To άνοιγμα ενός νέου κεφαλαίου στις σχέσεις Ελλάδας – Ινδίας σηματοδοτεί η σημερινή επίσημη επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι, στη χώρα μας και η συνάντησή του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Στο επίκεντρο βρίσκεται και η ενίσχυση της οικονομικής συνεργασίας των δύο χωρών με βασικούς άξονες το εμπόριο αλλά και τον τουρισμό, δεδομένου πως η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει πύλη εισόδου προς την ΕΕ για τα ινδικά εμπορεύματα από τον Πειραιά, αλλά και για τις ινδικές επιχειρήσεις.
Εξάλλου, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Ινδού πρωθυπουργού στη χώρα μας βρίσκεται και αντιπροσωπεία αποτελούμενη από περίπου 20 επιχειρηματίες από την Ινδία, οι οποίοι θα συμμετάσχουν στο επίσημο δείπνο που θα παραθέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και θα έχουν μια σειρά συναντήσεων με Έλληνες επιχειρηματίες, ενώ όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών της Ινδίας, ο κ. Μόντι θα έχει την ευκαιρία να «συνομιλήσει με επιχειρηματίες και από τις δύο χώρες, καθώς και με την ινδική κοινότητα στην Ελλάδα». Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι να ακολουθήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα επίσημη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη με πολυπληθή ομάδα Ελλήνων επιχειρηματιών στην Ινδία.
Ενίσχυση της οικονομικής συνεργασίας
Η σημερινή επίσκεψη είναι η πρώτη Ινδού πρωθυπουργού στην Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια, καθώς η τελευταία φορά ήταν το μακρινό 1983, όταν η Ίντιρα Γκάντι είχε ταξιδέψει στην Αθήνα. Αυτό δεν σημαίνει πως όλο αυτό το διάστημα δεν πραγματοποιούνταν κινήσεις ενίσχυσης των διμερών σχέσεων Ελλάδας – Ινδίας. Το 2019 η Ινδία ήταν τιμώμενη χώρα στην 84η διοργάνωση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, στην οποία μεταξύ άλλων συμμετείχαν εκπρόσωποι από 15 ινδικές επιχειρήσεις – κολοσσούς, μεταξύ των οποίων και η GMR Group, η οποία λίγο καιρό αργότερα ανέλαβε την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Ένας από τους άμεσους στόχους είναι η ενίσχυση της εμπορικής συνεργασίας Ελλάδας – Ινδίας, η οποία αν και εμφανίζει σημαντική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, παραμένει σε χαμηλά επίπεδα. Ο όγκος του διμερούς εμπορίου αυξήθηκε κατά 58% το 2022, φθάνοντας στο επίπεδο των 1,32 δισ. ευρώ με την αξία των ελληνικών εξαγωγών στην Ινδία να προσεγγίζει μόλις τα 135 εκατ. ευρώ . Ένας ακόμη στόχος είναι η περαιτέρω υλοποίηση επενδύσεων από ινδικές επιχειρήσεις στη χώρα μας. Σήμερα εκτός από την GMR, έντονη δραστηριότητα στη χώρα μας έχει αναπτύξει ο όμιλος Switz Group του Ινδού επιχειρηματία Ταϊζούν Κορακιγουάλα, ο οποίος έχει πλειοψηφικά ποσοστό σε διάφορες εταιρείες τροφίμων όπως Olympic Food, CSM Bakery, Κουλουράδες, Κρητών Άρτος κ.α.
Η σημασία του Πειραιά
Ένα ακόμη σημείο προσοχής είναι η ενίσχυση των διεθνών μεταφορών εμπορευμάτων από την Ινδία προς την Δύση και σε αυτό το πλαίσιο ο Πειραιάς θα μπορούσε να αποτελέσει βασική πύλη εισόδου προς την ΕΕ, σε συνέχεια της συμφωνίας I2U2 (σ.σ. Ισραήλ και Ινδία είναι το I2 και ΗΠΑ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είναι τα U2) που μεταξύ άλλων άνοιξε τα λιμάνια της Μ. Ανατολής για την Ινδία.
Αυτό το θέμα ανέδειξε και ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε συνέντευξη που έδωσε στο αγγλόφωνο ινδικό πρακτορείο ειδήσεων Wion. «Η Ελλάδα και η Ινδία μπορούν να ξεκινήσουν μια αμοιβαίως επωφελή στρατηγική εταιρική σχέση ενισχύοντας τις διμερείς σχέσεις τους και επενδύοντας στη διασυνδεσιμότητα. Για το σκοπό αυτό, οι θαλάσσιες υποδομές στην Ελλάδα, όπως το λιμάνι του Πειραιά, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στην Ευρώπη όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, δύνανται να καταστούν η πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης.
Με το βλέμμα στον τουρισμό
Σημαντικές ευκαιρίες ανοίγονται για τη χώρα μας και στο πεδίο του τουρισμού, καθώς η Ινδία είναι πλέον η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσμο με πάνω από 1,4 δισ. κατοίκους αλλά και με μια αναδυόμενη μεσαία και ανώτερη τάξη που μπορεί να αποτελέσει μια νέα σχετικά ανεκμετάλλευτη τουριστική αγορά. Πρόσφατη μελέτη του People Research on India’s Consumer Economy έδειξε πως η μεσαία τάξη της Ινδίας θα αποτελείται από περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο άτομα έως το 2047, ενώ ο πληθυσμός των πολύ πλούσιων Ινδών διπλασιάστηκε σε 1,81 εκατ. μέσα σε μια πενταετία.
Το μέγεθος της ινδικής μεσαίας τάξης, που αποτελεί βασικό μοχλό της οικονομικής ανάπτυξης, θα εκτιναχθεί από το 31% του πληθυσμού το 2020-2021 στο 61% το 2046-47. Η μεσαία τάξη με ετήσιο εισόδημα από 5.500 έως 33.000 ευρώ, θα ανέλθει σε περίπου 1,02 δισεκατομμύρια το 2046-47, από 715 εκατομμύρια το 2030-31 και 432 εκατομμύρια το 2020-21, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ερευνητικού κέντρου.
Στο πλαίσιο αυτό έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες συζητήσεις τόσο από το υπουργείο Τουρισμού όσο και από την διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών για την ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων με την Ινδία, και την έναρξη απευθείας δρομολογίων προς την Αθήνα.
Φωτογραφία: AP