Την πεποίθησή του πως η χώρα μας θα πιάσει τον στόχο των επιπλέον εσόδων 2,5 δισ. ευρώ ετησίως νωρίτερα από το 2027 εκφράζει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του στο insider.gr και δηλώνει πως αν η υπεραπόδοση συνεχιστεί θα «δούμε και άλλα πεδία δράσης, με έμφαση στη μείωση των άμεσων φόρων».
Σχολιάζοντας τις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2025 ο κ. Χατζηδάκης τονίζει πως η «δημοσιονομική σύνεση είναι η βάση της προσπάθειας για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων», κάνει ειδική αναφορά στις 12 μειώσεις φόρων αλλά και τα νέα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής που προβλέπονται για την επόμενη χρονιά, όπως η ηλεκτρονική υποβολή εσόδων-εξόδων, τα ψηφιακά δελτία αποστολής και την επέκταση των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
«Προφανώς, εφόσον συνεχίσουμε να έχουμε υπεραπόδοση στο σκέλος των εσόδων λόγω της ανάπτυξης και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, εδώ είμαστε να δούμε και άλλα πεδία δράσης, με έμφαση στη μείωση των άμεσων φόρων, που δεν ενθυλακώνονται από ενδιάμεσους και έχουν αντανάκλαση στην τσέπη των καταναλωτών», σημειώνει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας στη συνέχεια πως «δεν είναι αυτοσκοπός μας να μαζεύουμε χρήματα. Ο σκοπός μας είναι να τα διαθέτουμε, όπως φαίνεται και από τον προϋπολογισμό του 2025».
Ακόμη, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σημειώνει τις πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του τραπεζικού συστήματος αλλά και τις μειώσεις των προμηθειών στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τις συναλλαγές με τις τράπεζες και στέλνει μήνυμα πως η κυβέρνηση παρακολουθεί τις εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα και «όπου χρειαστεί παρεμβαίνουμε».
Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των επενδύσεων ο κ. Χατζηδάκης σημειώνει πως η κυβέρνηση εξετάζει προσεκτικά τις προτάσεις του επιχειρηματικού κόσμου καθώς διατηρεί σταθερά φιλοεπενδυτική πολιτική, αλλά τονίζει για μια ακόμη φορά «ότι κάθε φορά πριν προχωρήσουμε, πρέπει πρώτα να ζυγίζουμε, ώστε να μη θέσουμε σε κίνδυνο το στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας, που είναι η βάση για κάθε τι άλλο στην οικονομία».
Μιλώντας για το Ταμείο Ανάκαμψης σημειώνει πως είναι κρίσιμο να «διασφαλίσουμε ότι αυτό το εργαλείο θα συνεχίσει να υπάρχει και στο μέλλον και για αυτό θα πρέπει να διατεθούν τα αναγκαία χρηματοδοτικά κονδύλια». Τονίζει ακόμη πως οι εκθέσεις Λέτα και Ντράγκι αποτελούν «καμπανάκια» τα οποία πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας. «Δεν πρέπει όμως να μείνουμε στις διαπιστώσεις. Πρέπει να περάσουμε και στις πράξεις. Στη μεγάλη ευρωπαϊκή συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τα μεγάλα αυτά ζητήματα, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά και με θέσεις οι οποίες αφήνουν σαφές αποτύπωμα», υπογραμμίζει ακόμη ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη
Κύριε Χατζηδάκη, έχει ξεκινήσει η συζήτηση στη Βουλή για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2025. Προβλέπετε μεταξύ άλλων πως του χρόνου θα έχουμε ακόμη χαμηλότερο έλλειμμα γενικής κυβέρνησης και πρωτογενές πλεόνασμα 2,4%. Είναι προφανής η σημασία για τα δημόσια οικονομικά. Ωστόσο, τι σημαίνει η εν λόγω επίδοση για τις επιχειρήσεις, για τον πολίτη και την καθημερινότητα του;
Το ότι έχουμε το τέταρτο υψηλότερο πρωτογενές πλεόνασμα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, μαζί με ένα συνολικό έλλειμμα που θα αγγίξει το μηδέν και τη μεγαλύτερη στην ιστορία της ευρωζώνης αποκλιμάκωση του δημόσιου χρέους, δεν είναι καθόλου μικρό. Καταρχάς διότι η κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, είχε σε μεγάλο βαθμό να κάνει και με τα πολύ υψηλά ελλείμματα που δημιουργούσε η ελληνική οικονομία. Πέρα όμως από τη συμβολική τους αξία, αυτές οι επιδόσεις έχουν επίσης ουσιαστική αξία για τους πολίτες και την οικονομία. Διότι σε μεγάλο βαθμό χάρη στην αξιοπιστία που πλέον εκπέμπει η Ελλάδα δημοσιονομικά, ανακτήσαμε την επενδυτική βαθμίδα, μειώθηκε το κόστος δανεισμού μας, με αποτέλεσμα να δανειζόμαστε πλέον φθηνότερα από την Ιταλία και τις προηγούμενες μέρες το κόστος δανεισμού μας -λόγω και της κρίσης στη συγκεκριμένη χώρα- έφτασε οριακά να είναι χαμηλότερο και από τα δεκαετή ομόλογα της Γαλλίας. Μόνο από τον φετινό μας δανεισμό εξοικονομούμε για τους φορολογούμενους 800 εκατ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας. Η αυξημένη αξιοπιστία της Ελλάδας σημαίνει επίσης ότι και οι τράπεζες μπορούν να αντλήσουν φθηνότερα κεφάλαια από τις αγορές και να δανειοδοτήσουν έτσι ευκολότερα τις επιχειρήσεις, οι οποίες μπορούν με τη σειρά τους να γίνουν πιο ανταγωνιστικές τόσο στα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν, αλλά και στις θέσεις εργασίας που δημιουργούν. Τα στέρεα δημόσια οικονομικά σημαίνουν επίσης ότι υπάρχει διευκόλυνση να γίνουν πολύ περισσότερες επενδύσεις στη χώρα μας, δημιουργώντας περισσότερες και καλύτερα πληρωμένες θέσεις εργασίας. Με λίγα λόγια η δημοσιονομική σύνεση είναι η βάση της προσπάθειας για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων.
Μιλώντας για την καθημερινότητα, τον τελευταίο χρόνο είχαμε τη διασύνδεση των ταμειακών με POS, την επέκταση της υποχρέωσης χρήσης POS και σε άλλους κλάδους, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Στον κρατικό προϋπολογισμό διαπιστώνετε ένα όφελος 1,8 δισ. στα φορολογικά έσοδα του 2024 από όλα αυτά τα μέτρα. Είχατε μιλήσει για ένα όφελος της τάξης των 2,5 δισ. ευρώ από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Μήπως τα φετινά αποτελέσματα δείχνουν πως μπορεί να ανέβει και άλλο αυτό το ποσό; Και τι άλλο μπορεί να γίνει για να διευρυνθεί η φορολογική βάση;
Τα αποτελέσματα στη μάχη ενάντια στην φοροδιαφυγή είναι ως τώρα ιδιαίτερα ικανοποιητικά. Ειδικά ως προς τη διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές, ακόμη θυμάμαι, όταν ανέλαβα Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τα πρώτα δημοσιεύματα που έγραφαν «Σιγά μη γίνει». Και όμως, ενώ είχαμε στόχο να διασυνδεθούν 400.000 επιχειρήσεις, τελικά διασυνδέθηκαν 430.000 επιχειρήσεις και μάλιστα νωρίτερα από την προθεσμία που είχε τεθεί. Και συνεχίζουμε με νέες πρωτοβουλίες: Πρώτον, με την καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στο myDATA από 1η Ιανουαρίου 2025. Δεύτερον, με την έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου επίσης τον Ιανουάριο του 2025. Τρίτον, με την έναρξη υλοποίησης της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής στις αρχές του 2025. Τέταρτον, με την καθολική επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου, μετά την έγκριση την οποία αναμένουμε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Φαίνεται πως θα πιάσουμε τον στόχο των 2,5 δισ. ευρώ ετησίως νωρίτερα μάλλον από το 2027.
Όλα τα παραπάνω μέτρα ενισχύουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές. Όμως υπάρχουν διαμαρτυρίες τόσο από τους επαγγελματίες, όσο και από τους καταναλωτές για τις χρεώσεις και τις προμήθειες. Το στοιχείο της υποχρεωτικότητας που εισάγουν όλα αυτά τα μέτρα για τις καθημερινές μας συναλλαγές δεν θα πρέπει να συνοδεύεται και από μια υποχρέωση για μείωση των έξτρα χρεώσεων και των προμηθειών;
Θέλω καταρχάς να θυμίσω ότι ήμασταν εμείς που νομοθετήσαμε τη μείωση κατά 50% των προμηθειών για συναλλαγές έως 10 ευρώ μέσω POS. Εμείς επίσης καταστήσαμε σαφές προς τις τράπεζες ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να γίνει πιο φιλικό προς τους πολίτες το πλαίσιο των προμηθειών τους. Και ως αποτέλεσμα και οι τέσσερις συστημικές τράπεζες έχουν αναθεωρήσει την πολιτική τους. Ενώ προωθούμε παράλληλα και το σύστημα των άμεσων πληρωμών IRIS, στο οποίο είναι συνδεδεμένα περίπου 3,3 εκατ. ΙΒΑΝ σε σύνολο 6 εκατ. και το οποίο έχει μηδενικές προμήθειες για μεταφορές χρημάτων από πολίτη προς πολίτη και πολύ μικρότερες προμήθειες σε σχέση με τα POS από πολίτη προς επιχείρηση. Επιπλέον αυτών των πρωτοβουλιών, προχωρήσαμε στη συγχώνευση της Τράπεζας Αττικής και της Παγκρήτιας, στο πλαίσιο του πέμπτου τραπεζικού πυλώνα, πρωτοβουλία που θα εντείνει τον ανταγωνισμό και μπορεί να οδηγήσει σε επιπλέον μείωση του κόστους συναλλαγών. Δίνουμε λοιπόν μία πολυεπίπεδη απάντηση στο πρόβλημα, διότι έχουμε επιλέξει να είμαστε μία κυβέρνηση που συντάσσεται με τους πολλούς και τις ανάγκες τους. Συνεχίζουμε όμως να παρακολουθούμε τις εξελίξεις στο τραπεζικό σύστημα, βασιζόμενοι σε δύο σταθερές: Υγιείς τράπεζες από τη μια πλευρά και ανταγωνισμός μεταξύ τους, καθώς και εξυπηρέτηση των καταναλωτών από την άλλη. Παρακολουθούμε τις εξελίξεις και, όπου χρειαστεί, παρεμβαίνουμε.
Αν τελικά δούμε πως πράγματι υπάρχει σταθερή και μόνιμη αύξηση των φορολογικών εσόδων θα έχουμε νέες παρεμβάσεις; Πότε θα το γνωρίζουμε αυτό για το 2026 για παράδειγμα και τι θα γίνει με το όριο αύξησης πρωτογενών δαπανών; Στον προϋπολογισμό του 2025 περιλαμβάνονται παρεμβάσεις για την ενίσχυση των εισοδημάτων και τη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων ύψους 1,1 δισ. ευρώ. Η κριτική από την αντιπολίτευση είναι πως αυξάνονται τα φορολογικά έσοδα αλλά τα μέτρα ενίσχυσης δεν ενισχύονται αντίστοιχα. Θα δούμε μείωση φορολογικών συντελεστών ή τιμαριθμοποίηση των κλιμακίων του φόρου εισοδήματος;
Θυμίζω καταρχάς ότι οι νέοι ευρωπαϊκοί δημοσιονομικοί κανόνες εισήγαγαν τον κανόνα των δαπανών προκειμένου να ελέγχονται τα ελλείμματα και το δημόσιο χρέος σε όλα τα κράτη-μέλη. Κινούμαστε λοιπόν εντός ενός ορισμένου πλαισίου. Από εκεί και πέρα, ακριβώς λόγω της οικονομικής μας πολιτικής, η οποία, συνδυάζοντας την μεγαλύτερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου ανάπτυξη με την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, οδηγεί σε περισσότερα δημόσια έσοδα, παρά τη μείωση των φόρων, πετύχαμε ως Ελλάδα μεγαλύτερη αύξηση των δαπανών σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις της Κομισιόν. Προχωρήσαμε έτσι σε ένα ενισχυμένο πακέτο μέτρων με 12 μειώσεις φόρων και 12 αυξήσεις αποδοχών το οποίο περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό που αυτές τις μέρες συζητείται στη Βουλή. Προφανώς, εφόσον συνεχίσουμε να έχουμε υπεραπόδοση στο σκέλος των εσόδων λόγω της ανάπτυξης και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, εδώ είμαστε να δούμε και άλλα πεδία δράσης, με έμφαση στη μείωση των άμεσων φόρων, που δεν ενθυλακώνονται από ενδιάμεσους και έχουν αντανάκλαση στην τσέπη των καταναλωτών. Άλλωστε, δεν είναι αυτοσκοπός μας να μαζεύουμε χρήματα. Ο σκοπός μας είναι να τα διαθέτουμε, όπως φαίνεται και από τον προϋπολογισμό του 2025. Πάντοτε φυσικά μέσα στο πλαίσιο αντοχών του προϋπολογισμού. Διότι, αν θέσουμε σε κίνδυνο τον στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας, τότε δεν θα έχουμε τα θεμέλια που είναι απαραίτητα για όλη την υπόλοιπη προσπάθεια στην οικονομία. Αυτοί που κατ’ επάγγελμα «κλαίνε» για τους φτωχούς, όταν αναλαμβάνουν την εξουσία, τους οδηγούν σε μεγαλύτερη φτώχεια.
Κριτική ασκούν και οι επιχειρηματικοί φορείς λέγοντας πως ο προϋπολογισμός δεν περιλαμβάνει αρκετά για την ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των επενδύσεων. Ο ΣΕΒ έχει προτείνει εργαλεία όπως οι υπεραποσβέσεις σε παραγωγικές επενδύσεις, αντίστοιχες προτάσεις έχει κάνει και η Ελληνική Ένωση Επιχειρηματιών (ΕΕΝΕ). Τα εξετάζετε αυτά τα μέτρα; Μπορούν να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια;
Το οικονομικό μας μοντέλο συνδυάζει τη δημοσιονομική σοβαρότητα από τη μια μεριά με μία φιλοεπενδυτική προσέγγιση από την άλλη: Έχουμε ήδη μειώσει 61 φόρους ως σήμερα και ακολουθούν 12 νέες μειώσεις φόρων το 2025. Έχουμε υιοθετήσει μία σύγχρονη εργασιακή νομοθεσία. Έχουμε απλοποιήσει τις αδειοδοτήσεις, π.χ. η απλοποίηση των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και των χρήσεων γης και η εφαρμογή διαδικασιών fast track για την έγκριση επενδύσεων εμβληματικού χαρακτήρα. Έχουμε σημειώσει σημαντική πρόοδο στη δημιουργία ενός πιο εύρωστου τραπεζικού συστήματος που θα παρέχει ρευστότητα στην αγορά. Προωθούμε το νέο Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο για τη χρηματοδότηση επενδύσεων σε κρίσιμους κλάδους. Αλλά και το νέο πλαίσιο κινήτρων για τις συγχωνεύσεις, τις εξαγορές, την έρευνα και την καινοτομία των επιχειρήσεων με κίνητρα μεταξύ άλλων για τους angel investors που επενδύουν σε νεοφυείς επιχειρήσεις. Αλλά και με εξορθολογισμό και απλοποίηση του φορολογικού καθεστώτος των Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών, ώστε να διευκολυνθούν επενδυτικά σχήματα βασισμένα εξ’ ολοκλήρου στην Ελλάδα, τα οποία χρηματοδοτούν καινοτόμες startups. Βλέπετε λοιπόν ότι κάνουμε μία πολυεπίπεδη προσπάθεια. Σε αυτό το πνεύμα προσεγγίζουμε και τις προτάσεις τόσο του ΣΕΒ όσο και της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών, στο πρόσφατο συνέδριο της οποίας παρευρέθηκα και υπογράμμισα ότι εξετάζουμε προσεκτικά τις προτάσεις του επιχειρηματικού κόσμου. Σημείωσα φυσικά ότι κάθε φορά πριν προχωρήσουμε, πρέπει πρώτα να ζυγίζουμε, ώστε να μη θέσουμε σε κίνδυνο το στόχο της δημοσιονομικής σταθερότητας, που είναι η βάση για κάθε τι άλλο στην οικονομία. Αλλά τόνισα ότι σε κάθε περίπτωση στο πνεύμα αυτής της κυβέρνησης είναι και παραμένει η εφαρμογή μίας φιλοεπενδυτικής πολιτικής.
Το 2025 αναμένεται να μειωθεί σημαντικά το επενδυτικό κενό που μας χωρίζει με την υπόλοιπη ΕΕ. Σημαντικό ρόλο παίζει σε αυτό το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο όμως έχει ημερομηνία λήξης και από εκεί και πέρα έχουμε δραστική μείωση τόσο των δημοσίων επενδύσεων όσο και της χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων. Πώς προετοιμαζόμαστε για τη ζωή μετά το ΤΑΑ από το 2026 και έπειτα; Βλέπετε πιθανότητες για περαιτέρω κοινό ευρωπαϊκό δανεισμό και ένα «Ταμείο Ανάκαμψης 2.0»;
Πράγματι, χάρη στις φιλοεπενδυτικές πρωτοβουλίες που σημείωσα προηγουμένως, αλλά και στους ευρωπαϊκούς πόρους, σημειώνουμε άλματα ως χώρα στις επενδύσεις τα τελευταία χρόνια. Παρά την πανδημία, την ενεργειακή και πληθωριστική κρίση, μεταξύ 2019 και 2024 οι επενδύσεις στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί κατά 64%. Ξεκινήσαμε φυσικά από μία χαμηλή βάση λόγω κρίσης, αλλά η αύξηση αυτή δεν παύει να είναι η μακράν μεγαλύτερη σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27. Σε ό,τι αφορά το επενδυτικό κενό, πρώτος εγώ έχω μιλήσει για αυτό. Αλλά η πραγματικότητα είναι ότι εκεί που είχαμε πάνω από 10 μονάδες επενδυτικό κενό σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. το 2019, το 2025 θα τις έχουμε μειώσει στις 3,3 μονάδες. Άρα και εκεί σημειώνουμε σημαντική πρόοδο. Φυσικά σωστά σημειώνετε ότι το Ταμείο Ανάκαμψης -στο οποίο παρεμπιπτόντως είμαστε 6οι στους 27 της ΕΕ στις απορροφήσεις- έχει ημερομηνία λήξης. Γι’αυτό το λόγο έχω επισημάνει, ότι είναι κρίσιμο να διασφαλίσουμε ότι αυτό το εργαλείο θα συνεχίσει να υπάρχει και στο μέλλον και για αυτό θα πρέπει να διατεθούν τα αναγκαία χρηματοδοτικά κονδύλια. Δεν θέλουμε λιγότερη Ευρώπη. Θέλουμε μια πιο αποτελεσματική και δυναμική Ευρώπη. Είναι πιστεύω ένας στόχος που είναι εφικτός, αρκεί ως Ευρωπαίοι να έχουμε όραμα, πίστη και επιμονή.
Στο ευρωπαϊκό πλαίσιο έχει ξεκινήσει μια μεγάλη κουβέντα για το μέλλον της ΕΕ με τις εκθέσεις Λέτα για την ενιαία αγορά και Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα να βρίσκονται στο επίκεντρο. Πως επηρεάζουν όλα αυτά τη χώρα μας και τι ρόλο μπορεί να παίξει η Ελλάδα ώστε αυτές οι συζητήσεις να καταλήξουν σε αποφάσεις και στη συνέχεια αυτές οι αποφάσεις να υλοποιηθούν;
Οι εκθέσεις Λέτα και Ντράγκι αποτελούν «καμπανάκια» τα οποία πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας. Δεν πρέπει όμως να μείνουμε στις διαπιστώσεις. Πρέπει να περάσουμε και στις πράξεις. Στη μεγάλη ευρωπαϊκή συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τα μεγάλα αυτά ζητήματα, η Ελλάδα συμμετέχει ενεργά και με θέσεις οι οποίες αφήνουν σαφές αποτύπωμα. Ωστόσο, δεν περιμένουμε απλά την Ευρώπη να δράσει. Κάνουμε ήδη αυτά που οφείλουμε να κάνουμε για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα και την ανθεκτικότητα της οικονομίας μας σε έναν αβέβαιο κόσμο. Μιλήσαμε ήδη για το επενδυτικό κενό το οποίο μειώνεται. Το οποίο σαφώς και έχει σχέση με το γεγονός ότι μεταξύ 2019 και 2023 σημειώσαμε ως χώρα τη μεγαλύτερη αύξηση στο επίπεδο του ανταγωνισμού σε ολόκληρη την ΕΕ, όπως αυτό ορίζεται και μετριέται από τον ΟΟΣΑ. Παράλληλα, οι εξαγωγές έχουν διπλασιαστεί ως ποσοστό του ΑΕΠ το 2023 σε σχέση με το 2008. Ως αποτέλεσμα όλων αυτών έχουμε πολλαπλάσιους του ευρωπαϊκού μέσου όρου ρυθμούς ανάπτυξης και έχουν δημιουργηθεί 500.000 θέσεις εργασίας σε μία χώρα 10,5 εκατ. ανθρώπων. Οι επιδόσεις αυτές δείχνουν ότι μία ανταγωνιστική οικονομία είναι ο καλύτερος τρόπος για να ανεβάσουμε το επίπεδο ζωής των Ελλήνων!
Προωθείτε και το 2025- 2026 την περαιτέρω χρήση του μαξιλαριού διαθεσίμων για την απομείωση του χρέους μέσω πρόωρης αποπληρωμής των ακριβών GLF; Είναι στις σκέψεις σας και άλλες κινήσεις που θα βελτιώσουν το προφίλ του χρέους και ποιες;
Η πρόωρη εξόφληση δανείων του Greek Loan Facility και φέτος -η τρίτη πρωτοβουλία της κυβέρνησης σε αυτήν την κατεύθυνση, καθώς είχε προηγηθεί η πρόωρη αποπληρωμή δανείων του GLF το 2022 και το 2023- πιστοποιεί την ανοδική πορεία της ελληνικής οικονομίας. Η μείωση του χρέους τόσο ως ποσοστό του ΑΕΠ όσο και σε απόλυτα μεγέθη και κατ’ επέκταση ο περιορισμός του κόστους εξυπηρέτησής του, μειώνει αντίστοιχα τις δαπάνες του προϋπολογισμού για τόκους και απελευθερώνει πόρους για την ανάπτυξη, ενώ σε συνδυασμό με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, βελτιώνει περαιτέρω τους όρους δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου από τις διεθνείς αγορές. Μόλις πριν λίγες μέρες δόθηκε πράσινο φως από τον ESM στην Ελλάδα ως απάντηση σε επίσημο αίτημα μας, για την πρόωρη αποπληρωμή των πληρωμών κεφαλαίου που οφείλεται στους δανειστές ύψους 7,9 δισ. ευρώ. Για το τι θα συμβεί το 2025, είναι πρόσφατες οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού, ο οποίος μίλησε για επιπλέον προπληρωμές ύψους 5 δισ. Σε κάθε περίπτωση, μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι θα παραμείνουμε προσηλωμένοι στη μείωση του δημόσιου χρέους, στο πλαίσιο μίας πολιτικής που πριμοδοτεί την ανάπτυξη.