Μια σειρά νομοθετικών αλλαγών σε συνεργασία με τα κράτη-μέλη και με στόχο την ενίσχυση των δικαιωμάτων των καταναλωτών προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η δέσμη των αλλαγών, η οποία αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του Απριλίου 2018, περιλαμβάνει:
- την ενίσχυση της διαφάνειας των διαδυκτιακών πλατφορμών,
- την εξασφάλιση της προστασίας των καταναλωτών σε συμβάσεις για δωρεάν ψηφιακές υπηρεσίες
- τη θέσπιση δικαιωμάτων σε επίπεδο Ένωσης όσον αφορά τα ένδικα μέσα για τους καταναλωτές που θίγονται από αθέμιτες πρακτικές (όπως το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης ή επιστροφής του καταβληθέντος τιμήματος),
- πιο αναλογικές και αποτελεσματικές και αποτρεπτικές οικονομικές κυρώσεις για παραβιάσεις του δικαίου των καταναλωτών,
- απλούστευση των κανόνων σχετικά με την προ συμβατική πληροφόρηση και του δικαιώματος υπαναχώρησης.
Όπως τόνισε στη διάρκεια της συνεδρίασης του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτή και Αγοράς (ΕΣΚΑ) ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Δημήτρης Αυλωνίτης, πρόκειται για τη δράση «Νew Deal for Consumers», για μια στοχοθετημένη αναθεώρηση των οδηγιών της ΕΕ μέσα από «μια ολιστική προσέγγιση των δικαιωμάτων των καταναλωτών καθώς και της προστασίας τους», αλλά και στη σύσταση νέου τμήματος στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή «Συνεργασίας με Κοινωνικούς Φορείς και Εταίρους».
«Δικός μας στόχος είναι να ενισχυθεί ο ρόλος των καταναλωτικών οργανώσεων καθώς και η ενεργοποίηση των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή με επιβολή προστίμων για τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, κατά παράβαση του Νόμου 3758/2009, όπως ισχύει», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Αυλωνίτης, ενώ πρόσθεσε σχετικά ότι το τελευταίο διάστημα έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 15.000 ευρώ για τέτοιες παραβάσεις.
Προσθέσε επίσης ότι έχει ήδη ξεκινήσει η λειτουργία του νέου τμήματος στη Γενική Γραμματεία που ασχολείται με την περαιτέρω ενεργοποίηση του καταναλωτικού κινήματος ενώ ένα θέμα που θα διευθετηθεί άμεσα είναι η αξιοποίηση της δυνατότητας κατάθεσης συλλογικών αγωγών από τις καταναλωτικές οργανώσεις.