Το CVC κάνει focus στο στόχο του
Όπως όλα δείχνουν το CVC πραγματοποιεί όσα έχει θέσει ως στόχο. Μεταξύ αυτών είναι να επικεντρωθεί σε όσα γνωρίζει καλά.
Έτσι λοιπόν, η Εθνική Ασφαλιστική ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας με την SIGNAL IDUNA Asigurare Reasigurare S.A. (“SIGNAL IDUNA”), για την πώληση της συμμετοχής της 96,74% στην Garanta Asigurari S.A. (“Garanta”).
Η Garanta υπήρξε ένα από τα ισχυρά asset της Εθνικής Ασφαλιστικής και η Ρουμανία ασφαλώς έχει πέραση και μάλιστα μεγάλη στους επενδυτές, ως μια αγορά που έχει μπροστά της την ανάπτυξη.
Αρκεί να μπορείς να τη δεις.
Τα θέλγητρα της Ρουμανίας
Μάλιστα, το πόσο μεγάλη είναι η πέραση της Ρουμανίας φαίνεται και από τη ζέση της Unicredit να αποκτήσει την πλειοψηφία της Alpha Bank Romania, συμφωνία η οποία ολοκληρώθηκε με όλους τους τύπους και ασφαλώς και την ουσία, χθες.
Αποταμίευση και κουμπαράς
Η αποταμίευση παλιά ήταν μια έννοια ισχυρή που τα παιδιά μάθαιναν μέσα από το σχολείο και που κατέληγε σε μια βράβευση της καλύτερης έκθεσης από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με τον φοβερό σιδερένιο κουμπαρά.
Την εποχή της ηλεκτρονικής τραπεζικής τα πράγματα αλλάζουν αλλά η Eurobank κρατά ζωντανή την παράδοση του ΤΤ και υποστήριξε με δύο νέες πρωτοβουλίες τον θεσμό για την ανάπτυξη της ορθής οικονομικής συνείδησης στις νεότερες γενιές και του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού.
Η πρώτη είναι η συμμετοχή της στην αναβίωση του «Πανελληνίου Μαθητικού Διαγωνισμού Έκθεσης για την Αποταμίευση» που θα συνοδεύεται από συμβολική χρηματική επιβράβευση των μαθητών και η δεύτερη αφορά στην οικονομική υποστήριξη της τράπεζας, ως χορηγού, στην υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος χρηματοοικονομικής κατάρτισης του Πανεπιστημίου Πειραιώς, με τίτλο «Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός και Αποταμίευση». Ευτυχώς, οι καταθέσεις πια στη χώρα μας.... έχουν πάρει την ανιούσα μιας και τα χρόνια της κρίσης, η αποταμίευση ήταν έννοια απολύτως αφηρημένη.
Το ταμείον είναι μείον
Το σκάνδαλο της Ardu Prime φαίνεται πως τελειωμό δεν έχει, καθώς ο εκκαθαριστής βρήκε το απόλυτο τίποτα στο ταμείο της εταιρείας. Ποιος φταίει άραγε γι' αυτό μένει να διευκρινιστεί. Ένας λόγος πάντως είναι- μεταξύ άλλων ασφαλώς- και η καθυστέρηση διορισμού του διαχειριστή σε μια εταιρεία που ήταν σαφές με ποιον τρόπο θα κινούντο οι ιδιοκτήτες της, από τη στιγμή που αποκαλύφθηκαν οι πρακτικές τους.
Λάδι οι εν Ελλάδι
Αθωώθηκαν από την κατηγορία της χειραγώγησης οι αδελφοί Δομαζάκη της Creta Farms, κατηγορία που δεν φαίνεται να στηρίχθηκε όπως έπρεπε από όσους την απήγγειλαν. Και τώρα τα πράγματα δεν τα λες και ρόδινα για την Κεφαλαιαγορά καθώς εις εξ' αυτών και συγκεκριμένα ο κ. Τάκης Δομαζάκης, ακούγεται πως σκέφτεται και εξετάζει να στραφεί εναντίον της αρχής ζητώντας αποζημίωση.
«Καμπανάκι» για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής
«Είναι σαφές ότι υπάρχει ανησυχία για τον Κηφισό, δεν το κρύβουμε διότι πλέον δεν μπορούμε να προβλέψουμε τα φαινόμενα», είπε, εχθές, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μιλώντας στο συνέδριο Green Deal Greece 2024. Οι εικόνες από την καταστροφή στη Βαλένθια «τρόμαξαν» την κυβέρνηση, μάλιστα έγινε και σχετική σύσκεψη στο Μαξίμου. Πάντως, η εξασφάλιση πόρων για την αντιπλημμυρική θωράκιση στης Αττικής δεν είναι μια εύκολη υπόθεση. Ωστόσο, δείχνει αναγκαία. Αλλά ο κ. Ταχιάος ζήτησε να σταματήσουν και οι… περιβαλλοντικές αντιδράσεις. Αναφέρθηκε μάλιστα στο ρέμα της Ραφήνας και τις ισχυρές αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά και στην περίπτωση, του ρέματος Ερασίνου, που είναι ο αποδέκτης των υδάτων της περιοχής των Μεσογείων. Και σε αυτό υπάρχει πρόβλημα, έχει διακοπεί η τραπεζική χρηματοδότηση, καθώς, σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, «έγιναν καταγγελίες ότι απειλείται το φοβερό... Αττικόψαρο, με αποτέλεσμα να χρειάζονται ειδικές οικολογικές μελέτες για να ξεκινήσει το έργο».
Οι Παραχωρήσεις, τα ΣΔΙΤ, τα πλαφόν και οι χρήστες
Στο χτεσινό συνέδριο Green Deal 2024, υπό την αιγίδα του ΤΕΕ, σε σχετικό πάνελ για τις υποδομές και την ανθεκτικότητα/συντήρησή τους (με Ταχιάο, Στασινό, Σουρέτη, Μπενρουμπή κ.α.) ετέθη για άλλη μια φορά το θέμα της προτεραιοποίησης έργων και της χρηματοδοτικής στενότητας. Και επειδή τα δημόσια ταμεία δεν έχουν «λεφτόδενδρα», μπήκε για άλλη μια φορά στο τραπέζι η λύση παραχωρήσεων, ΣΔΙΤ, Πρότυπων Προτάσεων ως μοντέλα όχι μόνο υλοποίησης υποδομών, αλλά και ως προς τη συντήρησή τους. Προφανώς η κοινωνία έχει... βαρεθεί τις κουβέντες και θέλει λύσεις, π.χ. στην Αττική που ταλαιπωρείται από οξύ κυκλοφοριακό και κινδυνεύει από πλημμύρες μέχρι και... λειψυδρία (απόρροια της κλιματικής κρίσης). Από την άλλη, όμως, αυτά τα μοντέλα είτε απαιτούν δημόσια συνδρομή (π.χ. με τα ΣΔΙΤ επί της ουσίας το κράτος δανείζεται και μεταφέρει στο μέλλον τα βάρη, σε επόμενες γενιές) είτε... διόδια στην πόλη, π.χ. στην Λ. Κύμης (αν κούμπωνε στην Αττική Οδό) αν και είναι γνωστό ότι υπάρχει ως δημόσιο έργο. Αλλά όπως είπε και ο κ. Ταχιάος, εδώ στην Κηφισιά δεν έχουν μπει τα παράπλευρα διόδια (προφανώς εννοεί στην Βαρυμπόμπη, και ας είναι η γέφυρα σε κακή κατάσταση) των 0,55 ευρώ. Και πληρώνει το κράτος για αυτά. Ως συνηθίζει να λέει, πρέπει να πληρώνει ο χρήστης.
Οι επεκτάσεις των συμβάσεων
Βέβαια, προτάσεις υπάρχουν. Για παράδειγμα, να αναλάβει ο ιδιώτης παραχωρησιούχος να κάνει νέα έργα με αντάλλαγμα μια χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ή ακόμα καλύτερα να γίνει μια επέκταση, μικρής διάρκειας, με αντάλλαγμα να αναλάβει έργα συντήρησης που είναι στην περιφέρεια της υποδομής (π.χ. δρόμοι, γεφύρια κ.α.), όπως γίνεται στο εξωτερικό. Αλλά και εδώ φαίνεται να υπάρχουν ζητήματα. Αφήστε που οι κατασκευαστές πάνε στις τράπεζες με ένα πλάνο, και αν χρειαστούν αλλαγές, πρέπει να δοθεί και το δικό τους «οκ».
Show me the money
Ο υφυπουργός Υποδομών σε κάθε συνέδριο, σε κάθε ευκαιρία αναδεικνύει μία βασική προϋπόθεση για να γίνουν τα έργα. «Show me the money», δηλαδή, χωρίς χρηματοδότηση και με την ΕΕ να έχει κλειστές πόρτες για νέους οδικούς άξονες π.χ. στο Λεκανοπέδιο, οι λύσεις δεν είναι πολλές. Βέβαια, όπως αναφέρθηκε, στην αγορά προτείνουν τα γνωστά μοντέλα, ενώ ο κ. Στασινός πρότεινε να χρησιμοποιηθούν μέχρι και πόροι από το Πράσινο Ταμείου όπου, όπως είπε, κάθονται σχεδόν 3 δις ευρώ.
Η Θεσσαλία και ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά
Θέμα... ημερών, υποτίθεται ότι είναι η δημοπράτηση των έργων αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, σχεδόν 900 εκατ. για οδικές έργα και 460 εκατ. για σιδηροδρομικά. Αυτό είπε ο κ. Ταχιάος στο συνέδριο, να δούμε πότε ακριβώς θα έρθουν οι εξελίξεις, γιατί μπήκανε στον Νοέμβριο. Πάντως, ο ίδιος, παραδέχτηκε ότι στην Αττική χρειάζονται έργα. Όμως, σημείωσε ότι γίνεται ήδη η μεγάλη επέκταση του Μετρό, με τη Γραμμή 4. Ενώ προσεχώς θα δημοπρατηθεί και ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, που θεωρείται αδιαμφισβήτητα ένα από τα σημαντικότερα έργα για την Δυτική Αττική, με πόρους από ΠΔΕ – ΕΠΑ. Με τα παλιά δεδομένα, με την κατασκευή του τριπλού κόμβου θα υπάρχει απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λ. Σχιστού, θα συνδεθεί η ημιδιανοιγμένη στο νότιο άκρο της, Περιφερειακή Αιγάλεω, ενώ θα ολοκληρωθούν και θα λειτουργήσουν και ο διανοιγμένες Σήραγγες «φάντασμα» που είναι στη στροφή προς Σκαραμαγκά.
Τα 3 έργα της ΕΡΓΟΣΕ
Σύμφωνα με τον κ. Παληό, διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, για το σιδηροδρομικό έργο Ν. Καρβάλη – Τοξότες (μέρος σημαντικού έργου στη Β. Ελλάδα), σχεδόν 200 εκατ. ευρώ, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης στο α’ τρίμηνο 2025. Θυμίζουμε καλύτερη προσφορά είχε δώσει η ΤΕΡΝΑ, ενώ το έργο θα συνδέσει τον λιμένα Καβάλας με το δίκτυο. Αναφορικά με ένα άλλο κομβικό έργο, το Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, μέσα στο 2025 αναμένεται να έχουμε ανάδοχος αλλά και υπογραφή σύμβασης. Για το έργο ήδη έχει εγκριθεί μέρος χρηματοδότησης (για το τμήμα Πύθιο – Ορμένιο) και αναμένονται οι υπόλοιποι πόροι (συνόλου 700 εκατ.) από το πρόγραμμα CEF αρχές του νέου έτους. Για το προαστικό Δυτικής Θεσσαλονίκης και τη σύνδεση ΟΛΘ με δίκτυο, υπάρχει χρηματοδότηση, οι επενδυτές έδωσαν τους φακέλους με τα τεχνικά σημεία, λογικά έως τον Σεπτέμβριο 2025 θα έχουμε εξελίξεις και προσφορές. Όλα αυτά τα έργα είναι από το πακέτο του ανταγωνιστικού διαλόγου (6 συνολικά) 4 δις ευρώ, με διεκδικητές τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR (Intrakat), ΑΒΑΞ, Μυτιληναίο αυτόνομα ή σε σχήματα.
Μετρό: Η Θεσσαλονίκη και οι Μετροπόντικες της Αθήνας
Όπως σημείωσε ο κ. Κουρέτας, η Γραμμή 4 του Μετρό πάει εντός πλαισίου χρονοδιαγραμμάτων. Ο μετροπόντικας από την Κατεχάκη έχει σκάψει τούνελ 1.200 μέτρα, ο άλλος ήδη προχωρά. Με αφορμή πάντως την λειτουργία, προσεχώς, του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα έχει και ιδιώτη λειτουργό/συντηρητή, ο επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό ανέφερε κάτι που από καιρό έχει αποκαλύψει το insider.gr. Το Μετρό είναι… δύσκολο και ακριβό σπορ, οι χρηματοδοτήσεις δεν είναι απλή υπόθεση, κατά συνέπεια, όλα τα εργαλεία, ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις, υβριδικά, είναι στο τραπέζι ώστε να γίνουν νέες επεκτάσεις, στη βάση αναγκών και κόστους – οφέλους.
Το νερό και οι συνδυασμοί
Όπως λέει ο κ. Γεωργόπουλος της Μεσόγειος, «το νερό μα λείπει αλλά και μπορεί να μας λείψει». Και θεωρεί ότι τα ΣΔΙΤ για πόσιμο νερό δεν είναι εύκολη υπόθεση, θα είναι ακριβά για τους χρήστες. Ωστόσο, χρειάζονται συνέργειες, συμμάζεμα των φορέων. Και πρότεινε θεσμικές αλλαγές, νέους τρόπους δημοπράτησης – χρηματοδότησης (και συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης) και χρήση νέων τεχνολογιών. Γιατί η διαχείριση υδάτινων πόρων είναι κοστοβόρα και ενεργοβόρα, απαιτεί, όπως είπε, συνδυασμούς.
Οι κατεδαφίσεις στο Ελληνικό
Την έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης (ΤΕ.ΠΕ.Μ) για την εγκατάσταση και λειτουργία εργοταξιακών χώρων για την εξυπηρέτηση των εργασιών καθαιρέσεων, αποξηλώσεων και διαχείρισης Α.Ε.Κ.Κ., που θα προκύψουν από τις κατεδαφίσεις των κτιρίων στη Ζώνη Ανάπτυξης ΠΜ-Α1 του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού- Αγίου Κοσμά, αποφάσισε το ΥΠΕΝ. Η ζώνη αυτή είναι στη «Γειτονιά Μαρίνας Αγίου Κοσμά». Η περιοχή των εργασιών κατεδάφισης συνορεύει με την ζώνη λειτουργίας της Μαρίνας Αγίου Κοσμά. Η εν λόγω περιοχή περιλαμβάνει υφιστάμενα κτίρια της Μαρίνας Αγίου Κοσμά καθώς και άλλες κατασκευές. Πρόκειται για είκοσι τρία (23) κτίρια. Περιλαμβάνονται επίσης το Αμφιθέατρο, νοτιοανατολικά των εγκαταστάσεων, καθώς και οι μεταλλικές κατασκευές, που αποτελούν τμήμα των κτιριακών εγκαταστάσεων ή και ανεξάρτητες κατασκευές του υφιστάμενου κτιριακού συγκροτήματος της Μαρίνας καθώς και μεταλλικοί στύλοι ηλεκτροφωτισμού του περιβάλλοντος χώρου, σε όλη την έκταση της περιοχής της Μαρίνας.
Ανάπλαση Βοτανικού: Αναγκαστικές απαλλοτριώσεις για γήπεδο ΠΑΟ και υποδομές
Την επικείμενη κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτων εντός πλήθους οικοδομικών τετραγώνων της περιοχής Βοτανικού – Ελαιώνα, με παράλληλη εφαρμογή των εκδοθέντων ρυμοτομικών διαταγμάτων για την περιοχή του Ελαιώνα, αποφάσισε ο Δήμος Αθηναίων, Συνολικά πρόκειται για πάνω από 85,6 χιλ. τ.μ. σε 65 γεωτεμάχια. Με τι σχετίζονται αυτά; Με την εκτέλεση των παρακάτω έργων, καθώς και των αναγκαίων υποδομών αυτών, ήτοι: Α) Αθλητικό Κέντρο Βοτανικού: α) ένα (1) γήπεδο ποδοσφαίρου έως 40.000 θέσεων, διεθνών προδιαγραφών FIFA / UEFA 4 αστέρων (Νέο Γήπεδο του Παναθηναϊκού στο Βοτανικό), β) αθλητικές εγκαταστάσεις για το Αθλητικό Ερασιτεχνικό Σωματείο Π.Α.Ο. εκτάσεως 7.500 τμ. (συμπεριλαμβανομένων χώρων εστίασης, κυλικείων ή άλλων χώρων εμπορικής χρήσεως καθώς και θέσεων στάθμευσης στους υπόγειους χώρους των εγκαταστάσεων) και μία (1) ανοιχτή αθλητική πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων γ) αθλητικές εγκαταστάσεις του Δήμου Αθηναίων μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης έως 4.800 τ.μ.. Β) Έργα Υποδομών Περιοχής Ανάπλασης (όπως έργα διαμόρφωσης πρασίνου και κοινόχρηστων χώρων στην ευρύτερη περιοχή ΙΙ της Διπλής Ανάπλασης και του Ναυτικού Οχυρού στην περιοχή του Ελαιώνα, έργα οδοποιίας και κατασκευή δικτύων ομβρίων και αποχέτευσης στην περιοχή του Ελαιώνα κ.α.
Η αλλαγή ηγεσίας στη Noval ΑΕΕΑΠ
Δεν ήταν κάτι που το περίμενε η αγορά, δεδομένου ότι είχε προηγηθεί μια σημαντική και πετυχημένη πορεία, με την προώθηση σημαντικών επενδύσεων, την μεγάλη αύξηση του χαρτοφυλακίου ακινήτων και βέβαια, το IPO στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Αλλά μερικές φορές, όπως λένε στην αγορά, «οι κύκλοι κλείνουν για να ανοίξουν νέοι». Ο λόγος γίνεται για την παραίτηση του κ. Παναγιώτη Καπετανάκου, μέχρι χτες Διευθύνοντος Συμβούλου της Noval Properties (και Αντιπροέδρου του Δ.Σ.), της ΑΕΕΑΠ που συνδέεται με τον όμιλο Viohalco. Λεπτομέρειες δε δόθηκαν, αλλά ακούγονται πληροφορίες για προσωπική απόφαση του μέχρι πρότινος επικεφαλής της εισηγμένης, που κρίθηκε ως ήπιων τόνων και πετυχημένος, που μάλλον φέρεται να αναζήτησε νέα πορεία. Στη θέση του εκλέχθηκε ο κ. Μιχαήλ Παναγή, ο οποίος είναι γνωστός για την παρουσία του στην ΑΕΕΑΠ αλλά και γενικότερα στον όμιλο. Αρα, είχαμε μια ομαλή μετάβαση.
Διαβάστε περισσότερα άρθρα της στήλης BACKSTORY
Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.