Ανεξέλεγκτη η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα – Καμπανάκια για νέες ανατιμήσεις σε εμπορεύματα, πρώτες ύλες και καύσιμα

Κώστας Κετσιετζής
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ανεξέλεγκτη η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα – Καμπανάκια για νέες ανατιμήσεις σε εμπορεύματα, πρώτες ύλες και καύσιμα
Επεκτείνονται οι διαταραχές στο θαλάσσιο εμπόριο. Εκτός από τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ πλέον την περιοχή αποφεύγουν και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και τα δεξαμενόπλοια. Τι προτείνει το ΕΒΕΠ για να μειωθούν οι επιβαρύνσεις στους καταναλωτές.

Η πρόσφατη κλιμάκωση των επιθέσεων από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, παρά την παρουσία του ναυτικού των ΗΠΑ στην περιοχή και τις στοχευμένες επεμβάσεις που πραγματοποιεί, οδηγεί ολοένα και περισσότερες ναυτιλιακές στο να αναδρομολογούν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική για να φτάσουν στην Ευρώπη από την Ασία. Και αυτό σημαίνει αυξημένα κόστη όχι μόνο για τα προϊόντα που μεταφέρονται σε κοντέινερ, αλλά και για τις πρώτες ύλες και τα καύσιμα.

Μάλιστα, σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες, ένα φαινόμενο που μέχρι πρόσφατα αφορούσε κατά κύριο λόγο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και όσα πλοία μεταφέρουν οχήματα πλέον έχει αρχίσει να επηρεάζει και τους μεταφορείς χύδην ξηρού φορτίου καθώς και τα δεξαμενόπλοια.

Μετά από τις τελευταίες επιθέσεις εναντίων των πλοίων Eagle Gibraltar και Zografia η εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Windward κατέγραψε επιπλέον μείωση κατά 8% στην κίνηση πλοίων στον Κόλπο του Άντεν και 41% πτώση στον αριθμό των δεξαμενόπλοιων μέσα σε μια ημέρα. Η κίνηση των bulkers από την Ερυθρά Θάλασσα έχει μειωθεί κατά 20% και των tankers κατά 20% και η κατάσταση γίνεται χειρότερη από μέρα σε μέρα.

Οι Χούθι επισήμως δηλώνουν πως δεν σκοπεύουν να διευρύνουν τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα πέρα από τους δηλωμένους στόχους τους να αποκλείσουν το Ισραήλ και να ανταποδώσουν τα αεροπορικά πλήγματα των Ηνωμένων Πολιτειών και της Βρετανίας. Σε κάθε περίπτωση όμως τα αυξημένα ασφάλιστρα κάνουν το ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ εξίσου ακριβό με τον γύρο της Αφρικής παρά το γεγονός ότι για αυτό απαιτούνται επιπλέον ημέρες και καύσιμα.

Τα επιπλέον κόστη

Το τι ακριβώς μπορεί να ακολουθήσει στα κόστη πρώτων υλών και καυσίμων αν δεν υπάρξουν ανατροπές στο σκηνικό της Ερυθράς Θάλασσας δείχνει η αγορά των κοντέινερ. Από την έναρξη της κρίσης έως και σήμερα το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά έχει τριπλασιαστεί.

Από τα, μέχρι σήμερα, γνωστά στοιχεία αναλύσεων οίκων όπως οι Clarksons, Freightos και Drewry, αλλά και αυτά της «τοπικής» για την Ελλάδα αγοράς μόνο τα κόστη διαμετακόμισης έχουν αυξηθεί κατά 88% από τις αρχές Δεκεμβρίου 2023, με τάση περεταίρω αύξησης. Ενδεικτικά, το κόστος της διαδρομής SCFI Σαγκάη προς Βόρεια Ευρώπη ήταν 2.871 δολάρια στις 5 Ιανουαρίου, πάνω από το τριπλάσιο σε σχέση με το επίπεδο των αρχών Δεκεμβρίου. Αντιστοίχως, η τιμή για τη μεταφορά κάθε κοντέινερ 40 ποδών από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης, έχει εκτοξευτεί στα 3.570 περίπου δολάρια (τιμές 4 Ιανουαρίου 2024), από 1.660 δολάρια που ήταν στις 21 Δεκεμβρίου του 2023 και 1.440 δολάρια περίπου στις 14 Δεκεμβρίου 2023. Αντίστοιχα, οι τιμές μεταφοράς από τη Σαγκάη στη Γένοβα, το έτερο τεράστιο ευρωπαϊκό λιμάνι για εμπορεύματα, έχουν αγγίξει τα 4.180 δολάρια από περίπου 1.955 και 1.700 δολάρια αντίστοιχα.

Η πρόταση του ΕΒΕΠ

Για να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των καταναλωτών από τα αυξημένα κόστη που φέρνουν τα ναύλα ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, πρότεινε με επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και το οικονομικό επιτελείο η χώρα μας να διεκδικήσει από την Ευρωπαϊκή Ένωση την επιβολή ενός είδους «πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ειδικότερα, το ΕΒΕΠ προτείνει η παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ε.Ε. με το αίτημα να εκδοθούν άμεσα οδηγίες που θα επιτρέπουν προσωρινά στα κράτη μέλη να μην προσαυξάνουν την αξία των εμπορευμάτων επί της οποίας υπολογίζονται οι δασμοί με τις επιπλέον επιβαρύνσεις στα ναύλα των θαλάσσιων μεταφορών από Ασία. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί σημαντικά η επιπλέον επιβάρυνση που θα φτάνει στον τελικό καταναλωτή.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Bloomberg για κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Φρούτα χαλάνε στο δρόμο - Το κόστος μεταφοράς μεγαλώνει

Καθησυχαστική η Deutsche Bank για Ερυθρά Θάλασσα

Χάος διαρκείας και αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα - Τα σχέδια της αγοράς πετρελαίου

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider