Ο ενιαίος Ευρωπαϊκός Αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 112 αναβαθμίζεται καθιστώντας πιο προσιτή την πρόληψη και προστασία των πολιτών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Πρόκειται για τον αριθμό τον οποίο καλεί ένα πολίτης που βρίσκεται σε ανάγκη ή κίνδυνο και χρειάζεται άμεση βοήθεια στην Ελλάδα ή την Ε.Ε., ενώ μέσω αυτού μπορεί να λαμβάνει και εισερχόμενα μηνύματα σε περιπτώσεις που αναμένεται ή βρίσκεται σε εξέλιξη κάποια φυσική καταστροφή ή επικίνδυνη κατάσταση, η οποία θα μπορούσε να απειλήσει τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά τους. Πλέον, με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, η παροχή βοήθειας είναι ευκολότερη, καθώς ενημερώνονται ταυτόχρονα όλοι οι φορείς που χρειάζεται να εμπλακούν και δύναται να εντοπιστεί η θέση του πολίτη.
Στο πλαίσιο αυτό, ανανεώθηκε και η διαδικτυακή παρουσία του 112 μέσω του minisite στο υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας το οποίο μάλιστα θα παρέχεται σύντομα μεταφρασμένο στην αγγλική γλώσσα για τους ξένους πολίτες που διαμένουν ή επισκέπτονται τη χώρα, ενώ στο περιβάλλον του φιλοξενούνται ήδη οδηγίες προστασίας έναντι κινδύνων και φυσικών καταστροφών μεταφρασμένες σε 9 συνολικά γλώσσες.
Πότε και πώς μπορούν να καλούν οι πολίτες το 112
Το 112 λειτουργεί σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ και σε μερικές χώρες εκτός της ΕΕ όπως είναι η Ελβετία και η Νότια Αφρική. Ο πολίτης καλεί το 112 όταν βρίσκεται σε έκτακτη ανάγκη και χρειάζεται άμεση βοήθεια από την Ελληνική Αστυνομία, τo Πυροσβεστικό Σώμα, το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας – ΕΚΑΒ, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, την Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000, την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τη διαχείριση έκτακτων σοβαρών περιστατικών παιδιών και εφήβων που αφορούν σε φαινόμενα βίας 116111.
Η κλήση είναι χωρίς χρέωση και η επικοινωνία μπορεί να γίνει από σταθερό τηλέφωνο, από κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM από κλειδωμένη συσκευή, από την αρχική οθόνη ενεργοποίησης, από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους, ακόμα και χωρίς τηλεκάρτα, με γραπτό μήνυμα (SMS) ή μήνυμα πολυμέσων (MMS), με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στη διεύθυνση [email protected], με χρήση της εφαρμογής «gov.gr» για «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στα app stores. Η κλήση στο 112 από κινητό τηλέφωνο ή η αποστολή μηνυμάτων SMS προς το 112, παρέχει τη δυνατότητα ακριβούς εντοπισμού της γεωγραφικής μου θέσης μέσω της τεχνολογίας Advanced Mobile Location (AML). Οι συσκευές που χρησιμοποιούν λειτουργικό σύστημα Android (έκδοση 4.1 ή νεότερη) ή iOS (έκδοση 11.3 ή νεότερη) υποστηρίζουν αυτόματη, δωρεάν ενεργοποίηση της υπηρεσίας γεωεντοπισμού, με συλλογή και αποστολή δεδομένων θέσης της συσκευής, λίγα δευτερόλεπτα μετά την πραγματοποίηση κλήσης προς το 112.
Στις τηλεφωνικές κλήσεις απαντούν άμεσα (σε ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές. Επιπλέον, το τηλεφωνικό κέντρο του 112 στελεχώνεται και με εκπροσώπους των αρμόδιων φορέων παροχής υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης (Ελληνική Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα, Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, ΕΚΑΒ).
Λειτουργικό το σύστημα eCall
Σε περίπτωση ατυχήματος οχήματος, λειτουργικό είναι και το σύστημα eCall, το οποίο υποχρεωτικά εγκαταστημένο από 31/03/2018 σε όλα τα οχήματα στην ΕΕ, και σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος καλεί αυτόματα και δωρεάν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112. Όταν το eCall ενεργοποιηθεί, συνδέεται με το κέντρο 112, μέσω τηλεφωνικής σύνδεσης και ζεύξης δεδομένων. Καθίσταται έτσι εφικτή η επικοινωνία με όλους τους επιβάτες του οχήματος, ενώ ταυτόχρονα τα δεδομένα που διαβιβάζονται (ακριβής θέση, κατεύθυνση οχήματος, ώρα ατυχήματος, αριθμός ταυτοποίησης οχήματος) επιτρέπουν αμεσότερη διαχείριση/απόκριση στο συμβάν.
Το σύστημα eCall λειτουργεί σε όλες τις χώρες της ΕΕ, ανεξαρτήτως τόπου αγοράς ή ταξινόμησης του οχήματος, και ενεργοποιείται αυτόματα μόνο σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος.
Πότε και πώς δέχονται οι πολίτες ειδοποιήσεις από το 112
Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης ή επικίνδυνων φαινομένων ή συμβάντων, ειδοποιεί τους πολίτες προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία τους. Πρόκειται για το εξερχόμενο σκέλος της Υπηρεσίας Επικοινωνιών Έκτακτης Ανάγκης 112 , καθώς αναφέρεται σε εξερχόμενες ειδοποιήσεις που αποστέλλονται στους πολίτες για τον σκοπό αυτό.
Συγκεκριμένα, όταν αναμένεται ή εξελίσσεται κάποιο καταστροφικό συμβάν ή μια επικίνδυνη κατάσταση που συνιστά άμεση απειλή για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά τους, οι πολίτες ειδοποιούνται προκειμένου να λάβουν κατευθύνσεις και οδηγίες για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας. Επίσης, σε περιπτώσεις κήρυξης κατάστασης έκτακτης ανάγκης το 112 δύναται να ενημερώνει τους πολίτες για μέτρα προληπτικού χαρακτήρα που λαμβάνονται για την προστασία της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της περιουσίας τους, τα οποία έχουν άμεση εφαρμογή.
Οι πολίτες ειδοποιούνται με χρήση διαφόρων τεχνολογιών και μέσω ποικίλλων καναλιών, όπως με αποστολή γραπτής ειδοποίησης με μήνυμα Εκπομπής Κυψέλης σε έξυπνα κινητά τηλέφωνα (smartphones). Σε περίπτωση που ένας πολίτης δεν διαθέτει έξυπνο κινητό, μπορεί να κάνει εγγραφή στην Υπηρεσία και να επιλέξει τον τρόπο με τον οποίο επιθυμεί να ειδοποιείται.
Οι ειδοποιήσεις έχουν τη μορφή σύντομου κειμένου και στα κινητά τηλέφωνα συνοδεύονται από έναν χαρακτηριστικό ήχο συναγερμού προκειμένου να γίνονται άμεσα αντιληπτές και να μην χάνεται πολύτιμος χρόνος για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας.