Λιανεμπόριο: Γιατί δεν έκανε... Ανάσταση η αγορά

Μαρίνα Φούντα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Λιανεμπόριο: Γιατί δεν έκανε... Ανάσταση η αγορά
Υποτονική η εικόνα στα εμπορικά καταστήματα κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου. Στοχευμένες οι αγορές και εστιασμένες στα απολύτως απαραίτητα. Η ανάγκη του κόσμου να ταξιδέψει κυριάρχησε έναντι της λαχτάρας για ψώνια, υπό το βάρος της συνεχιζόμενης ακρίβειας. Στη θερινή σεζόν στρέφεται τώρα η προσοχή. 

«Χαμηλές πτήσεις» κατέγραψε κατά τη διάρκεια της πασχαλινής περιόδου ο κλάδος του λιανικού εμπορίου στη χώρα μας, με την κίνηση στα εμπορικά καταστήματα να καταγράφεται υποτονική και τις προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου για «ανάσταση» της αγοράς ελέω εορταστικής περιόδου να διαψεύδονται.

Καθώς το κύμα ακρίβειας συνεχίζεται να γονατίζει τα ελληνικά νοικοκυριά, οι καταναλωτές δεν... ξεχύθηκαν στα καταστήματα όπως θα περίμενε κανείς, αλλά αντίθετα ήταν πολύ φειδωλοί και συγκρατημένοι ως προς τις αγορές τους.

«Το λιανικό εμπόριο δεν πήγε καλά αυτές τις μέρες. Τα μηνύματα που έρχονται από όλη την Ελλάδα δεν είναι ευχάριστα. Η κίνηση στην αγορά ήταν αρκετά περιορισμένη πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα και τελικά το σκηνικό δεν άλλαξε ούτε τις τελευταίες ημέρες», σχολιάζει στο insider.gr ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος.

Υπενθυμίζει μάλιστα ότι η αγοραστική δύναμη του Έλληνα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, υπό το βάρος της κόπωσης που βιώνει από το επίμονο ράλι τιμών που καταγράφεται και έχει επίκεντρο τα τρόφιμα.

Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά, οι αγορές των καταναλωτών ήταν στοχευμένες και απολύτως εστιασμένες στα απαραίτητα, ενώ επικεντρώθηκαν κυρίως στο παιδί, δεδομένου ότι το Πάσχα είναι μια γιορτή που παραδοσιακά τα παιδιά παίρνουν λαμπάδες και δώρα από τους νονούς τους.

«Πλεονάζουσα προσφορά από λαμπάδες και παιχνίδια είδαμε στην αγορά, αλλά ζήτηση δεν είδαμε», τονίζει, σπεύδοντας να επισημάνει πως για μια ακόμη φορά οι μικρότερες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ήταν εκείνες που αντιμετώπισαν και τα μεγαλύτερα προβλήματα.

Ο κόσμος ταξίδεψε, αλλά δεν ψώνισε

Και παρά τη μεγάλη «φυγή» των Ελλήνων αυτό το Πάσχα, καθώς η έξοδος των εκδρομέων για την περιφέρεια και μακριά από το «κλεινόν άστυ» ήταν η μεγαλύτερη που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια, το λιανικό εμπόριο δεν κατόρθωσε να γίνει συμμέτοχος σε αυτή τη διαδικασία.

«Είδαμε τις προηγούμενες ημέρες ότι ο κόσμος είχε μεγάλη διάθεση να ταξιδέψει. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είχε και την ίδια διάθεση να ψωνίσει», εξηγεί ο κ. Καπράλος.

Απογοητευτική η εικόνα και στα νησιά

Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, η εικόνα που παρουσίασαν τα εμπορικά καταστήματα ήταν κοινή σχεδόν σε ολόκληρη τη χώρα, με το λιανεμπόριο να μην κατορθώνει να σηκώσει «κεφάλι» ούτε στα νησιά και σε άλλες τουριστικές περιοχές, όπου είθισται ο τζίρος του λιανικού εμπορίου να είναι αυξημένος, σε συνάρτηση πάντοτε και με την πορεία του τουριστικού ρεύματος που καταγράφεται στη χώρα.

Με το βλέμμα στη θερινή σεζόν

Μετά τα απογοητευτικά μηνύματα που εξέπεμψε η αγορά το Πάσχα, η προσοχή του εμπορικού κόσμου στρέφεται τώρα στη θερινή σεζόν, με τους επιχειρηματίες να ποντάρουν σε αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματά τους, με τη στήριξη και από τον κλάδο του τουρισμού, καθώς όλα δείχνουν ότι και εφέτος θα είναι μια πολύ δυνατή τουριστική χρονιά για την Ελλάδα.

«Προσδοκούμε πως το επόμενο διάστημα η ψυχολογία του Έλληνα καταναλωτή θα βελτιωθεί. Η έλευση του καλοκαιριού θα δημιουργήσει, όπως είναι φυσικό, νέες αγοραστικές ανάγκες, καθώς ο κόσμος θα θελήσει να προμηθευτεί τα απαραίτητα για τις καλοκαιρινές του διακοπές», εκτιμά ο κ. Καπράλος, ποντάροντας σε ουσιαστική βελτίωση της κατάστασης στην αγορά. Ταυτόχρονα, κάνει ειδική αναφορά και στην έναρξη των κοινωνικών εκδηλώσεων το προσεχές διάστημα (γάμοι, βαφτίσεις κλπ) που παραδοσιακά αποτελούν κινητήριο δύναμη του λιανικού εμπορίου τους καλοκαιρινούς μήνες.

«Για εμάς το καλοκαίρι είναι σημαντικό και περιμένουμε πολλά από αυτό γιατί όλοι οι δείκτες που συνδέονται με το λιανεμπόριο δεν είναι καλοί και οι επιχειρήσεις έχουν περάσει πολλά τα τελευταία χρόνια», τονίζει τέλος.

Και η πιο αισιόδοξη ματιά...

Σε εντελώς διαφορετικό μήκος κύματος εμφανίστηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (Π.Ε.Σ.Α.), Βασίλης Κορκίδης, κάνοντας λόγο για αυξημένη πασχαλινή κίνηση στην αγορά. Βεβαίως, σε αυτή έχει συμπεριλάβει και τους κλάδους της εστίασης αλλά και της διαμονής και δεν αναφέρεται αποκλειστικά στον κλάδο του λιανικού εμπορίου.

«Η αγοραστική κίνηση, κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα, ήταν αυξημένη συγκριτικά με πέρυσι και ικανοποίησε τους ανθρώπους της αγοράς στους κλάδους του λιανικού εμπορίου, της εστίασης και της διαμονής στο σύνολο της Περιφέρειας Αττικής. Μετά από μια δίμηνη υποτονική περίοδο, η αγορά επανέκαμψε και, με δεδομένη την έναρξη της τουριστικής περιόδου, ελπίζει σε μια καλύτερη συνέχεια. Παρά το γεγονός πως η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, εντούτοις, ήταν αρκετά έντονη σε κύκλο και όγκο εργασιών, τόσο στο κλάδο των τροφίμων, λόγω του πασχαλινού τραπεζιού, όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής, λόγω των παραδοσιακών δώρων.

Οι αρχικοί ενδοιασμοί για περιορισμένη κατανάλωση, λόγω της παρατεταμένης ακρίβειας, δεν επιβεβαιώθηκαν αφού, και φέτος, ο τζίρος φαίνεται να κινήθηκε, έστω και πληθωριστικά, αυξημένος συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις τοπικές αγορές τροφίμων, όσο και στα εμπορικά καταστήματα της Αττικής. Έξι στους δέκα καταναλωτές διατήρησαν και αύξησαν τις αγορές τους, ενώ γονείς και νονοί, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, ανταποκρίθηκαν στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, με συνολική μεσοσταθμική δαπάνη τα 190 ευρώ για τα καθιερωμένα πασχαλινά γλυκά και δώρα σε φίλους, συγγενείς και βαφτιστήρια. Τα δύο «πασχαλινά καλάθια» του ΥΠΑΝ έκαναν, και φέτος, καλά τη δουλειά τους, αφού λειτούργησαν προληπτικά για τη συγκράτηση των τιμών, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων προς όφελος των καταναλωτών. Ο πασχαλινός εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής, θα αποτυπωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ στα μηνιαία στατιστικά του Απριλίου και του Μαΐου, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση πως ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ», τονίζει, μεταξύ άλλων.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΕΒΕΠ: Οι οκτώ βασικές τάσεις στην ευρωπαϊκή αγορά τροφίμων

Συντάξεις Ιουνίου: Οι νέες ημερομηνίες πληρωμής και τα αναδρομικά λόγω επανυπολογισμού

H Eurovision σε αριθμούς – Πόσο κοστίζει, ποιος πληρώνει και ποια είναι τα φαβορί

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider