Τον προσεχή Απρίλιο – Μάιο 2025 αναμένεται να έχει στελεχωθεί το Δ.Σ. του νέου Επενδυτικού Ταμείου, όπως σταδιακά εξελίσσεται το εγχώριο Growthfund (Υπερταμείο), ώστε να μπει σε πλήρη λειτουργία στο β’ εξάμηνο του νέου έτους, με μετοχικό κεφάλαιο 303 εκατ. ευρώ, με στόχο την προσέλκυση συνεπενδυτών (και) από την διεθνή αγορά, κρατώντας το ίδιο για λογαριασμό του μειοψηφικά μερίδια στα υπό εκμετάλλευση και αξιοποίηση assets, όπως π.χ. έκανε και με την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας (κράτησε 10%).
Όπως ανέφερε χτες η διοίκηση του Υπερταμείου, υπό τον Γρ. Δ. Δημητριάδη, που σημειώνεται ότι θα διεκδικήσει εκ νέου την θέση του CEO του fund, το πλαίσιο απολογισμού για τα πεπραγμένα της περιόδου 2022-2024 και τους νέους στρατηγικούς στόχους της προσεχούς 3ετίας, το Επενδυτικό Ταμείο προσδοκά σε αύξηση EBITDA συνολικά κατά 35% στα 113,5 εκατ. ευρώ (το 2027), με ενδιάμεσες «στάσεις» στα 76 εκατ. και 91 εκατ. το 2025 και 2026 αντίστοιχα, έναντι 83,2 εκατ. το 2024. Επίσης, προσδοκά σε απόδοση επί των assets (Return on Assets) περί το 3,4% και σε σημαντική άνοδο εσόδων από μερίσματα, όπως και σε άνοδο της αξίας στα 7 δις ευρώ, από 5,9 δις ευρώ (χωρίς το ΤΧΣ), με ορίζοντα το 2027.
Ο κ. Δημητριάδης καθώς και άλλα μέλη του Δ.Σ. του fund σημείωσαν ότι υπάρχει ήδη διεθνές ενδιαφέρον και εκτιμάται ότι θα γίνουν 7 έως 10 επενδύσεις έως το 2027, με το Επενδυτικό Ταμείο να μπορεί να συμμετέχει και να διατηρεί μειοψηφικά ποσοστά. Ηδη, το σχέδιο 3ετίας έχει επί της ουσίας υλοποιηθεί, στις κατευθύνσεις που έχει δώσει ο βασικός μέτοχος (ΥΠΟΙΚ), σε συνεργασία με τον σύμβουλο Blackrock και αναμένεται προσεχώς η έγκρισή του, με βασικό στόχο την προσέλκυση επενδύσεων προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας σε τομείς με στρατηγικό ενδιαφέρον (πράσινη ενέργεια, μεταφορές, ψηφιοποίηση, αόβλητα, διαχείριση υδάτων κ.α.). Μάλιστα, η παρουσία του Επενδυτικού Ταμείου (που θα έχει απορροφήσει ΤΧΣ και ΤΑΙΠΕΔ) θα αποτελέσει και επιπλέον «δικλείδα ασφαλείας» ώστε να έρθουν ξένοι επενδυτές. Να σημειωθεί ότι οι συνεργασίες – επενδύσεις θα είναι ανά project.
Στο ΧΑ οι Κεντρικές Αγορές
Ως προς επιμέρους δραστηριότητες, στόχους και θυγατρικές, το Υπερταμείο έχει θέσει στο πλάνο του την συγχώνευση των κεντρικών αγορών της Αθήνας (ΟΚΑΑ) και της Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ). Όπως ανήγγειλε ο κ. Δημητριάδης ο νέος φορέας θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ έκανε γνωστό πώς εξετάζεται και η μετεγκατάσταση των δύο αγορών. Για τον ΟΚΑΑ μελετάται η περίπτωση της Φυλής και για την ΚΑΘ το πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Πάντως, εξετάζεται και η ανάπλαση υφιστάμενων χώρων.
Αιχμή του δόρατος ΕΤΑΔ και Ακίνητα
Για την ΕΤΑΔ τέθηκε ως στόχος το ξεκαθάρισμα των 36.000 ακινήτων ενώ στο τέλος του 2027 θα έχουν αποτιμηθεί 6.000 ακίνητα. Ο στόχος είναι η εταιρεία να έχει περιουσιακά στοιχεία 2,2 δις ευρώ το 2027. Από τα 6.000 ακίνητα ήδη υπάρχει εξέλιξη για τα μισά. Όπως έχει αναφέρει το insider.gr, έχει ξεκινήσει καταγραφή 9 ξεχωριστών clusters, από αντίστοιχους ιδιώτες, ώστε να ξεκαθαρίσει η εικόνα των assets που υπάρχουν στο portfolio της ΕΤΑΔ, να κατηγοριοποιηθούν, να φανεί ποια και πώς θα μπορούν να αξιοποιηθούν. Στην πορεία οι ιδιώτες θα αναλάβουν αντίστοιχες διεργασίες για νέα «πακέτα» ακινήτων, ώστε σε βάθος 2ετίας να υπάρχει καλή εικόνα. Επιπρόσθετα, αν στην πορεία για κάποιο asset υπάρχει ξεκάθαρο τοπίο, θα μπαίνει στη λίστα προς αξιοποίηση. Επίσης, στόχος είναι η ΕΤΑΔ να αποτελέσει καθαρό real estate φορέα, κατά συνέπεια αναμένεται να «βγει» εκτός περιουσιακών στοιχείων (επιχειρηματικών μονάδων) που χρειάζονται operator, όπως π.χ. η ΑΚΤΗ Βουλιαγμένης.
Για την αξιοποίηση της οποίας αναμένεται να βγει διαγωνισμός εντός του 2025. Προφανώς, η ΕΤΑΔ θα κοιτάξει και προς την αξιοποίηση εμβληματικών assets όπως το Τάε Κβο Ντο (μαζί με την Περιφέρεια Αττικής) κ.α. Η ΕΤΑΔ κατέγραψε αύξηση 23% των ενεργών μισθώσεων την τελευταία 3ετία, ωρίμασε 770 νέα ακίνητα, ολοκλήρωσε 99 Διαγωνισμούς και εφαρμόζει νέα φιλοσοφία στα στρατηγικά ακίνητα (Ακτή Βουλιαγμένης, Παλατάκι, Taekwondo κ.α.). Η εταιρεία όταν αναλήφθηκε ο έλεγχός της από το Υπερταμείο είχε ζημιογόνες χρήσεις αλλά πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά κερδοφορίας. Τα ετήσια έσοδα αναμένεται να προσεγγίσουν το 2024 τα 60 εκατ. (+59% σε σχέση με το 2015), ενώ τα ίδια κεφάλαια αναμένεται να ξεπεράσουν τα 1,1 δισ., σε σχέση με 280,7 εκατ. από όταν εντάχθηκε στο Υπερταμείο.
Στη «λίστα» του real estate υπάρχει και η ακίνητη περιουσία της ΓΑΙΑΟΣΕ, με αιχμή την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου, σιδηροδρομικών σταθμών κ.α., όπως έχει πολλές φορές αναδείξει το insider.gr. Η ΓΑΙΑΟΣΕ πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα €20 εκατ./έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Όμιλο του Υπερταμειου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα €234 εκατ. το 2023 έναντι €75 εκατ. Οι προοπτικές της διαγράφονται θετικές ενώ η νέα Διοίκηση μέσα από ένα δομημένο πλάνο εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμιά και οι Αλυκές
Η διοίκηση του Υπερταμείου εκτίμησε ότι στο τέλος του 2027 θα έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων. Ο κ. Δημητριάδης επανέλαβε επίσης ότι και τα 22 αεροδρόμια θα παραχωρηθούν «πακέτο» (καθώς κάποια θεωρούνται «φιλέτα» και άλλα όχι) με διαγωνισμό στα μέσα του 2025. Ηδη έχουν γίνει αυτοψίες, ωστόσο, αναμένονται στοιχεία από την ΥΠΑ. Κατά τα φαινόμενα θα πάμε σε κάποιου είδους παραχώρηση όπου θα αναζητηθεί ένας operator, ενώ όπως έχουμε αναφέρει, σε τουλάχιστον ένα αεροδρόμιο (Νέα Αγχίαλος) εξετάζεται η χρήση cargo. Ενδεχομένως το fund να διατηρήσει και εδώ κάποιο μειοψηφικό μερίδιο. Λογικά, καθώς κάποια αεροδρόμια έχουν χαμηλή κίνηση, θα προβλεφθεί και δημόσια επιδότηση.
Ενδιαφέρον υπάρχει (ήδη) από Αυστρία, Κύπρο, Σουηδία και για τις Ελληνικές Αλυκές, όπου θα γίνει διαγωνισμός στο 5μηνο 2025 για να εισέλθει στρατηγικός επενδυτής που θα αγοράσει το 51% της εταιρείας, με το fund να κρατάει 29% (το υπόλοιπο ποσοστό οι δήμοι). Φέτος η εταιρεία πάει για παραγωγή – ρεκόρ 250 χιλ. τόνων.
Μεταφορές και ΔΕΘ
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών (Όμιλος ΟΑΣΑ) συνεχίζουν να επιτελούν τον κοινωνικό τους ρόλο, καθώς, παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους ενέργειας, η τιμή εισιτηρίου από 1,4 ευρώ το έτος 2014 - δέκα χρόνια μετά - είναι χαμηλότερη στα 1,2 ευρώ. Η αναδιοργάνωση του Ομίλου έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Οι Συγκοινωνίες Αθηνών ανέκτησαν την εμπιστοσύνη του κοινού καταγράφοντας αύξηση κατά 70% στις επιβιβάσεις (2021-2024). Η πλήρης ανανέωση του στόλου έχει εκκινήσει από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνεργασία του Ομίλου ΟΑΣΑ. Νέες υπηρεσίες προστέθηκαν, όπως το σύστημα Tap ‘n Pay για Ανέπαφες Συναλλαγές, ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Αναμένεται επίσης, όπως πρόσφατα αναφέραμε, ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της ΔΕΘ ενώ και στη Διώρυγα Κορίνθου προβλέπονται δράσεις για real estate αξιοποίηση, με μαρίνες, χώρους άθλησης κ.α. (επενδύσεις 50 εκατ. από ιδιώτες).
Η γενική στόχευση
Ευρύτερα, δημιουργία σημαντικής οργανικής αξίας για την ελληνική οικονομία ύψους 700 εκατ. πέτυχε το Υπερταμείο/Growthfund κατά το διάστημα 2022-2024, με αύξηση των εσόδων κατά 14%, ενώ για το ίδιο διάστημα εισέπραξε 317 εκατ. σε μερίσματα και απέδωσε 186 εκατ. ευρώ στο κράτος.
Στο Στρατηγικό σχέδιο 2025-2027 - που τελεί υπό έγκριση από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών - παραμένει ως βασική αποστολή του Growthfund η μεγιστοποίηση της αξίας και του κοινωνικού αποτυπώματος του χαρτοφυλακίου του.
Στην πράξη περιλαμβάνει:
- Οι Συγκοινωνίες Αθηνών να αποτελούν το προτιμητέο μέσο μεταφοράς των Αθηναίων παρέχοντας μοντέρνες υπηρεσίες με έναν ανανεωμένο στόλο.
- Τα ΕΛΤΑ να έχουν εξελιχθεί σε σύγχρονο οργανισμό ταχυμεταφορών και βασικό πόλο στήριξης της μικρομεσαίας οικονομίας.
- Η ΕΤΑΔ να έχει ολοκληρώσει το έργο της καταγραφής των 36.000 εγγραφών, την αποτίμηση 6.000 ακινήτων και την ωρίμανση 1.000 ακινήτων.
- Η ΔΕΘ να έχει ξεκινήσει την υλοποίηση του σχεδίου ανάπλασης.
- Η ΓΑΙΑΟΣΕ να έχει δρομολογήσει τα Εμπορευματικά Κέντρα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου και στο Θριάσιο.
- Επίσης, να έχει ολοκληρωθεί η προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή για τις Ελληνικές Αλυκές καθώς και να έχει ξεκινήσει το αναπτυξιακό σχέδιο για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
- Τέλος, το Νέο Επενδυτικό Ταμείο να έχει προχωρήσει στην ολοκλήρωση των πρώτων επενδύσεων έχοντας προκαλέσει άμεσες & έμμεσες επενδύσεις με πολλαπλή επίδραση στην ελληνική οικονομία και νέες θέσεις εργασίας.