Υποτονική είναι η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα όλης της χώρας, καθώς συμπληρώνεται η πρώτη εβδομάδα της θερινής εκπτωτικής περιόδου, με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου να έχουν εναποθέσει όλες τους τις ελπίδες στην αναθέρμανση της αγοράς το προσεχές διάστημα, προσδοκώντας την πολυπόθητη «ανάσα» στα ταμεία τους σε συνδυασμό, δε, με την αύξηση του τουριστικού ρεύματος.
Οι θερινές εκπτώσεις βρίσκουν «μουδιασμένους» τους καταναλωτές, καθώς η αγοραστική δύναμη του Έλληνα έχει μειωθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, υπό το βάρος της κόπωσης που βιώνει από το επίμονο ράλι τιμών που καταγράφεται και έχει επίκεντρο τα τρόφιμα. Υπενθυμίζεται εδώ ότι οι καλοκαιρινές εκπτώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 8 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως και το Σάββατο 31 Αυγούστου.
«Η έναρξη των εκπτώσεων αποδεικνύεται κατώτερη των προσδοκιών μας, με την κίνηση στα εμπορικά καταστήματα να είναι μέτρια έως τώρα», δηλώνει στο insider.gr ο αντιπρόεδρος της ΕΣΕΕ και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, Θεόδωρος Καπράλος, εξηγώντας μάλιστα πως αυτή είναι η αίσθηση του εμπορικού κόσμου στο σύνολο της χώρας.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Τι να προσέξουν οι καταναλωτές στις θερινές εκπτώσεις - Χρήσιμα tips
Επίδομα αδείας και μισθοί-συντάξεις αναμένεται να «ζεστάνουν» (μερικώς) την αγορά
Σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου προσδοκούν σε τόνωση της κίνησης το αμέσως προσεχές διάστημα με ορίζοντα το τέλος Ιουλίου, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η καταβολή επιδόματος αδείας, μισθών, συντάξεων κλπ, ώστε οι καταναλωτές να είναι σε θέση να στραφούν στα καταστήματα για τις απαραίτητες αγορές τους ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών τους.
«Προσδοκούμε βελτίωση της κατάστασης τις επόμενες ημέρες, όμως ας ήμαστε ρεαλιστές. Οι αγορές των καταναλωτών θα είναι εξαιρετικά στοχευμένες και εστιασμένες στα απολύτως απαραίτητα, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στη σκιά της συνεχιζόμενης ακρίβειας που ταλανίζει τα ελληνικά νοικοκυριά», εξηγεί ο ίδιος, αναγνωρίζοντας πως οι καταναλωτές θα είναι συντηρητικοί ως προς τα ψώνια τους, ώστε να κατορθώσουν να καλύψουν τα έξοδα των καλοκαιρινών τους διακοπών, χωρίς να εκτροχιαστούν πλήρως οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί.
Όπως επιβεβαιώνει άλλωστε και η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι πληθωριστικές τάσεις έχουν επηρεάσει τις συνήθειες των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και αύξηση των εσόδων τους. Ενδεικτικό της δύσκολης κατάστασης στην οποία βρίσκονται τα νοικοκυριά σήμερα είναι το γεγονός ότι ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό - της τάξης του 55% - δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Πόσο μάλλον τις αγορές που αφορούν σε κλάδους του λιανεμπορίου εκτός των τροφίμων. Την ίδια στιγμή, ποσοστό 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του, ενώ ποσοστό 16% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του.
- ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Θερινές εκπτώσεις: Σε μια δυνατή εκπτωτική περίοδο ποντάρει το λιανεμπόριο – Ξεκίνησε ο «χορός» των προσφορών
Μέσα σε αυτό το ρευστό περιβάλλον, το λιανικό εμπόριο υπόσχεται «γενναίες» εκπτώσεις και διασφάλιση ισορροπίας μεταξύ τιμής και ποιότητας των προϊόντων υπέρ του καταναλωτή, ενώ παραδοσιακά οι κλάδοι που θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κόσμου τις επόμενες εβδομάδες θα είναι εκείνοι της ένδυσης, υπόδησης, αθλητικών ειδών και ειδών που συνδέονται με την περίοδο των διακοπών, όπως είδη μπάνιου, κάμπινγκ κλπ.
«Μακάρι να πάμε καλύτερα στη συνέχεια», σημειώνει ο κ. Καπράλος, υπενθυμίζοντας ότι παραδοσιακά η κορύφωση της καλοκαιρινής περιόδου δημιουργεί πρόσθετες καταναλωτικές ανάγκες είτε λόγω διακοπών, είτε στη σκιά της διεξαγωγής αρκετών κοινωνικών εκδηλώσεων (γάμοι, βαπτίσεις κλπ) που ωθούν τους καταναλωτές στα εμπορικά καταστήματα.
Θάλασσα… αντί αγορών προτίμησαν την Κυριακή οι καταναλωτές
Να σημειωθεί εδώ ότι χθες 14 Ιουλίου τα εμπορικά καταστήματα ήταν ανοιχτά, στο πλαίσιο της δυνατότητας που δίνει ο νόμος στα καταστήματα να λειτουργήσουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων.
«Ο κόσμος που μπήκε χθες στα καταστήματα να ψωνίσει ήταν λίγος. Είναι ξεκάθαρο ότι προτίμησε την παραλία έναντι των αγορών του», παραδέχεται ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι οι υψηλές θερμοκρασίες που καταγράφονται αυτές τις ημέρες δεν είναι «σύμμαχος» του λιανεμπορίου. «Δεν μας βοήθησε η ζέστη», σχολιάζει χαρακτηριστικά για να προσθέσει πως «η Κυριακή των εκπτώσεων δεν είναι πάντα η καλύτερη συγκριτικά με άλλες Κυριακές όπου τα καταστήματα είναι ανοιχτά».
Πού τίθεται ο πήχης για τον τζίρο των θερινών εκπτώσεων
Ο πήχης, άλλωστε, για φέτος έχει τεθεί ψηλά. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, στόχος του λιανικού εμπορίου για το φετινό καλοκαίρι είναι ο συνολικός τζίρος του διμήνου Ιουλίου - Αυγούστου να κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 7 δισ. ευρώ.
«Ο φετινός τριπλός στόχος είναι να ενισχυθεί την περίοδο των εκπτώσεων η καταναλωτική εμπιστοσύνη και το οικονομικό κλίμα στην αγορά, να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός μισή μονάδα και οι πωλήσεις του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να ξεπεράσουν τον περυσινό τζίρο των περίπου 7 δισ. ευρώ», δήλωνε τις παραμονές της έναρξης των θερινών εκπτώσεων ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης.