Περισσότερες μειώσεις τιμών στα ράφια… το στοίχημα των επόμενων μηνών

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Περισσότερες μειώσεις τιμών στα ράφια… το στοίχημα των επόμενων μηνών
Σε εφαρμογή τέθηκε επισήμως η νέα δέσμη μέτρων για τη συγκράτηση της ακρίβειας. Οι 233 κωδικοί που φέρουν μειωμένη τιμή και ο στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης για 500. Πού θα κριθεί η επιτυχία του μέτρου και πόσο θα επηρεάσει τις εταιρείες ο ανταγωνισμός στο ράφι. 

Σε σημαντική αύξηση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία της «μόνιμης μείωσης τιμής» προσβλέπει το υπουργείο Ανάπτυξης, την ώρα που η νέα δέσμη μέτρων κατά της ακρίβειας έχει αρχίσει να ξεδιπλώνεται. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, «η ουσιαστική ελάφρυνση των εισοδημάτων των νοικοκυριών κρίνεται επιτακτική ανάγκη, μακριά από ‘μέτρα – πυροτεχνήματα’».

Με τις ανατιμήσεις των τελευταίων μηνών να έχουν «γονατίσει» τα ελληνικά νοικοκυριά κι ενώ ο χειμώνας που έρχεται προμηνύεται εξαιρετικά δύσκολος, τα 233 προϊόντα που φέρουν ήδη «ταμπελάκι» με «μόνιμη μείωση τιμής» για τουλάχιστον έξι μήνες μοιάζουν με σταγόνα στον ωκεανό στη μάχη για τη συγκράτηση της ακρίβειας. Ιδίως δε αν αναλογιστεί κανείς πόσες χιλιάδες κωδικοί φιλοξενούνται συνολικά στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Ο στόχος δε που έχει θέσει ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης είναι να συμμετάσχουν στο μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής» τουλάχιστον 500 κωδικοί. Υπενθυμίζεται εδώ ότι ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/2023.

Παρά τη δυσκολία του εγχειρήματος, οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς εκφράζουν αισιοδοξία πως κι άλλες εταιρείες – προμηθευτές θα μπουν στο μέτρο τις προσεχείς ημέρες κι εβδομάδες. Δεδομένου ότι για καμία εταιρεία δεν είναι εύκολο να δεσμευθεί για μειωμένες τιμές στα προϊόντα της για τουλάχιστον έξι μήνες, στη σκιά της αβεβαιότητας που γεννούν για την ελληνική οικονομία οι δύο πολεμικές συρράξεις σε Ουκρανία και Ισραήλ, ο ανταγωνισμός στο… ράφι εκτιμάται πως θα ωθήσει κι άλλες εταιρείες να δηλώσουν συμμετοχή στο μέτρο.

Άλλωστε, οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που επιθυμούν να συμμετέχουν στο μέτρο της μείωσης των τιμών έχουν περιθώριο ακόμη έναν μήνα και δη μέχρι τις 30 Νοεμβρίου προκειμένου να αποστείλουν έγγραφη δέσμευση στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Τα πρώτα προϊόντα που πήραν «ταμπελάκι» μείωσης τιμής...

Όπως έχει ήδη γράψει το insider.gr, τα πρώτα 233 προϊόντα που φέρουν καρτελάκι μείωσης τιμής αφορούν σε 21 βασικές κατηγορίες ειδών πρώτης ανάγκης, οι περισσότερες από τις οποίες προέρχονται από τον κλάδο των τροφίμων, ο οποίος σέρνει τον χορό των ανατιμήσεων εδώ και αρκετούς μήνες.

Μέχρι λοιπόν και τις 25 Οκτωβρίου, 233 προϊόντα από αρκετούς κλάδους (αλεύρι, αλλαντικά, γάλα, γιαούρτι, δημητριακά, επιδόρπια, ζάχαρη, κρέμες, μαρμελάδες, μέλι, γλυκά, ρύζι, φρυγανιές, τυριά, χυμοί), καθώς επίσης και έτοιμα φαγητά συσκευασμένα, κατεψυγμένα τρόφιμα, βρεφικά και παιδικά είδη, προϊόντα καθαριότητας, οικιακής φροντίδας και προσωπικής υγιεινής, φέρουν μειώσεις από 5% έως και 23%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Ανάπτυξης, στις μειώσεις τιμών πρωτοστατεί το αλεύρι, με μέσο όρο μείωσης τιμής 10% σε συνολικά 18 κωδικούς. Το αλεύρι είναι άλλωστε ένα προϊόν που δέχθηκε μεγάλες ανατιμήσεις το προηγούμενο διάστημα στη σκιά της όξυνσης των εχθροπραξιών στην Ουκρανία. Ακολουθεί η κατηγορία των χυμών και ροφημάτων με μέσο όρο μείωσης τιμής 8% σε συνολικά 22 κωδικούς.

Τα προϊόντα, τα οποία συμμετέχουν στο μέτρο της μείωσης τιμών φέρουν την «υπογραφή» ισχυρών «παικτών» της βιομηχανίας τροφίμων, όπως Όλυμπος, Γιώτης, Μύλοι Λούλη, Παλίρροια, Βιολάντα, Καραμολέγκος, Νίκας, Δέλτα κλπ. «Δυνατή» συμμετοχή με 71 κωδικούς από τους κλάδους προσωπικής υγιεινής και καθαριότητας έχει εξασφαλίσει και η πολυεθνική Procter & Gamble.

... και τα άλλα μέτρα κατά της ακρίβειας

Πέραν της πρωτοβουλίας για τη «μόνιμη μείωση τιμής», τις προηγούμενες ημέρες πήρε σάρκα και οστά το «καλάθι» των οπωροκηπευτικών. Πρόκειται για ένα νέο «καλάθι» το οποίο φιγουράρει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης και στο οποίο περιλαμβάνονται φρούτα και λαχανικά, απαραίτητα είδη διατροφής για τα ελληνικά νοικοκυριά.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της πλατφόρμας, «καλάθι» οπωροκηπευτικών έχουν δημιουργήσει 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα στους καταναλωτές να συγκρίνουν τις τιμές στις οποίες πωλούνται αρκετές κατηγορίες φρούτων και λαχανικών. Οι 13 αλυσίδες που έχουν δημιουργήσει «καλάθι» είναι οι: ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Discount Markt, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Πίτσιας, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ και Χαλκιαδάκης.

Υπενθυμίζεται εδώ ότι στο πλαίσιο των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας που έχει θεσπίσει το υπουργείο Ανάπτυξης, τα σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να ανακοινώνουν τις ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης για 33 κατηγορίες οπωροκηπευτικών προϊόντων. Οι ανακοινώσεις θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.

Ταυτόχρονα, τα σούπερ μάρκετ υποχρεούνται να ενημερώνουν το υπουργείο Ανάπτυξης για τυχόν ανατιμήσεις για συνολικά 60 κατηγορίες προϊόντων, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες για την αξιοπρεπή διαβίωση των νοικοκυριών ή υψηλής ζήτησης. Η εν λόγω απόφαση αφορά στα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ, ενώ οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής θα αποστέλλονται στο υπουργείο κάθε Τρίτη έως τις 15:00.

Τα νέα μέτρα για την καταπολέμηση της ακρίβειας και την πάταξη της αισχροκέρδειας θα έχουν ισχύ μέχρι την 31η Μαΐου 2024.

«Καλπάζει» η ιδιωτική ετικέτα

Κι ενώ τα νέα μέτρα ρίχνονται στη μάχη κατά της ακρίβειας, οι καταναλωτές εξακολουθούν να στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στη σκιά του έντονα πληθωριστικού περιβάλλοντος.

Όπως προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας NielsenIQ, στους εννέα μήνες του 2023 (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας άγγιξε το 24,8%, από 24,4% που ήταν στο τέλος του 2022, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές πιστεύουν ότι η ποιότητα των προϊόντων αυτών είναι βελτιούμενη ή και εξίσου καλή με τα επώνυμα (branded) προϊόντα.

Την ίδια στιγμή, κατασκευαστές και λιανέμποροι προσπαθούν να γίνουν ακόμη πιο ανταγωνιστικοί, εντείνοντας περαιτέρω την προωθητική τους ένταση, από 67,9% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 69,1%. Η αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά από αυτή την έντονη προωθητική δραστηριότητα, καθώς ένας στους δύο δηλώνει ότι ενδέχεται να αλλάξει την επιλογή του όχι μόνο σε επίπεδο προϊόντος, αλλά ακόμη και σε επίπεδο καταστήματος, προκειμένου να πετύχει το καλύτερο δυνατό «deal».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Σε υψηλά 13 ετών οι καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων – Έσπασαν το φράγμα των 190 δισ. 

Νταντάδες της γειτονιάς: Κλείνουν οι αιτήσεις για τους επιμελητές, ανοίγουν για τους γονείς - Έρχεται αύξηση του voucher

Φορολογική ενημερότητα: Σε ποιες περιπτώσεις «μπλοκάρει» η έκδοση του πιστοποιητικού

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider