Δύσκολα χρόνια θα είναι τα επόμενα 25 και για την βενζίνη η οποία αναμένεται να χάσει σημαντικό μέρος του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς εξαιτίας της αύξησης της χρήσης των εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροκίνησης. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η παγκόσμια κατανάλωση βενζίνης θα σημειώσει πτώση καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες όπως είναι η Tesla Motors έχουν λανσάρει νέα, πιο αποδοτικά ενεργειακά οχήματα στην αγορά (ηλεκτρικά οχήματα κλπ).
«Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι γεγονός», σημειώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος του IEA, Fatih Birol, σε σχετική συνέντευξη στο Λονδίνο σημειώνοντας ότι οι πωλήσεις θα εκτοξευθούν από το 1 εκατομμύριο που βρίσκονταν το 2015 στα 150 εκατομμύρια το 2040.
Η Royal Dutch Shell, η δεύτερη μεγαλύτερη ενεργειακή εταιρεία στον κόσμο, σοκάρισε κυριολεκτικά την αγορά αυτό τον μήνα όταν ένα στέλεχός της είπε ότι η παγκόσμια ζήτηση θα μπορούσε να σημειώσει αύξηση σε βάθος πενταετίας.
Ωστόσο, το IEA δεν συμμερίζεται την απαισιοδοξία της Shell και εξακολουθεί να υποστηρίζει ότι η συνολική ζήτηση για πετρέλαιο θα συνεχίσει να αυξάνεται για πολλές δεκαετίες ακόμη εξαιτίας της μεγαλύτερης κατανάλωσης diesel,μαζούτ, υγροποιημένου φυσικού αερίου, πετρελαίου κίνησης για πλοία, βαρέα φορτηγά, αεροπλάνα και πετροχημική βιομηχανία.
Για τον Philip Verleger, πρόεδρο της PKVerleger στο Κολοράντο και βετεράνο αναλυτή της αγοράς πετρελαιοειδών, η πρόβλεψη του IEA αποτελεί μια από τις πιο αισιόδοξες της παγκόσμιας βιομηχανίας.
Τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο πρέπει να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν την πτώση στη ζήτηση η οποία αναμένεται ότι θα γίνει αισθητή από το 2020 και όχι από το 2030 όπως κάποιοι υποστηρίζουν, σημειώνει ο Verleger συμπληρώνοντας ότι αυτή είναι η καλύτερη δυνατή εκδοχή που θα έπρεπε να περιμένει ένας κλάδος που βρίσκεται σε μαρασμό.
Οι εκτιμήσεις αυτές αποτελούν μέρος της ανάλυσης του ΙΕΑ στο Παρίσι, ένα κείμενο το οποίο συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση «World Energy Outlook 2016». Σύμφωνα με την έκθεση, η ζήτηση για βενζίνη θα σημειώσει πτώση και θα διαμορφωθεί στα 22,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2020 από τα 23 εκατομμύρια που βρισκόταν την προηγούμενη χρονιά. Μέχρι το 2030, η κατανάλωση θα ανακάμψει ελαφρώς φθάνοντας στο peak των 23,1 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, πριν πέσει και πάλι σε περίπου 25 χρόνια (το 2040).
Από το 1950, όπου ο Henry Ford άρχισε να κάνει πραγματικότητα το όνειρό το, το οποίο δεν ήταν τίποτα άλλο από το να μπορεί ο μέσος Αμερικανός να έχει το δικό του αμάξι, η βενζίνη έγινε η παγκόσμια επιλογή για την κίνηση οχημάτων. Οι σταθμοί ανεφοδιασμού άρχισαν να «ξεφυτρώνουν» παντού, δίπλα σε εστιατόρια και πολυκαταστήματα επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στις οικονομίες ολόκληρου του κόσμου.
Ωστόσο, τώρα, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες μεταξύ των οποίων και η General Motors, η BMW και η Nissan επενδύουν χρήματα (και φήμη) στα ηλεκτρικά οχήματα. Ο νέος αυτός εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης καθίσταται καθημερινά ακόμη πιο προσιτός καθώς η τεχνολογία βελτιώνεται και η τιμή των μπαταριών πέφτει ενώ σε πολλά κράτη, μεταξύ των οποίων και στην Κίνα προσφέρονται φορολογικά κίνητρα.
Η παγκόσμια ζήτηση για βενζίνη σημείωσε αύξηση 20% μεταξύ 1990 και 2015 παρά τον ανταγωνισμό από το ντίζελ, το οποίο απολάμβανε επίσης φοροαπαλλαγές στην Ευρώπη. Τα επόμενα 25 χρόνια, η κατανάλωση της βενζίνης θα σημειώσει πτώση 0,2% σύμφωνα με το IEA. Ακόμη, δεδομένου ότι ο αριθμός των επιβατών θα διπλασιαστεί στα 2 δις. μέχρι το 2040, η ποσότητα του πετρελαίου που χρησιμοποιείται για την αυτοκίνηση θα είναι μικρότερη από ό,τι σήμερα.
Οι μεγαλύτεροι χαμένοι θα είναι τα διυλιστήρια, τα οποία έχουν δαπανήσει δισεκατομμύρια δολάρια τις τελευταίες δύο δεκαετίες για να μεγιστοποιήσουν την παραγωγή βενζίνης.