Σε αγώνα… δρόμου έναντι του χρόνου, των αντικειμενικών δυσκολιών και αναγκών αλλά και σε σχέση με δικαστικές αποφάσεις που θα ξεμπλοκάρουν απαραίτητες διαδικασίες για να «βγούνε» σύντομα τα νέα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας, με προφανή οφέλη για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους επιβάτες και το περιβάλλον, έχει επιδοθεί το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά και η διοίκηση της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες).
Ο σκοπός τους είναι να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας μέσα στην Άνοιξη, αλλά μαζί με τους φορτιστές τους, τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία που θα ανανεώσουν στον «αστικό στόλο» της πρωτεύουσας.
Τα δεδομένα κάνουν λόγο για «γερασμένο» στόλο που έχουμε στην Ελλάδα και ο οποίος, ουσιαστικά, συνοδεύεται από τις συχνές βλάβες, άρα την ανάγκη επισκευής αυτών. Υπενθυμίζεται ότι ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι 19 έτη, όταν ο μέσος όρος ηλικίας στην Ευρώπη είναι 13 έτη, ενώ, όπως συχνά αναφέρει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, υπάρχει και μία οδυνηρή, ότι το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν είναι προσβάσιμο για τα ΑΜΕΑ.
Εν αναμονή του Ελεγκτικού Συνεδρίου
Πάντως, η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών των αστικών συγκοινωνιών συνδέεται σε έναν βαθμό, τουλάχιστον ως προς το timing της «εξόδου» των νέων λεωφορείων στους δρόμους μαζί με τους φορτιστές τους, με την κατάληξη ενός διαγωνισμού για την εγκατάσταση των φορτιστών για τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας.
Την περασμένη Πέμπτη, το Ελεγκτικό Συνέδριο εκλήθη να εξετάσει τη σύμβαση για την εγκατάσταση των φορτιστών που ήρθαν πακέτο με τα λεωφορεία από την Κίνα. Αρχικά, το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) είχε βρει νομικά «κενά» στη σχετική σύμβαση, υπεβλήθη αίτηση ανάκλησης από πλευράς της ΟΣΥ και η απόφαση του Ε.Σ. θα κρίνει εάν τα νέα λεωφορεία θα βγουν στους δρόμους τον Μάιο με εγκατεστημένους φορτιστές στα αμαξοστάσια ή μέσω προσωρινής λύσης. Για την ώρα δεν έχει ανακοινωθεί κάποια απόφαση, καθώς προφανώς χρειάζεται ο σχετικός χρόνος για τη σύγκληση και έκδοση «χρησμού» από το σχετικό Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πάντως, πληροφορίες της αγοράς θέλουν την ΟΣΥ να έχει… θετική αίσθηση και εκτίμηση για το θέμα και να προσδοκά σε λήψη «πράσινου φωτός» από το Ε.Σ. για να προχωρήσει τις διαδικασίες, ενδεχομένως μάλιστα, και ήδη από το υπουργείο και τον φορέα να κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση.
Ανάδοχος του έργου κόστους 9,85 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) είναι η ΕΥΔΡΟΜΟΣ ΑΤΕ. Συνολικά στην διάθεση της ΟΣΥ μαζί με τα 140 λεωφορεία είναι και 70 φορτιστές βραδείας φόρτισης 90 KW. Η πλήρης φόρτιση των οχημάτων σύμφωνα με τις προδιαγραφές των φορτιστών, επιτυγχάνεται σε 4 ώρες. Το ανώτατο δικαστήριο είχε εντοπίσει περιορισμό του ανταγωνισμού στο διαγωνισμό αλλά και ανεπαρκή έρευνα αγοράς. Από την πλευρά της, η ΟΣΥ απέστειλε το προηγούμενο διάστημα διευκρινίσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης. Εάν όλα πάνε καλά, όπως φέρονται να πιστεύουν στον αρμόδιο συγκοινωνιακό φορέα, τότε τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα πάνε «πακέτο» με τους φορτιστές τους και η Αθήνα θα έχει το προσεχές δίμηνο τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της. Πάντως, από την ΟΣΥ υπάρχει και εναλλακτική, προσωρινή λύση. Το εφεδρικό πλάνο προβλέπει τόσο για τη δοκιμαστική φάση, όσο και για την πρώτη έξοδο στους δρόμους την προσωρινή εγκατάσταση 10-12 φορτιστών στα αμαξοστάσια σε Ρέντη, Άγιο Δημήτριο, Πλατεία Αττικής και Ρουφ, συν της Ανθούσας ως εφεδρικό.
Δεδομένου ότι, ακόμα κι αν ξεμπλοκάρει άμεσα η υπογραφή της σύμβασης για την εγκατάσταση, η διάρκειά της φτάνει τους τρεις μήνες, το εφεδρικό πλάνο κρίνεται απαραίτητο για να γίνουν οι δοκιμαστικές διαδρομές. Όπως επίσης λέγεται στην αγορά, το αμέσως επόμενο διάστημα, ολοκληρώνεται ο έλεγχος των οχημάτων, ώστε τα πρώτα 38 να τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία στους δρόμους της Αθήνας χωρίς επιβάτες. Αυτή την περίοδο εκπαιδεύονται και οι 200 οδηγοί. Να σημειωθεί ότι τα νέα οχήματα διαθέτουν και σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης της λειτουργίας τους, κυρίως ως προς τη χρήση και την αυτονομία της μπαταρίας.
Οι επόμενες κινήσεις
Όμως, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 250 ηλεκτρικά οχήματα δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα και έπονται νέες κινήσεις, όπως και πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr. Χρειάζονται πολλές, περισσότερες, πρόσθετες πρωτοβουλίες, γι’ αυτό και από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφέρουν ότι «το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε υπογράψει, και εκτιμούμε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογράψουμε ακόμη μία σύμβαση με δύο εταιρείες, έτσι ώστε να προσθέσουμε στην Αθήνα 300 λεωφορεία, 18 και 12 μέτρων φυσικού αερίου τα οποία αναμένεται να έχουν έρθει έως το τέλος του 2025. Άρα θα έχουμε μία σημαντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 550 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, πρωτίστως, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, το επόμενο χρονικό διάστημα».
Να σημειωθεί ότι 110 ηλεκτρικά οχήματα θα «βγούνε» και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Επί της ουσίας, έως το 2025, σταδιακά θα ενταχθούν στον στόλο της ΟΣΥ ακόμα 300 καινούργια λεωφορεία CNG, 12 και 18 μέτρων, των Industria Italiana Autobus και Iveco. Έτσι, η ανανέωση του στόλου θα φτάσει περί το 50%. Ήδη υπεγράφη η σύμβαση για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, με ανάδοχο την ιταλογαλλική εταιρία IVECO. Η παράδοση αναμένεται την περίοδο 2024 και 2025, με άγνωστο ακόμη τον ακριβή αριθμό που θα χρησιμοποιηθεί στο δίκτυο της Αττικής, αν και εκτιμάται ότι το σύνολο ή το μεγαλύτερο μέρος τους προορίζονται για την πρωτεύουσα.
Εκτός αυτού, το επόμενο χρονικό διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για έναν πρόσθετο διαγωνισμό νέων 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής προστασίας, ώστε να πετύχουμε τον μεγάλο στόχο που είχαμε θέσει από την αρχή της θητείας μας, την ανανέωση ή τη δρομολόγηση ανανέωσης 1.300 νέων λεωφορείων μέχρι το τέλος του 2027. Κατά πληροφορίες, στο μίγμα αυτής της προμήθειας, η ηλεκτροκίνηση θα κυριαρχήσει, συμπεριλαμβάνοντας περί τα 200 τρόλεϊ, καθώς και διρευματικά οχήματα, τα οποία θα μπορούν και να φορτίζουν μέσω των κεραιών από τα καλώδια του ρεύματος και να κινούνται εντός πόλης αυτόνομα χάρη στη μπαταρία. Ενώ εκτιμάται ότι ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει και οχήματα με καύσιμο υδρογόνο. Παράλληλα, μέσα στις επόμενες 2-3 εβδομάδες το διοικητικό συμβούλιο της ΟΣΥ πρόκειται να εγκρίνει τα τεύχη του διαγωνισμού για το νέο leasing, που θα αφορά σε 300 καινούργια οχήματα. Στην παρούσα φάση ο ιδιόκτητος στόλος των οδικών συγκοινωνιών «μετράει» 1.600 οχήματα, μεταξύ των οποίων και τα 250 τρόλεϊ. Από τον συνολικό στόλο στα δρομολόγια καθημερινά βγαίνουν 1.000 με 1.150.