Ενέργεια: Σχέδιο για «γκάζι» στην αποθήκευση – Χωρίς επιδότηση το πρώτο «κύμα» μπαταριών

Κώστας Δεληγιάννης
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Ενέργεια: Σχέδιο για «γκάζι» στην αποθήκευση – Χωρίς επιδότηση το πρώτο «κύμα» μπαταριών
Στόχος του ΥΠΕΝ η ανάπτυξη μονάδων συνολικής ισχύος 1,5 GW, οι οποίες σε πρώτη φάση θα δρομολογηθούν με το «άνοιγμα» της δυνατότητας εγκατάστασης από επενδυτές, ιδιοκτήτες ΑΠΕ σε λειτουργία και από καταναλωτές, χωρίς καμία ενίσχυση.

Σε ζήτημα απόλυτης προτεραιότητας ιεραρχεί το ΥΠΕΝ την κατακόρυφη αύξηση των μονάδων αποθήκευσης στο ηλεκτρικό σύστημα, ώστε να περιοριστούν οι περικοπές «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής, αλλά και να αντιμετωπιστούν οι μηδενικές ή αρνητικές χονδρεμπορικές τιμές ηλεκτρισμού που εμφανίζονται τις ώρες χαμηλής κατανάλωσης (συνήθως την άνοιξη και το φθινόπωρο).

Σύμφωνα με πληροφορίες του insider.gr, για να απαντηθούν οι παραπάνω παρενέργειες, το ΥΠΕΝ επεξεργάζεται ένα σχέδιο ώστε να δρομολογηθεί η εγκατάσταση μπαταριών συνολικής ισχύος 1.500 MW. Τα έργα αυτά θα αφορούν όλες τις εφαρμογές αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας (standalone μπαταρίες, μπαταρίες «πίσω από τον μετρητή» σε μονάδες ΑΠΕ, αλλά και μπαταρίες σε καταναλωτές).

Έτσι, θα συμπληρώσουν τα αυτόνομα συστήματα συνολικής ισχύος 700 MW, που έχουν «κλειδώσει» λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση, μέσα από τους δύο διαγωνισμούς που χρηματοδοτήθηκαν με κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Απόσβεση χωρίς στήριξη

Ωστόσο, αυτό που εξετάζει το υπουργείο είναι, από τα 1.500 MW του στόχου, να καλυφθεί όσο μεγαλύτερο δυνατόν ποσοστό από μπαταρίες που δεν θα έχουν κανενός είδους επιδότηση και θα συμμετέχουν απευθείας στην αγορά. Κάτι που σημαίνει πρακτικά ότι το ΥΠΕΝ θα προχωρήσει σε μία ανοικτή πρόκληση για την εγκατάσταση μπαταριών από επενδυτές, παραγωγούς ΑΠΕ και καταναλωτές, οι οποίοι «βλέπουν» πως μπορούν να αποσβέσουν τη δαπάνη, αποκλειστικά από την πώληση της αποθηκευμένης ενέργειας σε τιμές χονδρεμπορικής.

Σύμφωνα με στελέχη του ΥΠΕΝ, οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στο ηλεκτρικό σύστημα (με τα έντονα σκαμπανεβάσματα της αγοράς και τις μηδενικές ή αρνητικές τιμές) δημιουργούν τις συνθήκες ώστε μία τέτοια επένδυση να είναι συμφέρουσα, χωρίς την παραμικρή στήριξη. Επομένως, αναμένεται να υπάρξει ανταπόκριση στην πρόκληση, κατ΄ αρχάς από ιδιοκτήτες μονάδων ΑΠΕ σε λειτουργία και με συμβάσεις Feed-in Premium.

Κι αυτό γιατί χάρις στις μπαταρίες θα μπορούν να περιορίσουν τις περικοπές «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής, «μεταφέροντας» την έγχυση της παραγωγής των πάρκων τους σε άλλες ζώνες του 24ωρου, όταν θα υπάρχει επαρκής ζήτηση.

Σε άλλες δράσεις τα κεφάλαια

Επίσης, οι μεγάλες διαφορές χονδρεμπορικών τιμών, σε διαφορετικά χρονικά διαστήματα της ημέρας, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε να είναι οικονομικά βιώσιμες επενδύσεις σε standalone μπαταρίες.

Ο λόγος είναι πως αποθηκεύοντας ηλεκτρική ενέργεια στις ώρες χαμηλών τιμών, και πουλώντας την στις ώρες υψηλών τιμών, θα μπορούν να αποκομίζουν σημαντικά έσοδα. Το ίδιο ισχύει και για καταναλωτές, οι οποίοι με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να εξασφαλίσουν ηλεκτρική ενέργεια σε ανταγωνιστικό κόστος.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τα στελέχη του ΥΠΕΝ, με την πρόκληση η ίδια η αγορά θα κληθεί να απαντήσει σε ποιον βαθμό, και για ποιου μεγέθους χαρτοφυλάκιο, οι επενδύσεις σε μπαταρίες είναι βιώσιμες με όρους αγοράς. Αν καλυφθούν και τα 1,5 GW του στόχου, τότε θα κατευθυνθούν σε άλλες δράσεις τα υπόλοιπα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης και του REPowerEU, που προορίζονταν για επιδοτήσεις για εγκατάσταση μπαταριών.

«Αυλαία» στους διαγωνισμούς

Αν αντίθετα δεν δρομολογηθούν μπαταρίες 1,5 GW με όρους αγοράς, τότε για την υπόλοιπη ισχύ μέχρι τον στόχο θα υπάρξει στήριξη, αποκλειστικά όμως υπό τη μορφή της επενδυτικής ενίσχυσης (δηλαδή της επιδότησης για την αγορά της μπαταρίας). Τότε θα αξιοποιηθεί μέρος των παραπάνω κεφαλαίων.

Σε κάθε περίπτωση, η «φόρμουλα» που εξετάζει το ΥΠΕΝ σημαίνει ότι δεν πρόκειται να διενεργηθούν με τη μορφή που είχαν οι επόμενοι διαγωνισμοί για standalone μπαταρίες, αφού αυτοί προέβλεπαν τόσο λειτουργική όσο και επενδυτική ενίσχυση. Υπενθυμίζεται ότι στα σκαριά ήταν μία δημοπρασία για standalone μπαταρίες 4ωρης διάρκειας (με τους υπόλοιπους διαθέσιμους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης) και μία ακόμη δημοπρασία για μονάδες 2ωρης διάρκειας (με τα 175 εκατ. του REPowerEU).

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως σημειώνουν τα στελέχη του υπουργείο, προϋπόθεση για να «τρέξει» το σχέδιο είναι να βρεθεί απάντηση σε ορισμένες τεχνικές δυσκολίες. Η κυριότερη αφορά τα έργα ΑΠΕ στα οποία θα προστεθεί μπαταρία, ώστε να βρεθεί ένας τρόπος διάκρισης της ενέργειας που προέρχεται από την ανανεώσιμη μονάδα (και η οποία αμείβεται με λειτουργική ενίσχυση) και της ενέργειας από την μπαταρία (και η οποία θα αποζημιώνεται με την εκάστοτε χονδρεμπορική τιμή). Επίσης, δεν έχει αποφασιστεί ο τρόπος επιλογής των επενδυτών που θα ανταποκριθούν στην πρόκληση, με πιθανότερο πάντως σενάριο να υπάρχει μόνο κριτήριο χρονικής προτεραιότητας.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

To 2027 οι πρώτοι διαγωνισμοί για offshore αιολικά – Στις ράγες οι έρευνες

Ρεύμα: Στα αζήτητα 308 GWh «πράσινες» Γιγαβατώρες – Μηδενικές εισαγωγές χωρίς τις περικοπές

ESG: Έως 40 δισ. ευρώ το διακύβευμα από τις αλλαγές στον χαρακτηρισμό των βιώσιμων κεφαλαίων

gazzetta
gazzetta reader insider insider