Υπογραφές με τους αναδόχους για την παραχώρηση σημαντικών υποδομών ετοιμάζουν στο ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες για σήμερα έχει προγραμματιστεί, εφόσον δεν προκύψει ανατροπή της τελευταίας στιγμής, η υπογραφή της σύμβασης με τον νέο παραχωρησιούχο για την εκμετάλλευση της Μαρίνας Πύλου, ήτοι το σχήμα που αποτελείται από τις εταιρείες D Marinas Ελλάς Μονοπρόσωπη Α.Ε. - Τουριστικές Επιχειρήσεις Μεσσηνίας Ανώνυμη Εταιρεία (ΤΕΜΕΣ).
Για αργότερα μέσα στον μήνα, στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου εκτιμάται ότι θα γίνει η μεταβίβαση των μετοχών και στον όμιλο Grimaldi αναφορικά με την απόκτηση, από το ιταλικό γκρουπ, του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. (με τίμημα περίπου 80 εκατ. ευρώ).
Να σημειώσουμε, επίσης, ότι το ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί και Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, μέσω της μονάδας PPF ανέλαβε, μεταξύ άλλων, να προωθήσει και διαδικασίες για αναβάθμιση λιμενικών υποδομών (αναζητάει συμβούλους) σε Χαλκιδική, Κρήτη, Κεφαλονιά.
Υπογραφές για Πύλο
Αναφορικά με την Μαρίνα Πύλου, όπως έχει αποκαλύψει από τον περασμένο Μάρτιο το insider.gr, έχει συσταθεί η «Μαρίνα Πύλου Ειδικού Σκοπού Ανώνυμη Εταιρεία Ειδικού Σκοπού Ανώνυμη Εταιρεία», που αποτελεί, επί της ουσίας, το SPV που θα αναλάβει τη σύμβαση παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Πύλου για 40 έτη.
Υπενθυμίζεται ότι το 2023 ανακήρυξε το σχήμα που αποτελείται από τις εταιρείες D Marinas Ελλάς Μονοπρόσωπη Α.Ε. - Τουριστικές Επιχειρήσεις Μεσσηνίας Ανώνυμη Εταιρεία, ως προτιμητέο επενδυτή, δηλαδή τη συμμαχία της D-Marinas, ομίλου με εμπειρία στην διαχείριση των premium μαρινών η οποία ελέγχεται από το γνωστό μεγάλο fund CVC, σε συνεργασία με την ΤΕΜΕΣ Α.Ε. του ομίλου Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino, Hilton κ.α.) που βέβαια έχει ισχυρή παρουσία στην ευρύτερη περιοχή. Υπενθυμίζεται ότι η συνολική αξία της συμφωνίας για την αξιοποίηση της Μαρίνας Πύλου ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει εφάπαξ καταβλητέο ποσό 550.000 ευρώ κατά την έναρξη της παραχώρησης συν ποσοστό επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων της μαρίνας.
Εκτιμάται ότι ο νέος παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει τα επόμενα έτη επενδύσεις της τάξεως των 15 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των υποδομών και της επιχειρησιακής ικανότητας της Μαρίνας Πύλου. Η μαρίνα Πύλου βρίσκεται στο κεντρικό και βορειανατολικό τμήμα της παραλιακής ζώνης της πόλης της Πύλου, με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 130 τουριστικών σκαφών με μήκος από οκτώ (8) έως 30 μέτρα. Η χερσαία ζώνη της μαρίνας είναι 32.195 τ.μ. ενώ η θαλάσσια έκτασή της είναι 85.379 τ.μ. Και με αυτήν την αποκρατικοποίηση υπήρχαν, βέβαια, προβλήματα με προσφυγές από τοπικές αρχές.
Μετοχική ολοκλήρωση για Ηράκλειο
Αναφορικά με τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου όπου είχε επικρατήσει ο όμιλος Grimaldi (Grimaldi Grouo, Minoan Lines) με μεγάλη οικονομική προσφορά, ήδη έχουν γίνει πολλά και σημαντικά βήματα. Άλλωστε, μόλις πρόσφατα κατατέθηκε στη Βουλή η αναθεωρημένη Σύμβασης Παραχώρησης του λιμένα, όσον αφορά τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων εντός του Λιμένα Ηρακλείου.
Με τη νέα σύμβαση προβλέπονταν η σύσταση του Λιμενικού Ταμείου Ηρακλείου, προκειμένου να παραχωρηθεί σε αυτό το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης λιμένων και λιμενικών υποδομών, εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης, και τις οποίες δεν επιθυμεί ο νέος επενδυτής του λιμένα. Ο ιταλικός όμιλος μαζί με τη θυγατρική του, Μινωικές Γραμμές, ενδιαφέρεται κατά βάση για τις δραστηριότητες της ακτοπλοΐας και κρουαζιέρας που υποστηρίζει ο λιμένας, αφού τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κρήτη η τουριστική κίνηση παραμένει υψηλή.
Τα έσοδα για υποδομές και οι 4 νέοι λιμένες
Αυτό που έχει ενδιαφέρον για αυτές τις αποκρατικοποιήσεις – παραχωρήσεις, όπως οι λιμενικές (συν μαρίνες) είναι ότι με βάση τις ρυθμίσεις του νόμου για το υπερταμείο, που ψηφίστηκε πρόσφατα, στις αποκρατικοποιήσεις των λιμένων και μαρίνων το 50% των εσόδων οδεύει στην αποπληρωμή του χρέους και το υπόλοιπο 50% στην ανάπτυξη των λιμένων, όπως έχει αναδείξει το insider.gr. Κατά συνέπεια, από αυτές τις κινήσεις αναμένεται να εισπραχθούν δεκάδες εκατ. ευρώ που ουσιαστικά θα «μείνουν» στο ΤΑΙΠΕΔ για επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές
Επίσης, μόλις χτες, το ΤΑΙΠΕΔ δημοσιοποίηση πρόσκληση για να εξασφαλίσει υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου για την ωρίμανση των έργων 4 λιμένων, τη σύνταξη σχετικών τευχών δημοπράτησης και τη διενέργεια διαγωνισμών.
Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5Β του ν. 3986/2011, όπως αυτός ισχύει, ορίστηκε φορέας ωρίμανσης, διενέργειας διαγωνιστικής διαδικασίας και παρακολούθησης της εκτέλεσης, μεταξύ άλλων, των συμβάσεων σε σχέση με τα έργα «Παρεμβάσεις αναβάθμισης περιφερειακών λιμένων» με αναφορά στα έργα: δημιουργία Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών Αμμουλιανής, έργα αναβάθμισης λιμένα Αγίας Ευφημίας, ανάπλαση, αντιδιαβρωτική προστασία της χερσαίας λιμενικής ζώνης Χερσονήσου και προστασία λιμένα έναντι προσάμμωσης και ολοκληρωμένη παρέμβαση ανάκτησης λειτουργικότητας λιμένα Μακρύ Γιαλού Ιεράπετρας.
Το Έργο αφορά σε παρεμβάσεις αναβάθμισης περιφερειακών λιμένων και ειδικότερα:
- «Δημιουργία Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών Αμμουλιανής»: Συνίσταται σε δυο παρεμβάσεις, ήτοι σε διαπλάτυνση, επέκταση του προσήνεμου μόλου, τοποθέτηση πλωτής προβλήτας, κατασκευή απορροφητικού κρηπιδοτοίχου και έργων χερσαίας ζώνης καθώς και 2 σε κατασκευή κτηρίου διοίκησης και ενδιαίτησης και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του κτιρίου.
- «Έργα αναβάθμισης λιμένα Αγίας Ευφημίας»: Συνίσταται σε τέσσερις παρεμβάσεις ήτοι σε επέκταση του προσήνεμου μόλου, κατασκευή παραλιακού γεφυρώματος (μήκους 200 μ.), προσθήκη τεσσάρων πλωτών προβλητών μήκους περίτα 50 μ. έκαστος και πλακόστρωση του παραλιακού μετώπου.
- «Ανάπλαση, αντιδιαβρωτική προστασία της χερσαίας λιμενικής ζώνης Χερσονήσου και προστασία λιμένα έναντι προσάμμωσης»: Συνίσταται σε τρεις παρεμβάσεις ήτοι σε ανάπλαση, αντιδιαβρωτική προστασία της χερσαίας λιμενικής ζώνης και προστασία λιμένα έναντι προσάμμωσης.
- «Ολοκληρωμένη παρέμβαση ανάκτησης λειτουργικότητας λιμένα Μακρύ Γιαλού Ιεράπετρας»: Συνίσταται σε τρεις παρεμβάσεις ήτοι σε επέκταση υπήνεμου και προσήνεμου μόλου, κατασκευή κρηπιδότοιχου και σύνδεση βράχου Αγίας Ειρήνης με ακτή για την προστασία της εισόδου του λιμένα.