Τι συμβαίνει με την παραχώρηση του Αεροδρομίου Καλαμάτας

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Τι συμβαίνει με την παραχώρηση του Αεροδρομίου Καλαμάτας
Οι 4 κοινοπραξίες, η παρουσία Κωνσταντακόπουλου με ισχυρό αποτύπωμα στην περιοχή και το ερωτηματικό με τις προσφορές. Ποια θα είναι η παραχώρηση. Κομβικό θέμα οι επενδύσεις, σύμφωνα με το Υπερταμείο. Αναμονή για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια.

«Κληρώνει», εφόσον δεν προέκυψε κάποια ανατροπή της τελευταίας στιγμής μέσω χορήγησης παράτασης, για τους ενδιαφερόμενους ομίλους (κοινοπραξίες) που έχουν κληθεί έως σήμερα 11 Οκτωβρίου να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους, όσοι τελικά εξ αυτών «δοκιμάσουν την τύχη τους», για την σύμβαση παραχώρησης που αφορά στο αεροδρόμιο Καλαμάτας «Καπετάν. Βασ. Κωνσταντακόπουλος».

Αν και σε διάφορες φάσεις του διαγωνισμού ζητήθηκαν παρατάσεις από τις 4 ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Côte d’Azur και Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (όμιλος Κωνσταντακόπουλου), εντούτοις, στο Υπερταμείο μέχρι τις προηγούμενες ημέρες έδειχναν διατεθειμένοι να προχωρήσουν τις διαδικασίες, να γίνουν έκτακτα Δ.Σ. σύντομα, με στόχο να υπάρχει προτιμητέος επενδυτής έως τα τέλη 2024 και να υπογραφεί η σύμβαση το 2025, έτος στο οποίο θα εκκινήσουν και οι επενδύσεις αναβάθμισης της υποδομής.

Ωστόσο, τόσο η υποβολή προσφορών (αν δεν άλλαξε κάτι) όσο και τα επόμενα βήματα θα φανούν... προσεχώς.

Ο αριθμός των προσφορών και οι επενδύσεις

Προφανώς, το πόσοι και, βέβαια, το ποιοι όμιλοι δώσουν δεσμευτική οικονομική προσφορά ασφαλώς και αποτελεί ένα βασικό ζητούμενο, αν και στην αγορά δεν θεωρούν σίγουρο ότι θα δώσουν όλοι το παρών. Βέβαια, πρόκειται για 4 ισχυρές κοινοπραξίες, με εγχώριες και ξένες συμμετοχές, με γνώση του αντικειμένου και γενικά των συμβάσεων παραχώρησης. Πάντως, είναι ένα ερωτηματικό αν η παρουσία σχήματος στο οποίο μετέχει όμιλος με ισχυρό αποτύπωμα στην ευρύτερη περιοχή (Costa Navarino) επηρεάσει τους άλλους διαγωνιζόμενους.

Άλλωστε, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου μέσω της ΤΕΜΕΣ έχει προωθήσει σημαντικές επενδύσεις σε τουρισμό/real estate, ενώ, σε συνεργασία με τη D Marinas Hellas έχει αναλάβει την παραχώρηση της Μαρίνας Πύλου για 40 έτη.

Πηγές του Υπερταμείο έχουν αναφέρει ότι πέραν του ύψους του τιμήματος, σημαντικό ρόλο, ίσως και μεγαλύτερο, θα παίξουν οι επενδύσεις που θα δεσμευθεί να κάνει ο νέος παραχωρησιούχος, καθώς θα συνδράμουν στην ανάπτυξη του αεροδρομίου με προφανή οφέλη και για την τοπική κοινωνία και οικονομία. Σε κάθε περίπτωση, θα υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις για τις συμμετοχές και τα οικονομικά δεδομένα, ενώ, σε βάθος χρόνου, θα υπάρχουν και νεότερα για τις επενδύσεις που θα γίνουν, που αποτελεί και κομβικό σημείο για το Υπερταμείο.

Υπενθυμίζεται ότι η παραχώρηση για τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση του Διεθνούς Αερολιμένα θα έχει διάρκεια έως 40 ετών. Στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας το Υπερταμείο (Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο) θα διατηρήσει τη συμμετοχή του στο 10%, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος του fund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, προκειμένου να εξασφαλισθεί τόσο η συνέχεια όσο και η επιστροφή αξίας στην κοινωνία.

Η αναβάθμιση

Όπως παλιότερα αλλά και πρόσφατα έχει αναδείξει το insider.gr, μέσα από επενδύσεις το αεροδρόμιο Καλαμάτας θα μπορέσει υποδεχθεί ένα συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επιβατών που εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τους 500.000 πολύ νωρίτερα από το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Ο αυξημένος αυτός αριθμός επιβατών σε συνδυασμό με τις σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις στον τουριστικό κλάδο και βελτίωση των οδικών υποδομών στο νομό αναμένεται να έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στο νομό Μεσσηνίας αλλά και την ευρύτερη ζώνη επιρροής του αεροδρομίου.

Από το 2010, η επιβατική κίνηση της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες. Γενικότερα στο Υπερταμείο προσδοκούν σε αύξηση επιβατικής κίνησης άνω του 40% έως το 2030, σε σημαντικά οικονομικά οφέλη για το δημόσιο, ανάπτυξη τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, από την πλάνο εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των 22+1 αεροπορικών υποδομών. Ο διεθνής αερολιμένας Καλαμάτας, αποτελεί ένα δυναμικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος έχει αυξήσει θεαματικά την επιβατική κίνηση τα τελευταία χρόνια χάρη στον τουριστικό πόλο Costa Navarino που ανήκει στον όμιλο Κωνσταντακόπουλου.

Να σημειωθεί ότι στην περιοχή προχωρά και ένα σημαντικό οδικό έργο για την κατασκευή νέου δρόμου Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος, μέσω ΣΔΙΤ, ενώ ήδη ο αυτοκινητόδρομος από την Τρίπολη έχει «φτάσει» στην περιοχή.

Τα 22 περιφερειακά

Να αναφέρουμε επίσης ότι προωθούνται διαδικασίες και για την αξιοποίηση 22 επιπλέον περιφερειακών αεροδρομίων (Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης), αν και για αυτό το «πακέτο» ίσως έχουμε περισσότερες και βασικότερες εξελίξεις αργότερα.

Όσον αφορά την αξιοποίησή τους, που είναι υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στις προθέσεις του Υπερταμείου είναι να ακολουθήσει ένα μοντέλο στο πρότυπο της Καλαμάτας. Εκτιμάται ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός σε ένα cluster και με μοντέλο που προσομοιάζει σε ΣΔΙΤ ή μάλλον καλύτερα, ένα υβριδικό μοντέλο Παραχώρησης. Τα περισσότερα εξ αυτών χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και αναβαθμίσεις, υπάρχουν αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές, ενώ σε κάποια εμπλέκεται και ο στρατιωτικός παράγοντας.

Ωστόσο, υπάρχουν και «φιλέτα» σε περιοχές υψηλού τουρισμού (π.χ. Πάρος, Νάξος κ.α.), αεροδρόμια που ήδη γίνονται εργασίες εκσυγχρονισμού (τα δύο προηγούμενα αλλά και σε Χίο, Σύρο κ.λπ.), αερολιμένες με αναβαθμισμένο πλέον γεωπολιτικό status (π.χ. Αλεξανδρούπολη). Κατά παλιότερες πληροφορίες, ενδέχεται ένα από αυτά, το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, να έχει χρήση cargo (αποκλειστική ή όχι), δηλαδή με υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων, καθιστώντας το έτσι μοναδικό στην Ελλάδα. Αν προχωρήσει η διαδικασία αξιοποίησης με τα 22 αεροδρόμια σε μία «ομάδα» εκτιμάται δεν θα δημιουργηθούν αερολιμένες δύο ή και περισσότερων ταχυτήτων, με μόνο κριτήριο το εμπορικό ενδιαφέρον.

Οι σύμβουλοι του Υπερταμείου έχουν εκκινήσει μία απαιτητική διαδικασία με επιτόπιες επισκέψεις, όπου εξετάζονται διάφορες παράμετροι, αν π.χ. επαρκεί ο διάδρομος προσγείωσης - απογείωσης έως πιθανές άλλες χρήσεις. Στη συνέχεια, θα «χτιστεί» το business plan για κάθε αεροδρόμιο, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το συνολικό και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Παράλληλα, εξετάζεται και το ποσοστό της συμμετοχής του δημοσίου.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

ΒΟΑΚ: «Καμπανάκι» για «εκτροχιασμό» στο τμήμα «Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος»

Lamda: «Χτίστηκε» η «Aura Residential» από Σπ. Λάτση – Ελληνικό για την οικιστική επένδυση των 225 εκατ. 

Ακίνητα: Ποιο είναι το νέο μοντέλο συνιδιοκτησίας σε πολυτελή εξοχικά που φέρνει στην Ελλάδα η Owners

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider