Στον πυρετό της.... λίστας κινούνται τα ελληνικά νοικοκυριά, καθώς ο χρόνος μετρά αντίστροφα για το Πάσχα και οι καταναλωτές βρίσκονται επί ποδός για τις αναγκαίες πασχαλινές τους αγορές. Και μπορεί η ακρίβεια να δηλώνει ακόμη παρούσα, ωστόσο τα ελληνικά νοικοκυριά θα επιχειρήσουν με μεγάλη σύνεση και οργάνωση να προμηθευτούν τα απαραίτητα και δη να μην στερηθούν τίποτα, είτε αυτό αφορά στα παραδοσιακά εδέσματα που θα φιλοξενήσει το πασχαλινό τραπέζι, είτε στα πασχαλινά δώρα που σχεδιάζουν για τα μικρά παιδιά οι γονείς και οι νονοί τους.
Σε αυτή την προσπάθεια οργάνωσης των αγορών τους, ώστε να αναζητηθούν οι πιο οικονομικές και συμφέρουσες λύσεις που δεν θα απειλήσουν με εκτροχιασμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οι καταναλωτές θα έχουν «σύμμαχο» αρκετά ψηφιακά εργαλεία, η αξιοποίηση των οποίων μπορεί να εξοικονομήσει και χρόνο αλλά και χρήμα.
Στον «αέρα» ο νέος e-katanalotis
Στον «αέρα» βρίσκεται από τη Δευτέρα η αναβαθμισμένη εκδοχή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-katanalotis του υπουργείου Ανάπτυξης – του ιστοτόπου που αποτελεί σήμερα ένα βασικό παρατηρητήριο των τιμών αγοράς βασικών ειδών σούπερ μάρκετ.
Οι διαδικασίες επανασχεδιασμού της ψηφιακής πλατφόρμας είχαν από καιρό εξαγγελθεί από την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με στόχο ο καταναλωτής να αποκτήσει ένα ακόμη πιο αναβαθμισμένο «εργαλείο» στα χέρια του στην κατεύθυνση επέκτασης των δυνατοτήτων σύγκρισης των τιμών της αγοράς.
Η νέα πλατφόρμα εμφανίζεται πιο ζωντανή και πιο διαδραστική, ενώ οι κατηγορίες και οι υποκατηγορίες προϊόντων είναι πλέον περισσότερες αλλά και πιο διακριτές, διανθισμένες με αρκετές φωτογραφίες και με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή διευκόλυνση των καταναλωτών.
Τη δεδομένη στιγμή η ηλεκτρονική πλατφόρμα παρέχει στον καταναλωτή τη δυνατότητα διαφανούς σύγκρισης τιμών σε 3.000 βασικά και ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά, ενώ στόχος είναι οι κωδικοί να αυξηθούν έτι περαιτέρω προσεχώς. Η σύγκριση των τιμών μπορεί να γίνει μέσα σε ελάχιστο χρόνο, πηγή άντλησης των τιμών των προϊόντων είναι το κεντρικό eshop των μεγαλύτερων αλυσίδων της χώρας, ενώ οι τιμές ενημερώνονται καθημερινά στις 10:00.
Όπως είχε δε προαναγγείλει ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, το νέο e-katanalotis παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να δημιουργήσουν το προσωπικό τους καλάθι, ώστε να υπάρχει πληρέστερη εικόνα για το τι καλούνται να πληρώσουν. Μέχρι πρότινος υπήρχε η δυνατότητα σύγκρισης μεμονωμένων ειδών, ενώ πλέον μπορεί να δημιουργηθεί ένα συνολικό καλάθι προϊόντων, με κριτήριο τις τιμές και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Παράλληλα, παρέχονται και χάρτες, ώστε ο καταναλωτής να είναι σε θέση να γνωρίζει σε ποια καταστήματα σούπερ μάρκετ κοντά στο σπίτι του πωλούνται τα προϊόντα σε πιο οικονομικές τιμές.
Η νέα πλατφόρμα «φιλοξενεί» και τις πρωτοβουλίες του υπουργείου Ανάπτυξης που «τρέχουν» τη δεδομένη χρονική περίοδο, όπως είναι το «καλάθι του Πάσχα» και το «καλάθι των νονών», καθώς και το «καλάθι των οπωροκηπευτικών» που βρίσκεται σε ισχύ εδώ και μήνες.
Το «καλάθι του Πάσχα» έκανε πρεμιέρα στις 24 Απριλίου, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων στα βασικά είδη διατροφής που χρειάζεται κάθε νοικοκυριό για να στρώσει το παραδοσιακό εορταστικό τραπέζι. Βρίσκεται σε ισχύ για δεύτερη διαδοχική χρονιά και θα διαρκέσει έως και τις 4 Μαΐου 2024. Το πασχαλινό καλάθι αποτελεί προσωρινή επέκταση της πρωτοβουλίας «καλάθι του νοικοκυριού» που βρίσκεται σε ισχύ από τον Νοέμβριο του 2022 και σε αυτό έχουν προστεθεί, όπως και πέρυσι, προϊόντα που παραδοσιακά συνδέονται με το Πάσχα των Ελλήνων, όπως αρνί, κατσίκι, τσουρέκι και σοκολατένια αυγά.
Το «καλάθι των νονών» τέθηκε σε ισχύ δύο ημέρες νωρίτερα και δη στις 22 Απριλίου, προκειμένου να παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές που είναι νονοί ή γονείς μικρών παιδιών να κάνουν οικονομικότερες αγορές κατά την περίοδο του Πάσχα. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία καλύπτει 12 κατηγορίες προϊόντων (λαμπάδες, παιχνίδια κλπ), ενώ σε αυτή συμμετέχουν οι επιχειρήσεις παιχνιδιών με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω του 1 εκατ. ευρώ αλλά και εθελοντικά όσες επιχειρήσεις το επιθυμούν και εμφανίζουν μικρότερο κύκλο εργασιών. Ως αυτή τη στιγμή στο «καλάθι των νονών» στο e-katanalotis συμμετέχουν 19 αλυσίδες και συγκεκριμένα οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς παιχνιδιού (Jumbo, Μουστάκας) και των ηλεκτρονικών ειδών (Public, Πλαίσιο), καθώς και μικρότερες αλυσίδες καταστημάτων παιχνιδιών.
Τέλος, όπως και στην προηγούμενη εκδοχή της πλατφόρμας, έτσι και στο νέο e-katanalotis περιλαμβάνονται τα τρέχοντα φυλλάδια προσφορών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες για τον καταναλωτή, όπως τα δικαιώματα των καταναλωτών, ενημερωτικά έντυπα, σχετική νομοθεσία κλπ.
Πέραν του αναβαθμισμένου e-katanalotis, οι καταναλωτές έχουν στη διάθεσή τους και μια σειρά από άλλες ιδιωτικές ψηφιακές πλατφόρμες, οι οποίες επίσης παρέχουν τη δυνατότητα για άμεσες και αποτελεσματικές συγκρίσεις τιμών για πολύ μεγάλο αριθμό αγαθών και προϊόντων. Πρόκειται για πολύ γνωστές πλατφόρμες που χρησιμοποιεί μεγάλο μέρος καταναλωτών για τις αναγκαίες αγορές τους, όπως το skroutz.gr και το bestprice.gr και τα οποία προσφέρουν τη δυνατότητα αναζήτησης και σύγκρισης χιλιάδων προϊόντων.
Πού τίθεται ο πήχης για τον πασχαλινό τζίρο
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλη Κορκίδη, ο τζίρος της πασχαλινής αγοράς αναμένεται να είναι αυξημένος, έστω και πληθωριστικά, συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις αγορές τροφίμων όσο και στα εμπορικά καταστήματα.
Όπως αναφέρει, η αυξημένη αγοραστική κίνηση, ενόψει του Πάσχα, αναμένεται να φέρει την «ανάσταση» στο σύνολο της ελληνικής αγοράς για το λιανικό εμπόριο μετά, μάλιστα, από μια δίμηνη υποτονική περίοδο που ακολούθησε των φετινών χειμερινών εκπτώσεων. Παρά το γεγονός πως η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, εντούτοις, είναι αρκετά έντονη σε κύκλο και όγκο εργασιών, τόσο στο κλάδο των τροφίμων, λόγω του πασχαλινού τραπεζιού, όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής, λόγω των παραδοσιακών δώρων.
Ο Βασίλης Κορκίδης προσθέτει ότι «λαμβάνοντας υπόψη τους περυσινούς αρχικούς ενδοιασμούς για περιορισμένη κατανάλωση λόγω της παρατεταμένης ακρίβειας, που δεν επιβεβαιώθηκαν, αναμένεται και φέτος ο τζίρος να είναι, έστω και πληθωριστικά, αυξημένος συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις τοπικές αγορές τροφίμων, όσο και στα εμπορικά καταστήματα της Αττικής. Ενδεικτικά, προβλέπει ότι ο πασχαλινός εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής, που θα αποτυπωθεί στα στατιστικά του Μαΐου, είναι σχεδόν βέβαιο πως θα ξεπεράσει τα 1,5 δισ. ευρώ της περυσινής χρονιάς, αφού φέτος το ελληνικό Πάσχα είναι ουσιαστικά εντός της θερινής τουριστικής περιόδου και θα πρέπει να συνυπολογιστεί η αυξημένη τουριστική κίνηση από το εξωτερικό με την «εισαγόμενη κατανάλωση».