Oι στόχοι της Πολιτικής Συνοχής, η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, οι μεταρρυθμίσεις και οι επενδύσεις στο πλαίσιο του νέου προτεινόμενου μοντέλου εθνικών σχεδίων μετά το 2027, ήταν τα θέματα που συζητήθηκαν στη Σύνοδο Γενικών Υποθέσεων για θέματα Πολιτικής Συνοχής της ΕΕ στις Βρυξέλλες.
Στη Σύνοδο συμμετείχε ο αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας Νίκος Παπαθανάσης. Ο κ. Παπαθανάσης, στη διάρκεια της παρέμβασής του, υπογράμμισε: «Οι στόχοι της Συνοχής, όπως ορίζονται στη Συνθήκη, και η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση θα πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα της νέας αρχιτεκτονικής της Πολιτικής Συνοχής μετά το 2027. Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα μας θεωρεί απαραίτητο το επόμενο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, να έχει σαφή περιφερειακή διάσταση και να διασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή των περιφερειακών και τοπικών αρχών, με πλήρη σεβασμό στην αρχή της επικουρικότητας, όπως ακριβώς προβλέπεται στους ισχύοντες σήμερα κανονισμούς. Επιπλέον, είναι απαραίτητο να διατηρηθούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ώστε η πολιτική συνοχής να καταστεί ακόμη πιο ουσιαστική και στοχευμένη και να συμβάλει και μέσω των μεταρρυθμίσεων αυτών στην οικονομική και κοινωνική σύγκλιση. Η τρέχουσα δημοσιονομική περίοδος και η ενδιάμεση αναθεώρηση των προγραμμάτων της Πολιτικής Συνοχής αποτελούν κρίσιμη ευκαιρία για την προσαρμογή της στα νέα δεδομένα στους στόχους της Πολιτικής Συνοχής και στις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η Συνοχή της Ευρώπης (οικονομική, κοινωνική, χωρική), αποτελεί προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητά της, την αυτονομία της, την αμυντική της ικανότητα, τη συνεκτικότητα των κοινωνιών της και φυσικά για τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας. Η διατήρηση ενός επαρκούς, τουλάχιστον σε σημερινούς όρους, και διασφαλισμένου προϋπολογισμού θα ενισχύσει τη διατήρηση της Ευρωπαϊκής ενότητας και την επιτυχή αντιμετώπιση των υφιστάμενων και μελλοντικών προκλήσεων για μια Ευρώπη πιο ανταγωνιστική, πιο ανθεκτική και κυρίως πιο κοινωνικά δίκαιη».
Συμπεράσματα για τη συνοχή και την πολιτική συνοχής μετά το 2027
1. Στις συνεδριάσεις της στις 23 Ιανουαρίου, στις 6 και 20 Φεβρουαρίου και στις 7 Μαρτίου 2025, η Ομάδα «Διαρθρωτικά μέτρα και εξόχως απόκεντρες περιοχές» εξέτασε σχέδιο συμπερασμάτων της Προεδρίας για τη συνοχή και την πολιτική συνοχής μετά το 2027. Από τις ανταλλαγές απόψεων μεταξύ αντιπροσωπιών σε επίπεδο ομάδας προέκυψε το σχέδιο συμπερασμάτων του Συμβουλίου που παρατίθεται στο παράρτημα του παρόντος σημειώματος.
2. Καλείται η Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων να εισηγηθεί στο Συμβούλιο να εγκρίνει τα εν λόγω συμπεράσματα του Συμβουλίου, ως έχουν στο παράρτημα του παρόντος σημειώματος.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ
ΣΧΕΔΙΟ
Συμπεράσματα του Συμβουλίου για τη συνοχή και την πολιτική συνοχής μετά το 2027
ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ:
1) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι τα παρόντα συμπεράσματα του Συμβουλίου διατυπώνονται με την επιφύλαξη των διαπραγματεύσεων για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο μετά το 2027·
2) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τα συμπεράσματα που εξέδωσε τον Νοέμβριο του 2022 σχετικά με την πολιτική συνοχής, τον Νοέμβριο του 2023 σχετικά με το μέλλον της πολιτικής συνοχής, τον Ιούνιο του 2024 σχετικά με την 9η έκθεση για τη συνοχή και τον Νοέμβριο του 2024 σχετικά με τον ρόλο της πολιτικής συνοχής στην αντιμετώπιση των δημογραφικών προκλήσεων στην ΕΕ·
3) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ το στρατηγικό θεματολόγιο 2024-2029 που υιοθέτησε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 27 Ιουνίου 2024, στο οποίο αναγνωρίζεται η ανάγκη να ενισχυθεί η οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, με στόχο τη συνεχή ανοδική σύγκλιση,
τη μείωση των ανισοτήτων, την αύξηση της ανθεκτικότητας και της ανταγωνιστικότητάς μας και την τόνωση της μακροχρόνιας μεγέθυνσης σε ολόκληρη την Ένωση, προκειμένου να προωθηθεί η συνολική αρμονική ανάπτυξη της ΕΕ·
4) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ το βασικό μήνυμα της Δήλωσης της Βουδαπέστης σχετικά με τη νέα ευρωπαϊκή συμφωνία για την ανταγωνιστικότητα, σύμφωνα με το οποίο έχοντας να αντιμετωπίσει νέες γεωπολιτικές πραγματικότητες και οικονομικές και δημογραφικές
προκλήσεις [...] και υποχρεούμενη να διασφαλίσει την κυριαρχία, την ασφάλεια, την ανθεκτικότητα και την παγκόσμια επιρροή της ΕΕ, η ΕΕ θα πρέπει να προσπαθήσει ναείναι ανταγωνιστική, παραγωγική, καινοτόμος και βιώσιμη, αξιοποιώντας την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή και διασφαλίζοντας σύγκλιση·
5) ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ για το γεγονός ότι στις πολιτικές κατευθύνσεις της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή 2024–2029 αναγνωρίζεται η ανάγκη για ενισχυμένη πολιτική συνοχής και αναπτυξιακή πολιτική με επίκεντρο τις περιφέρειες [...], η οποία θα έχει σχεδιαστεί σε συνεργασία με τις εθνικές, τις περιφερειακές και τις τοπικές αρχές [προκειμένου να] αντιμετωπίζονται οι περιφερειακές και οι κοινωνικές ανισότητες·
6) ΕΙΝΑΙ ΕΝΗΜΕΡΟ για τις εκθέσεις Letta και Draghi, στις οποίες εξετάζονται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ και οι ασκούμενες εντός της ενιαίας αγοράς πολιτικές της·
7) ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΠΟΨΗ την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας για την ΕΕ»2 που εκδόθηκε στις 29 Ιανουαρίου 2025·
8) ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι είναι σημαντικό να υπάρχει μέριμνα ώστε να τηρούνται κατά τρόπο ουσιαστικό και να γίνονται σεβαστές στην πράξη οι αξίες της Ένωσης και ο Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να διαφυλάσσονται τα οικονομικάσυμφέρο ντα της Ένωσης. Σε αυτή τη συνάρτηση, ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ότι ο σεβασμός του κράτους δικαίου και ο Χάρτης, αφενός, και η χρηματοδότηση της Ένωσης, αφετέρου, είναι ζητήματα σαφώς αλληλένδετα και ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία της προστασίας των οικονομικών συμφερόντων της Ένωσης, λαμβάνοντας υπόψη τον κανονισμό περί γενικού καθεστώτος αιρεσιμότητας για την προστασία του προϋπολογισμού της Ένωσης·
Η οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή και ο ρόλος της στην αντιμετώπιση των προκλήσεων για την ΕΕ
9) Υπενθυμίζει ότι ο στόχος για οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή – όπως ορίζεται στις Συνθήκες – βρίσκεται στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού εγχειρήματος και ότι οι πολιτικές και οι δράσεις της ΕΕ θα πρέπει να συντελούν τόσο στην επίτευξη αυτού του στόχου
λαμβάνοντας υπόψη την εδαφική τους διάσταση όσο και στον συντονισμό τους, οι δε εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές και τα ενδιαφερόμενα μέρη, κατά περίπτωση, να συμμετέχουν ενεργά. Στο πλαίσιο αυτό ΠΑΡΟΤΡΥΝΕΙ την Επιτροπή να αναλύει τακτικά τις εδαφικές ανισότητες μεταξύ κρατών μελών και περιφερειών. Ταυτόχρονα ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι, για να επιτευχθούν οι στόχοι των πολιτικών και των δράσεων της ΕΕ,
απαιτείται η ενσωμάτωση της εδαφικής διάστασης στον σχεδιασμό και την εφαρμογή τους·
10) ΕΚΦΡΑΖΕΙ ΑΝΗΣΥΧΙΑ για τις ασύμμετρες επιπτώσεις που έχουν οι πολυάριθμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ΕΕ, τα κράτη μέλη και οι περιφέρειές της στα εδάφη και τις κοινωνίες και ειδικότερα την ανάγκη αύξησης της ανταγωνιστικότητας, της ανθεκτικότητας και της ασφάλειας, με παράλληλη αντιμετώπιση της πράσινης και της ψηφιακής μετάβασης, καθώς και των δημογραφικών προκλήσεων. ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι, αν οι προκλήσεις αυτές μείνουν αναπάντητες, θα μπορούσαν να οδηγήσουν πολλές περιφέρειες σε σταδιακήαπόκλιση και οικο νομική στασιμότητα ή σε αναπτυξιακή τελμάτωση με αποτέλεσμα να ενταθούν οι οικονομικές, κοινωνικές και εδαφικές ανισότητες σε ολόκληρη την ΕΕκαι να τεθεί σε κίνδυνο το ευρωπαϊκό εγχείρημα·
11) ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων απαιτεί συντονισμό και συνεκτικές δράσεις σε επίπεδο ΕΕ, που θα πρέπει να εκπονηθούν σε στενή συνεννόηση μεταξύ της Επιτροπής, των κρατών μελών και, κατά περίπτωση, των περιφερειακών και τοπικών αρχών και των ενδιαφερόμενων μερών. Στο πλαίσιο αυτό, ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι είναι σημαντικό να προάγεται η σαφής συμπληρωματικότητα των πολιτικών της ΕΕ και οι μεταξύ τους συνέργειες και να αποφεύγονται οι επικαλύψεις μεταξύ των διαφόρων μέσων·
12) ΕΚΤΙΜΑ ότι θα πρέπει να υπάρχει τακτική ενασχόληση με τον στόχο της σύγκλισης στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και, κατά περίπτωση, την εδαφική του διάσταση, σε πλήρη συνεργασία με τα κράτη μέλη·
Πολιτική συνοχής και ανταγωνιστικότητα
13) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ την έκθεση Letta, στην οποία επισημαίνεται ότι μια αποτελεσματική πολιτική συνοχής, εφαρμοζόμενη ισορροπημένα ανά την ΕΕ, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την επιτυχία της ενιαίας αγοράς·
14) ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι η «Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας για την ΕΕ» θεωρεί ότι «[μ]ια εκσυγχρονισμένη πολιτική συνοχής είναι καθοριστικής σημασίας για την ενίσχυση της ανάπτυξης, τη μείωση των ανισοτήτων και την προώθηση της ανταγωνιστικότητας σε ολόκληρητην ενιαία αγορά, ενώ παράλληλα θα στηρίζει τις περιφέρειες και τις κοινότητες στη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή τους και στη δίκαιη μετάβασή τους και σημειώνει ειδικότερα τον ρόλο της προώθησης των δεξιοτήτων και των ποιοτικών θέσεων εργασίας ως οριζόντιου παράγοντα διευκόλυνσης·
15) ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι η ανταγωνιστικότητα και η συνοχή είναι αλληλένδετες. Η συνοχή χρειάζεται την ανταγωνιστικότητα ως κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης, ενώ η ανταγωνιστικότητα χωρίς συνοχή δεν αξιοποιεί όλο το δυναμικό που έχει να προσφέρει η ΕΕ. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ συνολικά και η βελτίωση της συνοχής μεταξύ χωρών και περιφερειών συμβάλλουν στην επίτευξη των στρατηγικών προτεραιοτήτων της ΕΕ και αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της ΕΕ κατά τρόπο που τις ενδυναμώνει αμφότερες·
16) ΠΙΣΤΕΥΕΙ ότι για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η ανθεκτικότητα της Ευρώπης η ΕΕ πρέπει να κινητοποιήσει όλες τις αναπτυξιακές δυνατότητές της. ΠΡΟΒΑΛΛΕΙ τον ρόλο της πολιτικής συνοχής, η οποία συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα αξιοποιώντας το
αναπτυξιακό δυναμικό όλων των περιοχών, συμπεριλαμβανομένων των λιγότερο ανεπτυγμένων περιφερειών, και αξιοποιώντας τα τοπικά πλεονεκτήματα. ΤΟΝΙΖΕΙ τη σημασία των στρατηγικών έξυπνης εξειδίκευσης, της δημιουργίας δικτύων συνεργασίας,
της μεταφοράς γνώσεων, της έρευνας και της καινοτομίας στη συνδρομή προς τις περιφέρειες προκειμένου να αναπτύσσουν ανταγωνιστικές ικανότητες, να ενισχύουν τις περιφερειακές αλυσίδες αξίας και να ενσωματώνονται στις παγκόσμιες αλυσίδες αξίας. Τα ανωτέρω αναμένεται ότι θα ενισχύσουν την ανθεκτικότητα των περιφερειών μακροχρόνια, θα προαγάγουν την ανοδική σύγκλιση και θα περιορίσουν τις διαπεριφερειακές και ενδοπεριφερειακές ανισότητες και την κοινωνική δυσαρέσκεια·
Θεμέλια και βασικές αρχές της πολιτικής συνοχής
17) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι, ως κεντρική πολιτική του εγχειρήματος της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης, η πολιτική συνοχής είναι η μακροπρόθεσμη πολιτική διαρθρωτικών επενδύσεων της ΕΕ και η οποία μειώνει τις περιφερειακές ανισότητες στην ΕΕ και αυξάνει την ανοδική σύγκλιση και
την ανθεκτικότητα των περιφερειών της ΕΕ. ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής θα πρέπει να συνεχίσει να συμβάλλει στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων και προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ασχολούμενη παράλληλα με τους εθνικούς και τους περιφερειακούς στόχους·
18) ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ότι η πολιτική συνοχής θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζεται στις βασικές αρχές της, όπως η επιμερισμένη διαχείριση, η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, η συνεργατικότητα και η ανθρωποκεντρική και τοποκεντρική προσέγγιση, οι οποίες
εφαρμόζονται παράλληλα με τις αρχές της αναλογικότητας και της επικουρικότητας.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι οι βασικές αυτές αρχές έχουν καθοριστική σημασία για την αποδοτικότερη συμμετοχή των εθνικών, περιφερειακών και τοπικών αρχών και των ενδιαφερόμενων μερών στον προγραμματισμό, την εφαρμογή και τη διαχείριση της πολιτικήςσυνοχής, η οποία θα πρέπει να υλοποιείται όσο το δυνατόν εγγύτερα στους ευρωπαίους πολίτες και προς όφελός τους, έτσι ώστε η εφαρμογή της πολιτικής να είναι περισσότερο ανθρωποκεντρική και αποτελεσματική και να σχεδιάζεται από τη βάση προς την κορυφή.
ΤΟΝΙΖΕΙ ότι οι αρχές αυτές ενισχύουν συνολικά το μοντέλο της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και παράλληλα δημιουργούν αίσθηση κοινών ευθυνών και αξιών·
19) ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να ενισχύσει την εδαφική προσέγγιση μέσω δράσεων που θα είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες που έχει και στις ευκαιρίες που προσφέρει η κάθε περιοχή.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι τα εδαφικά μέσα θα μπορούσαν να λαμβάνουν αποτελεσματικότερα υπόψη τις υφιστάμενες εδαφικές στρατηγικές στα κράτη μέλη. ΕΚΤΙΜΑ ότι οι λειτουργικές περιοχές, που αξιοποιούν, μεταξύ άλλων, τις διασυνδέσεις μεταξύ αστικών και αγροτικών περιοχών, μπορούν να χρησιμεύσουν ως αποτελεσματικό πλαίσιο για την εφαρμογή εξατομικευμένων στρατηγικών και την αντιμετώπιση προκλήσεων που ξεπερνούν τα διοικητικά όρια·
20) ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής θα πρέπει να παραμένει διαθέσιμη για όλες τις περιφέρειες και κυρίως για τις πλέον μειονεκτικές, τις αγροτικές περιοχές, τις περιοχές που συντελείται βιομηχανική μετάβαση και τις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα φυσικά
ή δημογραφικά προβλήματα, όπως οι υπερβόρειες περιοχές που είναι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένες και οι νησιωτικές, διασυνοριακές και ορεινές περιοχές, κατά τα
οριζόμενα στο άρθρο 174 της ΣΛΕΕ. ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής θα πρέπει να
συνεχίσει να διαδραματίζει καίριο ρόλο στη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων στην ΕΕ, βοηθώντας τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες να καλύψουν την απόσταση που τις χωρίζει από τις περισσότερο ανεπτυγμένες, προσβλέποντας έτσι στην ανοδική σύγκλιση στην Ένωση. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι είναι σημαντικό να αντιμετωπισθούν οι προκλήσεις που οφείλονται στη γεωπολιτική αστάθεια στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ, εστιάζοντας ιδιαιτέρως την προσοχή στα κράτη μέλη και τις περιφέρειες που πλήττονται περισσότερο από τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και κυρίως τις περιφέρειες που συνορεύουν με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία και εκείνες που συνορεύουν με την Ουκρανία· ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι τα κράτη μέλη και οι περιφέρειες δέχονται προκλήσεις που συνδέονται με τις μεταναστευτικές πιέσεις, συμπεριλαμβανομένων των πιέσεων που οφείλονται στιςσυνεχιζόμενες συγκρούσεις
21) ΤΟΝΙΖΕΙ ότι οι δυνατότητες των εξόχως απόκεντρων περιοχών της ΕΕ πρέπει να αξιοποιηθούν στο έπακρο και να συμβάλουν στην προαγωγή των συμφερόντων και των αξιών της ΕΕ πέραν των ευρωπαϊκών συνόρων της. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρει το άρθρο 349 της ΣΛΕΕ, προωθώντας την περιφερειακή τους ολοκλήρωση και διασφαλίζοντας ότι η πολιτική για τη συνοχή μετά το 2027 περιλαμβάνει κατάλληλους κανόνες, επιπλέον του συνυπολογισμού των ιδιαιτεροτήτων και των περιορισμών τους σε οιεσδήποτε άλλες νομοθετικές προτάσεις·
22) ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι όλα τα σκέλη της ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας ενισχύουν τους περιφερειακούς δεσμούς και την ολοκλήρωση μεταξύ των κρατών μελών και καλλιεργούν θετικές σχέσεις μεταξύ της ΕΕ και των χωρών εταίρων της. ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να αναζητήσει τρόπους που θα μπορούσαν να ενισχύσουν τη διαπεριφερειακή, διακρατική και διασυνοριακή συνεργασία ούτως ώστε να ενταθεί η ανθεκτικότητα και να βελτιωθεί η λειτουργία της ενιαίας αγοράς και η αρμονική ανάπτυξη σε διασυνοριακό επίπεδο.
ΤΟΝΙΖΕΙ την ανάγκη βελτίωσης των συνεργειών μεταξύ των βασικών προγραμμάτων και των προγραμμάτων Interreg·
23) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής δεν αποτελεί μέσο για την αντιμετώπιση κρίσεων, παρότι αναγνωρίζει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται σε απρόβλεπτες και απρόσμενες περιστάσεις που θα μπορούσαν δυνητικά να υπονομεύσουν την αναπτυξιακή ικανότητα των περιφερειών. Ταυτόχρονα, ΠΑΡΟΤΡΥΝΕΙ την Επιτροπή να αντλήσει διδάγματα από το πώς ανταποκρίθηκε η πολιτική συνοχής στις πρόσφατες κρίσεις προκειμένου να εξορθολογίσει τα υφιστάμενα μέσα έκτακτης ανάγκης και να διασφαλίσει τη μέγιστη αποτελεσματικότητά τους·
Διακυβέρνηση της πολιτικής συνοχής
24) ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η επιμερισμένη διαχείριση πρέπει να παραμείνει η μέθοδος υλοποίησης της πολιτικής συνοχής·
25) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ τη σημασία της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, η οποία καθιστά δυνατές αποτελεσματικές παρεμβάσεις στα καταλληλότερα εδαφικά επίπεδα σε κάθε κράτος μέλος, ενισχύοντας ταυτόχρονα την αίσθηση της κοινής ευθύνης. Σε συνδυασμό με την
επιμερισμένη διαχείριση και τον διάλογο με τους εταίρους, κατά τη διάρκεια των φάσεων τόσο του προγραμματισμού όσο και υλοποίησης, η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση διευκολύνει την επίτευξη στόχων πολιτικής βασιζόμενων στη Συνθήκη και ενδυναμώνει τα κράτη μέλη,
τις περιφερειακές και τις τοπικές αρχές. Στο πλαίσιο αυτό, ΖΗΤΕΙ από την Επιτροπή να διατηρήσει τον ρόλο τους στη διακυβέρνηση της πολιτικής συνοχής και στην επίτευξη των στόχων της ΕΕ, με βάση τις εδαφικές τους δυνατότητες και τις ειδικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν·
26) ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να διασφαλίσει ότι το μοντέλο διακυβέρνησης της πολιτικής συνοχής θα διατηρήσει την υφιστάμενη κατανομή αρμοδιοτήτων και το σύστημα συντονισμού μεταξύ των διαφόρων επιπέδων διακυβέρνησης σε κάθε κράτος μέλος, καθώς και τον ρόλο των
περιφερειακών και τοπικών αρχών στον σχεδιασμό, τον προγραμματισμό, τη διαχείριση, την εφαρμογή, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της πολιτικής·
27) ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΖΕΙ ότι, για την αποτελεσματική υλοποίηση των πολιτικών, των μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων και, μεταξύ άλλων, για την αντιμετώπιση των νέων και ταχέως εξελισσόμενων προκλήσεων, απαιτούνται ισχυρά θεσμικά όργανα, χρηστή
διακυβέρνηση και διοικητική ικανότητα. Ως εκ τούτου ΖΗΤΕΙ από την Επιτροπή να προτείνει αποτελεσματικά μέτρα για τη στήριξη της ανάπτυξης διοικητικών και θεσμικών ικανοτήτωνσε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο εντός του πλαισίου της πολιτικής συνοχής,
τα οποία δεν θα υπονομεύουν τα υφιστάμενα συστήματα στα κράτη μέλη· Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα της πολιτικής συνοχής
28) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής είναι μια πολιτική που απαιτεί μακροχρόνιες επενδύσεις και ότι η αποδοτικότητα και η αποτελεσματικότητά της μπορούν να βελτιωθούν εστιάζοντας στα αποτελέσματα. ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ότι η πολιτική συνοχής θα μπορούσε να
καταστήσει δυνατές μεταρρυθμίσεις σχετικές με τους στόχους της πολιτικής συνοχής που θα συνάδουν με τις προτεραιότητες της Ένωσης και θα σέβονται παράλληλα τις προτεραιότητες των κρατών μελών· ΤΟΝΙΖΕΙ ότι, κατά τον καθορισμό των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων, θα πρέπει να τηρούνται οι βασικές αρχές και στόχοι της πολιτικής συνοχής
29) ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να διερευνήσει επιλογές για μια προσέγγιση που θα βασίζεται περισσότερο στις επιδόσεις και θα αντλεί από διδάγματα από τις χρηματοδοτήσεις που δεν συνδέονται με τις δαπάνες και τις επιλογές απλουστευμένου κόστους, καθώς και από την εμπειρία των υφιστάμενων μοντέλων, και θα λαμβάνει δεόντως υπόψη υφιστάμενες αξιολογήσεις και ελέγχους των συστημάτων που βασίζονται στις επιδόσεις, συμπεριλαμβανομένων των ελέγχων που διενεργεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.
ΕΠΙΣΗΜΑΙΝΕΙ ότι, εάν εισαχθεί μια προσέγγιση που θα βασίζεται περισσότερο στις επιδόσεις, θα απαιτηθεί μια πιο ευέλικτη προσέγγιση, μεταξύ άλλων στον προγραμματισμό, που θα είναι περισσότερο εξατομικευμένη και θα αναγνωρίζει τις ειδικές εδαφικές ανάγκες και προκλήσεις·
30) ΖΗΤΕΙ να απλουστευθεί περισσότερο και να μειωθεί η διοικητική επιβάρυνση σε όλα ταεπίπεδα και σε όλα τα στάδια του προγραμματι σμού, της υλοποίησης, της παρακολούθησης, του ελέγχου και του λογιστικού ελέγχου, χωρίς να θίγονται τα θεμέλια και οι βασικές αρχές
της πολιτικής συνοχής· εκ παραλλήλου, ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να προτείνει πιο ομοιόμορφους κανόνες εφαρμογής για τα κονδύλια της πολιτικής συνοχής, ώστε να αποφευχθεί η πληθώρα διαφορετικών κονδυλίων και να περιορισθεί ο κατακερματισμός της στήριξης· ΤΟΝΙΖΕΙ επίσης τη σημασία της απλούστευσης και της μεγαλύτερης συνοχής των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις σε όλα τα μέσα της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της πολιτικής συνοχής, καθώς και της απλούστευσης των διαδικασιών σύναψης δημόσιων συμβάσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα ισότιμους και δίκαιους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά·
31) ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΕΙ την ανάγκη εναρμόνισης και αναλογικότητας των λογιστικών και άλλων ελέγχων, καθώς και την επέκταση του προτύπου «ενιαίου ελέγχου», διασφαλίζοντας παράλληλα υψηλά πρότυπα για την πρόληψη και την καταπολέμηση της απάτης και τηςδιαφθο ράς σε όλα τα επίπεδα·
32) ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να μεριμνήσει ώστε η πολιτική συνοχής να είναι περισσότερο προσανατολισμένη στα αποτελέσματα και πιο συγκεκριμένα να χρησιμοποιήσει μια τεκμηριωμένη προσέγγιση για τον σχεδιασμό του πλαισίου της μελλοντικής πολιτικής και να αναπτύξει και απλουστεύσει περισσότερο τα καθιερωμένα συστήματα παρακολούθησης και αξιολόγησης με σκοπό να αξιολογήσει τον τρόπο με τον οποίο οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις επιτυγχάνουν στρατηγικούς στόχους, να ενισχύσει τα εργαλεία που αποσκοπούν στην εξέταση του δυνητικού και του πραγματικού αντικτύπου των παρεμβάσεων της πολιτικής και τέλος να ενσωματώσει περαιτέρω τις εκτιμήσεις εδαφικού αντικτύπου στην προετοιμασία και την αξιολόγηση της πολιτικής·
33) ΠΡΟΣΒΛΕΠΕΙ στην παρουσίαση, από την Επιτροπή, των αποτελεσμάτων της επανεξέτασης της πολιτικής σχετικά με τον αντίκτυπο μελλοντικών διευρύνσεων στην πολιτική συνοχής·
34) ΑΝΑΜΕΝΕΙ να λάβει προτάσεις για την επόμενη δέσμη νομοθετικών μέτρων για τηνπολιτική συνοχής το ταχύτερο και εντός του 2025, ώστε να καταστούν δυνατές οι ταχείες διαπραγματεύσεις και η έγκαιρη και ομαλή έναρξη της εφαρμογής της.