«Ξαναβγαίνει από το συρτάρι», έστω και σε αρχικό στάδιο, η υλοποίηση του οδικού έργου «Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα» που είναι «παγωμένο» πάνω από μια δεκαετία για περιβαλλοντικά θέματα, καθώς η αρχική του χάραξη περνούσε μέσα από προστατευόμενη περιοχή (Natura). Πάντως, επειδή η προώθηση του έργου παραμένει στην ατζέντα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ αποτελεί και αίτημα της τοπικής αυτοδιοίκησης και της Περιφέρειας Πελοποννήσου, εξετάζεται εκ νέου η δυνατότητα κατασκευής του, αλλά ίσως τμηματικά και με εναλλακτικές περιβαλλοντικές διαστάσεις, αλλά και με τη συνδρομή ιδιωτών, εν προκειμένων της παραχωρησιούχου «Ολυμπίας Οδού» (αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα, πλέον υλοποιείται εντός σύμβασης και το τμήμα Πάτρα – Πύργος από τις ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ).
Ωστόσο, μείζον θέμα παραμένει η εξασφάλιση χρηματοδότησης. Προ ημερών, μιλώντας σε τοπικό συνέδριο, ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος, αναφέρθηκε στον οδικό άξονα και κατά βάση στην προτεραιοποίηση τμημάτων του έργου του Πύργος – Καλό Νερό - Τσακώνα που θα ξεκινήσει από τον Πύργο μέχρι τον κόμβο του Αλφειού (φέρνοντας τον δρόμο μέχρι την Αρχαία Ολυμπία) το οποίο θα αποκοπεί και θα επισπευσθεί, ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα θα αναζητηθούν χρηματοδοτήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, η πιο οικονομική προσέγγιση του έργου «Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα» έχει υπερδιπλάσιο κόστος σε σύγκριση με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου «Πάτρα – Πύργος» και αγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ. Όπως είπε ο Υφυπουργός, θα γίνει προτεραιοποίηση τμήματος του έργου που θα ξεκινήσει από τον Πύργο μέχρι και τον κόμβο του Αλφειού. Και το υπόλοιπο τμήμα να παραπεμφθεί για το μέλλον, εφόσον ικανοποιούνται περιβαλλοντικοί και... χρηματοδοτικοί όροι.
Άλλωστε, κεφάλαια για «φαραωνικού» μεγέθους (σε προϋπολογισμό) έργα δεν υπάρχουν, αυτά τα έργα απαιτούν μεγάλη χρηματοδοτική κάλυψη που συνήθως προέρχεται από Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Στο ΕΣΠΑ 2021-2027 οι συνολικοί διαθέσιμοι πόροι του προγράμματος «ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ» ανέρχονται στο 1,9 δισ. ευρώ που αποτελεί ένα κλάσμα των πόρων που είχαμε από προηγούμενα ΕΣΠΑ για υποδομές και μεταφορές. Κατά συνέπεια, είναι ερωτηματικό αν υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε να γίνει το έργο ως δημόσιο, κατά συνέπεια, δεν αποκλείεται η επανένταξή του στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, όπως συνέβη και με το Πάτρα – Πύργος.
Πάντως, ο δρόμος «Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα» αποτελεί προτεραιότητα για την κυβέρνηση, γιατί ενώνει την ανατολική και την κεντρική Πελοπόννησο με τη δυτική Πελοπόννησο. Μέσα στο προσεχές διάστημα μάλιστα αναμένεται παράδοση σχετικής προμελέτης από την παραχωρησιούχο, Ολυμπία Οδό. Με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για τρεις εναλλακτικές χαράξεις, ώστε να επιτευχθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, αλλά και να «κλειδώσει» το χρηματοδοτικό μοντέλο.
Το οδικό έργο είχε ενταχθεί αρχικά στη σύμβαση παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (από το 2027) όμως «πάγωσε» με την τροποποίηση του 2013. Οι περιβαλλοντικοί όροι του τμήματος Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, καθώς και του τμήματος Πύργος – Αλφειός, εγκρίθηκαν το 2006, όμως ακυρώθηκαν από το ΣτΕ το 2010, κατόπιν προσφυγών ιδιωτών -τόσο ενώπιων του ΣτΕ όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή-, για το τμήμα που αφορά στη διέλευση από την περιφέρεια του Δήμου Ζαχάρως. Το επίμαχο τμήμα, μήκους 20,5 χλμ. από τα συνολικά 76,2 χλμ. του άξονα, βρίσκεται σε περιοχή χαρακτηρισμένη ως Natura. Άρα, χρειάζονται ειδικές μελέτες. Προ διετίας περίπου αποφασίστηκε να ανατεθεί στην Ολυμπία Οδό η εκπόνηση μελετών για το τμήμα Α/Κ εισόδου Πύργου – Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα.