Μεγαλύτερη διαφάνεια στη σύνθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού συστήνει ο ΟΟΣΑ

Δήμητρα Σκούφου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Μεγαλύτερη διαφάνεια στη σύνθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού συστήνει ο ΟΟΣΑ

Μεγαλύτερη ανεξαρτησία και διαφάνεια, αλλά και επιτάχυνση στην ολοκλήρωση των υποθέσεων που χειρίζεται, συστήνει προς την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού ο ΟΟΣΑ στην ετήσια έκθεση αξιολόγησής του. Συγκεκριμένα, στις συστάσεις που απευθύνει αναφέρει ότι σε θεσμικό επίπεδο, ο ισχύων νόμος περί ανταγωνισμού θα μπορούσε ενισχυθεί με τροπολογίες που θα οδηγούσαν σε μεγαλύτερη ανεξαρτησία και διαφάνεια.

Μάλιστα, ως παράδειγμα σημειώνει ότι οι διαδικασίες επιλογής και διορισμού των μελών του συμβουλίου θα μπορούσαν να γίνουν πιο διαφανείς, με τη διαφήμιση κενών θέσεων και την εισαγωγή μεγαλύτερης διαφάνειας στη διαδικασία πρόσληψης.

Στην έκθεση των 226 σελίδων του ΟΟΣΑ υπογραμμίζεται ότι παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού «έχει εξελιχθεί σε έναν αξιοσέβαστο θεσμό» και έχει επιδείξει καλά αποτελέσματα στα δικαστήρια, όπου οι αποφάσεις της τηρούνται κατά βάση, παρότι τα πρόστιμα ενίοτε μειώνονται, «υπάρχει περιθώριο για ορισμένες βελτιώσεις με στόχο την εξασφάλιση του κατάλληλου πλαισίου για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας του θεσμού».

Τονίζει μάλιστα ότι οι διαδικασίες επιλογής και διορισμού των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου έχουν περιθώριο να γίνουν πιο διαφανείς, π.χ. με προκηρύξεις προσλήψεων αλλά και στο κομμάτι που αφορά τη διαδικασία επιλογής προσωπικού και επισημαίνει ότι η διαδικασία που προβλέπει ο Νόμος περί Ανταγωνισμού για τον διορισμό του Προέδρου και του Αντιπροέδρου από ένα κοινοβουλευτικό όργανο δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα.

Σημειώνει επίσης ότι για την ομαλή λειτουργία της Επιτροπής είναι σημαντικό να μην λήγουν ταυτόχρονα οι θητείες όλων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ιδίως των Επιτρόπων-Εισηγητών.

«Στην πράξη, τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ορίζονται σε διαφορετικά χρονικά σημεία, ώστε να διατηρείται η συνέχεια των γνώσεων και της εμπειρίας του Διοικητικού Συμβουλίου, και ο Νόμος περί Ανταγωνισμού περιέχει ορισμένες διασφαλίσεις για τη διευκόλυνση της ομαλής μετάβασης», αναφέρει.

Τέλος, αν και τόσο η Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και το Υπουργείο Οικονομίας βεβαιώνουν ότι η Αρχή δεν δέχεται πιέσεις κατά τη διάρκεια των ερευνών της, ο Νόμος περί Ανταγωνισμού δεν αποκλείει ρητά τη δυνατότητα της Επιτροπής να ζητήσει ή να αποδεχθεί οδηγίες από την κυβέρνηση ή άλλους φορείς

Μια από τις βασικές επισημάνσεις που περιλαμβάνει είναι ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να συνεχίσει να δίνει προτεραιότητα σε υποθέσεις που αφορούν οριζόντιες συμφωνίες και να τονώσει τη συνεργασία της με τους εισαγγελείς στην κατεύθυνση της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των ποινικών κατηγοριών για παραβιάσεις του νόμου περί ανταγωνισμού.

Αναφορά κάνει και στη προληπτική εξέταση των δεδομένων ιδιαίτερα των προμηθειών του δημοσίου επισημαίνοντας ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα πρόσθετο εργαλείο για την έναρξη ερευνών συμπεριφορές καρτέλ. Τονίζει επίσης ότι θα πρέπει να συνεχίσει να ιεραρχεί τις υποθέσεις και ότι θα πρέπει να μειώσει τις εκκρεμείς υποθέσεις και στη συνέχεια, θα πρέπει να εξετάσει πώς θα μπορούσε να μειωθεί η διάρκεια των περιπτώσεων παραβίασης της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας

Το δίκαιο και οι πολιτικές ανταγωνισμού στην Ελλάδα υποβλήθηκαν σε αξιολόγηση από τις Αρχές Ανταγωνισμού των άλλων Κρατών Μελών του ΟΟΣΑ το 2018.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider