρώπων και αγαθών τόσο στη Ήπειρο όσο και στη λοιπή Ελλάδα ενισχύοντας έτσι την τοπική κοινωνία, καθώς ο νομός Ιωαννίνων έχει έντονη τουριστική και εμπορική δραστηριότητα».
Το αντικείμενο του έργου συνολικού μήκους σχεδόν 70 χλμ. αφορά στη μελέτη και κατασκευή των κάτωθι:
· Ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0). 3 · Κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα "Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 km (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι (6) ανισόπεδων κόμβων : 1. Ανισόπεδος Κόμβος Κοσμηράς - Ασβεστοχωρίου (Κ1). 2. Ανισόπεδος Κόμβος Γραμμενοχωρίων (Κ2). 3. Ανισόπεδος Κόμβος Πασσαρώνος (Κ3) (Προαίρεση 1). 4. Ανισόπεδος Κόμβος Ζίτσας (Κ4) . 5. Ανισόπέδος Κόμβος Καρυών (Κ5). 6. Ανισόπεδος Κόμβος Καλπακίου (Κ6). · Αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται. · Προαίρεση 2η : Αναβάθμιση του τμήματος Καλπάκι - Κακαβιά, μήκους 23,11 χλμ.
Κατά συνέπεια, το έργο περιλαμβάνει δύο (2) υποτμήματα:
· Υποτμήμα 1: Ιωάννινα – Καλπάκι. Με αρχή το τέλος της σύμβασης παραχώρησης (Χ.Θ. 4+800) και πέρας το τέλος του AK Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης. Στο υποτμήμα περιλαμβάνονται έξι (6) Ανισόπεδοι Κόμβοι, εκ των οποίων ο ΑΚ Κ3 Πασσαρώνος (Χ.Θ. 21+940 - Χ.Θ. 23+441) αποτελεί την Προαίρεση 1, μήκους 1,47 χλμ.
· Υποτμήμα 2: Καλπάκι – Κακαβιά. Με αρχή το πέρας του ΑΚ Καλπακίου (Χ.Θ. 51+237,37) και πέρας τον μεθοριακό σταθμό Κακαβιάς (Χ.Θ. 74+349,66) και συνολικό μήκος 23,11 χλμ., προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την Προαίρεση 2.
Πάντως, όπως προ μηνός είχε αναδείξει το insider.gr, υπάρχουν άλλοι δύο (τουλάχιστον) «παγωμένοι» διαγωνισμοί που, έχουν «μπλοκάρει» κατόπιν υποβολής προσφυγών, που μαζί με το παραπάνω είναι συνολικού ύψους περίπου 560 εκατ. ευρώ. Τα 2 αυτά «παγωμένα» έργα είναι το τμήμα του άξονα Λαμία-Καρπενήσι, Μακρακώμη-Τυμφρηστός (σχεδόν 200 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ) αλλά και τα αντιπλημμυρικά έργα Νέας Μάκρης, εκτιμώμενου κόστους 60 εκατ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί έχουν κοινό παρονομαστή τις προδικαστικές προσφυγές που έχουν υποβληθεί από ενδιαφερόμενα κατασκευαστικά σχήματα (κοινοπραξία ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ.) με αποτέλεσμα να έχει ανασταλεί η διαγωνιστική τους διαδικασία.
Το «stop» για τα αντιπλημμυρικά Νέας Μάκρης
Μάλιστα, ήδη με απόφαση του υπουργείου ακυρώθηκε η διακήρυξη του έργου με τίτλο: «ΕΡΓΑ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ΕΡΓΑ ΟΜΒΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΝΕΑΣ ΜΑΚΡΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ», σε συμμόρφωση με την υπ. αριθ. 957,958,959/2023 Απόφαση της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., καθώς έγιναν δεκτές οι προδικαστικές προσφυγές. Τα «Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, έργα ομβρίων περιοχής Νέας Μάκρης Αττικής» είχαν εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 60 εκατ. ευρώ. Αντικείμενο του έργου θα ήταν οι διευθετήσεις ρεμάτων, καθώς και έργα δικτύων όμβριων υδάτων, στην περιοχή Ν. Μάκρης, συνολικού μήκους περίπου 18 χλμ., μεταξύ του οικισμού Αγ. Ανδρέα και της πρώην Αμερικάνικης Βάσης. Το έργο αφορούσε στη διευθέτηση 7 υδατορεμάτων: ρ. Μαραθωνομάχων, ρ. Μαραθωνοδρόμων (περιοχή Βάλτου), ρ. Αμερικάνικης Βάσης, ρ. Ανατολής ή Διονύσου, ρ. Ξυλοκέριζας, ρ. Αγ. Παρασκευής ή Βαζάνα, ρ. Εφημεριδοπωλών ή Παμμακάριστου. Η περιοχή του έργου ανήκει στην Δημοτική Ενότητα Ν. Μάκρης Αττικής. Γεωγραφικά, εκτείνεται μεταξύ των ανατολικών υπωρειών του Πεντελικού όρους και της παραλιακής ζώνης της Ν. Μάκρης. Η προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι οι 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Τα προβλεπόμενα έργα θεωρούνταν ότι θα συμβάλλουν σημαντικά στην αντιπλημμυρική θωράκιση της ευρύτερης περιοχής της Νέας Μάκρης, στην οποία παρατηρείται ραγδαία αστικοποίηση και αλλαγή χρήσεων γης τα τελευταία χρόνια.
Αναμονή για την παράκαμψη Μακρακώμης
Πλέον, εκκρεμεί η δικαστική «τύχη» του έργου «Οδικός Άξονα Λαμία – Καρπενήσι, τμήμα Σύνδεση πέρατος παράκαμψης Μακρακώμης με ανατολικό μέτωπο Σήραγγας Τυμφρηστού». Το συνολικό μήκος του έργου είναι περίπου 30 χλμ. και εκτείνεται στο σύνολό του εντός των ορίων της Π.Ε. Φθιώτιδας, βελτιώνοντας το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και μειώνοντας δραστικά τον χρόνο διαδρομής όλων των οχημάτων, σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση. Η αφετηρία του έργου, είναι το πέρας του ανατολικού μετώπου της υφιστάμενης Σήραγγας Τυμφρηστού. Το πέρας του έργου είναι το δυτικό όριο της κατασκευασθείσας παράκαμψης Μακρακώμης. Το έργο στο σύνολο σχεδόν του μήκους του (με εξαίρεση μικρά τμήματα στα άκρα του έργου) ακολουθεί νέα χάραξη. Η αξία χωρίς ΦΠΑ υπολογίζεται σε 161,29 εκατ. ευρώ, άρα με ΦΠΑ κάπου στα 200 εκατ. ευρώ. Η διάρκεια της σύμβασης ορίστηκε σε 54 μήνες. Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει από εθνικούς πόρους ενώ, όπως αναφέρονταν στην προκήρυξη, υπάρχει πιθανότητα να χρηματοδοτηθεί από διαρθρωτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.