Τέσσερα μέτρα για να τιθασσευτεί ο πληθωρισμός και να προστατευτεί η αγορά από φαινόμενα αισχροκέρδειας και παραπλανητικών εκπτώσεων ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας μετά το τέλος της σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.`
1) Μειώνονται οι παροχές προς τα σούπερ μάρκετ και εξασφαλίζονται χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή. Συγκεκριμένα, περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
2) Αποτρέπονται αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Δεν επιτρέπεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση για 3 μήνες. Το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ. Ο υπουργός διευκρίνισε πως για τους προμηθευτές που θα διατηρούν σταθερές ή θα μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες.
3) Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι για να διασφαλιστεί διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα: υποχρεώνονται οι προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές (net prices): Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα/λαχανικά και κρέατα. Θα επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας.
4) Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα: Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%. Το μέτρο προανήγγειλε νωρίτερα ο πρωθυπουργός.
«Καταδικάζουμε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και δεν πρόκειται να τις δεχτούμε», τόνισε από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης.
Τι επιτυγχάνει η παρέμβαση
Ο Κ. Σκρέκας σημείωσε ότι με τη δραστική αυτή παρέμβαση επιτυγχάνεται:
- άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια.
- επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή αφού οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται πάνω στις νέες μειωμένες τιμές.
- αποτρέπεται η παραπλάνηση των καταναλωτών από πλασματικές εκπτώσεις που νοθεύουν τον ανταγωνισμό.
- αυστηροποιούνται, διευρύνονται και αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες για τη διενέργεια ελέγχων φαινομένων αισχροκέρδειας.