Το δεύτερο τρίμηνο του έτους έχει θέσει ως χρονικό ορίζοντα ο ΑΔΜΗΕ, για να οριστικοποιηθεί το μετοχικό σχήμα του Great Sea Interconnector, της θυγατρικής εταιρείας ειδικού σκοπού του Διαχειριστή που είναι φορέας υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδα – Κύπρος – Ισραήλ. Όσον αφορά το ώριμο πρώτο σκέλος του έργου (Ελλάδα – Κύπρος), στον ίδιο χρονικό ορίζοντα στοχεύει ο ΑΔΜΗΕ να «κλειδώσει» και η χρηματοδότησή του – με δεδομένο εξάλλου ότι έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται το καλωδιακό τμήμα της διασύνδεσης από τον ανάδοχο (Nexans).
Προς αυτή την κατεύθυνση, το πρώτο βήμα έγινε την περασμένη εβδομάδα, με την έγκριση της συμμετοχής της Κυπριακής Δημοκρατίας στο πρότζεκτ, έπειτα από το «πράσινο φως» που έδωσε το Υπουργικό Συμβούλιο. Με την είσοδό του, το κυπριακό Δημόσιο θα επενδύσει στο πρότζεκτ 100 εκατ. ευρώ, έχοντας δεσμεύσει για αυτό τον σκοπό αντίστοιχο ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της χώρας.
Την ίδια στιγμή, «ωριμάζουν» τα επόμενα βήματα για την είσοδο των επόμενων νέων επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnection. Έτσι, στο πλαίσιο του σχετικού MoU με τον ενεργειακό Όμιλο TAQA από το Άμπου Ντάμπι, το due diligence βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Επίσης, το τελευταίο διάστημα έχουν εντατικοποιηθεί και οι διεργασίες με το ισραηλινό fund Aluma, με το οποίο έχει επίσης υπογραφεί ανάλογη συμφωνία.
Συζητήσεις με ΕΤΕπ και ελληνικές τράπεζες
Επίσης, στο πλαίσιο της 5ης σύγκλησης του Στρατηγικού Διαλόγου Ελλάδας - ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον, όπως ανακοινώθηκε η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, είχε συνάντηση με ανώτερα στελέχη του αμερικανικού κρατικού επενδυτικού ταμείου, όπου υπογράμμισε το ενδιαφέρον του DFC (Οικονομικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός Επενδύσεων των ΗΠΑ) να εξετάσει τη συμμετοχή του στο Great Sea Interconnection.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι σχετικές συζητήσεις ανάμεσα στον DFC και τον ΑΔΜΗΕ βρίσκονται σε εξέλιξη εδώ και κάποιους μήνες, με συνέπεια να εκτιμάται ότι μπορούν να ολοκληρωθούν μέσα στον χρονικό ορίζοντα του 2ου τριμήνου. Όπως είναι φυσικό, η προοπτική συμμετοχής των ΗΠΑ, ανάμεσα στα υπόλοιπα οφέλη που θα έχει, θα «θωρακίσει» έτσι περαιτέρω γεωπολιτικά το έργο.
Υπενθυμίζεται ότι το Ελλάδα – Κύπρος χρηματοδοτείται με 657,9 εκατ. ευρώ, με τον προϋπολογισμό του να ανέρχεται στα 1,9 δισ. ευρώ. Όσον αφορά τις υπόλοιπες πηγές χρηματοδότησης, το τελευταίο διάστημα έχουν αναθερμανθεί οι επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, οι οποίες διεξάγονται σε θετικό κλίμα. Κι αυτό γιατί οι επιφυλάξεις που είχε εκφράσει στο παρελθόν η ΕΤΕπ οφείλονταν κυρίως στο γεγονός ότι το έργο είχε περιέλθει σε αδιέξοδο, από τον προηγούμενο project promoter. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε συζητήσεις και με ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα.
Πειστήριο αξιοπιστίας
Η αλλαγή στάσης από την ΕΤΕπ πιστώνεται στην αξιοπιστία του νέου project promoter, υπό τον Έλληνα Διαχειριστή. Έτσι, έρχεται να προστεθεί στην εμπιστοσύνη των αρμόδιων ευρωπαϊκών αρχών για την «τύχη» του έργου υπό το καινούριο ιδιοκτησιακό καθεστώς, δείγμα της οποίας ήταν και η πρόσφατη αύξηση της προχρηματοδότησης από τα ευρωπαϊκά ταμεία στα 164,5 εκατ. ευρώ, από τα 55,2 εκατ. που είχε λάβει ο αρχικός δικαιούχος.
Πειστήριο της αξιοπιστίας του ΑΔΜΗΕ, εντός και εκτός συνόρων, αποτελεί το εντυπωσιακό track record ηλεκτρικών διασυνδέσεων, που έχει ήδη στο ενεργητικό του.
Ως συνέπεια, και μόνο το γεγονός ότι συστηματικά και μεθοδικά έχει θέσει στις ράγες πολυάριθμα έργα τα τελευταία χρόνια (συνολικού προϋπολογισμού αρκετών δισεκατομμυρίων ευρώ), για την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης δεκάδων νησιών του Αιγαίου, αποτελεί εχέγγυο για επιτυχή έκβαση του Ελλάδα – Κύπρος.
Αναπτυξιακό «όχημα» ο ΑΔΜΗΕ
Από την άλλη πλευρά, η δρομολόγηση του πρότζεκτ για την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης της Κύπρου -με την ανάληψη του πρότζεκτ όταν αυτό είχε κυριολεκτικά βαλτώσει- θα σηματοδοτήσει ένα καίριο θετικό προηγούμενο, ενόψει των επόμενων διεθνών «ηλεκτρικών λεωφόρων» που βρίσκονται στα σκαριά και στις οποίες εμπλέκεται η χώρα μας και, κατά συνέπεια, ο Έλληνας Διαχειριστής.
Υπενθυμίζεται ότι σε αυτές τις «λεωφόρους» περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων πρότζεκτ για τη διασύνδεση της Ελλάδας με τη Γερμανία (Green Aegean) ή με τη Σαουδική Αραβία.
Τέτοια έργα υπόσχονται να καταστήσουν την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο, με προφανή ενεργειακά αλλά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας. Επομένως, ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να αξιοποιηθεί από την ελληνική πολιτεία και σαν αναπτυξιακό εργαλείο.