ΤΑΙΠΕΔ: Νέο εγχείρημα για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς – Το master plan, οι χρήσεις και οι μελέτες 

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
ΤΑΙΠΕΔ: Νέο εγχείρημα για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς – Το master plan, οι χρήσεις και οι μελέτες 
Πώς το Ταμείο επιχειρεί να ξεπεράσει τους «σκοπέλους» των τοπικών αντιδράσεων και του ΣτΕ για τις περιβαλλοντικές μελέτες. Το Προεδρικό Διάταγμα, το Master Plan, το β’ στάδιο χωροθέτησης και ο νέος διαγωνισμός παραχώρησης. Τι συμβαίνει με τη συγκοινωνιακή μελέτη. Προβλέπονται κατοικίες, retail, εστίαση, κτήρια λειτουργίας, τουρισμός – αναψυχή. Ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό.

Νέα «βήματα» προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης της Μαρίνας Καλαμαριάς (Αρετσού), ως άλλωστε αναμένονταν, προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ κι ενώ ο παλιός διαγωνισμός για την 35ετή παραχώρηση (υπηρεσιών λειτουργίας λιμένος και δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης) της υποδομής είχε «ναυαγήσει», λόγω αντιδράσεων και προσφυγών στο ΣτΕ από την τοπική Δημοτική Αρχή. Χτες, το ΤΑΙΠΕΔ δημοσίευσε προσκλήσεις για να λάβει προσφορές για την παροχή υπηρεσιών νομικού και χρηματοοικονομικού συμβούλου ώστε να «ασφαλίσει», το δυνατόν περισσότερο, τη νέα προσπάθεια – διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση της μαρίνας Καλαμαριάς. Σημειώνεται ότι έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο στάδιο χωροθέτησης (βάσει σχετικών νόμων και Προεδρικού Διατάγματος) και αναμένονταν η ολοκλήρωση και του δεύτερου σταδίου. Γενικότερα, στη μαρίνα προβλέπονται χρήσεις που σχετίζονται με τη λειτουργία της (Κτίρια διοίκησης, Λιμεναρχείο κ.α.), αλλά και καταστήματα παροχής υπηρεσιών, εμπορικά καταστήματα και εστίαση, υπαίθριος χώρος, αθλητικές εγκαταστάσεις, ξενοδοχεία – ξενώνες, χώροι πρασίνου, κατοικίες (διαμερίσματα και μονοκατοικίες) προς μίσθωση αποκλειστικά από τον φορέα διαχείρισης της Μαρίνας κ.α.

Το θέμα με τη συγκοινωνιακή μελέτη και η ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες

Κατά πληροφορίες, ένας από τους βασικούς λόγους για τους οποίους η δημοτική αρχή αντιδρούσε και «ύψωνε τους τόνους» ήταν η απουσία συγκοινωνιακής – κυκλοφοριακής μελέτης. Στην αγορά, πάντως, αναφέρουν ότι δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιο μεγάλο λιμάνι, που όντως θα απαιτούσε την εκπόνηση τέτοιων μελετών, αλλά με αξιοποίηση μαρίνας, στις αναβαθμισμένες υποδομές της οποίας θα ελλιμενίζονται σκάφη αναψυχής με μικρό αριθμό επιβατών. Άρα, δεν αναμένεται να επιβαρυνθούν ιδιαίτερα οι δρόμοι στην περιοχή, ενώ η κυκλοφορία οχημάτων γίνεται για τις ανάγκες ανεφοδιασμού σκαφών και καταστημάτων σε ώρες μη αιχμής. Άρα, η υποδομή θα απευθύνεται κατά βάση στους πεζούς, ενώ το το master plan προβλέπει και τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης για την καλύτερη εξυπηρέτηση χρηστών και επισκεπτών.

Η μαρίνα θα είναι προσβάσιμη στο κοινό, κάτι που προβλέπεται από τον Γενικό Σχεδιασμό που κάνει λόγο για ελεύθερη πρόσβαση στο θαλάσσιο μέτωπο, τουλάχιστον 9 στρέμματα πρασίνου και αναψυχής, διάνοιξη μονοπατιών περιπάτου για τους πολίτες και τους επισκέπτες κ.α. Να αναφέρουμε ότι ο Γενικός Σχεδιασμός περιλαμβάνει και συγκεκριμένους όρους για την προστασία του περιβάλλοντος όπως, μεταξύ άλλων, η ανέγερση κτηρίων με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, με έξυπνα συστήματα ενεργειακής απόδοσης, με κατάλληλα μέτρα για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος κ.α.

Τα οφέλη

Για την περίπτωση της Καλαμαριάς, όπως έλεγαν εξ αρχής από το Ταμείο, η μαρίνα στην Αρετσού μπορεί να αποτελέσει μοχλό οικονομικής ανάπτυξης για την πόλη της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής προσελκύοντας ιδιωτικά κεφάλαια, με νέες θέσεις εργασίας και αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. Πρόκειται για σημαντικό έργο δεδομένου ότι στη Βόρεια Ελλάδα λειτουργούν λίγες μαρίνες για την εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής, κι ενώ στην Ελλάδα προωθείται η ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού.

Η νέα χωροθέτηση και ο νέος διαγωνισμός

Σε σχέση με τα μέχρι στιγμής «βήματα» που έχουν γίνει, το ΤΑΙΠΕΔ εκπόνησε τον Γενικό Σχεδιασμό (Master Plan) για την ανάπτυξη της μαρίνας, και μαζί με τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) που τον συνοδεύει, εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ το Προεδρικό Διάταγμα «πήρε» ΦΕΚ τον Φεβρουάριο του 2023. Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο του 2022 εκδόθηκε απόφαση του ΣτΕ, με την οποία έγινε δεκτή η αίτηση ακύρωσης του δήμου και ακυρώθηκε ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς είχε τεθεί θέμα με την Περιβαλλοντική Μελέτη. Πλέον, με το ΠΔ για το master plan, εκτιμάται ότι μπορούν να ξεπεραστούν τα προβλήματα, το 2ο στάδιο Χωροθέτησης έχει ήδη μελετηθεί και μαζί με την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προορίζονταν να τεθεί σε διαβούλευση. Σκοπός είναι η ολοκλήρωση της νέας Χωροθέτησης της μαρίνας με την έκδοση μίας Κοινής Υπουργικής Απόφασης, ώστε να ακολουθήσει εκ νέου διαγωνισμός για την Παραχώρηση της μαρίνας. Σημειώνεται ότι στο τελευταίο αναθεωρημένο ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ (ASSET DEVELOPMENT PLAN) του ΤΑΙΠΕΔ (που είναι μερικών μηνών πίσω), υπήρχε αναφορά στη νέα μαρίνα Καλαμαριάς δυναμικότητας 388 θέσεων με χερσαία ζώνη έκτασης 76 στρεμμάτων, με την επισήμανση ότι αναμένονταν έναρξη νέου διαγωνισμού μόλις εγκριθεί η ΜΠΕ της νέας χωροθέτησης (υπήρχε αναφορά για το 2ο τρίμηνο 2024, αλλά πάντα αυτά τα χρονοδιαγράμματα είναι σχετικά). Η μαρίνα της Καλαμαριάς (Αρετσού) βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του Δήμου Καλαμαριάς στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση περίπου 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Σήμερα η μαρίνα διαθέτει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30m μήκος. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 77.825 τ.μ..

Οι χρήσεις και οι όροι δόμησης

Σε σχέση με τις χρήσεις και τους περιορισμούς δόμησης, βάσει του master plan, για το σύνολο της χερσαίας ζώνης της Μαρίνας Καλαμαριάς, καθορίζεται μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση 14.800 τ.μ.. Ο πρώτος τομέας έχει συνολική επιφάνεια 17.142,5 τ.μ. και επιτρέπονται χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών, τουρισμού και αναψυχής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 1.100 τ.μ. και ο συντελεστής κάλυψης είναι 0,20. Στον δεύτερο τομέα, συνολικής επιφάνειας 59.704,5 τ.μ., επιτρέπονται χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, τουρισμού και αναψυχής, πρασίνου – αναψυχής και κατοικίας προς μίσθωση. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 13.700 τ.μ. ενώ ο συντελεστής κάλυψης καθορίζεται σε 0,40.

Αναλόγως του τομέα, γενικότερα προβλέπονται χρήσεις όπως: Κτίρια διοίκησης, Λιμεναρχείο, Καταστήματα παροχής υπηρεσιών (ενοικίαση ναυτιλιακών ειδών/σκαφών/αυτοκινήτων/τράπεζες/ταχυδρομείο), Εμπορικά καταστήματα και εστίαση (κατάστημα ναυτιλιακών ειδών, supermarket, κυλικείο, εστιατόριο, αναψυκτήριο), Κτιρίων στάθμευσης και ελικοδρομίου, Υπαίθριος χώρος χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών, Γραφεία & εργαστήρια, Χώροι στάθμευσης, Τουρισμού – Αναψυχής, Εστιατόρια, Αναψυκτήρια, Εμπορικά καταστήματα, Αθλητικές εγκαταστάσεις (γυμναστήριο, υδροθεραπευτήρια/spa, υπαίθριες και στεγασμένες αθλητικές εγκαταστάσεις), Ξενοδοχεία – ξενώνες, Εκθεσιακοί/συνεδριακοί χώροι, Μουσείο, Χώροι συνάθροισης κοινού, Παρεκκλήσι, Παιδικές χαρές, Χώροι στάθμευσης, Πισίνα κολύμβησης, Γήπεδα, Διάδρομοι περιπάτου και άθλησης και χώρων πρασίνου, Κατοικίες (διαμερίσματα και μονοκατοικίες) προς μίσθωση αποκλειστικά από τον φορέα διαχείρισης της Μαρίνας κ.α.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Intrakat: Και εγένετο... THESPARK για την ελεγχόμενη στάθμευση στη Θεσσαλονίκη

Αστέρας Βουλιαγμένης: Ποια είναι η νέα εταιρεία των Αράβων της Apollo Investment

Πώς «ανέβηκε» στην κυβερνητική ατζέντα η υπογειοποίηση του Ηλεκτρικού στον Πειραιά – Οι μελέτες, τα κόστη, η Dimand

gazzetta
gazzetta reader insider insider