Τζιτζικώστας: Ο δρόμος της ανάπτυξης περνά από τη Β. Ελλάδα και κέντρο της είναι η Θεσσαλονίκη

Newsroom
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Τζιτζικώστας: Ο δρόμος της ανάπτυξης περνά από τη Β. Ελλάδα και κέντρο της είναι η Θεσσαλονίκη
Κεντρικός ομιλητής στο 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης ήταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.

Κεντρικός ομιλητής στο 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο Θεσσαλονίκης ήταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.

Στη βιντεοσκοπημένη ομιλία του ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις αναπτυξιακές προοπτικές της Μακεδονίας και της Θεσσαλονίκης, στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και τόνισε ότι «ο δρόμος της ελληνικής ανάπτυξης περνά από τη Βόρεια Ελλάδα και κέντρο της είναι η Θεσσαλονίκη. Έχουμε πλέον έχουμε ανοίξει ένα νέο ιστορικό κύκλο στον οποίο η Μακεδονία διαδραματίζει έναν αναβαθμισμένο ρόλο για ολόκληρη τη χώρα, τη Μεσόγειο και τη νοτιοανατολική Ευρώπη».

Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε την ανάπτυξη ως κορυφαίο ζήτημα για όλη την Ευρώπη και επισήμανε ότι οι παγκόσμιες εξελίξεις και προκλήσεις επηρεάζουν άμεσα την Ευρώπη, την Ελλάδα, την περιφέρεια και τις τοπικές κοινωνίες.

«Αυτή η περίοδος είναι πολύ κρίσιμη για την Ευρώπη και φυσικά για τη χώρα μας. Έρχονται γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές αλλαγές μεγάλης κλίμακας και αυτό που πιστεύω είναι ότι η Ελλάδα δεν πρέπει να τις αντιμετωπίσει φοβικά ή αμυντικά, με εσωστρέφεια ή πλεονάζουσα ανησυχία. Μπορούμε και πρέπει να δούμε αυτές τις προκλήσεις, ταυτόχρονα ως ευκαιρίες. Ως μια ιστορική, πολιτική και οικονομική δυνατότητα, όχι μόνο να τις υπερβούμε, αλλά να κάνουμε το μεγάλο άλμα προς τα εμπρός, που όχι μόνο θα μας διατηρήσει στον πυρήνα των ανεπτυγμένων οικονομιών και κοινωνιών, αλλά θα μας επιτρέψει να πρωταγωνιστήσουμε. Έχουμε τις προϋποθέσεις. Τα αντικειμενικά πλεονεκτήματα. Τη γεωγραφική θέση. Το ανθρώπινο δυναμικό και μια τεράστια πολιτισμική παρακαταθήκη που μας ωθεί να πετύχουμε», υπογράμμισε ο Επίτροπος.

Ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι μέσα σε δέκα χρόνια η Ελλάδα από παράδειγμα προς αποφυγή, κατάφερε όχι μόνο να σταθεροποιηθεί, αλλά σε πολλούς τομείς να αποτελεί πλέον παράδειγμα προς μίμηση. «Μπορούμε να πετύχουμε ακόμα περισσότερα ως τόπος και ως χώρα», σημείωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

Αναφερόμενος στο χαρτοφυλάκιό του, ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι τόσο οι υποδομές και οι μεταφορές, όσο και ο τουρισμός βρίσκονται στον πυρήνα κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας και έχουν μεγάλη σπουδαιότητα για τη σύγχρονη οικονομία.

Σε ό,τι αφορά στους στόχους έκανε αναφορά σε συγκεκριμένα παραδείγματα. Τόνισε ότι «από την 1η Ιανουαρίου, με την ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη ζώνη Σένγκεν διευκολύνεται περαιτέρω η κίνηση των ανθρώπων και των εμπορευμάτων στη διασυνοριακή περιοχή. Είκοσι πέντε εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες μπορούν πλέον να κυκλοφορούν ελεύθερα χωρίς να υποβάλλονται σε ελέγχους. Ανοίγεται μπροστά μας ακόμη μια νέα μεγάλη δυνατότητα. Το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της βόρειας Ελλάδας, η διασυνοριακότητα, αποκτά πλέον ‘πλήρη δικαιώματα’. Καταλαβαίνουμε όλοι τις μεσοπρόθεσμες θετικές επιπτώσεις στη βιομηχανία, τον πολιτισμό, τον τουρισμό και στην ανάπτυξη δραστηριοτήτων διεθνών μεταφορών».

Ειδικά για τις μεταφορές υπογράμμισε: «Έχουμε την τύχη να κατέχουμε μια καίρια γεωστρατηγική θέση. Η βόρεια Ελλάδα συνδέει την Ελλάδα με τα Βαλκάνια, τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο. Ακριβώς αυτή η θέση, έχει αναδείξει τον ρόλο της βόρειας Ελλάδας ως κόμβο της ευρύτερης περιοχής. Παράλληλα, μια σειρά έργων υποδομής, δίνουν σε αυτό το πλεονέκτημα σάρκα και οστά. Κατασκευάζονται και ολοκληρώνονται νέοι αυτοκινητόδρομοι. Η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων είναι μια τεχνολογική εξέλιξη την οποία όχι μόνο στηρίζουμε, αλλά βασίζουμε πολλές από τις ελπίδες μας και για την περιβαλλοντική ισορροπία. Κατασκευάζονται και εκσυγχρονίζονται αεροδρόμια. Εδώ το αεροδρόμιο ‘Μακεδονία’ είναι ένα τέτοιο επιτυχημένο παράδειγμα».

Ειδικότερα για τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές ο Επίτροπος επισήμανε: «Μεταφορές σημαίνει και θάλασσα. Εμείς ως Έλληνες είμαστε, και εδώ, άμεσα ενδιαφερόμενοι. Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει μπει σε αναπτυξιακή τροχιά και αναμένονται σημαντικές επενδύσεις που θα το ενισχύσουν. Οι θαλάσσιες μεταφορές παραμένουν ο ακρογωνιαίος λίθος του παγκόσμιου εμπορίου. Συνδέουν ανθρώπους και αγορές και προωθούν την οικονομική ανάπτυξη. Εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω της ναυτιλίας, πραγματοποιούνται πάνω από τα δύο τρίτα των εσωτερικών εμπορευματικών μεταφορών μας, ενώ η ναυτιλία διευκολύνει τα τρία τέταρτα του διεθνούς εμπορίου μας. Και στον τομέα αυτό ως ΕΕ ετοιμάζουμε νέες πρωτοβουλίες, όπως τη Στρατηγική για τη Ναυτιλιακή Βιομηχανία, την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για τα Λιμάνια, το Σχέδιο για τις Βιώσιμες Μεταφορές».

Για τον τουρισμό ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «τη στιγμή αυτή η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ο πρώτος τουριστικός προορισμός στον κόσμο και η Ελλάδα στην πρώτη δεκάδα των τουριστικών προορισμών παγκοσμίως. Μιλάμε για μια πραγματικά ευρωπαϊκή βιομηχανία που αφορά όλα τα Κράτη Μέλη και ειδικότερα την Ελλάδα. Και ο δικός μου στόχος είναι εκεί να παραμείνει. Στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Με την επιτυχία όμως έρχεται και η ευθύνη. Η ευθύνη να διασφαλίσουμε ότι ο τουρισμός ωφελεί πραγματικά όλους τους πολίτες. Και αυτή είναι η βάση της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής για τον Τουρισμό που προετοιμάζουμε. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε, τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την ανάγκη ψηφιοποίησης ειδικά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την ανάγκη προσέλκυσης ικανού προσωπικού με δεξιότητες, την ανάγκη για πιο ισορροπημένες τουριστικές ροές. Και όλα αυτά που είναι σημαντικά για τον ευρωπαϊκό τουρισμό, είναι σημαντικά και για εμάς, εδώ, στην Ελλάδα και στη Μακεδονία. Είναι σημαντικό να επεκτείνουμε την τουριστική σεζόν και να φτάσουμε σε δωδεκάμηνο τουρισμό. Είναι σημαντικό να επιτύχουμε την γεωγραφική διασπορά του τουρισμού, σε όλη την επικράτεια. Είναι σημαντικό να τονώσουμε τουριστικά περισσότερες περιοχές και να ανακουφίσουμε τις πιο κορεσμένες. Είναι σημαντικό να προστατεύσουμε τους φυσικούς πόρους, αλλά και την πολιτιστική μας κληρονομιά. Γι’ αυτό επισημαίνω ότι ο στόχος μας δεν είναι μονοδιάστατος. Δεν θέλουμε μόνο τη μεγέθυνση. Στόχος μας είναι η πραγματική ευημερία και το θετικό αποτύπωμα του τουρισμού να φτάνει σε κάθε πολίτη, σε κάθε σπίτι».

Το μήνυμα του κ. Τζιτζικώστα για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας ήταν το εξής: «Όλα αυτά τα παραδείγματα, όλες αυτές οι ευρωπαϊκές στρατηγικές για τον τουρισμό, τις μεταφορές, τη ναυτιλία, την οικονομική ανάπτυξη, την προστασία και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, τις αναφέρω γιατί ακριβώς πιστεύω στις δυνάμεις μας. Γιατί πραγματικά πιστεύω στην δυνατότητα των Ελλήνων να πρωταγωνιστήσουν σε αυτή τη νέα εποχή που άρχισε. Και πιο συγκεκριμένα, βλέπω τις δυνατότητες της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας σε αυτόν τον νέο αναπτυξιακό χάρτη που αρχίζει να διαμορφώνεται. Δεν είναι μακρινή αυτή η πραγματικότητα. Συμβαίνει τώρα. Αφήσαμε πίσω μας μια σειρά από εμπόδια που πράγματι αποτελούσαν τροχοπέδη για εμάς εδώ. Είναι άλλη η Ευρωπαϊκή Ένωση του 21ο αιώνα και άλλη αυτή πριν μία ή δύο δεκαετίες. Είναι άλλη η γειτονιά μας σήμερα και άλλη τις δεκαετίες του 1980 και του 1990. Δεν είμαστε το αποκομμένο άκρο της τότε ΕΟΚ, είμαστε η γεωγραφική η πύλη εισόδου μιας τεράστιας αγοράς 450 εκατομμυρίων ανθρώπων. Δεν υποδεχόμαστε και διαχειριζόμαστε απλά επιδοτήσεις αλλά είμαστε ακρογωνιαίος λίθος της ασφάλειας, της άμυνας, των μεταφορών, της καινοτομίας, του τουρισμού. Πολλές υποδομές μας είχαν μείνει πίσω, στερώντας μας τη δυνατότητα να αναπτύξουμε αυτό τον σημαντικό ρόλο για όλη την Ευρώπη και φυσικά για τη χώρα μας, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Αυτό όμως όπως βλέπετε αλλάζει. Η νέα περιφερειακή οδός, το μετρό, οι οδικοί άξονες, οι μεταφορές, τα logistics, η ΔΕΘ σύντομα. Είναι έργα, πολλά από τα οποία ξεκίνησε, υποστήριξε και χρηματοδότησε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Προσελκύουμε πλέον περισσότερες επενδύσεις. Έχουμε διπλασιασμό των επενδύσεων στον τουρισμό και την εφοδιαστική αλυσίδα. Η Κοινή Αγορά είναι πλέον πολύ πιο ώριμη. Και αυτό γεννά ευκαιρίες και δυνατότητες. Η Θεσσαλονίκη μπορεί αναπτυξιακά και το δικαιούται ιστορικά να γίνει το επίκεντρο ενός μεγάλου – αστικού – πόλου ανάπτυξης. Ένας πόλος ανάπτυξης με εθνικά χαρακτηριστικά που θα ενισχύει και θα δίνει βάθος στο ελληνικό ΑΕΠ. Το πιστεύω πραγματικά ότι ο δρόμος της ελληνικής ανάπτυξης περνά από τη Βόρεια Ελλάδα και κέντρο της είναι η Θεσσαλονίκη. Έχουμε πλέον ανοίξει ένα νέο ιστορικό κύκλο στον οποίο η Μακεδονία διαδραματίζει έναν αναβαθμισμένο ρόλο για ολόκληρη τη χώρα, τη Μεσόγειο και τη νοτιοανατολική Ευρώπη».

Ο Επίτροπος υπογράμμισε ότι «ευθύνη πλέον όλων μας είναι να τα καταφέρουμε και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες. Και αυτό σημαίνει πρωτίστως αλλαγές. Σημαίνει μεταρρυθμίσεις. Γιατί αν προχωρήσουμε τις μεταρρυθμίσεις μπορούμε πράγματι να μετατρέψουμε την όποια ιστορική υστέρηση, σε πλεονέκτημα. Γιατί τη δυνατότητα αυτή μάς τη δίνει η εξέλιξη της τεχνολογίας, μας τη δίνει η φύση της νέας οικονομίας. Μπορεί για παράδειγμα να μην έχουμε εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία, όμως κατασκευάζουμε εδώ, πολλά εξαρτήματα. Μπορεί να μην έχουμε τις μεγάλες βιομηχανικές δομές της δυτικής Ευρώπης, έχουμε όμως πλεόνασμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Και βέβαια είμαστε πάντοτε ένας λαός του επιχειρείν. Του εμπορίου. Της υψηλής και πυκνής διασύνδεσης. Της εξωστρέφειας. Έχουμε το πολιτικό και ιστορικό χρέος να ενώσουμε δυνάμεις, να ενώσουμε προσπάθειες, να ενώσουμε το οικονομικό και το διανοητικό κεφάλαιο, για να κάνουμε τον τόπο μας και την πατρίδα μας πιο δυνατή. Η επιτυχία της Ελλάδας είναι επιτυχία για την Ευρώπη. Δεν πρέπει να μας φοβίζουν οι αλλαγές. Δεν πρέπει να μας φοβίζουν οι προκλήσεις. Ξέρουμε πολύ καλά ποιοι είμαστε και με σχέδιο και αποφασιστικότητα ξέρουμε που μπορούμε να φτάσουμε».

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Αλλάζω σύστημα θέρμανσης και θερμοσίφωνα: Ρεκόρ αιτήσεων – Πώς προχωράει το Εξοικονομώ 2025

Συνεδρίασε για πρώτη φορά η Ειδική Επιτροπή για τον αυτισμό υπό την προεδρία του Κ. Μητσοτάκη

Μαρινάκης σε Σαμαρά για Τέμπη: Δεν ερχόμαστε σε αντιπαράθεση με τους συγγενείς των θυμάτων

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider