Ενδείξεις για περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας τους επόμενους μήνες, «βλέπουν» παράγοντες του κλάδου προμήθειας που μίλησαν στο Insider.gr, εκτιμώντας ότι αν δεν υπάρξει κάποιο απρόοπτο το κόστος του φυσικού αερίου στην Ευρώπη θα ακολουθήσει πτωτική πορεία, συμπαρασύροντας προς τα κάτω και όλες τις αγορές ρεύματος.
Όπως επισημαίνουν, η κύρια αιτία που καθιστά βάσιμη αυτή την πρόβλεψη είναι το γεγονός ότι στην Ευρώπη υπάρχει υπερεπάρκεια καυσίμου – με χαρακτηριστική απόδειξη το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή η πλήρωση των ευρωπαϊκών αποθηκών αγγίζει ακόμη τα επίπεδα του 85%. Ως συνέπεια, φαίνεται να έχει εμπεδωθεί από εταιρείες και traders πως οι ευρωπαϊκές αγορές αερίου δεν βρίσκονται στη στενότητα των προηγούμενων μηνών. Έτσι, τις τελευταίες ημέρες οι τιμές του αερίου σημείωσαν περιορισμένη αύξηση, παρά το γεγονός ότι οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν αισθητά στη Βόρεια Ευρώπη.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, όσον αφορά τους Έλληνες καταναλωτές, αυτή η τάση θα έχει διττή συνέπεια, αν επιβεβαιωθεί στην πράξη. Από τη μία μεριά, θα ανοίξει τον δρόμο για την προσφορά ακόμη πιο φθηνών σταθερών (μπλε) τιμολογίων. Κι αυτό γιατί οι προμηθευτές θα μπορούν να «κλειδώσουν» προθεσμιακά προϊόντα σε ακόμη πιο ανταγωνιστικές τιμές.
Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές του κλάδου προμήθειας, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί έκπληξη αν, μέχρι το τέλος του χειμώνα, λανσαριστούν στην ελληνική αγορά μπλε τιμολόγια με χρέωση στα επίπεδα των 12 λεπτών ανά κιλοβατώρα, ή και χαμηλότερα.
Ενδιαφέρον και για κίτρινα τιμολόγια
Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των παρόχων, αυτό το περιβάλλον προσιτών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας θα ευνοήσει τη στάση αναμονής που έχουν επιλέξει πολλοί καταναλωτές, όσον αφορά το τιμολόγιο με το οποίο θα «πορευτούν» το 2024. Έτσι, όσοι μετέπεσαν από την 1η Ιανουαρίου στο πράσινο τιμολόγιο, επειδή επέλεξαν να μην… επιλέξουν, θα έχουν την ευχέρεια να αποφασίσουν σε ακόμη πιο εύθετο χρόνο αν τελικά θα παραμείνουν σε αυτό το πράσινο προϊόν, ή θα μετακινηθούν σε κάποιο συμβόλαιο άλλου «χρώματος».
Όσον αφορά τον αριθμό των νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων που μετέπεσαν αυτόματα στο πράσινο τιμολόγιο του προμηθευτή τους, εκτιμήσεις της αγοράς συγκλίνουν στο ότι δεν υπήρξε πάροχος που το ποσοστό αυτό να κινήθηκε κάτω από το 70% της καταναλωτικής του βάσης. Από το υπόλοιπο ποσοστό, ένα μέρος έδειξε ενδιαφέρον για το μπλε τιμολόγιο, με μερίδα καταναλωτών να δείχνει σαφώς πως προτιμά να «κλειδώσει» μία συγκεκριμένη τιμή για το επόμενο 12μηνο, χωρίς να ανησυχεί για σκαμπανεβάσματα.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν άλλες πηγές του κλάδου προμήθειας, το ενδιαφέρον είναι μικρότερο από αυτό που αναμενόταν. Κι αυτό γιατί δεν ευνοείται από τις χαμηλές τιμές με τις οποίες έκαναν «πρεμιέρα» κατά κανόνα τα ειδικά προϊόντα τον Ιανουάριο.
Παράλληλα, μία κρίσιμη μάζα καταναλωτών διάλεξαν κάποιο κίτρινο τιμολόγιο, παραμένοντας ή υπογράφοντας νέο συμβόλαιο για ένα προϊόν που «κλειδώνει» τιμή μετά τον μήνα εφαρμογής. Σύμφωνα με ανθρώπους των εταιρειών, πρόκειται κυρίως για νοικοκυριά με μικρές καταναλώσεις (τα οποία επομένως δεν διατρέχουν σημαντικό ρίσκο σε περίπτωση που αυξηθεί η χονδρεμπορική) και δεν θέλουν να επιβαρυνθούν με το σχετικά υψηλό πάγιο των πράσινων προϊόντων.
Προς την Άνοιξη εικόνα για τη στάση των καταναλωτών
Για αρκετούς παρόχους, ψηλά στη στρατηγική τους είναι να προσελκύσουν καταναλωτές (υφιστάμενους και νέους πελάτες) σε κάποιο από τα κίτρινα τιμολόγιά τους, στα οποία η τιμή οριστικοποιείται μετά τον μήνα εφαρμογής. Όπως σημειώνουν εκπρόσωποί τους, μακροπρόθεσμα αυτά τα προϊόντα έχουν το μικρότερο κόστος -λόγω του μικρότερου ρίσκου- εξασφαλίζοντας επομένως τις πλέον ανταγωνιστικές τιμές για τον καταναλωτή.
Επίσης, ο μηχανισμός διακύμανσης των πράσινων τιμολογίων (που είναι ίδιος για όλες τις εταιρείες και καθορισμένος από το ΥΠΕΝ) μπορεί να προκαλέσει πολύ πιο απότομες διακυμάνσεις στις τελικές χρεώσεις, συγκριτικά με τα κίτρινα προϊόντα. Για παράδειγμα, αν για ένα συνεχόμενο τρίμηνο αυξάνουν οι χονδρεμπορικές τιμές, τότε οι τιμές στα πράσινα τιμολόγια εκτινάσσονται.
Σύμφωνα με τις εταιρείες, η πρώτη «μάχη» σύγκρισης των πράσινων και κίτρινων τιμολογίων θα δοθεί στις αρχές Φλεβάρη, όταν θα έχει «κλειδώσει» η τιμή σε μία σημαντική μερίδα από τη δεύτερη κατηγορία. Αν η χονδρεμπορική κινηθεί υψηλότερα τον Ιανουάριο, σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2023, τότε τα κίτρινα συμβόλαια θα κερδίσουν τις πρώτες εντυπώσεις.
Ωστόσο, οι προμηθευτές εκτιμούν πως λίγα νοικοκυριά θα μπουν στη διαδικασία σύγκρισης από τον πρώτο μήνα, και ακόμη λιγότερα θα πάρουν αποφάσεις για το τιμολόγιό τους. Αντίθετα, η συντριπτική πλειονότητα θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα τρίμηνο για να αποκρυσταλλώσει εικόνα σχετικά τις τιμολογιακές διαφορές ανάμεσα στα διάφορα «χρώματα» τιμολογίων, αλλά και μεταξύ των εταιρειών. Επομένως, από την άνοιξη αναμένεται να διαμορφωθούν σαφείς τάσεις για τις επιλογές των καταναλωτών.