Λιμένας Λαυρίου: «Κληρώνει» για υποψήφιους «μνηστήρες» - Το νέο μοντέλο αξιοποίησης και ο τουρισμός

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp Μοιράσου το
Λιμένας Λαυρίου: «Κληρώνει» για υποψήφιους «μνηστήρες» - Το νέο μοντέλο αξιοποίησης και ο τουρισμός
Εν αναμονή υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΑ. Γιατί το ΤΑΙΠΕΔ κρατάει μεγαλύτερο ποσοστό. Οι παρατάσεις και τα σενάρια για ενδιαφέρον από «παίκτες» κρουαζιέρας, διαχείρισης μαρίνων, ναυτιλίας.

Υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον, σε αρχικό και διερευνητικό στάδιο που όμως μένει να «μεταφραστεί» σε υποβολή Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, είχε εξαρχής συγκεντρώσει η διαγωνιστική διαδικασία που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου Α.Ε.».

Άλλωστε, ο διαγωνισμός, έλαβε παράταση δεκαπέντε ημερών καθώς τουλάχιστον 3 ενδιαφερόμενοι αιτήθηκαν χορήγησης πρόσθετου χρόνου, ενώ υποψήφιοι «μνηστήρες» ζήτησαν διευκρινήσεις για την υποδομή και τη διαδικασία. Κατά πόσο, τελικά, υποβληθούν σχετικοί φάκελοι Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος αύριο Πέμπτη 30 Μαΐου ή το ΤΑΙΠΕΔ την τελευταία στιγμή δώσει νέα παράταση, αλλά και πόσοι, εντέλει, από τους αρχικώς ενδιαφερόμενους δώσουν το παρών, θα φανούν τις προσεχείς ώρες.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το λιμενικό asset θεωρήθηκε από την αγορά ως… «πρώτης προβολής», που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον εταιρειών κρουαζιέρας (π.χ. MSC), διαχείρισης μαρίνων ή και εφοπλιστικών – ναυτιλιακών συμφερόντων, ενώ κατά καιρούς έχουν ακουστεί ονόματα από τον Ιταλό Grimaldi έως τον γνωστό μας εφοπλιστή, Γ. Προκοπίου. Πλην όμως, το ζητούμενο είναι και η κατάθεση φακέλων ενδιαφέροντος.

Ωστόσο, όπως έχει ήδη αναφέρει το insider.gr, το ΤΑΙΠΕΔ προώθησε τη διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου (ΟΛΑ) με κάπως διαφοροποιημένο μοντέλο σε σχέση με το ποσοστό πώλησης, σε σχέση με άλλα λιμάνια που είχε «βγάλει» προς αξιοποίηση (π.χ. Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου που δόθηκε το 67%), καθώς το μοντέλο για το Λαύριο αφορά, σε πρώτη φάση, στην απόκτηση από τον επενδυτή πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΑ.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, στο ΤΑΙΠΕΔ προχωρούν με αυτό το ποσοστό, δίχως να αποκλείουν προσεχώς, σε κάποιο επόμενο στάδιο, τη διάθεση επιπλέον μεριδίου (π.χ. 17%), προσδοκώντας περαιτέρω υπεραξίες από την αξιοποίηση – αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής, κατά βάση για χρήση κρουαζιέρας, τουρισμού, mega yachts όπως, προφανώς, και ακτοπλοΐας.

Επί της ουσίας, ο στρατηγικός επενδυτής θα έχει την πλειοψηφία και τον έλεγχο του management, πλην όμως το ΤΑΙΠΕΔ θα διακρατήσει σημαντικό ποσοστό, ποντάροντας στη μεγιστοποίηση υπεραξιών μετά την αξιοποίηση και τον εκσυγχρονισμό του λιμένα, και όχι σε αναγκαστική πώληση μεγάλων μετοχικών ποσοστών.

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά

Ο λιμένας του Λαυρίου, λόγω της εγγύτητάς του με δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς όπως τις Κυκλάδες αλλά και το Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, προσφέρεται ιδιαίτερα για τουριστική ανάπτυξη, με δραστηριότητες όπως η κρουαζιέρα και ο ελλιμενισμός σκαφών αναψυχής.

Στο Λιμάνι του Λαυρίου λειτουργεί επίσης μαρίνα γιοτ με εκτιμώμενη χωρητικότητα 160 θέσεων (σήμερα) και επιπλέον 195 θέσεις ελλιμενισμού (με μελλοντική επέκταση). Το λιμάνι θεωρείται λιμάνι «εθνικής σημασίας» και βρίσκεται σε κοντινή απόσταση από τα λιμάνια του Πειραιά και της Ραφήνας.

Η εταιρεία «Οργανισμός Λιμένος Λαυρίου A.E.» (ΟΛΛ Α.Ε.) έχει το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Λαυρίου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει με το ελληνικό δημόσιο με διάρκεια 60 ετών από την έναρξη ισχύος της (ισχύει έως το 2062).

Η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης ενδέχεται να παραταθεί και εφόσον ληφθεί σχετική απόφαση θα ανακοινωθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, πριν από τη δημοσίευση της Πρόσκλησης για την Υποβολή Προσφορών (Request for Binding Offers) από τους επενδυτές που θα προκριθούν στον β' φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Στη σημερινή εποχή ο συγκεκριμένος λιμένας παρουσιάζει αυξητική τάση στους επιβάτες κρουαζιέρας αλλά και της ακτοπλοΐας ενώ σημαντικός είναι και ο αριθμός των σκαφών αναψυχής που επιλέγουν το συγκεκριμένο λιμάνι για ελλιμενισμό.

Το ΤΑΙΠΕΔ «βγάζει» προς αξιοποίηση το εν λόγω asset προβάλλοντας την γεωγραφική θέση του λιμένα για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, όσο και το πλεονέκτημά του να εξελιχθεί σε home port κρουαζιέρας, καθώς επίσης και ως «πόστο» επαγγελματικών και ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.

Το σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι το συγκεκριμένο λιμάνι, λόγω της εγγύτητάς του με το αεροδρόμιο των Σπάτων, αλλά και με δημοφιλείς προορισμούς (π.χ. Μύκονος, Σαντορίνη, Σμύρνη, Αλικαρνασσός κ.λπ.), να αποτελέσει κυρίως home port κρουαζιέρας.

Ως γνωστόν, σε σχέση με άλλες υποδομές, υπήρχαν σχέδια επέκτασης της σύνδεσης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου προς το λιμάνι και σύνδεση με το αεροδρόμιο. Η έλευση του τρένου στο Λαύριο θα σημάνει και την απευθείας σύνδεση του λιμανιού με το αεροδρόμιο, το κέντρο της Αθήνας, αλλά και το λιμάνι του Πειραιά. Συγχρόνως, ο σχεδιασμός για το λιμάνι του Λαυρίου περιλαμβάνει τον πράσινο μετασχηματισμό του, ώστε να αποτελέσει μοντέλο και για άλλα λιμάνια της χώρας.

Τα μεγέθη

Ο ΟΛΑ εκτιμάται ότι το 2023 διακίνησε 560 χιλιάδες επιβάτες από 567 χιλ. το 2022 και 415 χιλ. το 2017. Επίσης, η κρουαζιέρα εισέφερε 139 χιλ. επιβάτες το 2023 από 95 χιλ. το 2022 και μόλις 17 χιλ. το 2017. Διακινήθηκαν 70 χιλ. τόνοι Dry Bulk από 52 χιλ. το 2022 και 8 χιλ. TEUs, όσα και το 2022, αν και το 2017 είχαν διακινηθεί 16 χιλ. Containers.

Το 2023 τα έσοδα ανήλθαν σε σχεδόν 6,1 εκατ. ευρώ από 4,1 εκατ. το 2022, τα EBITDA το 2023 ανήλθαν σε 2,36 εκατ. από 1,3 εκατ. το 2022, με περιθώριο λειτουργικού κέρδους σχεδόν στο 40%. Τα συνολικά assets υπολογίζονται σε περίπου 8,5 εκατ. ευρώ και τα κεφάλαια σε 7,24 εκατ. ευρώ.

Οι δραστηριότητες

Οι κύριες δραστηριότητες της Εταιρείας συνίστανται (α) στην παροχή υπηρεσιών ελλιμενισμού σε εμπορικά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού, γενικού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, σε πλοία ακτοπλοΐας (Ε/Γ και Ο/Γ-Ε/Γ), κρουαζιερόπλοια καθώς και σε τουριστικά σκάφη, αλιευτικά σκάφη και σκάφη αναψυχής, (β) στην παροχή υπηρεσιών φορτοεκφόρτωσης, αποθήκευσης και διέλευσης χύδην ξηρού και γενικού φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων, και τροχοφόρου φορτίου, (γ) στην παροχή υπηρεσιών σε επιβάτες κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας, και (δ) στην παραχώρηση χώρων για την άσκηση επαγγελματικών δραστηριοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της εναπόθεσης και αποθήκευσης ανεμογεννητριών. Επιπλέον, η Εταιρεία παρέχει βοηθητικές υπηρεσίες σε πλοία και σκάφη (ύδρευση, πετρέλευση, παραλαβή και διαχείριση αποβλήτων, ηλεκτροδότηση) και εκμεταλλεύεται γήπεδα και κτήρια του Λιμένα για πολιτιστικές και άλλες δραστηριότητες. Η Εταιρεία έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των λιμενίσκων Λεγρενών και Βρομοπουσίου, οι οποίοι σήμερα χρησιμοποιούνται για ναυταθλητικό σκοπό.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Τράπεζες: Από τη δίνη των εκροών στην κρίση του 2008 – 2013, στη σημερινή υψηλή κερδοφορία, κεφαλαιακή επάρκεια και ρευστότητα

gazzetta
gazzetta reader insider insider