Μειώθηκε για τρίτο συνεχόμενο μήνα η καταναλωτική εμπιστοσύνη στη Γερμανία, σύμφωνα με τα στοιχεία του Νοεμβρίου, με τους καταναλωτές να στρέφονται περισσότερο στην αποταμίευση παρά στις δαπάνες, καθώς κλονίζονται οι προσδοκίες για αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος.
Ειδικότερα, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος της GfK προβλέπει ότι η εμπιστοσύνη θα μειωθεί στις -28,1 μονάδες τον Νοέμβριο, από -26,7 τον Οκτώβριο. Τα αποτελέσματα της μέτρησης δεν συνέπεσαν με τις προσδοκίες των οικονομολόγων σε δημοσκόπηση της Wall Street Journal, που εκτιμούσαν πως ο δείκτης θα παραμείνει στις -26,7 μονάδες.
Τα αποτελέσματα αυτά έρχονται μετά την πτώση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών στην ευρωζώνη για τρίτο συνεχόμενο μήνα. «Με την τρίτη κατά σειρά πτώση, οι ελπίδες για ανάκαμψη του καταναλωτικού κλίματος φέτος πρέπει επιτέλους να σταματήσουν», δήλωσε ο Ρόλφ Μπουέρκλ, της NIM στο Marketwatch. Ειδικά οι υψηλές τιμές των τροφίμων αποδυναμώνουν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, πράγμα που σημαίνει ότι η κατανάλωση δεν θα στηρίξει την οικονομία φέτος, πρόσθεσε.
Στα επιμέρους στοιχεία, σύμφωνα με την GfK, οι προσδοκίες για το εισόδημα κλονίστηκαν υποχωρώντας κατά 4 μονάδες στις -15,3. Επίσης, οι καταναλωτές συνεχίζουν να στρέφονται περισσότερο στην αποταμίευση παρά στις δαπάνες, με την αντίστοιχη μέτρηση της τάσης για αγορές να κυμαίνεται στα χαμηλότερα επίπεδα από την οικονομική κρίση του 2008.
Αντίθετα, οι οικονομικές προσδοκίες αυξήθηκαν και είναι σχεδόν 20 μονάδες υψηλότερες από ό,τι την ίδια περίοδο το 2022 - αν και ακόμη δεν σηματοδοτούν μια διαρκή ανάκαμψη στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.