Γρήγορες εξελίξεις έρχονται στην υπόθεση του Φορέα Απόκτησης & Επαναμίσθωσης Ακινήτων που προβλέπει ο νόμος 4738/2020 για τη ρύθμιση οφειλών με παροχή 2ης ευκαιρίας. Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους θα υποβάλει στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών τροποποιήσεις στο πλαίσιο λειτουργίας του Φορέα Ακινήτων και μέσα στον Σεπτέμβριο αναμένονται οι αποφάσεις και οι αλλαγές στον νόμο.
Οι επερχόμενες τροποποιήσεις στον νόμο επιβεβαιώνουν ρεπορτάζ του insider.gr, το οποίο ανέφερε ότι το θέμα της λειτουργίας του Φορέα θα έμπαινε άμεσα στο τραπέζι της πολιτικής του ΥΠΕΘΟ και του νέου επικεφαλής υπουργού Κωστή Χατζηδάκη, μετά και την σύσταση της νέας Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, με θεσμικές τροποποιήσεις ή ακόμα και ολικό ανασχεδιασμό του Φορέα ενόψει.
Οι τροποποιήσεις που αναμένονται στο θεσμικό πλαίσιο του Φορέα Ακινήτων υπαγορεύονται από την ανάγκη βιωσιμότητας του εγχειρήματος, καθώς ο διάλογος που διεξήγαγε η πρώην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με καθέναν από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές ανέδειξε σημεία τα οποία ήταν αποτρεπτικά για τη συμμετοχή ιδιωτών στο σχήμα. Κατόπιν αυτού, οι αλλαγές που θα προωθηθούν στο θεσμικό πλαίσιο θα επιφέρουν συνολικά αναβάθμιση της εσωτερικής απόδοσης (IRR) των επενδυτών, καθιστώντας έτσι ελκυστική τη συμμετοχή ιδιωτών (σ.σ. ο Φορέας πρέπει να γίνει αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια και να «τρέξει» από έναν επενδυτή). Σημειώνεται ότι οι επενδυτές που μπαίνουν στην αγορά των NPLs έχουν αποδόσεις τουλάχιστον 15% και υπ' αυτό το πρίσμα ο Φορέας θα πρέπει να τους προσφέρει απόδοση σε διψήφιο νούμερο, πόσω μάλλον καθώς θα αποκτήσουν ακίνητα ευάλωτων οφειλετών.
Στο πλαίσιο αυτό, τα βασικότερα σημεία που είχαν θέσει οι επενδυτές στη φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου είχαν να κάνουν καταρχάς με την τιμή στην οποία ο Φορέας θα αγοράζει τα ακίνητα από τους πλειστηριασμούς. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι επενδυτές έχουν ζητήσει να υπάρξει έκπτωση της τάξεως του 30% - 35% στην τιμή αγοράς, αν και επαρκές φαίνεται να θεωρείται discount σε ποσοστό 20%.
Άλλο βασικό σημείο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου ήταν το ποιος θα επιβαρύνεται με τα κόστη του ακινήτου κατά την επαναπώλησή του από τον επενδυτή στον οφειλέτη. Σημειώνεται ότι ο νόμος προβλέπει πως ο οφειλέτης που πτωχεύει και η κατοικία του καταλήγει στον Φορέα Ακινήτων (ο οποίος παρεμβαίνει ως αγοραστής στη διαδικασία του πλειστηριασμού), θα μπορεί να επαναγοράσει το ακίνητο μετά από 12 χρόνια (ή και νωρίτερα εφόσον αποκτήσει τη δυνατότητα) που θα διαρκεί η περίοδος στην οποία ο Φορέας θα νοικιάζει το ακίνητο στον οφειλέτη.
Τα κόστη κατά την επαναπώληση του ακινήτου αφορούν κατά κύριο λόγο σε έξοδα για τυχόν νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών (σ.σ. οι οποίες θα πρέπει να θεωρούνται σχεδόν δεδομένες σε μικρά ακίνητα οικονομικά ευάλωτων πολιτών στην προστασία των οποίων στοχεύει ο Φορέας). Έχει ζητηθεί, αφού είναι προφανές ότι ο ευάλωτος οφειλέτης θα είναι αδύνατον να επωμιστεί τα κόστη, ο επενδυτής να μπορεί να αγοράζει και τα πωλεί το ακίνητο χωρίς υποχρέωση νομιμοποίησης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξετάζεται να μην υπάρχουν κόστη νομιμοποίησης από τη στιγμή που το ακίνητο θα επαναγοράζεται από τον οφειλέτη.
Στον διάλογο με την πρώην ΕΓΔΙΧ οι επενδυτές είχαν θέσει και φορολογικά θέματα όπως π.χ. ποιος θα πληρώνει τον ΕΝΦΙΑ (ο επενδυτής ή ο ευάλωτος οφειλέτης που θα παραμένει ως ενοικιαστής στην πρώτη κατοικία του;) ή π.χ. αν ο επενδυτής που θα «τρέξει» τον Φορέα θα επιβαρύνεται με τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (δεδομένου ότι θα αποκτά μαζικά ακίνητα με στόχο να τα επαναπωλήσει στους οφειλέτες).
Θέμα που απασχολούσε τους επενδυτές είναι και τι θα γίνεται στην περίπτωση που ο πτωχευμένος ευάλωτος οφειλέτης δεν πληρώσει τη συμμετοχή του στο ενοίκιο. Σημειώνεται ότι ο νόμος προβλέπει επιδότηση του ενοικίου από το κράτος, ύψους μέχρι 210 ευρώ μηνιαίως, ενώ το υπόλοιπο ποσό του μισθώματος που θα οριστεί θα πρέπει να το καταβάλλει ο οφειλέτης/ενοικιαστής. Οι επενδυτές φέρεται να είχαν ζητήσει ο Φορέας να λαμβάνει την επιδότηση ενοικίου ακόμη και στην περίπτωση που ο πτωχευμένος ευάλωτος οφειλέτης αποβληθεί από την οικία επειδή δεν καταβάλλει τη συμμετοχή του στο ενοίκιο. Ωστόσο, αυτό απορρίφθηκε από την πρώην ΕΓΔΙΧ.