BACKSTORY

Ηχηρές μεταγραφές -Κίνητρα και πάλι κίνητρα- Ο Σταϊκούρας, οι υποδομές, η χρηματοδότηση και οι… ιδιώτες

01-11-2023 | 07:06
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ηχηρές μεταγραφές -Κίνητρα και πάλι κίνητρα- Ο Σταϊκούρας, οι υποδομές, η χρηματοδότηση και οι… ιδιώτες

Ηχηρές μεταγραφές

Μια μεγάλη μεταγραφή ήρθε στην επικαιρότητα χθες το απόγευμα, με τον κ. Αθανασόπουλο, αναπληρωτή Διευθύνοντα Σύμβουλο και Group Chief Transformation Officer, Digital & Retail της Eurobank, να ανακοινώνεται ότι αναλαμβάνει καθήκοντα Διευθύνοντος Συμβούλου -κατά κόσμον Group CEO- του Ομίλου Olympia από το επόμενο έτος (2 Ιανουαρίου 2024). Η επιλογή του κ. Αθανασόπουλου σίγουρα δεν ήταν τυχαία. Όπως επεσήμανε και η σχετική ανακοίνωση, ήταν αποτέλεσμα ενδελεχούς διαδικασίας αναζήτησης από πλευράς της Olympia για ένα στέλεχος με «βαθιά γνώση τόσο του ελληνικού όσο και του παγκόσμιου επιχειρηματικού γίγνεσθαι». Κάτι που αδιαμφισβήτητα έχει στο βιογραφικό του ο κ. Αθανασόπουλος. Εξίσου σίγουρα μάλιστα δεν συνεπάγεται πρόσθετες αλλαγές στον Όμιλο, σε αντίθεση με τα όσα ανέφεραν δημοσιεύματα για ανάληψη της διοίκησης όχι μόνο του Ομίλου αλλά και των Public - ενδεχομένως λόγω πρότερης εμπειρίας του κ. Αθανασόπουλου στο τιμόνι της Κωτσόβολος. Όπως ξεκαθάρισαν καλά πληροφορημένες πηγές ο Ρόμπυ Μπουρλάς θα συνεχίζει την πορεία του ως επικεφαλής του λιανεμπορικού βραχίονα του Ομίλου ενώ αμετακίνητος στη θέση του θα παραμείνει και ο κ. Γιάννης Καραγιάννης, επί χρόνια στέλεχος του ομίλου και νυν Πρόεδρος με εκτελεστικές αρμοδιότητες στην Olympia.

Buy Νow Pay Later

Μη βέβαιη όμως είναι η επόμενη ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων του κ. Αθανασόπουλου σε συγκεκριμένους τομείς, η οποία θα περιλαμβάνει τη στενή συνεργασία του με τις διοικήσεις των εταιρειών του Ομίλου, ώστε να συνεχιστούν, απρόσκοπτα, τα αναπτυξιακά πλάνα που βρίσκονται σε εξέλιξη. Κι αυτό γιατί η στενή αυτή συνεργασία του κ. Αθανασόπουλου με τα Public γεννά ένα ενδιαφέρον ερώτημα: Τι θα κάνει το νέο έμπειρο στέλεχος, το οποίο σε πρόσφατη ομιλία του είχε χαρακτηρίσει το σύστημα BNPL (Buy Νow Pay Later), ως «ναρκωτικό» που μάλιστα «δεν έρχεται χωρίς κόστος» με την Klarna - την σουηδική startup που παρέχει αυτό το «ναρκωτικό» στα Public με τα τελευταία να έχουν μάλιστα επενδύσει στον πρόσφατο γύρο χρηματοδότησής της σουηδικής startup; Το ερώτημα μένει προς ώρας αναπάντητο. Αν βέβαια οι ανακατατάξεις στο λιανεμπόριο ηλεκτρικών κι ηλεκτρονικών ειδών συνεχιστούν και τον δρόμο της Κωτσόβολος ακολουθήσουν κι άλλοι παίκτες- όπως φημολογείται στην αγορά - μπορεί να μην χρειαστεί καν να απαντηθεί.

Πολύτιμα τα τραπεζικά στελέχη

H αλλαγή βεβαίως αυτή έχει δύο όψεις. Αφορά και στα ανώτατα κλιμάκια της Eurobank. Φαίνεται πως έγινε με βελούδινο τρόπο και άφησε τους πάντες ευχαριστημένους από κάθε άποψη. Τουλάχιστον τους άμεσα εμπλεκόμενους.

Η τράπεζα τακτοποίησε τα θέματά της και τη θέση του κ. Αθανασόπουλου την αναλαμβάνει στέλεχος που είναι μπολιασμένο με την νοοτροπία της. Και αυτός είναι ο Ιάκωβος Γιαννακλής που πήγε για λίγους μήνες στο Ομάν και επιστρέφει στη … διαχρονική του αγάπη. Όσο για τον κ. Αθανασόπουλο, οι μεγάλες επιχειρήσεις όπως έχει αποδειχθεί θεωρούν εξαιρετικά πολύτιμα τα στελέχη που προέρχονται από τον τραπεζικό χώρο.

Κίνητρα και πάλι κίνητρα

Το νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή έχει ένα σημείο με ειδικό ενδιαφέρον. Την κινητροδότηση έναντι της καταστολής. Αν σκεφτεί κανείς πόσο πολύ εκτεταμένη είναι η φοροδιαφυγή στη χώρα, μόνον η κινητροδότηση μπορεί να την περιορίσει αποτελεσματικά έως ότου τα συστήματα γίνουν τόσο λειτουργικά ώστε να τη χτυπούν από μόνα τους στη ρίζα.

Επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ από τη HIG

Ανεβάζει τον πήχη των επενδύσεων στα 600 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα τετραετίας το γνωστό fund της HIG Capital, έναντι 350 εκατ. ευρώ που είχε θέσει πρόσφατα ως στόχο. Αυτό ανέφερε χτες στο πλαίσιο του συνεδρίου Athens Investment Forum 2023 ο κ. Κων/νος Μπήτρος, επικεφαλής του fund στην ελληνική αγορά. Το πλάνο εστιάζει στην εξαγορά υποδομών σε Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη ώστε να «κουμπώσει» και συνδεθεί ο εγχώριος επιχειρηματικός πόλος που έχει «χτιστεί» με την κεντρική Ευρώπη, όπου το fund κοιτάξει προς Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Ουγγαρία, Αυστρία, Σλοβενία έως και Γερμανία. Επίσης, προχωρά η συγχώνευση και η ενοποίηση των λειτουργιών των εταιρειών που έχει εξαγοράσει το fund στην Ελλάδα, με τις λιμενικές εγκαταστάσεις πάντα να μένουν στο ραντάρ του fund. Πλέον, οι ζητούμενες επενδυτικές αποδόσεις κυμαίνονται στο 12-15% από 15-20% εν μέσω κρίσης, με τη HIG να προσβλέπει σε συνολικά έσοδα, από logistics και ξενοδοχεία, έως ύψους 700 εκατομμυρίων έως το 2027.

Ο Σταϊκούρας, οι υποδομές, η χρηματοδότηση και οι… ιδιώτες

Μιλώντας σε συνέδριο για τις επενδύσεις χτες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρ. Σταϊκούρας, εκτός από τα έργα που προχωρούν ή τα εργοτάξια που θα πάρουν «μπρος» (π.χ. Fly Over, οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα κ.α.), ή την εστίαση στα απαραίτητα αντιπλημμυρικά/αρδευτικά (πολλά από τα τελευταία «πήραν μεταγραφή» από το υπ. Αγροτικής Ανάπτυξης), μίλησε και για τους αναγκαίους πόρους για νέες υποδομές αλλά και συντήρηση παλιών. Ποιες είναι λοιπόν κάποιες πηγές χρηματοδότησης; Μεταξύ άλλων, το ΕΣΠΑ (π.χ. 260 εκατ. δίνει το υπ. Οικονομικών για αντιπλημμυρικά που βγήκαν εκτός Ταμείου Ανάκαμψης ελέω… απαλλοτριώσεων που θέλουν σχεδόν 18 μήνες να προχωρήσουν, αλλά θα γίνουν με διαδικασίες fast track σε πληγείσες περιοχές), το ίδιο το RRF, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (αλλά δάνεια είναι και αυτά που πάνε στο δημοσιονομικό, το θέμα είναι οι όροι), το ΠΔΕ, προφανώς τα ΣΔΙΤ/παραχωρήσεις, αλλά και «πακέτα» όπως το CEF για τον σιδηρόδρομο.

Γιατί στο υπουργείο έχουν ψηλά τα διευρωπαϊκά δίκτυα, ιδίως στον Βορρά, το project «3seas», ενώ μάλλον δίνεται «μάχη» για τη χρηματοδότηση των σιδηροδρομικών έργων του ανταγωνιστικού διαλόγου στη Β. Ελλάδα (σχεδόν 2,8 δις ευρώ). Αισιοδοξία υπάρχει, αλλά χρειάζεται δουλειά. Πάντως, ο υπουργός αναγνωρίζει ότι το δημόσιο πρέπει να κάνει αυτά που χρειάζονται, αλλά πάντα θυμίζει στους κατασκευαστές ότι απαιτείται συνεργασία του ιδιωτικού τομέα και βέβαια, «οι ιδιώτες να κάνουν έργα το μεγάλο ανεκτέλεστο, ακόμα και αν αφορά σε παλιά projects με μεγάλες εκπτώσεις σε σχέση με τα τωρινά δεδομένα», όπως μέσες – άκρες συνηθίζει να λέει ο κ. Σταϊκούρας. Που θύμισε και τα 686 εκατ. για τις υποδομές ελέω Daniel.

Πολλές οι προκλήσεις για τους κατασκευαστές

Περιεκτικός αλλά σαφής ως προς τα προβλήματα του κλάδου ήταν ο Πέτρος Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος και Εκτελεστικός Μέλος Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μιλώντας στο Athens Investment Forum. Το πολύπειρο και ικανότατο στέλεχος του χώρου αναφέρθηκε σε θέματα όπως οι καθυστερήσεις πληρωμών σε κάποια έργα, το Παρατηρητήριο Τιμών που θα γεφύρωνε το χάσμα ανάμεσα στις ανεδαφικές, όπως τις είπε, κοστολογικές προβλέψεις των έργων και στη σύγχρονη πραγματικότητα των διεθνών τιμών (αλλά ακόμα ο κλάδος εκτελεί έργα με τα δεδομένα του τιμολογίου Σουφλιά του 2004), όταν στη Ρουμανία προχωρούν σε αναθεωρήσεις του κόστους των έργων έως και 60% και στην Ελλάδα συζητάμε ακόμη για το 5%. Μίλησε και για τις ελλιπείς μελέτες, τις υποκοστολογήσεις, την έλλειψη προσωπικού και άλλα θέματα. Πάντως, γενικότερα, οι κατασκευαστές «βλέπουν» ευκαιρίες και θετικές προοπτικές, αλλά δεν παραγνωρίζουν τις αρρυθμίες, τις όχι ομαλές συνθήκες και τις προκλήσεις, όπως είπε και ο κ. Μιτζάλης της ΑΒΑΞ. Που έκανε λόγο για την ανάγκη να εφαρμοστεί σύγχρονος μηχανισμός ώστε οι αυξήσεις υλικών και εργατικών (μίλησε για ραγδαία άνοδος ημερομισθίου) να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και να αναθεωρούνται οι συμβάσεις. Και βέβαια, δεν παρέλειψε να αναφερθεί σε χρονοβόρες διαδικασίες που καθυστερούν τα έργα.

Οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η Πρότυπη Πρόταση

Με αφορμή αναφορές ανθρώπων του χώρου, επόμενο είναι να αναρωτηθεί η στήλη τι γίνεται με αυτές τις περίφημες Πρότυπες Προτάσεις, για τις οποίες ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ταχιάος, σχετικά πρόσφατα είχε προαναγγείλει θεσμικές αλλαγές, υποθέτουμε για βελτίωση του πλαισίου και των συνθηκών. Γιατί, μεταξύ άλλων, εκκρεμεί και εδώ και μήνες υποβολή πρότασης από την «τριάδα» ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), ΑΒΑΞ για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση & εκμετάλλευση των οδικών αξόνων που θα συνδέουν την Αττική Οδό από το Αεροδρόμιο έως τα Καλύβια, τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Ραφήνα και τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λ. Βουλιαγμένης. Δηλαδή, τις περίφημες επεκτάσεις της Αττικής Οδού, μέσω παραχώρησης λογικά (άρα και διόδια), σε μια περίοδο που το κόστος χρήματος είναι ακριβό, αλλά υπάρχει ανάγκη να ξεφρακάρει το Λεκανοπέδιο από την κίνηση. Βέβαια, προφανώς έχουμε να κάνουμε με projects που ξεπερνάει το 1 με 1,5 δισ. ευρώ.

Το πρόβλημα με την έλλειψη στελεχών – εργατών

Στην αγορά, προφανώς και στις υποδομές, λείπουν μηχανικοί αλλά και εργατικά χέρια. Και αν δεν υπάρχουν, τουλάχιστον για τα στελέχη και τους μηχανικούς, μεταξύ άλλων, προοπτική, σταθερότητα επαγγελματική, φορολογικά και οικονομικά κίνητρα, ενδεχομένως να μην δελεαστούν να επαναπατριστούν. Αλλά αυτό, είναι δουλειά της πολιτείας και των επιχειρηματικών ομίλων. Πάντως, συνεχίζει να αποτελεί πρόβλημα, όπως και η έλλειψη προσωπικού στα εργοτάξια. Η λύση δεν είναι απλή και εύκολη, χρειάζονται θεσμικές κινήσεις, συντονισμός υπουργείων, διακρατικές συμφωνίες, αλλά και να λυθούν ερωτήματα όπως από που θα έρθουν οι εργάτες, δηλαδή από ποιες τρίτες χώρες, σε ποια έργα θα πάνε, που θα μένουν (πχ. σε οργανωμένες δομές) και άλλα τέτοια σημαντικά. Αν λυθούν αυτά, τότε θα είναι μια ανάσα για τα εργοτάξια για να «μην κάνει κοιλιά η αγορά» τα προσεχή έτη, που λένε και οι ειδικοί. Η δεκαετία 2010 – 2020 έφερε «αποψίλωση» στον κλάδο καθώς δεν υπήρχαν έργα. Και χάθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις.

Δεν έβρισκαν προσωπικό για ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο στο Καστέλι

Προσωπικό έψαχνε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο πλαίσιο της κατασκευής δύο μεγάλων έργων στην Κρήτη, το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ αλλά και το αεροδρόμιο στο Καστέλι. Και όπως είπε ο κ. Σουρέτης, απευθυνθήκαν στη ΔΥΠΑ για να βρεθεί προσωπικό από την περιοχή, αλλά από μερικούς χιλιάδες ανέργους ανταποκρίθηκαν μόνο… 8. Άρα, μάλλον χρειάζεται συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα ενώ ίσως να μην είναι ελκυστικός ο τεχνικός τομέας.

Ο energy coach

Για να ξέρετε! Αυτός ο energy coach της ΔΕΗ είναι πολύ έξυπνος ιδιαίτερα εκεί που συγκρίνει με άλλες επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Γιατί μπορεί να σου πει τι φταίει και έτσι να διορθώσεις αυτό που φταίει περιορίζοντας την κατανάλωση.

Παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης

Και για να μην ξεχνιόμαστε! Χθες ήταν η παγκόσμια ημέρα αποταμίευσης. Πάντως το τραπεζικό σύστημα- εκτός των μη συστημικών τραπεζών πιθανόν- δίνουν τόσο χαμηλές αποδόσεις στους καταθέτες τους που δύσκολα θα προωθήσουν την ιδέα της αποταμίευσης με την κλασσική του όρου έννοια.

Λόγοι κινητικότητας

Βελτιωμένη είναι η συμπεριφορά της μετοχής της Aegean στις τελευταίες συνεδριάσεις και με αυξημένη ζήτηση. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τριμήνου έρχεται στις 14 Νοεμβρίου (σχετικά μακριά) και η θετική έκπληξη είναι βέβαιη. Μόνο που δεν φαίνεται να είναι αυτός ο μόνος λόγος κινητικότητας. Μπορεί να ξέρουν περισσότερα εκεί στο Υπουργείο Οικονομικών.

Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Όλες οι ειδήσεις

14:52

Χαρδαλιάς: Χαράσσουμε δρόμους που σώζουν ζωές και μας φέρνουν στο αύριο, αποτρέποντας τραγωδίες του παρελθόντος

14:50

Παπαστεργίου: Δεν έχει γίνει κατανοητή η ίδια η κυβερνοασφάλεια ως αναγκαιότητα

14:49

Ισραήλ: Καταργείται το καθεστώς διοικητικής κράτησης για εβραίους εποίκους της Δυτικής Όχθης

14:42

Eurobank: Οι λόγοι που είναι διαχρονικά αυξημένο το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στην Ελλάδα

14:41

Γεωργιάδης: Αυξημένοι από το 2019 οι προϋπολογισμοί για το ΕΣΥ - Ψευδή τα περί υποστελέχωσης νοσοκομείων

14:28

COP29: Τι προβλέπει το προσχέδιο της συμφωνίας για το Κλίμα

14:24

Ανδρουλάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων νομοθετήθηκε με δικές μου ενέργειες από το 2017

14:17

Συρία: Στους 92 οι νεκροί από ισραηλινά πλήγματα στην Παλμύρα

14:08

Υποχρεωτική ψηφιοποίηση στο δελτίο αποστολής από την 1η Δεκεμβρίου: Τι πρέπει να γνωρίζετε

14:06

De Telegraaf: Επίσκεψη του επικεφαλής του NATO στον Τραμπ

14:03

Ντε Γκίντος: Δεν έχει σημασία το πόσο θα μειώνονται τα επιτόκια σε κάθε συνεδρίαση

14:01

Τζιτζικώστας: Θα είμαι για πάντα αφοσιωμένος στο κοινό μας όραμα για μια καλύτερη Ευρώπη

13:58

Όμιλος Ιατρικού Αθηνών: Νέο Διεθνές Ογκολογικό Κέντρο στη Θεσσαλονίκη

13:57

Παχυσαρκία και στίγμα: Η πολυπλοκότητα της νόσου και οι στερεότυπες προκαταλήψεις

13:51

Καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη τα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΘ

13:41

Δημοπρασία 6μηνων εντόκων στις 27 Νοεμβρίου - Διάθεση και σε φυσικά πρόσωπα

13:34

Νέο «περιστατικό ασφαλείας» στη Βρετανία - Εκκενώθηκε το Γκάντγουικ

13:29

Τουσκ: Η απειλή μιας παγκόσμιας σύγκρουσης είναι πραγματική

13:26

Χρυσοχοΐδης: Δίνουμε μια μάχη καθημερινά για τα ζητήματα της κοινωνικής αστυνόμευσης

13:25

Motor Oil: «Κοιλάδα Υδρογόνου της χρονιάς» για το 2024 ανακηρύχθηκε το έργο TRIĒRĒS

13:23

Ρωσία: Το πλήγμα του υπερηχητικού πυραύλου ήταν προειδοποίηση προς τη Δύση

13:17

Το «στολίδι» που κλέβει τις καρδιές των επισκεπτών στο Ναύπλιο

13:11

Κτηματολόγιο: Αντίστροφη μέτρηση - Λιγότερο από 10 ημέρες έως τη λήξη της προθεσμίας

13:10

ΔΕΔΔΗΕ: Νέα εφαρμογή δείχνει πόση ενέργεια παράγεται στην Ελλάδα από ΑΠΕ

13:09

«Ταβάνι» στις 1.475 μονάδες βλέπει η Goldman Sachs για το Χρηματιστήριο το 2025

13:07

Μήνυση Λινού για συκοφαντικούς ισχυρισμούς σε βάρος του Πολάκη

12:57

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 5,5% στα οικοδομικά υλικά τον Οκτώβριο

12:50

Μητσοτάκης: Το Δημόσιο θα αποκαταστήσει τις ζημιές στην πολυκατοικία στους Αμπελόκηπους - Δωρεά από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

12:49

Λιανεμπόριο: Στα 18,84 δισ. ευρώ ο τζίρος το γ’ τρίμηνο

12:38

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκε 0,4% η δύναμη του εμπορικού στόλου

sponsor appearance